Waar moet ik mijn NAS plaatsen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patatje19
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 29-11-2020
Mijn vraag:
Al enige tijd geleden wou ik graag een NAS hebben hier heb ik ook al wat topics over gemaakt. Nu is alles zo goed als rond ik heb een NAS gekozen de HDD en extra RAM geheugen. Er is nu alleen weer een nieuw probleem gerezen waar ga ik hem neerzetten in mijn eigen netwerk kan het bijna niet. Hij kan niet dicht genoeg bij de router staan om hem aan te sluiten. Ten tweede wil ik mijn NAS ook met de buiten wereld laten communiceren en dat doe ik ook liever niet over het eigen netwerk.

Nu is mijn vraag hoe ga ik dit oplossen waar plaats ik mijn NAS nu dan.

Relevante software en hardware die ik gebruik:
Ik wil graag de QNAP TS-563 gaan gebruiken als NAS met een 4TB WD red HDD en 16GB aan ram die ik er los bij koop. Dit is onder andere, omdat het QNAP OS me erg aanspreekt.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Ik had zelf al bedacht dat een collocatie misschien een optie is of een VPS te huren dit past alleen niet in mijn budget. Ik zou hier dan hoogstens 50,00 euro per jaar aan uit willen geven.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 06-07 19:59

geerttttt

Manisch positief

Even een vraag. Waarom wil je de NAS niet in je eigen netwerk hebben? En heb je geen ruimte in je meterkast o.i.d. waar hij kan staan? Iets meer info is handig als je hulp wil hebben.

Oost west, 127.0.0.1 best!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Kabel trekken naar een plek waar je NAS wel kan staan. Vervolgens in je router de poorten forwarden naar je NAS die je nodig hebt.

VPS heb je niks aan, colocatie voor een NAS is ook nogal onzinnig in jouw situatie.

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12:08

Garyu

WW

Wil je hem niet thuis neerzetten, koop dan geen NAS maar huur gewoon een stukje server-ruimte ergens?

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheOmen
  • Registratie: September 2011
  • Nu online
Wat redfoxert zegt.
Wellicht had je je even moeten inlezen voor je in een NAS ging investeren....

[ Voor 67% gewijzigd door TheOmen op 23-05-2016 11:13 ]

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
offtopic:
Vragen stel je met een vraagteken, niet met drie uitroeptekens!
Ten tweede wil ik mijn NAS ook met de buiten wereld laten communiceren en dat doe ik ook liever niet over het eigen netwerk.
Hoe zie je dat voor je? Wat zie je als je "eigen netwerk"? Als je bedoeld dat je hem niet in je LAN wilt hebben, moet je onderzoeken of jouw router een DMZ heeft. Dan staat hij fysiek in een ander netwerk, maar wel op je eigen internetverbinding.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

redfoxert schreef op maandag 23 mei 2016 @ 11:10:
Kabel trekken naar een plek waar je NAS wel kan staan. Vervolgens in je router de poorten forwarden naar je NAS die je nodig hebt.

VPS heb je niks aan, colocatie voor een NAS is ook nogal onzinnig in jouw situatie.
Precies, een VPS voor je persoonlijke nas is natuurlijk gekkenwerk. Het aantal geheugen wat je hebt gekocht voor je NAS ook denk ik, maar goed. Tenzij je een mega-fileshare wil openen a-la megaupload, dan is een VPS handig, is het voor jezelf en misschien wat vrienden/kennissen? Gewoon thuis hosten. Je kunt dan nog beter een upgrade nemen in je upload speed als het < 25mbit is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• azerty
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11:32
Laat ook zeker weten waar je dat geheugen ingestopt hebt als je alles gekocht hebt! Ik ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:05

heuveltje

KoelkastFilosoof

Ligt er aan wat je met die nas van plan bent :?

