Kast op maat door zelfstandige die nu ziek is.

Pagina: 1
Acties:

• Mesomelas
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 04-05-2023
Ik zit met een dilemma en ben benieuwd wat de mede-tweakers in dit geval zouden doen.

In januari hebben wij een klus voor het maken van een kast op Werkspot gezet. Na contact met verschillende bedrijven het beste gevoel bij een zelfstandige. Hij is, terwijl hij zeker niet om de hoek woont, meerdere keren bij ons thuis geweest. Eerst om onze ideeën te overleggen en een tekening te maken. Na het maken van de tekening om deze bij ons te bezorgen en onze feedback te verwerken. Als laatste nadat we in hoofdlijnen akkoord waren om de kast in te meten en de opdracht te tekenen. Met het tekenen van de opdracht viel ook het betalen van de eerste 40% samen.
Over aanbetalingen deden wij nooit zo moeilijk een deel betaal je nu een deel later, komt meestal wel goed uit, al heb ik nu mijn lesje wel geleerd want de situtatie zou toch een stuk minder vervelend voelen als ik dat niet gedaan had. Hij heeft echter wel een KVK-nummer, website en goede recensies op Werkspot, ik heb niet het gevoel dat ik me zorgen hoef te maken dat ik opgelicht word.

Na onderhandeld te hebben over de prijs en wat er precies wel en niet gebouwd moest worden kwam de levertijd aan bod. Standaard hanteert hij 8 weken en als we er geen haast bij hadden had dit ook nu zijn voorkeur. Omdat we de tekening al eens aan hadden laten passen en ook over de prijs onderhandeld hadden leek het me niet fair om hier een punt van te maken... |:(

Na 7 weken niets gehoord te hebben op woensdag een belletje, mooi dacht ik nog, die zal bellen over onze afspraak van volgende week. Dat klopte, hij was nog wat maten vergeten te meten en of het schikte als hij deze vandaag even kwam meten. Prima ik was thuis aan het werk en ik was al lang blij dat hij bezig was met de kast. Vervolgens de disndag erna, de dag voordat de kast geplaatst zou worden weer een belletje, het ging niet door. Er was iets fout gegaan bij het zagen van de planken er moest nieuw materiaal bestelt worden en dit ging zeker 2 weken duren... had ik nu dan toch maar wat van die 8 weken gezegd... :X

Helaas kwam voor ons de dag die hij voorstelde na 2 weken niet uit, dus werden het er 3. Vooruit ik baalde, mede om het gevoel dat als hij nu pas kwam meten er kennelijk de eerste 7 weken niets aan de kast gedaan was en het zo last minute gecanceld werd. Aan de andere kant is het ook wel herkenbaar het hoort niet en als je 8 weken afspreekt zeg je niet een dag van te voren af, zorg je dat je zeker weet dat je de deadline haalt en anders tijdig informeert, maar ik weet ook zelf dat de praktijk vaak anders is, vooruit dan maar...

Nu 8 weken + 3 weken later zal de kast morgen dan eindelijk komen! _/-\o_
Nog niks gehoord, toch maar eens bellen om te vragen hoe laat hij morgen komt...
Maar de afspraak gaat wederom niet door, want zoals jullie in de topic titel al hebben kunnen lezen is hij ziek. Nu weet ik even niet zo goed meer wat te doen en wat nu het verstandigste is.

Laat ik voorop stellen dat ik het ontzettend vervelend voor de beste man vind dat hij ziek is.
Hij heeft van wat ik begreep pfeiffer en daarbij een ontstoken lever en mag zich gelukkig prijzen dat hij niet in het ziekenhuis ligt. Ik hoop dan ook oprecht dat hij snel weer opknapt en weer aan het werk kan en vind dit voor hem ook erg lullig...

Maar aan de andere kant zit het me ook niet helemaal lekker. We hebben best een hoop geld aanbetaald en geen enkel zicht op wanneer de kast nu wel komt. En ik kan er niets aan doen dat ook de angst mij bekruipt dat ik straks geen centen en geen kast heb. Wat betreft verdere aanpak weet ik nu enkel dat zijn accountant bezig is om iedereen schriftelijk op de hoogte te brengen en dat het dan voornamelijk afwachten is wanneer hij weer beter is.

Wat zouden jullie in dit geval doen? :?

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-12 11:08

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

pfeiffer
Dat gaat minimaal weken duren, zo niet maanden. Opmerklijk dat hij dit niet vooraf meld, maar pas meld wanneer jij hem eindelijk weer eens belt, zoiets hoor je niet in 1-2 dagen tijd. Ik heb wel het gevoel dat de communicatie dus hoofdzakelijk jij -> hij is maar amper hij -> jij?

