Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SonOfAnarchy
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 16-10-2024
Hoi allemaal, Ik heb pas geleden wat systeemfans ingebouwd om wat meer extra koeling te hebben na het installeren van een R9 390 8G, die flink wat hitte afgeeft in vergelijking met een van zijn jongere broertjes de R9 280X Royal King.

Nu heb ik alleen het probleem dat ik gewoon totaal niet de werking van Speedfan begrijp, dus ben ik in mijn MOBO gaan spitten.

Nu heb ik dus het probleem dat 50% het laagste is wat ik kan instellen voor systeemfans.
Mijn vraag is hoe kan ik de systeem fans op 0% zetten tot een systeem temp van laten we zeggen 45 graden en van daaruit verder werken.
Dus alleen de 2 nieuwe fans laten draaien als ik aan het gamen ben.

Dankjewel!

[ Voor 5% gewijzigd door SonOfAnarchy op 23-05-2016 14:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 06-09 02:52
Om mijn fans met Speedfan te gebruiken moet ik in de bios mijn fans op full speed draaien.

Daarbij is de werking van Speedfan niet heel moeilijk YouTube: How to set up SpeedFan - Free fan control software

[ Voor 49% gewijzigd door [Remmes] op 23-05-2016 14:58 ]

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SonOfAnarchy
Dankjewel, ik heb geprobeerd wat je zei, maar Speedfan leest ook alleen mijn GPU uit, er zit 1 fan voor in de kast, 1 achter in de kast en 2 boven, en de CPU fan leest hij ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• palko
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 26-09 09:24
SonOfAnarchy schreef op maandag 23 mei 2016 @ 15:28:
Dankjewel, ik heb geprobeerd wat je zei, maar Speedfan leest ook alleen mijn GPU uit, er zit 1 fan voor in de kast, 1 achter in de kast en 2 boven, en de CPU fan leest hij ook niet.
zitten deze fans aangesloten op het mobo? zo niet speedfan leest alleen de fans uit vanuit het mobo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SonOfAnarchy
Alle fans zijn aangesloten op het mobo.
Ik had dus een oudere versie geinstalleerd, nu leest hij wel alles af, maar als ik naar 'geavanceerd' ga is alles heel anders dan in het youtube filmpje, en om eerlijk te zijn is het allemaal maar mumbo jumbo voor mij... ik snap gewoon simpelweg niet wat er allemaal staat.

Dit is het beginscherm, voor het gemak heb ik alleen de fans highlighted staan waar het om gaat.
Afbeeldingslocatie: http://i578.photobucket.com/albums/ss222/daedalus_album/spf1_zpstkt1ekuh.png

Dan druk ik op geavanceerd, en krijg ik dit:
Afbeeldingslocatie: http://i578.photobucket.com/albums/ss222/daedalus_album/spf2_zps2bxa6tsv.png

Uit dit tabblad maak ik op dat de %A20 mijn fans zijn...dus kies ik die ,let op... het lijkt of ik HD2 koos maar dat is niet zo...
Maar na het kiezen van de bovenste optie krijg ik dit:
Afbeeldingslocatie: http://i578.photobucket.com/albums/ss222/daedalus_album/spf3_zpsgukbwose.png

en daar loop ik op vast...

[ Voor 57% gewijzigd door SonOfAnarchy op 23-05-2016 16:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 06-09 02:52
SonOfAnarchy schreef op maandag 23 mei 2016 @ 15:49:
Alle fans zijn aangesloten op het mobo.
Ik had dus een oudere versie geinstalleerd, nu leest hij wel alles af, maar als ik naar 'geavanceerd' ga is alles heel anders dan in het youtube filmpje, en om eerlijk te zijn is het allemaal maar mumbo jumbo voor mij... ik snap gewoon simpelweg niet wat er allemaal staat.

en daar loop ik op vast...
Probeer eens niet het advanced tablad te gebruiken, maar de fan snelheid aan te passen dmv de knopjes, gebeurd er dan wat met je fans (gaan ze sneller/langzamer?)

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SonOfAnarchy
Niks....

Zou ik wel volledige controle hebben om deze 2 fans op 0 te zetten met een fysieke fan controller, die ik kan inbouwen aan de voorkant van de case?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HammerNL
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
SonOfAnarchy schreef op maandag 23 mei 2016 @ 18:58:
Niks....

Zou ik wel volledige controle hebben om deze 2 fans op 0 te zetten met een fysieke fan controller, die ik kan inbouwen aan de voorkant van de case?
Je moet even dat rijtje pwm mode afgaan (1t/m6) en de waarde veranderen van smart fan naar manual. Steeds als je er één hebt omgezet kijk je of je je fans nu wel kunt bedienen. Als je hebt uitgezocht welke pwm mode bij de juiste fan header op jouw mobo hoort, moet je niet vergeten dat vakje rechtsonder aan te vinken: remember it.

Vervolgens kun je dan aan de slag met fan curve etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexke1988
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 26-09 23:59

alexke1988

( ͡° ͜ʖ ͡°)

HammerNL schreef op maandag 23 mei 2016 @ 19:31:
[...]

Je moet even dat rijtje pwm mode afgaan (1t/m6) en de waarde veranderen van smart fan naar manual. Steeds als je er één hebt omgezet kijk je of je je fans nu wel kunt bedienen. Als je hebt uitgezocht welke pwm mode bij de juiste fan header op jouw mobo hoort, moet je niet vergeten dat vakje rechtsonder aan te vinken: remember it.

ook niet vergeten van ernaast remember it aan te vinken.

i7 5960X - Rampage V Extr. - 16GB Quad DDR4 2800 Corsair LPX - MSI 980GTX Ti - AX1200i - Obsidian 650D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 12:33
Geef eens aan om welke onderdelen het. Zodat we ook weten welk mobo je gebruikt. Is wel zo makkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aminam
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 26-09 12:10
Heb je al gekeken of je moederbord niet met software geleverd wordt waarmee je de fans kunt aansturen? Veel merken hebben hier wel een applicatie voor, tis in altijd wel makkelijker dan speedfan.

B550 | R7 5800x3d | RX6950XT | Formd T1 | AW3423DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SonOfAnarchy
HammerNL schreef op maandag 23 mei 2016 @ 19:31:
[...]

Dankjewel! Dat werkte! Ik heb nu volledige controle over 3 van de belangrijkste en luidruchtigste casefans.
Achteraf is het lang niet zo moeilijk als het leek 8)7

Bedankt iedereen voor jullie input!
Pagina: 1