Ik heb een nasje staan bij een vriend, speciaal voor ofsite backup (Voor zowel mijzelf als wat kleine websites die ik ooit voor vriend/vereniging heb ingericht).
Ik betaal hem 2 tientjes per jaar voor stroom en netwerk gebruik, en hij mag een paar 100 GB gebruiken voor zijn eigen backup's en allebei zijn we happy !

Maar als ik die zou gebruiken voor continu films down en uploaden zou dat denk ik zo afgelopen zijn :P

Heb net je post terugggelezen. WTF een i5 voor een simpel nasje :?
Wat is het uiteindelijk geworden ?

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

heuveltje schreef op maandag 23 mei 2016 @ 11:18:
Ligt er aan wat je met die nas van plan bent :?

Ik heb een nasje staan bij een vriend, speciaal voor ofsite backup (Voor zowel mijzelf als een kleine website die ik ooit voor een vriend heb ingericht).
Ik betaal hem 2 tientjes per jaar voor stroom en netwerk gebruik, en hij mag een paar 100 GB gebruiken voor zijn eigen backup's en allebei zijn we happy !

Maar als ik die zou gebruiken voor continu films down en uploaden zou dat denk ik zo afgelopen zijn :P

Heb net je post terugggelezen. WTF een i5 voor een simpel nasje :?
Wat is het uiteindelijk geworden ?
Ik begin ook erg benieuwd te worden naar wat TS nu eigenlijk wil. Een quad core AMD 2ghz met 16gb geheugen en een 4TB WD harddisk is het geloof ik nu geworden. Als dit voor hem persoonlijke opslag is als backup of beetje downloaden dan is dit zwaar overkill as far as i know, maar goed. Ben benieuwd! :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patatje19
Even voor alle duidelijkheid ik heb nog niks gekocht. Dit alleen nog maar een idee waarover ik aan het nadenken ben. Mijn router heeft een DMZ en het klopt dat ik hem liever niet over mijn eigen LAN zet. De rede voor de gekozen hardware is dat ik er een Plex media server op wil draaien en wil experimenteren met Virtuele machines.

De router die wij hebben is in buikleen van Ziggo. Ik heb hier nog een Linksys router liggen die ik misschien op de Ziggo router kan aan sluiten zodat het helemaal gescheiden is. Onze router staat in de voorkamer en daar is inderdaad weinig ruimte voor de NAS.

Een kabel trekken zou ik kunnen gaan kijken of dat mogelijk is. Heb je Gigabit netwerk poorten nodig op je router als je van je provider het goedkoopste abonnement hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10:24

D4NG3R

kiwi

:)

DMZ kan je op 1 adres doen, dus doe dat gewoonweg niet op het adres van de NAS?

Sowieso, DMZ is iets wat je eigenlijk niet wil gebruiken tenzij je echt verstand hebt van zaken.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Patatje19 schreef op maandag 23 mei 2016 @ 11:26:
De rede voor de gekozen hardware is dat ik er een Plex media server op wil draaien en wil experimenteren met Virtuele machines.
VM's op je NAS draaien? Niet doen ... performance zal niet dat zijn wat je er van verwacht.
De router die wij hebben is in buikleen van Ziggo. Ik heb hier nog een Linksys router liggen die ik misschien op de Ziggo router kan aan sluiten zodat het helemaal gescheiden is. Onze router staat in de voorkamer en daar is inderdaad weinig ruimte voor de NAS.
Ook de Ziggo router kan poorten forwarden. Als je een losse Linksys router gaat gebruiken weet je zeker dat je ellende gaat krijgen ivm dubbele NAT. Dan kan je beter je Linksys het internet laten routeren en je hele netwerk achter je Linksys hangen.
Een kabel trekken zou ik kunnen gaan kijken of dat mogelijk is. Heb je Gigabit netwerk poorten nodig op je router als je van je provider het goedkoopste abonnement hebt.
Gigabit poorten heb je wel nodig wil je intern een leuke snelheid naar je NAS halen. 100mbit is nog wel te doen als je wat geduld hebt. Wel zonde van het model dat je hebt gekozen want deze kan zelfs 10Gbit met een aparte insteekkaart verwerken.

