R9 280 artifacts op ongeaard stopcontact

Pagina: 1
Acties:

• Morocius
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 27-07-2025
Ik heb een problem wat niet makelijk te reproduceren is. Een paar weken terug heb ik mijn PC meegenomen naar een vriendin paar potjes diablo 3 gedaan en ik had met enige regelmaat last van artifacts en crashes (enkel diablo 3 crashte, niks anders gespeeld). Eenmaal thuis aangekomen 2 weken aangekeken 0 artifacts gezien en 0 crashes.

Het enige waar ik nu last van heb is dat soms het scherm niet uit standby komt, en dan moet ik de DVI stekker er even opnieuw ingestoken worden en dan werkt het weer.

Mijn PC zonder geheugen, (volgens mij) huismerk geheugen van mycom.
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4460 Boxed€ 170,01€ 170,01
1Gigabyte G1.Sniper B5€ 136,-€ 136,-
1Sapphire R9 280 3GB GDDR5 OC DUAL-X with Boost€ 0,-€ 0,-
1Fractal Design Define R4 Pearl Black€ 82,-€ 82,-
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.2€ 27,90€ 27,90
1Cougar 700K€ 135,-€ 135,-
1Logitech Wireless Gaming Mouse G700€ 0,-€ 0,-
1Cooler Master GM G650M€ 69,-€ 69,-
1Crucial MX100 256GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 619,91

-W10, laatste drivers alles up to date.
-Memtest een dag laten lopen geen fouten .
-Furmark een avond laten draaien, ook geen problemen.

Ik dacht eerst dat mijn grafische kaart aan het overlijden was, ik heb er nog een kleine maand garantie op dus dan zou ik hem asap op willen sturen. Maar bij vriendin had ik alleen een ongeaard stopcontact, zou dit mogelijk issues kunnen geven in combinatie met de de voeding?

• Puddi Puddin
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 07:40
Naja ik zit zelf ook op een ongeaard stopcontact en heb helemaal nergens las van. Lijkt me sterk.

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 27-01 19:52

Nemesizz

Untouchable

Puddi Puddin schreef op maandag 23 mei 2016 @ 13:45:
Naja ik zit zelf ook op een ongeaard stopcontact en heb helemaal nergens las van. Lijkt me sterk.
Toch kun je soms hele rare dingen / problemen krijgen op een ongeaard stopcontact. Heb zelf jaren verschillende PC's gebruikt op een ongeaard stopcontact zonder problemen, maar ook eentje die ontzettend vaak problemen kreeg met stabiliteit en er uiteindelijk ook aan dood is gegaan (moederbord kaput).

Om te testen die PC ook wel eens even op geaard gehad en dan had ie weinig problemen.

Je kon het ook aan de behuizing voelen, op een ongeaard stopcontact voelt de hele behuizing 'ruw' aan als je eroverheen voelt met je hand.

• Puddi Puddin
  • Laatst online: 07:40
Nemesizz schreef op maandag 23 mei 2016 @ 14:03:
[...]

Toch kun je soms hele rare dingen / problemen krijgen op een ongeaard stopcontact. Heb zelf jaren verschillende PC's gebruikt op een ongeaard stopcontact zonder problemen, maar ook eentje die ontzettend vaak problemen kreeg met stabiliteit en er uiteindelijk ook aan dood is gegaan (moederbord kaput).

Om te testen die PC ook wel eens even op geaard gehad en dan had ie weinig problemen.

Je kon het ook aan de behuizing voelen, op een ongeaard stopcontact voelt de hele behuizing 'ruw' aan als je eroverheen voelt met je hand.
Lijkt mij dan meer een niet supere stopcontact.. Heb hem zelf hier ook ongeaard draaien en een hele hoop andere mensen ook. Wellicht dat TS een andere niet geaarde stop contact kan proberen en kijken of hij het probleem nog ervaart? Anders is er vrij weinig te doen aan de pc zelf.

• Genius-General
  • Laatst online: 21-01 13:13

Genius-General

Expect the Unexpected

Heb zelf inderdaad ook hele rare fenomenen meegemaakt op een ongeaard stopcontact. Aarde kabeltje getrokken en problemen opgelost

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11:11

Onbekend

...

Had je de monitor en systeemkast beiden op een ongeaard stopcontact aangesloten? Of wel op een geaard verlengsnoer o.i.d. maar verder de aarde niet verbonden met de stopcontact aarde?

Speel ook Balls Connect en Repeat

• Morocius
Onbekend schreef op maandag 23 mei 2016 @ 20:27:
Had je de monitor en systeemkast beiden op een ongeaard stopcontact aangesloten? Of wel op een geaard verlengsnoer o.i.d. maar verder de aarde niet verbonden met de stopcontact aarde?
Een doos met aarde op een ongeaard stopcontact inderdaad.