Ik zou hem in ieder geval schriftelijk dit verhaal geven, plus een deadline waarin hij dit mag oplossen. Ziek of niet, dit is het risico van een zelfstandige. Was jij in zee gegaan met een bedrijf, heb jij toch ook niets te maken met ziekte?

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ziek of niet, dit is het risico van een zelfstandige. Was jij in zee gegaan met een bedrijf, heb jij toch ook niets te maken met ziekte?
Ja en nee.
TS heeft zelf besloten om voor een zelfstandige te kiezen. Had hij een kast bij de Ikea gehaald dan had hij dit probleem waarschijnlijk niet zo snel gehad.

• Kecin
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Kecin

Je keek.

Ik zou vragen naar de verwachting van levering en dat wanneer hij in gebreke blijft je de 40% aanbetaling terugkrijgt omdat je naar een andere partij wil (dit is namelijk een flinke overschrijding van levertijd, bij een auto staat dit bijvoorbeeld in je koopcontract. Heb je überhaubt iets op papier?)

I am not a number, I am a free man! Geld over? Check m'n V&A

• Mesomelas
Thanks voor de reacties!

Laat ik voorop stellen dat we de kast nog steeds erg graag willen, liefst zo snel mogelijk!
Bij de acties die ik neem wil ik dit ook als uitgangspunt houden en daarbij menselijk blijven hij wil dit zelf liever ook niet zo. Anderzijds wil ik wel iets doen want afwachten zonder iets te doen, daar ga ik alleen mezelf gek mee maken. Misschien is een brief waarin ik hem wijs op het overschrijden van de leveringstermijn en vriendelijk vraag om binnen x tijd met een voorstel te komen hoe dit op te lossen wel een goede oplossing, maar meer input is van harte welkom!

Ik heb onderaan de, volgens mij relevante, kleine lettertjes overge... typt 8)7
SinergyX schreef op maandag 23 mei 2016 @ 16:18:
pfeiffer
Dat gaat minimaal weken duren, zo niet maanden. Opmerklijk dat hij dit niet vooraf meld, maar pas meld wanneer jij hem eindelijk weer eens belt, zoiets hoor je niet in 1-2 dagen tijd. Ik heb wel het gevoel dat de communicatie dus hoofdzakelijk jij -> hij is maar amper hij -> jij?

Ik zou hem in ieder geval schriftelijk dit verhaal geven, plus een deadline waarin hij dit mag oplossen. Ziek of niet, dit is het risico van een zelfstandige. Was jij in zee gegaan met een bedrijf, heb jij toch ook niets te maken met ziekte?
Ik ben er ook bang voor dat dit nog lang kan gaan duren!
Zeker omdat ik vast niet zijn enige klant ben en ook geen idee heb hoe lang hij al ziek is.
Zoals je zelf al schrijft, dit hoor je meestal niet van de 1 op de andere dag...

Wat betreft het contact opnemen klopt je beeld niet helemaal, tot nu toe nam hij altijd contact op. Al kwam het bericht dat de vorige afspraak niet door ging kwam, een dag van te voren, wel erg laat. Achteraf vind ik ook woensdag het bericht dat hij nog maten nodig had voor de kast dinsdag wat laat.
Viper® schreef op maandag 23 mei 2016 @ 16:21:
[...]

Ja en nee.
TS heeft zelf besloten om voor een zelfstandige te kiezen. Had hij een kast bij de Ikea gehaald dan had hij dit probleem waarschijnlijk niet zo snel gehad.
Klopt, nu is dit voor het eerst dat we zoiets laten doen en was ik me daar niet direct bewust van toen we er voor kozen hem de job te geven. In de toekomst ga ik hier in ieder geval wel rekening mee houden, al is het maar het aanbetalen.
Kecin schreef op maandag 23 mei 2016 @ 16:25:
Ik zou vragen naar de verwachting van levering en dat wanneer hij in gebreke blijft je de 40% aanbetaling terugkrijgt omdat je naar een andere partij wil (dit is namelijk een flinke overschrijding van levertijd, bij een auto staat dit bijvoorbeeld in je koopcontract. Heb je überhaubt iets op papier?)
Goed punt, we hebben alles netjes op papier!
De kast uitgetekend, wat we mogen verwachten in woord en geschrift en ook de kleine lettertjes die ik er meteen maar even bij gepakt heb. Volgende keer vraag ik wel een digitale versie want dat overtypen van de kleine letters... 8)7

Artikel 8 Leveringstermijnen.
8.1 De overeengekomen leveringstermijnen zijn geen fatale termijnen, tenzij uitdrukkelijk anders is overeengekomen. Bij niet tijdige levering dient de opdrachtgever, naam van zelfstandige schriftelijk in gebreke te stellen. De leveringstermijn zijn vastgesteld in de verwachting dat er geen beletselen voor naam van zelfstandige werkzaamheden ter hand te nemen.
8.2 Wanneer bestelde goederen na het verstrijken van de leveringstermijn niet door de opdrachtgever zijn afgenomen, staan die goederen voor zijn rekening en risico te zijner beschikking opgeslagen.