PS: Ga je er echt maar 1 WD harddisk in hangen?

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 06-07 14:57
Als je hem wilt gebruiken voor Plex, waarom moet hij dan op een extern netwerk?

Enige reden die ik kan bedenken is dat je thuis geen hoge upload hebt, en je wel wilt streamen buitenshuis (bijvoorbeeld naar vrienden). Maar anders kun je hem beter gewoon thuis zetten. Bij een externe server betaal je voor je dataverkeer, en dat gaat hard als je films streamt.

Hier staat de NAS met plex naast de router en switch. Dat scheelde kabels trekken.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heggico
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 10:18
het klopt dat ik hem liever niet over mijn eigen LAN zet.
Hoe wil je het scheiden op de router? Gasten netwerk feature oid? Anders zit je NAS nog gewoon in je eigen netwerk, want de netwerk poorten van de gemiddelde router is gewoon verbonden door een interne switch. Ook is het zo als hij niet in je eigen netwerk staat dat je er met je pc bijvoorbeeld ook niet direct in kan? Alleen via internet kun je dan verbinding maken, tenzij je router het verkeerd tussen de 2 netwerken kan routen. Als je het via een gastnetwerk functie gebruikt kan dat al lastig worden voor zover ik weet.

Waarom wil je hem niet op je eigen netwerk? Router achter router is echt ellende en nogal nutteloos in dit geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10:55
Leg eens uit waarom je wat wilt met je NAS?
Want de dingen die je roept slaan op dit moment eigenlijk nergens op.

Een NAS is Network Allocated Storage.
Als je er je eigen bestanden op wilt zetten, dan wil je hem in je eigen netwerk hebben hangen.
Wil je er PLEX op draaien, dan wil je dit ook. Buitenshuis plaatsen met het goedkoopste Ziggo abonnement ga je niet blij van worden als je een serie of film wilt kijken.

Als ik je posts zo lees, snap ik totaal niet wat het nut voor jou van een NAS is wanneer je hem niet eens in de buurt van je netwerk wilt hebben.

Wat zijn de redenen voor de keuzes die je denkt te willen?
Wat verwacht je van een NAS wanneer hij wel of niet in een netwerk staat.
Ik zou haast denken dat je bang bent voor BREIN oid vanwege de redenen die je op noemt. Zomaar een gokje hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje

heuveltje

KoelkastFilosoof

IDD motiveer eens waarom je hem niet op je eigen lan wilt, maar wel op een dmz ?
Dat klinkt namelijk als een hoogst onlogische eis voor een VM/Nas. en mogelijk berust dat dit op een misverstand aan jouw kant

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Als je nas extern benaderbaar wil maken doe je dit gewoon via vpn lijkt me?.

Eea is erg onlogisch allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erwin26
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 29-04 13:15
Een NAS met 16GB ram geheugen? Je maakt een grapje of? Ik las dat je VM's wilt gaan draaien. Draai geen VM's op je NAS. Dat werkt voor geen ene meter.

Hoezo wil je het buiten je netwerk zetten? Wil je soort van popcorn time gaan beginnen? ik zie anders niet echt een reden om je NAS buiten je eigen netwerk te gaan plaatsen... Vooral niet als het maar alleen een prive media server is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje

heuveltje

KoelkastFilosoof

erwin26 schreef op maandag 23 mei 2016 @ 13:50:
Een NAS met 16GB ram geheugen? Je maakt een grapje of? Ik las dat je VM's wilt gaan draaien. Draai geen VM's op je NAS. Dat werkt voor geen ene meter.
Enige toelichting zou handig zijn daarin.
Zoveel cpu/ram trekt een NAS die af en toe een filmpje moet up of donwloaden echt niet.
VM zet je op een SSD, dus die heeft daar ook geen last van.

Ik zie niet in waarom dat op die voorgestelde I5 problemen zou opleveren ?

(of het nuttig is, is een 2e)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erwin26
heuveltje schreef op maandag 23 mei 2016 @ 13:53:
[...]

