Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolidCake
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 04-12-2021
Hey!
Binnenkort ga ik mijn Mac Pro 4,1 (2009) upgraden met 2 x Xeon X5690 CPU’s.
Er zijn drie populaire methodes over hoe je deze upgrade het beste kan verrichten.

1. De CPU’s vervangen. Thats it. Deze methode zie ik het minst zitten. De standaard CPU’s in de Mac Pro 4,1 hebben geen hitteschild waardoor ze 2mm lager liggen dan een CPU met hitteschild. Hierdoor rust de koeling puur en alleen op de CPU(!). Dit kan ervoor zorgen dat bij het aandraaien van de koeling je de CPU en socket kan verpesten en zo de hele CPU Tray/moederbord.

Video

2. De CPU’s met hitte schild installeren en het 2mm verschil compenseren met ringen en 2mm dikke warmte geleidende pads. Het nadeel is dat je dan de stroomaansluitingen van de koeling naar het moederbord moet doorknippen. Je knipt dan niet de kabels door maar het onderdeel dat de kabels vasthoud in het koelelement. Hierdoor overbrug je het afstandsverschil waardoor de koeling kabels goed aansluiten.

Video

3. De meest beruchte, het hitteschild (IHS) van de CPU verwijderen (delidden). Zeer groot risico! Alles valt of staat bij het succesvol verwijderen ervan. Als dit echter lukt dan is de rest een fluitje van een cent. De CPU koeling sluit perfect aan, je hoeft niks te knippen, geen extra warmte pads nodig en je kan de officiële apple service manual volgen. Maar! Je neemt een enorm risico bij het verwijderen van de IHS.

Video

Ik neig naar het verwijderen van het hitteschild… #queBeethoven
Ook als is het risico in het begin het hoogst, op de lange termijn heb je er het meeste profeit van.
Natuurlijk eerst testen of ze werken voordat je de IHS verwijdert;)
De reden waarom is dat bij de 1e en 2e methodes het risico op CPU en moederbord schade blijft. Ook met de 2mm ringen sluit de koeling nooit zo goed aan als met een delidded CPU. Als je de Mac Pro verplaats of vershuis kan er schade ontstaan. Je zou dan voor de zekerheid de CPU tray moeten verwijderen bij elke ‘serieuze’ handeling.

Graag wil ik jullie mening hierover horen!
Hebben jullie dit traject ook doorlopen?
Ja zo, hoe is het gegaan en wat zijn je bevindingen?
Iemand ervaring met het delidden van een CPU met gesoldeerd hitteschild?

Cheers!