Artikel 9 Oplevering.
9.1 Het werk wordt geacht te zijn opgeleverd op het tijdstip waarop naam van zelfstandige dit de opdrachtgever schriftelijk en/of mondeling heeft medegedeeld.
9.2 Indien een bepaalde datum van oplevering is overeengekomen, wordt deze automatisch verlengd. Indien stagnatie optreedt, welke naam van zelfstandige niet kan worden aangerekend, zoals onwerkbaar weer, staking, uitsluiting, oorlog, oorlogsgevaar of andere bijzondere omstandigheden zoals in artikel "Overmacht" geregeld.

Artikel 18 Overmacht
18.1 Buitengewone omstandigheden, zoals onder andere stormschade en andere natuurrampen, belemmering door derden, belemmering in het vervoer in het algemeen, gehele of gedeeltelijke werkstakingen, oproer, oorlog of oorlogsgevaar zowel hier te lande als in het land van herkomst van de materialen, uitsluitingen, verlies of beschadiging van goederen bij transport naar naam van zelfstandige of de opdrachtgever, niet of niet tijdige levering van goederen door leveranciers van naam van zelfstandige, ex- en importverboden, gehele of gedeeltelijke mobilisatie, belemmerende maatregelen van enige overheid, brand, storingen en ongevallen in het bedrijf of in de middelen van vervoer van naam van zelfstandige, dan wel in de middelen van vervoer van derden, het opleggen van heffingen of andere overheidsmaatregelen, die een wijziging in de feitelijke omstandigheden meebrengen, leveren voor naam van zelfstandige overmacht op, die hem ontheffen van zijn verplichting tot levering c.q. uitvoering van werk, zonder dat de opdrachtgever enigerlei recht op schadevergoeding van welke aard of hoe ook genaamd kan doen gelden.
18.2 naam van zelfstandige is in deze of dergelijke gevallen gerechtigd, zulks geheel te zijner eigen beoordeling om of de koopovereenkomst c.q., overeenkomst tot uitvoering van werk te annuleren of deze op te schorten, respectievelijk te wijzigen, totdat de buitengewone omstandigheden hebben opgehouden te bestaan, waarbij de opdrachtgever verplicht is de eventuele geleverde prestatie te betalen.

Artikel 20 Annuleren.
20.1 Indien de opdrachtgever de opdracht annuleert en/of de goederen weigert af te nemen, is hij verplicht de door naam van zelfstandige reeds aangeschafte materialen en grondstoffen, al dan niet be - of verwerkt tegen de kostende prijs, inclusief lonen en sociale lasten aan te nemen en te betalen en is hij overigens jegens naam van zelfstandige gehouden tot een volledige vergoeding van het reeds gepresteerde. Opdrachtgever zal eveneens aan naam van zelfstandige als schadeloosstelling verschuldigd zijn het bedrag van 113 van de overeengekomen prijs. Opdrachtgever is voorts verplicht naam van zelfstandige te vrijwaren tegen vorderingen van derden als gevolg van de annulering van de opdracht en/of weigering van de goederen.
20.2 Onverminderd van het vermelde in het vorige lid van dit artikel behoudt naam van zelfstandige zich alle rechten voor om volledige nakoming van de overeenkomst en/of volledige schadevergoeding te vorderen.

Artikel 24 Aanbetaling.
24.1 naam van zelfstandige is gerechtigd bij het aangaan van de overeenkomst een aanbetaling van minimaal 25% te vragen. Indien door een toerekenbare tekortkoming in de namkoming gelegen aan de zijde van naam van zelfstandige de overeenkomst wordt ontbonden heeft de koper het recht op terugbetaling van de gedane aan betaling, benevens schadevergoeding, zoals verder in deze voorwaarden geregeld, waarvan in ieder geval de wettelijke rente over het door hem vooruitbetaalde bedrag deel uitmaakt.

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Nu online
Overmacht door ziekte wordt inieder geval niet genoemd (of lees ik eroverheen? die kleine lettertjes zijn ook zo klein)

Ik zou hem middels een nette brief vragen het binnen een bepaalde termijn op te lossen en indien dat niet gaat, hem in gebreke stellen.

• absrnd
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:29
En een afspraak maken om de kast te komen bekijken ?, dan weet je of er überhaupt een kast is.

• Flagg
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Flagg

It's a shite state of affairs

Tja daarom nooit aanbetalen.

