ledjes en coolers!!!

Pagina: 1
Acties:

• Super_Grover
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-05 11:00

Super_Grover

Gaat niet.......bestaat niet!!

Topicstarter
Question,

Ik heb nu 2 80mm fans in mijn kast en ik wil nog op een paar plaatsen blauwe ledjes maken (de lampjes van de power en hd en 8ter rooster van de fans). Waar kan ik het beste de stroom vanaf halen? Een stekker van de voeding gebruiken voor de fans? en de lampjes?, of moeten de lampjes een ander volt hebben? Hoe fix ik 'm dat,
Enig idee,

Thanx

• talin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:54

talin

ES-MA

als het goed is dan heb je 12v ledjes en 12v coolers ??

dan heb je geen probleem , anders moet je met een 2de voeding gaan werken en een relais .

in this world there’s two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig!

Verwijderd

inderdaad gewoon van de voeding halen.. zet voor de LED's wel een weerstand. Weet alleen niet meer hoeveel... :)

Zijn wel meer topics over geweest doe ff een search naar Fanbus!!

• Super_Grover

Super_Grover

Topicstarter
Hallo,

Ik heb inderdaad alles 12volt, dus ik kan inderdaad alles op de voeding aansluiten?
Is het beter om geen fan aan te sluiten op het mobo of maakt dat ook nix uit?

Een weerstandje voor de ledjes ga ik ff zoeken, thanx

Verwijderd

Op zondag 24 juni 2001 23:11 schreef talin het volgende:
als het goed is dan heb je 12v ledjes en 12v coolers ??
Sorry je had wel 12V leds dan is een weerstand niet nodig!!!!

De coolers zijn bijna altijd 12V (staat erop)dus die kun je er direct aanhangen
anders moet je met een 2de voeding gaan werken en een relais .
Dit is zeker niet nodig!!!

• talin

talin

ES-MA

Op zondag 24 juni 2001 23:15 schreef Super_Grover het volgende:
Hallo,

Ik heb inderdaad alles 12volt, dus ik kan inderdaad alles op de voeding aansluiten?
Is het beter om geen fan aan te sluiten op het mobo of maakt dat ook nix uit?

Een weerstandje voor de ledjes ga ik ff zoeken, thanx
fan aansluiten op je mobo lijkt mij geen probleem kijk wel ff of de rest ( die er al op zit ) niet opeens langzamer gaan draaien .

in this world there’s two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:59

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Volgens mij bestaan blauwe ledjes van 12 volt niet. Dus niet op 12v aansluiten, dan zijn je ledjes meteen kaput!

Dat willen we natuurlijk niet :Y)

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• Super_Grover

Super_Grover

Topicstarter
De blauwe ledjes voor de power en hd kan ik natuurlijk gewoon aansluiten op de "oude / originele" kabeltjes die er al liggen!

Die andere ledjes hoeven niet aan of te kunnen, ze hebben dus niets te maken met de fans => dus geen aan en uit indicator maar gewoon als verlichting voor de fun!! kan ik die dan aansluiten op dezelfde stekker als de fan's met dus eventueel een nog onbekende weerstand er tussen??

• talin

talin

ES-MA

zet er een paar philips gold line autolampen in !

weet je zeker dat je licht heb .

en anders zet er een paar stadslichtjes in daar kun je met nagellak alle kleuren aan geven die je wilt .

Verwijderd

Als ik jou was zou ik het eerst proberen met weerstand. doen ze het niet of doen ze het te zwak.. haal dan de weerstand weg..

Verwijderd

Ik heb ook blauwe ledjes 8er mijn frontcoolers. Gewoon aftakken van je powerledje. Desnoods zet je daar een schakelaartje tussen. Bij mij werkt het perfect en ziet het er cool uit.

http://www.geocities.com/tiga2u/casemod.htm

• Super_Grover

Super_Grover

Topicstarter
oke,
we gaan dus gewoon alles opelkaar aansluiten, eerst zonder weerstandjes, doen ze het te zwak, weerstand ertussen en klaar...hoop ik!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Nee!

Weerstandjes zijn juist om het voltage omlaag te brengen.

Als je 3v ledjes op 12v aansluit gaan ze gewoon meteen kapot en kan je nieuwe kopen. ;(

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

En tiga, mag ik misschien vragen wat jij met mijn icon doet? :?

• Super_Grover

Super_Grover

Topicstarter
ok sorry,

natuurlijk!! dat gaat inderdaad niet lukken!
Kan ik niet gewoon die 3v ledjes allemaal aansluiten op de ledjes van het powerknopje en hd ledje, dus die 2 lampjes voor in de kast?