Het klinkt allemaal vrij onwaarschijnlijk maar die week had ik er vrij vaak last van artifacts en crashes, en ik draai nu weer 2 weken thuis niks meer gezien.

• Blaat
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 27-01 09:01

Blaat

Moderator Harde Waren / BBG'er

Hardware Fanaat

Grappig dat iedereen hier beweert dat het onwaarschijnlijk is dat het aan randaarde ligt.

Is iemand hier bekend met het concept van shielding? Je kan het ene component elektromagnetisch van het andere afschermen door er een metalen deel tussen te doen was verbonden is met het ground return netwerk van het apparaat in kwestie.

Als de computerkast niet met randaarde verbonden wordt dan kan het ground return netwerk van de computer een 50/60Hz fluctuatie in het potentiaal meekrijgen. In de meeste gevallen is dit geen probleem, totdat je shielding gebruikt wat op meerdere plekken aan ground verbonden is. In dat geval krijg je locale stromen en verliest de shield een deel van zijn werking (e.g. dan wordt het zelf een storingsantenne).

Dat kan precies zijn wat hier aan de hand is. Waarschijnlijk zit er op de videokaart ergens een dubbelverbonden ground plane in de PCB die voor "foutjes" in de output van de videokaart zorgt. Dat uit zich in de vorm van artifacts.

Een domme maar soms werkende oplossing (uit ervaring met microfoonversterkers, don't ask) is de stekker van je computer andersom in het stopcontact steken. Dan wordt het ground return netwerk in je pc niet gebaseerd op de fasedraad maar op de nuldraad of andersom.

Een andere oplossing is gewoon een draadje van je PC naar je CV trekken. Wel mee uitkijken, als je per ongeluk vonken ermee trekt knalt je aardlek eruit. :P

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 27-01 22:28

Compizfox

Bait for wenchmarks

Puddi Puddin schreef op maandag 23 mei 2016 @ 15:00:
[...]

Lijkt mij dan meer een niet supere stopcontact.. Heb hem zelf hier ook ongeaard draaien en een hele hoop andere mensen ook. Wellicht dat TS een andere niet geaarde stop contact kan proberen en kijken of hij het probleem nog ervaart? Anders is er vrij weinig te doen aan de pc zelf.
PCs hoor je gewoon geaard aan te sluiten. Als je dat niet doet komt er ook 120V op de behuizing te staan en het kan inderdaad soms vreemde problemen opleveren.

Dat betekent natuurlijk niet per se dat het probleem van TS daardoor komt. Daarvoor zou TS wat meer moeten testen.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

• Morocius
Blaat schreef op dinsdag 24 mei 2016 @ 10:13:
Een andere oplossing is gewoon een draadje van je PC naar je CV trekken. Wel mee uitkijken, als je per ongeluk vonken ermee trekt knalt je aardlek eruit. :P
Dit was ik inderdaad al van plan om de volgende keer te doen. De andere optie zal ik dan ook proberen afstand tussen ons is vrij groot, dus ik kan er niet zomaar even langs.
Compizfox schreef op dinsdag 24 mei 2016 @ 10:17:
[...]

PCs hoor je gewoon geaard aan te sluiten. Als je dat niet doet komt er ook 120V op de behuizing te staan en het kan inderdaad soms vreemde problemen opleveren.

Dat betekent natuurlijk niet per se dat het probleem van TS daardoor komt. Daarvoor zou TS wat meer moeten testen.
Het gaat mij net iets te ver om na een weekje daar te vertoeven om dan gelijk aarde draden door het hele huis te gaan trekken en de WCD's te vervangen. Helemaal omdat ik er eigenlijk vanuit ging dat de grafische kaart aan het overlijden was.

Ik heb geen idee waarom er 120V op de behuizing zou komen te staan?

[ Voor 5% gewijzigd door Morocius op 24-05-2016 11:05 ]

• Blaat
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 27-01 09:01

Blaat

Moderator Harde Waren / BBG'er

Hardware Fanaat

Morocius schreef op dinsdag 24 mei 2016 @ 11:03:
[...]

Dat is het logische gevolg van het feit dat er wisselspanning uit het stopcontact komt. Wil je daar gelijkspanning van maken zonder veel ripple in de toevoer te zien moet je het gelijkrichten met een transformator, diodebrug, condensators voor stabilisatie en eventueel spanningsregulators.