Hij heeft zijn marge al binnen van jouw opdracht dus iedereen die niet aanbetaald heeft krijgt nu voorrang. En aangezien niemand 3x per jaar een kast in laat bouwen (wij 2 jaar geleden laten doen :P) gaat hij toch niet snel inkomsten mislopen.

Laat door een famielid anders een afspraak maken om een kast in te meten, als hij daar wel op wil komen dagen weet je voldoende...

Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 29-11 16:40

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Gadgeteer schreef op dinsdag 24 mei 2016 @ 14:00:
Overmacht door ziekte wordt inieder geval niet genoemd (of lees ik eroverheen? die kleine lettertjes zijn ook zo klein)

Ik zou hem middels een nette brief vragen het binnen een bepaalde termijn op te lossen en indien dat niet gaat, hem in gebreke stellen.
Overmacht door ziekte kan niet eens *kuch*; als dat zo zou zijn, dan was er een stuk minder in het nieuws over ZZP'ers die zich amper/niet kunnen bijverzekeren voor langdurige ziekte en/of arbeidsongeschiktheid. Zou een mooi verhaal worden; als we er ons niet voor kunnen verzekeren, "verhalen" we het toch gewoon op de opdrachtgevers door rente te trekken van de vooruitbetaalde bedragen?

Ik zou gewoon een brief sturen. Nog niet eens per definitie de ingebrekestelling maar meer dat je begrip hebt voor de situatie en graag van hem hoort wat de oplossing gaat worden. Schets dan wel concreet dat jij graag een oplossing ziet binnen termijn X en met een reactietermijn van Y. Heb je 2 meetpunten in de nabije toekomst die beiden alsnog een volledige ingebreke/annulering gaan rechtvaardigen.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Gadgeteer
  • Nu online
MAX3400 schreef op dinsdag 24 mei 2016 @ 14:48:
[...]

Overmacht door ziekte kan niet eens *kuch*; als dat zo zou zijn, dan was er een stuk minder in het nieuws over ZZP'ers die zich amper/niet kunnen bijverzekeren voor langdurige ziekte en/of arbeidsongeschiktheid. Zou een mooi verhaal worden; als we er ons niet voor kunnen verzekeren, "verhalen" we het toch gewoon op de opdrachtgevers door rente te trekken van de vooruitbetaalde bedragen?
Geen idee wat wel of niet is toegestaan op dat vlak maar feit is wel dat veel AV niet bepaald letten op wat er wel of niet mag ;)
Maar je hebt wellicht gelijk, leek me ook niet bepaald logisch dat je dat mocht opnemen in je AV.

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Voorziet Werkspot niet in bemiddeling of advisering in zo een geval?

[ Voor 11% gewijzigd door Deveon op 24-05-2016 14:53 ]

• MAX3400

MAX3400

Deveon schreef op dinsdag 24 mei 2016 @ 14:53:
Voorziet Werkspot niet in bemiddeling of advisering in zo een geval?
2.2 - Wat moet ik doen in het geval van een conflict?

Dit hangt af van de aard van het conflict. Probeer altijd eerst de dialoog met elkaar aan te gaan en het samen op te lossen.

Lukt dit niet of heb je advies nodig, dan kun je een mail sturen naar kwaliteitsbeheer@werkspot.nl. Omschrijf in de mail duidelijk de aard van het conflict en geef aan wat je al hebt gedaan om het op te lossen.

• Mesomelas
Ik ben op basis van jullie feedback maar eens aan het typen geslagen en ben van plan hem het onderstaande te sturen. Benieuwd wat jullie er van vinden! :)
Betreft: oplevering kast.

Geachte naam van zelfstandige,

Laat ik voorop stellen dat ik het enorm vervelend vind dat het met de gezondheid zo tegen zit en dat ik vooral hoop op een spoedig herstel. Dat gezegd hebbende maak ik mij ook zorgen over de levering van de kast. We hebben 9 maart 2016 een levertijd van 8 weken afgesproken en de kast zou geplaatst worden op 4 mei 2016. Op 3 mei kreeg ik te horen dat het leveren van de kast op 4 mei niet ging lukken en dat er nog 2 weken extra nodig waren. Vervolgens hebben we een nieuwe afspraak gemaakt voor de levering op 24 mei 2016. Toen ik maandag 23 mei contact opnam kreeg ik te horen dat de levering wederom niet door zou gaan, nu vanwege de ziekte van pfeiffer en een ontstoken lever. Dit is enorm vervelend en ik wil hier graag een gezamenlijke oplossing voor vinden, maar wil daarbij wel concrete afspraken maken die mij ook zekerheid en rust geven.