Enige toelichting zou handig zijn daarin.
Zoveel cpu/ram trekt een NAS die af en toe een filmpje moet up of donwloaden echt niet.
VM zet je op een SSD, dus die heeft daar ook geen last van.
Spreekt voor zich neem ik aan? NAS is gebouwd op low enegry verbruik. Ik nam aan dat dit duidelijk was voor deze persoon, aangezien die paar topics had geopend met vragen over een NAS.

Maar een NAS is gebouwd voor low energy en weinig verbruik dus. De HDD zijn speciaal ontwikkeld voor opslag en zijn hierdoor stuk trager dan een normale HDD. Ze verbruiken veel minder stroom en kunnen 24/7 aan blijven. De CPU van de NAS is ook niet gebouwd om zware taken te voltooien. Films downloaden hebben ze geen problemen mee, maar 2 VM's draaien die veel van de CPU's vragen dan wordt het lastig. En zoals jij beschrijft je zet je VM's op een SSD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje

heuveltje

KoelkastFilosoof

erwin26 schreef op maandag 23 mei 2016 @ 14:01:
[...]

Spreekt voor zich neem ik aan? NAS is gebouwd op low enegry verbruik. Ik nam aan dat dit duidelijk was voor deze persoon, aangezien die paar topics had geopend met vragen over een NAS.

Maar een NAS is gebouwd voor low energy en weinig verbruik dus. De HDD zijn speciaal ontwikkeld voor opslag en zijn hierdoor stuk trager dan een normale HDD. Ze verbruiken veel minder stroom en kunnen 24/7 aan blijven. De CPU van de NAS is ook niet gebouwd om zware taken te voltooien. Films downloaden hebben ze geen problemen mee, maar 2 VM's draaien die veel van de CPU's vragen dan wordt het lastig. En zoals jij beschrijft je zet je VM's op een SSD.
Ik denk dat jij even moet uitzoeken wat precies de definitie nas is :P
Een low powered synolygie is een nas, de quad Xeon met 24 disks in raid 06 die in de serverruimtie staat is ook een nas. Het is absoluut geen vereiste dat het ding zuinig of stil is.

TS heeft het nergens over een lowpowered dingetje, in tegendeel hij zit met een 16GB I5 in gedachten :)

Dat hele HDD verhaal is ook nogal met een korrel zout te nemen.

Ah wacht, ik zie nu dat hij ipv de eerder genoemde I5 het nu over een Qnap heeft. Dat zal wel de reden tot verwarring zijn.

* heuveltje heeft een nas die ruim 200 Wat idle zuipt :P

[ Voor 8% gewijzigd door heuveltje op 23-05-2016 14:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erwin26
Patatje19 schreef op maandag 23 mei 2016 @ 11:07:

Relevante software en hardware die ik gebruik:
Ik wil graag de QNAP TS-563 gaan gebruiken als NAS met een 4TB WD red HDD en 16GB aan ram die ik er los bij koop. Dit is onder andere, omdat het QNAP OS me erg aanspreekt.
Je wilt een NAS kopen met 5 slots voor een HDD, maar je plaatst er maar 1? Is dit toekomstig gericht of te weinig kennis van een NAS? Je kan meerdere schijven plaatsen en een leuke RAID gebruiken. Maar zover dat ik begreep wouw je alleen een media server en VM's. (VM''s is geen aanrader) Voor een media server raad ik je toch aan minimaal 8TB en misschien een RAID 0. Aangezien gedownloade films niet zo spectaculair zijn. Die kun je gerust kwijt raken. Ga je het ook als back-up gebruiken dan RAID 5 eerder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erwin26
heuveltje schreef op maandag 23 mei 2016 @ 14:07:
[...]

Ik denk dat jij even moet uitzoeken wat precies de definitie nas is :P
Een low powered synolygie is een nas, de quad Xeon met 24 disks in raid 06 die in de serverruimtie staat is ook een nas. Het is absoluut geen vereiste dat het ding zuinig of stil is.