Vaak komen er uit een transformator 3 draden. -12v, 0v en 12v. Alleen die 0v is niet echt 0v, die staat gelijk aan het gemiddelde spanning van de fasedraad, namelijk 120v. Dus stiekem is het 108v, 120v en 132v.

Gelukkig zijn transformators altijd zwevende spanningsbronnen dus die 120v kan je gelijkstellen aan 0v door die 120v draad aan randaarde te verbinden. Het verschil tussen de andere draden van 12v blijft aanwezig. :)

[ Voor 32% gewijzigd door Blaat op 24-05-2016 11:22 ]

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:02

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Morocius schreef op dinsdag 24 mei 2016 @ 11:03:
[...]

Dit was ik inderdaad al van plan om de volgende keer te doen. De andere optie zal ik dan ook proberen afstand tussen ons is vrij groot, dus ik kan er niet zomaar even langs.
Of gewoon even een lange verlengsnoer naar een wel geaard stopcontact om te testen.
[...]

Het gaat mij net iets te ver om na een weekje daar te vertoeven om dan gelijk aarde draden door het hele huis te gaan trekken en de WCD's te vervangen. Helemaal omdat ik er eigenlijk vanuit ging dat de grafische kaart aan het overlijden was.
De weg naar de hel is geplaveid met goede voornemens en aannames :+

Een ding tegelijk: eerst je vermoeden hier toetsen. Als blijkt dat het wel door de aarding komt weet je wat je te doen staat. Sowieso is het gevaarlijk om enkel-(en dus niet dubbel)-geisoleerde apparaten op ongeaarde stopcontacten aan te sluiten. De gevaar voor mens valt mee, maar geen electricien die het zal goedkeuren. Het gevaar voor je apparaten is daarentegen levensgroot - zie punt van "geen vonk trekken tussen verwarming en PC". Voor "verwarming" kun je elk geleidend voorwerp dat verbonden is met aarde lezen. Ik heb zo meerdere keren HDMI-poorten op zien blazen.
Zie hierboven. Basic electronica. Daarom dat apparaten die niet dubbelgeisoleerd worden altijd geaard aangesloten dienen te worden.

Oslik blyat! Oslik!

• Morocius
dion_b schreef op dinsdag 24 mei 2016 @ 14:06:
[...]

Of gewoon even een lange verlengsnoer naar een wel geaard stopcontact om te testen.

[...]

De weg naar de hel is geplaveid met goede voornemens en aannames :+

Een ding tegelijk: eerst je vermoeden hier toetsen. Als blijkt dat het wel door de aarding komt weet je wat je te doen staat. Sowieso is het gevaarlijk om enkel-(en dus niet dubbel)-geisoleerde apparaten op ongeaarde stopcontacten aan te sluiten. De gevaar voor mens valt mee, maar geen electricien die het zal goedkeuren. Het gevaar voor je apparaten is daarentegen levensgroot - zie punt van "geen vonk trekken tussen verwarming en PC". Voor "verwarming" kun je elk geleidend voorwerp dat verbonden is met aarde lezen. Ik heb zo meerdere keren HDMI-poorten op zien blazen.

[...]

Zie hierboven. Basic electronica. Daarom dat apparaten die niet dubbelgeisoleerd worden altijd geaard aangesloten dienen te worden.
Ja ik weet dat het niet de voorkeur geniet om een stekker met een aarde op een ongeaarde WCD te gebruiken. Maar sommige huizen hebben domweg gewoon geen aarde, badkamer vast wel maar geen WCD. Ik heb al gezegd dat ze beter gewoon kan verhuizen >:)

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Morocius schreef op dinsdag 24 mei 2016 @ 15:54:
[...]

Ja ik weet dat het niet de voorkeur geniet om een stekker met een aarde op een ongeaarde WCD te gebruiken. Maar sommige huizen hebben domweg gewoon geen aarde, badkamer vast wel maar geen WCD.
Dan kunnen ze beter dubbelgeisoleerde apparaten gebruiken, zoals sommige laptops en sommige SFF PCs met externe voedingsblokjes. Je herkent ze aan tweepolige stekkers ipv stekkers met randaarde.
Ik heb al gezegd dat ze beter gewoon kan verhuizen >:)
Dat is natuurlijk een andere optie. Een electricien inschakelen om iig in studeerkamer een goede aarding aan te leggen is een tweede. Sterker nog, als alles door electrabuizen loopt kun je het misschien zelf. Het is geen rocket science, zolang je onderscheid tussen randaarde en aardingspunt scherp houdt en secuur test of wat je aangelegd heeft werkt zoals bedoeld (~0 Ohm weerstand tussen aangelegde randaarde en aardingspunt in meterkast)

Oslik blyat! Oslik!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 27-01 22:28

Compizfox

Bait for wenchmarks

Morocius schreef op dinsdag 24 mei 2016 @ 15:54:
[...]