Zodoende wil ik u tot eind juni 2016 in staat stellen om de kast volgens afspraak te leveren. Let wel dit is 8 weken na de afgesproken leverdatum! Indien het mogelijk is de kast binnen deze termijn te leveren ontvang ik graag een schriftelijke bevestiging met een nieuwe uiterste leverdatum. Als deze datum wederom de kast niet geleverd wordt rest mij helaas niks anders dan u met het oog op artikel 8.1 van de leveringsvoorwaarden in gebreke te stellen. Mocht dit niet haalbaar zijn begrijp ik dat gezien de medische situatie ook, maar wil ik u vriendelijk doch dringend verzoeken om de aanbetaling van 1400 euro terug over te maken. Mijn uitgangspunt is dan nog altijd de kast zoals afgesproken door u te laten plaatsen op een tijdstip dat de gezondheid dat weer toelaat.

Voor nu wil ik u vriendelijk verzoeken om de opties te overwegen en te kijken hoe we van hieruit verder kunnen. Ik ontvang graag binnen 2 weken na dagtekening van deze brief een schriftelijke reactie.

Met vriendelijke groet,

• PrinsPils
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:49
Lijkt mij een keurige brief!

Verwijderd

Ik snap helemaal je punt, maar als er niet perse haast achter de kast zat, als het ding bijv. in de woonkamer kwam te staan, dan had ik de man beterschap gewenst en het even 4 weken laten rusten.

Je staat helemaal in je recht, laten we dat voorop stellen, maar dit soort ZZP'ers zijn doorgaans geen miljonairs, maar hardwerkende Nederlanders die hard moeten werken (uitzonderingen daargelaten), en gezien het feit dat hij meerdere malen is langsgeweest, de tekeningen heeft aangepast heb ik niet het gevoel je hier met een oplichter hebt te maken.

Op zo'n moment is het voor deze man al vervelend genoeg dat hij 6 weken niet kan werken (en waarschijnlijk dus 6 weken geen inkomsten heeft), en ik ben persoonlijk van mening dat we daar coulant mee om mogen gaan.

Nogmaals, je staat helemaal in je recht, en als je de kast voor werkzaamheden nodig hebt is het een ander verhaal, maar ik haal uit jou post geen spoed en ondanks dat ik snap dat als je eenmaal wacht op zoiets het liever gisteren in je woonkamer hebt staan had ik de beste man laten weten dat hij even goed mag uitzieken en we over 4 weken wel contact zoeken, dan is de kans ook aannemelijker dat hij niet met tegenzin de kast gaat afmaken.

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 07:27

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Voorop gesteld, ik ben zelf ook zzp-er en ik waardee de mensen die het voor de zzp-er opneemt en de man de tijd gunt. Maar, uiteindelijk blijft het zakelijk.

Je voorstel om de man vrij ruim de tijd te geven om alsnog te leveren lijkt mij een mooi uitgangspunt, waar hij zelf ook veel mee kan. Hij is ongetwijfeld goed in zijn werk, maar niet uniek. Door hem de tijd te geven, geef je hem de keuze om het eventueel uit te besteden aan een collega die op vergelijkbaar kwaliteitsniveau werkt. In overleg met jullie.
Op die manier is het reeds gedane werk niet voor niets geweest, en behoud je de aanvankelijke partijen in de deal, zonder onnodig lang de klant te laten wachten.

Ikzelf zou, zodra het duidelijk is dat ikzelf niet kan leveren, al veel eerder in een traject een collega gevraagd hebben om mij te helpen. Dat laatste lijkt hij vooralsnog niet gedaan te hebben en mocht duidelijk worden dat ook eind juni niet haalbaar is, dan vind ik dat zeker wel verwijtbaar naar hem toe.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 04-12 16:32

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

offtopic:
Ik hoop dat je maat 't goed maakt na die kast op 'm

Professioneel Heftruck Syndroom

• Mesomelas
Het voornaamste voor ons is de angst dat we straks geen kast en geen geld hebben.

Nu is dat waarschijnlijk onzin, maar het zit gewoon niet helemaal lekker. Dit zal mede komen omdat hij de eerdere leveringsafspraak niet nagekomen is. Vervolgens niet van te voren contact opgenomen heeft over deze tweede leveringsafspraak. Daarna aan de telefoon aangaf dat z'n accountant een brief naar de klanten had moeten sturen, dus ik vroeg direct om de account zijn gegevens zodat ik met hem contact op kon nemen, deze zou hij sturen maar heb ik nooit gehad. Het telt onbewust toch allemaal op. :S

Het liefste wens ik hem inderdaad beterschap en hoor ik over een paar weken wanneer de kast komt, maar dat gaat ten koste van mijn eigen rust. Daarom de brief, waarin ik hem de mogelijkheid wil geven om of een concrete nieuwe afspraak te maken, of het geld terug over te maken. Als hij nu zonder problemen het geld terug over maakt en ons op de hoogte houd over zijn gezondheid dan zal ik absoluut coulant zijn over de datum dat de kast uiteindelijk komt. Als hij aan de andere kant nu toezegt de kast voor eind juni te leveren en de afspraak weer niet na komt ben ik er wel klaar mee.

