ODB2 uitlezen met Raspberry PI

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Hi,

Aangezien Vodafone is gestopt met z'n DriveXone device wil ik graag zelf iets in elkaar knutselen om wat statistieken over m'n auto uit te lezen via de ODB poort.
Ik heb er al flink wat over gelezen en het uitlezen via de ODB poort is prima te doen met een ODB2 naar USB kabel en een Raspberry.
Het grote probleem waar ik alleen niet helemaal uitkom is hoe ga ik die Raspberry van stroom voorzien... via de ODB2 aansluiting kan je wel stroom krijgen, maar je kan de Raspberry niet voeden via z'n USB poorten. Ik kan een hele kabel trekken door het dashboard naar de sigarettenaansteker, maar dan ben ik die kwijt (en dat wil ik niet). Is er een slimme truc om dat soort dingen van een beetje prik te voorzien? Zoveel stroom hebben ze niet nodig geloof ik.

Heeft iemand hier wat gouden tips? Of heeft iemand het misschien zelf al een keer in elkaar geknutseld? :)

Owner of DBIT Consultancy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkel
  • Laatst online: 19-04 22:29
Volgens mij kan je de PI wel voeden via zn USB aansluiting echter wordt dat niet aanbevolen. Andere opties: Een splitter halen voor je sigaretten aansteker.
Een sigaretten aansteker met meerdere USB aansluitingen
Aan de achterkant van je sigaretten aansteker een extra adapter prutsen?

C2D E6600 - 2048MB Kingston - Sapphire HD2900XT - 200Gb Samsung - Asus P5B-E

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
Erkel schreef op maandag 23 mei 2016 @ 13:43:
Volgens mij kan je de PI wel voeden via zn USB aansluiting echter wordt dat niet aanbevolen. Andere opties: Een splitter halen voor je sigaretten aansteker.
Een sigaretten aansteker met meerdere USB aansluitingen
Aan de achterkant van je sigaretten aansteker een extra adapter prutsen?
Nou het probleem met de 3e optie is dat het een lease auto is... dus heel veel er aan kloten (als in solderen en zo) mag niet :( En bij die andere 2 optie's loopt er een kabel over m'n middenconsole heen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m3gA
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 06-05 13:33
Je kunt ook een dikke powerbank kopen en die eraan hangen? Volgens mij gebruikt de Pi toch nauwelijks stroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
m3gA schreef op maandag 23 mei 2016 @ 13:49:
Je kunt ook een dikke powerbank kopen en die eraan hangen? Volgens mij gebruikt de Pi toch nauwelijks stroom.
Hoe lang zou dat meegaan op een Pi?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkel
DennusB schreef op maandag 23 mei 2016 @ 13:50:
[...]

Hoe lang zou dat meegaan op een Pi?
Dat hangt er vanaf wat voor powerpank je koopt, als je uit gaat van een 5000mAh capacteit en een verbruik van de Pi (model b+) van 0,25A zou je uitkomen op een uur of 20.

Probleem is wel dat je elke keer handmatig je Pi moet uitzetten. Als je de power aansluit vanaf je OBD2 poort gaat dat vanzelf?

[ Voor 16% gewijzigd door Erkel op 23-05-2016 13:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mission
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 29-04 00:27
zit die siggarettenaansteker niet gewoon met klemmen aangesloten? dan kun je lijkt mij dat ding wel gewoon splitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Radiant
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Radiant

Certified MS Bob Administrator

OBD-stekker openmaken en extra kabeltje erbij om de Pi van spanning te voorzien? Op de OBD-stekker is 12V beschikbaar (battery power):
Afbeeldingslocatie: https://mbed.org/media/uploads/fossum_13/obdii_port1070929671.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
Radiant schreef op maandag 23 mei 2016 @ 14:01:
OBD-stekker openmaken en extra kabeltje erbij om de Pi van spanning te voorzien? Op de OBD-stekker is 12V beschikbaar (battery power):
[afbeelding]
Dat zou misschien nog wel de beste optie zijn. Maar is dit geschakelde 12v of permanent?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkel
Radiant schreef op maandag 23 mei 2016 @ 14:01:
[afbeelding]
Moet je wel zorgen dat je de 12v omzet naar 5v, anders gaat je Pi heel snel stuk...
DennusB schreef op maandag 23 mei 2016 @ 14:02:
[...]