TS heeft het nergens over een lowpowered dingetje, in tegendeel hij zit met een 16GB I5 in gedachten :)

Dat hele HDD verhaal kan ik zelfs geen touw aan vastknopen :)

* heuveltje heeft een nas die ruim 200 Wat idle zuipt :P
Ik weet wat een NAS is en waarvoor die voornamelijk bedoeld zijn.
Nee het is geen vereiste dat het ding zuinig of stil is, maar die NAS is volgens mij in die situatie als een opslag plek voor alles. En niet om daar effe heel het netwerk van het bedrijf op te laten draaien.

Hij heeft er niet over nee, maar 16GB en een i5 met een zuinige HDD klopt niet als je VM's gaat draaien. Het kan wel, maar is stuk trager. Dan kan die beter 1 SSD kopen en 1 HDD. HDD voor zijn films en SSD voor zijn VM's. Buiten dat is het nog steeds geen aanrader.

Voor de HDD's moet ik je toch door verwijzen naar:

https://www.pugetsystems....nding-the-WD-Rainbow-674/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MM99
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20-05 23:16

MM99

That is the way I am!

Even voor alle duidelijkheid ik heb nog niks gekocht. Dit alleen nog maar een idee waarover ik aan het nadenken ben. Mijn router heeft een DMZ en het klopt dat ik hem liever niet over mijn eigen LAN zet. De rede voor de gekozen hardware is dat ik er een Plex media server op wil draaien en wil experimenteren met Virtuele machines.

Wat wil je nu eigenlijk met je NAS doen? Want als je Plex Media Server wilt draaien, dan moet je toch juist willen in je eigen netwerk de NAS te zetten? ik neem aan dat je vanuit je eigen netwerk op de Plex Media Server wilt komen?

En als je wilt spelen met VMs, waarom zou je dat niet in je eigen netwerk willen hebben?

eigenlijk is de vraag, waarom wil je de NAS niet in je eigen Netwerk hangen? Het klinkt niet echt slim.

Daarnaast, je bent van plan om een NAS te komen met 10Gbit kaart. Maar geen van de apparaten die je thuis hebt staan kan dat aan. Is best een overkill.

ps. QNAP is een mooie keuzen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 04-07 22:24
erwin26 schreef op maandag 23 mei 2016 @ 13:50:

Hoezo wil je het buiten je netwerk zetten? Wil je soort van popcorn time gaan beginnen? ik zie anders niet echt een reden om je NAS buiten je eigen netwerk te gaan plaatsen... Vooral niet als het maar alleen een prive media server is..
Ik heb ook in mijn NAS 16GB geknikkerd heb nu al ruim 4gb ingebruik en straks rond de 10GB (crashplan heeft een hoog memory gebruik) Maar goed tevens was 16GB upgrade alleen getest door andere gebruikers van de NAS dus tja weinig keuze.

Maar goed even terug naar de OP.

Vraag iemand om hem te hosten in zijn netwerk en betaal hem voor de kosten stroom en internet gebruik en om hem te vragen om de aanuit knop te bedienen (ook wel handig) die QNAP dingen zijn niet echt geschikvoor een datacenter (hij pas niet in een rack) dus extra duur om te laten plaatsen.

Waarom kan hij niet in je eigen netwerk als het is om al offsite backup te dienen kan je ook andere oplossingen verzinnen zoals een abbo bij crashplan is ook niet duur voor 1 machine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patatje19
Ik zie dat er een hoop verwarring ontstaat door mijn vorige topics deze mag je buiten beschouwing laten en zijn niet meer van toepassing. Ik wil gewoon een kant en klare kast die ik aanzet en kan vergeten ik was toen uitgekomen bij de QNAP TS-563.