Ja ik weet dat het niet de voorkeur geniet om een stekker met een aarde op een ongeaarde WCD te gebruiken. Maar sommige huizen hebben domweg gewoon geen aarde, badkamer vast wel maar geen WCD. Ik heb al gezegd dat ze beter gewoon kan verhuizen >:)
Je hebt in je hele huis nergens een WCD met aarde?

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

• Morocius
dion_b schreef op dinsdag 24 mei 2016 @ 16:06:
[...]

Dan kunnen ze beter dubbelgeisoleerde apparaten gebruiken, zoals sommige laptops en sommige SFF PCs met externe voedingsblokjes. Je herkent ze aan tweepolige stekkers ipv stekkers met randaarde.

[...]

Dat is natuurlijk een andere optie. Een electricien inschakelen om iig in studeerkamer een goede aarding aan te leggen is een tweede. Sterker nog, als alles door electrabuizen loopt kun je het misschien zelf. Het is geen rocket science, zolang je onderscheid tussen randaarde en aardingspunt scherp houdt en secuur test of wat je aangelegd heeft werkt zoals bedoeld (~0 Ohm weerstand tussen aangelegde randaarde en aardingspunt in meterkast)
Situatie was als volgt, er waren een hele hoop vrije dagen zij werkt in ploegen en had wat afwijkende diensten. Aangezien het nieuwe seizoen van Diablo 3 starte dacht ik mooi ik neem mijn PC mee, ik een doodgewone jongen die in de beschaafde wereld woont of in ieder geval in een huis waar alle WCD zijn voorzien van randaarde.

Lange reis gemaakt ik kom aan, plug mijn apperatuur in haar verlengsnoer voorzien van beschermingscontact. Verloor mijn hardcore character nadat ik eindelijk alles op de rails had. En al redelijk wat artifacts voorbij had zien komen en enkele crashes.

Weekje later ik trek het verlengsnoer er uit en plots valt het mij op dat de WCD geen randaarde heeft.

Ik ben overigens werkzaam in de elektro, ik heb al redelijk wat bijzonders meegemaakt daarom vermelde ik dat er geen randaarde aanwezig was omdat ik weet dat dat soms issues geeft. De reden waarom ik er zo sceptisch over was is omdat het voor mijn gevoel niet erg genoeg was om aan de randaarde te liggen. Ik was al vrij sceptisch dat ik weleens de mazzel zou kunnen hebben dat de GPU een maand voor dat de garantie verloopt zal overleiden.
Compizfox schreef op dinsdag 24 mei 2016 @ 16:28:
[...]

Je hebt in je hele huis nergens een WCD met aarde?
Ik wel, zij niet nee.

[ Voor 4% gewijzigd door Morocius op 24-05-2016 16:32 ]

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ik ben ook sceptisch dat dit door aardingsproblemen komt, enigszins losrakende GPU BGA klinkt een stuk aannemelijker, zeker als het net na vervoer optreedt. Dat gezegd, simpelste oorzaak eerst: kan zijn dat kaart gewoon beetje los kwam te zitten. Die zit nu vast en probleem is weg. Of het is oude ESD die nu en dan opspeelt (hoop van niet, maar dit kun je sowieso niet controleren).

Maar: dat van die dode HDMI/DVI poorten heb ik zelf meegemaakt, nog los van ander gedoe wat hier regelmatig voorbij komt bij aardingsissues. Ook al is je GPU zelf 100% oorzaak van problemen en vervang je het en werkt alles goed, brakke aarding moet je gewoon oplossen.
Raar verhaal trouwens dat je in de elektro werkt en de 115V lekspanningsverhaal niet kent...

Oslik blyat! Oslik!

• coolbvrobin
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 10:54
Ik draai verschillende pc's al heel mijn leven op een ongepaarde stopcontact
Heb daar nog nooit problemen mee gehad.
Maar wat hier boven al vermeld word.
Zal waarschijnlijk gewoon met vervoeren gebeurd zijn
De idealen omstandigheden is inderdaad geaard, waar de pc op aangesloten word.
In praktijk word het vaak niet gedaan. (oude huizen Etc)
Maar goed. vaak leid dit niet naar problemen

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11:11

Onbekend

...

Ik verwacht niet direct dat de aarde zelf een probleem oplevert, maar de antennewerking van de loshangende aardedraden wel.
Het kan zelfs al helpen door 1 stekker 180 gedraaid in het geaarde verlengsnoer te steken.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Pagina: 1