Dat zou misschien nog wel de beste optie zijn. Maar is dit geschakelde 12v of permanent?
Bij mijn auto is dit geschakeld, dus werkt alleen als het contact op on staat.

[ Voor 25% gewijzigd door Erkel op 23-05-2016 14:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radiant
  • Niet online

Radiant

DennusB schreef op maandag 23 mei 2016 @ 14:02:
[...]

Bij BMW is het in ieder geval geschakeld. Geen idee of dat bij andere merken ook zo is.

Uiteraard eerst omvormen naar 5V, daar kan je eventueel zo'n sigarettenaansteker-telefoonlader voor slopen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:26

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

12V is geschakeld op de obd2 stekker.

BlueTooth is ook nog een optie :)

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 07-05 12:15

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Waarom pak je niet gewoon zo'n goedkoop ding uit China, ELM327 dacht ik, in plaats van ingewikkelde zaken met een RasPi?. Heb ik zelf ook voor een paar euro en werkt prima, als je de data wil loggen installeer je toch gewoon een app als Torque? Je telefoon paired toch automatisch als je het eenmaal ingesteld hebt, ik weet echter niet of een telefoon meerdere BT-connecties tegelijk kan hebben.

Misschien heb je nog wel een "oud" Android toestel liggen waar je een OBD app op kunt installeren zodat je je eigen telefoon niet daaraan hoeft te hebben. Stroom is dan simpel, sigaretten-ding met 2 USB poorten, kabeltje en klaar.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Is het sowieso niet slecht voor het microSD kaartje dat die telkens zonder degelijke shutdown een power loss ondervind?

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roches
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:42
True schreef op maandag 23 mei 2016 @ 20:25:
Is het sowieso niet slecht voor het microSD kaartje dat die telkens zonder degelijke shutdown een power loss ondervind?
Ja, een RPi kan niet zo heel goed tegen het hard uitzetten, de sd-kaart gaat snel defekt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

roches schreef op maandag 23 mei 2016 @ 20:27:
[...]

Ja, een RPi kan niet zo heel goed tegen het hard uitzetten, de sd-kaart gaat snel defekt...
Inderdaad wat ik ook begrepen heb, dat de sd-kaart dan corrupt wordt. Dus moet je in dit geval er voor zorgen dat je of een batch van 10x 4GB kaartjes op de kop tikt 8)7 of die elke keer handmatig uitschakelen wat me rottig lijkt.
Hoewel dat met een wifi hotspot en dan ssh nog relatief makkelijk gaat.

Ben overigens zelf wel erg benieuwd naar een RPi oplossing om ODB uit te lezen al dan niet één keer in de zoveel tijd of bij problemen. Op mijn pricewatch: Xiaomi Powerbank 10400mAh Zilver heeft die drie uur gedraaid met maar minder dan 25% batterij verlies. Dus een powerbank zou wel zeker mogelijk zijn.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roches
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:42
Makkelijkste is inderdaad een ELM327 met bluetooth en een android telefoon met Torque....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:26

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

True schreef op maandag 23 mei 2016 @ 20:31:
[...]

Inderdaad wat ik ook begrepen heb, dat de sd-kaart dan corrupt wordt. Dus moet je in dit geval er voor zorgen dat je of een batch van 10x 4GB kaartjes op de kop tikt 8)7 of die elke keer handmatig uitschakelen wat me rottig lijkt.

Ben overigens zelf wel erg benieuwd naar een RPi oplossing om ODB uit te lezen al dan niet één keer in de zoveel tijd of bij problemen. Op mijn pricewatch: Xiaomi Powerbank 10400mAh Zilver heeft die drie uur gedraaid met maar minder dan 25% batterij verlies. Dus een powerbank zou wel zeker mogelijk zijn.
Je kan met een tussen module werken die de 12V in het oog houd, als de 12V voor bv 15minuten wegvalt dan sluit de rpi af. Komt de 12V terug start de rpi terug op.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radiant
  • Niet online

Radiant

True schreef op maandag 23 mei 2016 @ 20:31:
[...]

Of gewoon herformatteren. De kaart gaat niet kapot, die zijn namelijk juist gemaakt om powerloss te overleven (want je steekt ze er live in en uit). Het filesysteem vindt het minder leuk.

Anoniem: 920941

volgens mij heb je deze nodig voor een goeie shutdown

https://mausberry-circuit...ucts/3a-car-supply-switch
Pagina: 1