Ik vind 2GB aan RAM nogal weinig dus ik dacht kan je het upgraden. Dit bleek te kunnen en aangezien RAM heel weinig kost dacht ik laat ik dan maar direct gaan voor 16GB aan RAM. De reden dat ik nu maar 1 HDD plaats is dat ik hoop in de toekomst meer geld te hebben voor de aanschaf van meerdere HDD's. Ik heb gekozen voor de QNAP, omdat ik had gelezen dat je voor Plex best een hele krachtige NAS nodig zal moeten hebben voor iets als Real time encoding of zo iets.

De optie van mijn NAS ergens anders te plaatsen of een VPS te huren is komen te vervallen. Zoals jullie ook al aangegeven dit is voor mij niet handig. Waarom ik hem niet in mijn eigen netwerk wil is omdat ik dan bepaalde poorten open moet zetten in het netwerk. Omdat wij een leen router hebben durf ik dit niet helemaal goed aan.

Voor alle duidelijkheid ik heb nog helemaal niks gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10:55
Voor binnen je eigen netwerk hoef je iig geen poorten open te zetten. Voor naar buiten toe is het misschien een ander verhaal. Vaak kun je in de leenrouters ook nog van alles instellen. Je moet dan alleen kijken wat je hebt en hoe dit te doen. Dat maakt voor je provider geen bal uit.

Bekijk even hoeveel je max in je Nas qua geheugen kan steken. 16GB zal misschien niet gaan?

[ Voor 14% gewijzigd door Arunia op 23-05-2016 17:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjant2
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 11:07
16GB kan er max in, verdeeld over 2 SODIMM's van 8GB.
Zal wel een duur geintje zijn als je het via qnap koopt, als je ziet wat ze voor het 8gb model vragen, weet niet of hij zomaar elk geheugen pakt.

[ Voor 62% gewijzigd door Arjant2 op 23-05-2016 18:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patatje19
Ik heb het even opgezocht en HyperX Impact geheugen moet er gewoon inpassen. Dit is voor 16GB ongeveer rond de 80 euro en dan voor de HDD 150 euro en de NAS zelf 500 euro dit is bij mekaar 730 euro en dat vind ik het wel waard.

Ik heb bij de instellingen van de router gekeken en ik kan daar inderdaad van alles aanpassen. Dit maakt mijn provider dan echt niet meer uit of wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Maar waarom zou je er in 's hemels naam 16GB in douwen? 2GB is meer dan zat voor het standaard gebruik.
Waarom trouwens maar 1 disk? Als je data je toch niks waard is kan je het net zo goed meteen weggooien. Douw er op z'n minst een tweede disk in zodat je RAID1 kan draaien (en dan moet je nog steeds backups maken op een ander medium!). Je kan dan altijd nog upgraden naar een 3/4/5 disk RAID5 zonder al te veel gedoe. Of als je avontuurlijk aangelegd bent:
- integriteitscheck van beide disks
- één van de disks uit je RAID0 gooien
- deze disk samen met je nieuwe disks assemblen als een degraded RAID5
- data kopieren van je degraded RAID0 naar je degraded RAID5
- degraded RAID0 verwijderen
- vrijgekomen disk aan je RAID5 toevoegen en rebuilden

Geen idee of een synology dit kan overigens, mijn Areca kon dit wel. Mijn belangrijke data had ik wel gebckupt, en de bulk die vervangbaar was niet.

En nogmaals: RAID IS GEEN BACKUP. MAAK BACKUPS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Patatje19 schreef op maandag 23 mei 2016 @ 17:33:
De optie van mijn NAS ergens anders te plaatsen of een VPS te huren is komen te vervallen. Zoals jullie ook al aangegeven dit is voor mij niet handig. Waarom ik hem niet in mijn eigen netwerk wil is omdat ik dan bepaalde poorten open moet zetten in het netwerk. Omdat wij een leen router hebben durf ik dit niet helemaal goed aan.
Voor Plex hoef je maar welgeteld 1 poortje te openen. Eventueel hang je een eigen router achter die van Ziggo en laat je Ziggo hun router in bridge mode zetten. Problems solved.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twanne
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 24-05 11:05
Patatje19 schreef op maandag 23 mei 2016 @ 17:33:
..., omdat ik had gelezen dat je voor Plex best een hele krachtige NAS nodig zal moeten hebben voor iets als Real time encoding of zo iets.
Plex doet aan real time TRANScoding. Dit betekent dat hij bijvoorbeeld een .mkv bestand tijdens het streamen naar een .mp4 gaat omzetten.
Gezien Plex hiervoor alleen op de CPU leunt, heb je inderdaad een stevige CPU nodig en dit hebben de meeste NAS devices niet.