Zoals ik schrijf en hopelijk wordt dit ook duidelijk uit de brief, willen we vooral graag weten waar we aan toe zijn en een concrete aanpak hoe nu verder namelijk;
  1. Hij levert de kast nog binnen een redelijke termijn, voor eind juni.
  2. Hij kan de kast niet binnen een redelijke termijn leveren, maakt ons geld terug over en we kijken van daar verder naar de mogelijkheden.
Met de 2 weken reactie termijn hoop ik in ieder geval snel te weten waar we aan toe zijn.

Verwijderd

Ik zal het kost houden. Het feit dat de accountant van de man de klanten aan moet schrijven dat de zelfstandige ziek is, daar begint het al een beetje te ruiken. Als het goed is heeft de man jouw hout al klaar liggen. Eis dat hout op. daarna weet je genoeg.

• talin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 03-12 19:44

talin

ES-MA

in de TS staat een ontstoken lever en in de brief staat een ontstoken nier, wat is het?

in this world there’s two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig!

• Mesomelas
talin schreef op dinsdag 24 mei 2016 @ 21:03:
in de TS staat een ontstoken lever en in de brief staat een ontstoken nier, wat is het?
Scherp, heb het aangepast het is van wat ik begrepen heb een ontstoken lever.
De brief is inmiddels op de post en aangetekend verstuurd, gelukkig had ik het daar ook al aangepast.
Verwijderd schreef op dinsdag 24 mei 2016 @ 20:51:
Ik zal het kost houden. Het feit dat de accountant van de man de klanten aan moet schrijven dat de zelfstandige ziek is, daar begint het al een beetje te ruiken. Als het goed is heeft de man jouw hout al klaar liggen. Eis dat hout op. daarna weet je genoeg.
Zit mij inderdaad ook dwars. Ik wacht eerst de reactie op de brief maar even af, veel anders zit er toch niet op. Misschien lijkt het probleem wel veel groter dan het is en is Murphy zich er mee aan het bemoeien, maar lekker zit het me niet. :/

Ik vind het wel een goede tip overigens, mocht ik nou niks horen op de brief dan ga ik zeker eens langs en kijken of ik in ieder geval het hout mee kan krijgen, daar had ik zelf niet direct aan gedacht.

[ Voor 9% gewijzigd door Mesomelas op 24-05-2016 21:43 ]

• Gadgeteer
  • Nu online
Mesomelas schreef op dinsdag 24 mei 2016 @ 21:42:
[...]

Scherp, heb het aangepast het is van wat ik begrepen heb een ontstoken lever.
De brief is inmiddels op de post en aangetekend verstuurd, gelukkig had ik het daar ook al aangepast.

[...]

Zit mij inderdaad ook dwars. Ik wacht eerst de reactie op de brief maar even af, veel anders zit er toch niet op. Misschien lijkt het probleem wel veel groter dan het is en is Murphy zich er mee aan het bemoeien, maar lekker zit het me niet. :/

Ik vind het wel een goede tip overigens, mocht ik nou niks horen op de brief dan ga ik zeker eens langs en kijken of ik in ieder geval het hout mee kan krijgen, daar had ik zelf niet direct aan gedacht.
Het hout meenemen lijkt mij GEEN goed idee. Je kan hem dan het gevoel geven dat hij daarmee niet de aanbetaling hoeft terug te betalen. Je kunt wel kijken of hij het hout uberhaupt wel heeft maar ik zou het dus echt niet gaan meenemen.

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Ik zou vooralsnog allereerst gewoon je brief versturen, die is netjes en heeft termijnen en alles.

Maar wat ik me even afvraag is : Die 8 weken levertijd, heeft hij die nodig voor het daadwerkelijke werk, of zou het 1 a 2 weken werk zijn maar vanwege drukte zou hij er pas na 6 weken aan toekomen?
Heb je daar enig zicht op?

Want als het het 2e punt is, dan snap ik het late nameten en wellicht ook het feit dat de accountant je moest bellen (vanwege eerdere ziekteverschijnselen is zijn planning uitgelopen en jullie kast was dus nog niet een acute order die de accountant af moest bellen).
Maar als het (naar grove inschatting) gewoon 6 tot 8 weken werk was/is dan zou ik me ook heel ongemakkelijk voelen en wellicht een ander soort brief sturen. Want dan was hij gewoon te laat met nameten en had je bij een ziekte ook bovenop de stapel van nog te bellen moeten staan.

