Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 759877

Topicstarter
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Systeem zal gebruikt worden door m'n moeder die m'n vader assisteert in de praktijk (medische wereld). Dit houdt voornamelijk in, raadplegen en invullen van de agenda (thunderbird), dossiers openen (is een java-applicatie, niet geweldig zwaar maar wel veel data (10-20 GB) die ingelezen wordt), websites raadplegen en af en toe wat youtube veronderstel ik. Office Word zal er ook op geinstalleerd zijn

Wat mag het systeem gaan kosten?
Computer hoeft niet zoveel te kunnen dus prijs liefst zo laag mogelijk. Echter moet het wel vlot werken, dus liever wat extra betalen dan gezeur dat het systeem niet snel genoeg is. Beetje afwegen dus...

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
1 IPS full HD scherm
1 Logitech toetsenbord + muis set

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zat te denken aan een Intel NUC vanwege prijs en kleine form factor, zou NUC achterop het scherm kunnen plaatsen met een vesa mount en zo alles netjes wegwerken. De vraag is nu welke NUC ik moet nemen. Zoals gezegd wil ik dat alles vlot draait maar wil natuurlijk ook geen overkill.

De NUC's die ik op het oog had:
pricewatch: Intel NUC NUC5CPYH (Celeron N3050 - € 130)
pricewatch: Intel NUC NUC5PPYH (Pentium N3700 - € 163)
pricewatch: Intel NUC NUC5i3RYH (i3-5010u - €256)

Deze in combinatie met een:
pricewatch: Crucial CT102464BF160B

8GB is wat teveel denk ik, maar voor die 10 euro extra tov 4 GB dacht ik better safe than sorry. (de applicatie om dossiers in te lezen neemt soms wel wat ram in beslag)

pricewatch: Kingston SSDNow V300 120GB

(120 GB gaat echt voldoende zijn, huidige systeem neemt maar 60 GB in)

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Andere voorstellen zijn natuurlijk ook leuk, echter gaat m'n voorkeur uit naar iets dat ik weg kan moffelen achter het scherm.

Ga je overklokken?
Nee

Wat verwacht je van ons?
Welke CPU moet ik nu kiezen... Heb geen idee welke gaat voldoen en welke overkill gaat zijn... Of toch voor andere optie dan een NUC gaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NeHoX
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 27-05 22:14

NeHoX

Gamer + PV

i3 absoluut! Andere modellen vaker ingezet en mee gewerkt. De celeron heeft het al zwaar met youtube. De pentium is voor huis-tuin-keuken gebruik ok. Alles wat zakelijk is gewoon de i3 of i5 voor in zetten.

23x330Wp NNO & 8x405Wp op Zuid = 10.830Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• da_PSI
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 27-05 10:53
Voor kantoor gebruik zal ik in ieder geval de N3050 afraden. Deze NUC is niet echt een snelheidsmonster, en als je een YT video/radio aan het luisteren bent en dan nog Thunderbird open, dan is de CPU al waarschijnlijk 100%.

De N3700 is daartegen een stukje sneller, je kan ook makkelijk een YT video/radio kijken/luisteren, documentje typen, en Thunderbird open.

De i3, is een heerlijke NUC om mee te werken. Je kan meerdere applicaties open hebben staan zonder enige happeringen, en/of niet reagerende apps.

Ik heb alle 3 gebruikt, en de enigste waarmee ik performance issues had was de N3050.

Mocht je het geld hebben voor de i3, dan zou ik zeker voor de i3 gaan. Mocht je de kat uit de boom willen kijkenen niet teveel geld willen besteden ga dan voor de N3700, maar ga NIET voor de N3050

[ Voor 28% gewijzigd door da_PSI op 23-05-2016 10:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EvaluationCopy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16:24
Daar ben ik het niet mee eens. Ik gebruik de Celeron NUC als mediaplayer en die speelt alles prima vlot af. (mits de GPU wordt gebruikt ipv alleen de CPU, die trekt full HD video inderdaad niet).

Maar ja, zo goedkoop mogelijk... het ding wordt zakelijk ingezet en ik neem dus aan in 3 jaar afgeschreven. Wat maakt die 100 euro en een beetje meer dan uit, doe jezelf en je moeder een lol en neem gewoon die snelste.

3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Aangezien het om medische gegevens gaat: Geen van de drie. Er zit geen TPM op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 759877

Topicstarter
Dan wordt het de versie met de i3 ;-) Bedankt voor de ervaringen en het advies! :)
Trommelrem schreef op maandag 23 mei 2016 @ 10:10:
Aangezien het om medische gegevens gaat: Geen van de drie. Er zit geen TPM op.
Ach, in een ideale wereld heb je overschot van gelijk ;-) Echter hier (in belgie) stond het master DB password van het meest gebruikte pakket gewoon netjes in plain text (wel achter bolletjes) tussen de instellingen.
Grappigste is nog dat die pakketten geëvalueerd worden door de overheid 8)7

Als je dan zowel overheidsinstantie en bedrijf in kwestie op de hoogte brengt krijg je gewoon te horen dat dat een bug is... En ik kan je nog zo 10 verhalen vertellen ;-) Triest maar true

Bijgevolg, ik zorg gewoon dat m'n firewall netjes geconfigureerd is, dat er anti-virusscanners draaien, dat de shared folders met de data netjes rechten hebben voor de juiste gebruikers enja, de rest daar nemen we vrede mee ;-)

[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 759877 op 23-05-2016 11:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brutus de Bruut
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 25-04 14:08
Op zoek naar soortgelijk en vroeg mij af wat de uiteindelijke keuze is geworden en hoe het bevalt.
Pagina: 1