Ik had zelf eerst mijn twijfels, maar deze review geeft aan dat het wel kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Patatje19 schreef op maandag 23 mei 2016 @ 23:21:
Ik heb het even opgezocht en HyperX Impact geheugen moet er gewoon inpassen. Dit is voor 16GB ongeveer rond de 80 euro en dan voor de HDD 150 euro en de NAS zelf 500 euro dit is bij mekaar 730 euro en dat vind ik het wel waard.

Ik heb bij de instellingen van de router gekeken en ik kan daar inderdaad van alles aanpassen. Dit maakt mijn provider dan echt niet meer uit of wel.
Beter gewoon die 16 Gb niet nemen en 2 HDD's kopen dunkt mij.
Er is een reden waarom veel NAS'en standaard met 1/2 Gb geleverd worden, over het algemeen is dit voldoende voor een standaard gebruiker en veel out of the box toepassingen. De high end modellen pas opties voor 8+, kort door de bocht genomen.

Een 5 bay NAS kopen en beginnen met 1 HDD is in mijn ogen ook niet heel efficient.
Beter dan een 2 bay nas en direct met 2 schijven vullen.

Al met al zou ik als TS nog wat zaken doorlezen over mogelijheden van een NAS en uitwerken waar je hem precies voor wilt gebruiken. Genoeg mensen hier die je vervolgens kunnen adviseren.

[ Voor 12% gewijzigd door Viper® op 24-05-2016 09:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

En als ik dit zo lees komt de volgende vraag bij mij op, waarom Plex? Waarom niet is als Kodi? Een simpel kodi boxje is niet zo duur, of een raspberry pi.

Die doet de decoding zelf, hoef je ook geen high-power nas te hebben. Kun je het ineens prima af met een synology nas van 100-150 euro of met een andere QNAP die minder kost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patatje19
Ik snap wat jullie bedoelen het systeem is te OP voor mijn wensen. Nu zat ik zelf nog te denken is er niet een video speler ingebouwd bij een goedkope NAS die ik dan gewoon kan gebruiken. Deze moet ik dan wel over het netwerk kunnen delen en daar buiten. Zodat als ik op vakantie ben dan ook gewoon bij mij films kan dat is een van de redenen om te kiezen voor een NAS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Twanne schreef op dinsdag 24 mei 2016 @ 09:48:
[...]

Plex doet aan real time TRANScoding. Dit betekent dat hij bijvoorbeeld een .mkv bestand tijdens het streamen naar een .mp4 gaat omzetten.
Gezien Plex hiervoor alleen op de CPU leunt, heb je inderdaad een stevige CPU nodig en dit hebben de meeste NAS devices niet.

Ik had zelf eerst mijn twijfels, maar deze review geeft aan dat het wel kan.
Real time doet Plex intussen niet meer, hij probeerd nu vooruit te werken, realtime betekend 1:1 (voor elke seconde in de film ook 1 seconde bezig zijn te transcoden), maar Plex doet inmiddels sneller. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Is je internetverbinding wel snel genoeg? Veel goedkopere consumentenverbindingen zijn nog steeds maar 1Mbit upstream, daar krijg je erg moeilijk een stabiele stream doorheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09:33
Als collocatie een serieuze optie is, waarom schrijf je je dan niet in voor TransIp Stack? Met een maand of 2 heb je een invite en kun je gratis 1 TB opslaan met de meeste features van owncloud.
Pagina: 1