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ik vind acht weken voordat iemand aan de beurt is of voor de aanvang van werkzaamheden erg lang. Zeker met zelfstandige klussers is er altijd wel een gaatje of mouw aan te passen.
Hoe vervelend ook met zijn ziektes, maar dat voel je ergens wel want het komt niet van de ene op de andere dag.
De aanbetaling is ergens wel te begrijpen maar aan de andere kant had ik eerder in plaats van aanbetaling de materiaal kosten betaald.
Is de man aangesloten bij een vereniging van klussers of zoiets als VLOK? Dan kan je makkelijker aanspraak maken.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

• Don Corleone
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-11 07:19
Mesomelas schreef op dinsdag 24 mei 2016 @ 15:06:
Ik ben op basis van jullie feedback maar eens aan het typen geslagen en ben van plan hem het onderstaande te sturen. Benieuwd wat jullie er van vinden! :)

[...]
Je brief is erg netjes en je geeft hem de tijd om een oplossing te zoeken. Dat zou ik ook eerst gedaan hebben. Mocht hij niet reageren of onredelijk doen, dan kan je altijd nog wat harder opstellen.

Overigens ben ik ook niet van het aanbetalen. De meubelhandel heeft hier wel een handje van, maar ik kom er altijd onderuit door gewoon pertinent te weigeren. Als argument geef ik altijd dat, als ik een nieuwe auto bestel, ik ook geen aanbetaling hoef te doen.

• MAX3400

MAX3400

ITaliaan schreef op woensdag 25 mei 2016 @ 08:53:
[...]
Overigens ben ik ook niet van het aanbetalen. De meubelhandel heeft hier wel een handje van, maar ik kom er altijd onderuit door gewoon pertinent te weigeren. Als argument geef ik altijd dat, als ik een nieuwe auto bestel, ik ook geen aanbetaling hoef te doen.
Zijdelings; een verkopende partij mag (!!) in de AV opnemen dat je tot 50% aanbetaalt. Wil de klant dat niet, dan hoeft er verder geen contact/levering meer te zijn. Aanbetalingen > 50% zijn in principe not done in NL en daar kan je wettelijk onderuit komen.

• Don Corleone
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-11 07:19
MAX3400 schreef op woensdag 25 mei 2016 @ 08:55:
[...]

Zijdelings; een verkopende partij mag (!!) in de AV opnemen dat je tot 50% aanbetaalt. Wil de klant dat niet, dan hoeft er verder geen contact/levering meer te zijn. Aanbetalingen > 50% zijn in principe not done in NL en daar kan je wettelijk onderuit komen.
Tuurlijk mag de verkoper dit, maar ik doe het uit principe niet. Er is mij ook nog nooit een product geweigerd. Uiteindelijk binden ze wel in.

• Mesomelas
Gadgeteer schreef op woensdag 25 mei 2016 @ 07:10:
[...]

Het hout meenemen lijkt mij GEEN goed idee. Je kan hem dan het gevoel geven dat hij daarmee niet de aanbetaling hoeft terug te betalen. Je kunt wel kijken of hij het hout uberhaupt wel heeft maar ik zou het dus echt niet gaan meenemen.
Dit vind ik het leuke aan Tweakers, de verschillende inzichten die je krijgt. Ik vind dit ook een sterk punt en zal het zeker in gedachten houden. Ik ben overigens absoluut niet van plan om er op korte termijn vervelend te gaan doen en om hout te vragen. Het was meer voor mij een goh, mocht het nou allemaal rot zijn, hij failliet zijn dan kan ik altijd nog eens naar het hout vragen wie weet kan een ander dat gebruiken om de kast mee te bouwen en dan heb ik in ieder geval iets. Dat ik daarmee waarschijnlijk kies voor het hout in plaats van het geld neem ik zeker mee.
Gomez12 schreef op woensdag 25 mei 2016 @ 07:36:
Ik zou vooralsnog allereerst gewoon je brief versturen, die is netjes en heeft termijnen en alles.

Maar wat ik me even afvraag is : Die 8 weken levertijd, heeft hij die nodig voor het daadwerkelijke werk, of zou het 1 a 2 weken werk zijn maar vanwege drukte zou hij er pas na 6 weken aan toekomen?
Heb je daar enig zicht op?
De kast is zeker geen 8 weken werk, maar dit is inderdaad vanwege drukte. Hij vroeg of we haast hadden want dan kon het eerder, maar moest hij wat schuiven met de planning. Ik denk zelf dat hij wat ruimte over laat voor mensen die wel haast hebben. Op zich prima en begrijpelijk, maar wel jammer als hij er dan dermate laat aan begint dat hij een dag van te voren tot de conclusie komt dat het niet af komt.