• veldmuis
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online
als je meerdere ledjes wilt, easy, gewoon in serie schakelen

Verwijderd

Op zondag 24 juni 2001 23:39 schreef Super_Grover het volgende:
oke,
we gaan dus gewoon alles opelkaar aansluiten, eerst zonder weerstandjes, doen ze het te zwak, weerstand ertussen en klaar...hoop ik!
yah dan voorspel ik je dit: je zet ze 'eerst zonder weerstandjes' aan, ze branden allemaal door, en dan probeer je of het met weerstand beter gaat. Niet zo slim dus :P Test eer MET weerstand, dan pas zonder.

Verwijderd

Op zondag 24 juni 2001 23:57 schreef Gizz het volgende:
En tiga, mag ik misschien vragen wat jij met mijn icon doet? :?
die kan je gewoon van het net plukken hoor! b.v. www.bestanimations.net <<= of zoiets

• kleinelievewolff
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19-05 15:34
Waarom soldeer je niet even een baybus? Kan je de ledjes ook op aansluiten en kun je schakelen tussen 7V/off/12V. Schema's vind je op www.baybus.com Het ledje voor de HD en power kun je gewoon doortrekken vanaf je moederbord, daar hoeft geen weerstand tussen.

Succes!

• Twynn
Over je ledjes.. misschien kun je ergens terugvinden hoeveel mA ze nodig hebben om te branden..
Als je het niet terug kunt vinden, ga dan maar gewoon uit van 20mA

Dan kun je vervolgens gewoon uitrekenen wat voor weerstand je moet hebben!
Voor 20mA kom je uit rond de 600 Ohm.. Kies daar de dichtstbijzijnde waarde voor..

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Deze heb ik zelf gefotosoept, die kan je niet van het net plukken ;(

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Nogmaals: Tiga zou jij je icon aub willen veranderen?

Verwijderd

tiga heeft de NON gefotosoepte dus..?!?!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Ik heb ze alle 2 gemaakt, eerst de normale en 2 weken geleden ofzo met een brilletje erbij, wou meedoen met de brillenrage :)

• Marv
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-05-2021
Zet gewoon 6 ledjes in serie (achter elkaar) en sluit ze aan op een 12v dinges.... (6 x 2v)

"Everything I've ever done or said is the complete opposite of what I've wanted" -- George

Verwijderd

Als je de 5v gebruikt hoef je maar 3 leds in serie te zetten... En als je 1 led op 5V wilt aansluiten moet je er een 180 ohm weerstand bij zetten

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

3 blauwe ledjes op 5 volt is teveel denk ik, die dingen werken het best rond de 3 volt.

Verwijderd

Je moet even uitgaan van het volgende:

Een ledje is een diode. (Light Emiting Diode)
In sper richting is hij bijna geen verbinding.
In doorlaat richting heb je een bijna nul verbinding. De stroom door het ledje zal dus erg oplopen. Je zal ten alle tijde een voorschakelweerstand moeten plaatsen voor een led. Zelfs in serie raak je wel iedere keer 0,7 tot 0,9 volt kwijt per led, maar de stroom kan erg hoog worden. Pak een weerstand van 1 k ohm. en zet deze voor een serie van 3 of 4 leds (misschien maar 2 moet je ff kijken) en dat geheel op 12V.

succes

Verwijderd

Op maandag 25 juni 2001 13:37 schreef newby het volgende:
Als je de 5v gebruikt hoef je maar 3 leds in serie te zetten... En als je 1 led op 5V wilt aansluiten moet je er een 180 ohm weerstand bij zetten
Neem van mij aan dat je voeding hierdoor heel zwaar belast wordt.

Verwijderd

Op zondag 24 juni 2001 23:39 schreef Super_Grover het volgende:
oke,
Neeen, dat is fout. Eerst met weerstand (een weerstand met de juiste waarde, wel te verstaan), en dan zonder. Volgens mij bestaan er sowieso geen 12V leds en ik zou mijn dure blauwe leds er al helemaal niet aan wagen.

• Twynn
Op maandag 25 juni 2001 13:46 schreef Wingman25 het volgende:

[..]

Neem van mij aan dat je voeding hierdoor heel zwaar belast wordt.
Valt wel mee hoor..

1 led op de 5V of 12V is gewoon einde led... Met weerstand krijg je ongeveer 20mA.. En da's nou niet zo'n zware belasting!

• BlizzarD
  • Niet online

BlizzarD

Hooooooh

Op zondag 24 juni 2001 23:36 schreef Tiga het volgende:
Ik heb ook blauwe ledjes 8er mijn frontcoolers. Gewoon aftakken van je powerledje. Desnoods zet je daar een schakelaartje tussen. Bij mij werkt het perfect en ziet het er cool uit.

http://www.geocities.com/tiga2u/casemod.htm
waarom doet iedereen die harddisc koeler ondersteboven :? zo horen ze helemaal niet :+

iStockphoto

Verwijderd

Dat maakt toch echt geen ene reet uit hoe ze zitten. Zo staan ze het beste vind ik...als jij ze graag op de kop ;) wilt doen, dan mag dat hoor.
Pagina: 1