Wat betreft het nameten weet ik ongeveer hoe de vork in de steel zit. Hij maakt een complete tekening met alle maten, zeer prettig en je weet precies waar je aan toe bent! De tekening gebruikt hij vervolgens om het hout te bestellen dat machinaal op de mm nauwkeurig gezaagd wordt. Hij zet de kast vervolgens in de werkplaats gedeeltelijk in elkaar en komt hem hier plaatsen en monteert de laatste dingen. Alles bij elkaar schat ik dat het voor hem ruim genomen maximaal 5 dagen werk is, het maken van de tekening en hier heen komen buiten beschouwing gelaten. Het nameten hoort bij stap 1 dus ik denk dat hij de week er voor het hout pas besteld heeft. Toen het hout geleverd werd kwam hij er achter dat niet alles klopte en kon hij de afspraak nooit meer halen.
itsalex schreef op woensdag 25 mei 2016 @ 07:51:
Is de man aangesloten bij een vereniging van klussers of zoiets als VLOK? Dan kan je makkelijker aanspraak maken.
Goede tip ook! Heb eens op zijn website gekeken, maar ik kan er zo niets over vinden. Overigens ga ik er nog altijd van uit dat we er uit komen en dat het netjes opgelost wordt. Het kwam in het begin allemaal zeer professioneel over en ook bij de man zelf had ik een goed gevoel. Het vervelende is dat als dan al de eerste afspraak niet nagekomen wordt en vervolgens de tweede dat het lastig is om het vertrouwen te houden, mijn hoofd zegt komt vast goed, mijn gevoel is er niet gerust op. Was mijn gevoel er gerust op had ik hem beterschap gewenst en een paar weken gewacht, maar dat is niet zo vandaar de brief die ik heb gestuurd, hopelijk heb ik dan weer wat rust en weet ik snel waar ik aan toe ben.
MAX3400 schreef op woensdag 25 mei 2016 @ 08:55:
[...]

Ik had de algemene voorwaarden al doorgenomen dus weet dat er iets over in stond. Wij hebben 40% aanbetaald maar zoals ik eerder schreef dat doen we in de toekomst niet meer.

De naam van zelfstandige is gerechtigd bij het aangaan van de overeenkomst een aanbetaling van minimaal 25% te vragen. Indien door een toerekenbare tekortkoming in de nakoming gelegen aan de zijde van naam van zelfstandige de overeenkomst wordt ontbonden heeft de koper het recht op terugbetaling van de gedane aanbetaling, benevens schadevergoeding, zoals verder in deze voorwaarden geregeld, waarvan in ieder geval de wettelijke rente over het door hem vooruitbetaalde bedrag deel uitmaakt.

[ Voor 10% gewijzigd door Mesomelas op 25-05-2016 12:01 . Reden: NIet meer relevant ]

• BradKing
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 12-10 16:20
Zou het een optie zijn dat hij een vervanging regelt in overleg met jullie?

Zoals ik het nu lees hebben jullie aanbetaald, maar heeft hij ook reeds materiaal en werk verricht; wellicht is het goed te doen dat, in overleg, iemand anders (misschien uit zijn professionele netwerk) het werk afmaakt, dat hij het daarna aan jullie levert, jullie hem betalen en hij de kosten van de vervanger dekt (dat is jullie probleem in zoverre niet, al kan alles natuurlijk in overleg :))?

Succes ieg!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
BradKing schreef op woensdag 25 mei 2016 @ 13:19:
Zou het een optie zijn dat hij een vervanging regelt in overleg met jullie?
Mij is altijd geleerd : Als je de tijd hebt (die er schijnbaar is volgens de brief) moet je geen oplossingen aandragen bij het 1e probleem, maar gewoon de deadline neerleggen en kijken waar hij mee gaat komen.

Het nadeel van zelf met oplossingen aan gaan komen is :
- Je kan hem in zijn trots krenken
- Als het jouw oplossing is dan heb je een leuke uitdaging als het nadien wel volgens jouw oplossing gedaan is maar het is niet naar wens, wiens fout is het dan? Die van de vervanger die jij gevraagd hebt of die van de 1e timmerman die enkel maar jouw wens uitvoerde?
- Veelal boeit het mij ook niet hoe het opgelost wordt, zolang het maar opgelost wordt, als hij onderhandse dealtjes met kortingen met collega's wilt sluiten dan moet hij dat weten, maar als ik het voorstel dan is de kans vrij groot dat hij aankomt met dat het dan jammer genoeg meer gaat kosten.

Dus ik zou de 1e stap gewoon bij hem laten liggen als je de tijd hebt, alleen wel duidelijke deadlines stellen (bijv wanneer je een oplossingsvoorstel verwacht) zodat het traject blijft lopen en je niet aan het einde weer voor een verrassing komt te staan.
Pagina: 1