UTP kabel geeft geen connectie op router maar wel op PC

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michelstreurman
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 10-04-2024
Laten we beginnen met: Ik woon tegenwoordig in Zuid-Afrika en ik heb een 10Mbit uncapped ADSL verbinding van de ISP Telkom. Deze verbinding is gedeeld met mij en mijn property genoten. Het ADSL Modem staat in een losstaand appartement gezien daar de telefoonlijn binnen komt, ik woon in het "Hoofdgebouw" en we hebben een Cat.6 UTP van ca. 50m hiernaartoe aangelegd (goed afgeschermd van de elementen) en aangesloten op een router van Netgear om deze draadloos door te sturen naar iedereen hier in het gebouw. Deze router staat op mijn kamer. Nu hebben we sinds enige tijd het probleem dat de verbinding in het hoofdgebouw wegvalt. Dit heeft tot zover ik kan zien niets te maken met de WIFI (er is hier maar 1 WIFI verbinding in de ether :) ) de computers/telefoons zijn ook gewoon verbonden hiermee. echter geven ze een geel uitroepteken met de melding No Internet Connection (verschillende Windows versies en mac's equivalent daarvan). Nu is al uitgesloten dat het aan de verbinding zelf ligt want ik verzend dit nu via de WIFI van het ADSL modem (een HUAWEI met een Telkom logo en firmware). Als ik op de Netgear router kijk valt mij op dat het lampje van de verbinding naar de modem niet brand. Dus het eerste dat ik toen natuurlijk heb geprobeerd is de kabel te verwisselen naar een andere poort > dit doet helemaal niets oftewel het lampje blijft uit. Ook de poort uitgesloten door een andere UTP in mijn laptop te steken naar de Netgear toe. Lampje gaat branden en ik kan verbinding maken met de config page van de Netgear > dus de poorten zijn niet defect. Volgende stap die ik heb geprobeerd is de verbindingsUTP in mijn laptop te steken > werkt feilloos. zowel de Huawei als de Netgear teruggezet naar fabrieksinstellingen > nog steeds geen lampje op de router. Om uit te sluiten dat het misschien aan de Netgear ligt hebben we met zijn allen een TotoLink router aangeschaft, deze vertoont dezelfde problemen soms brand het lampje en iedereen heeft verbinding en het kan ook maar zo zijn dat de verbinding wegvalt en inderdaad het lampje ook hier uitvalt.

TL;DR: Modem geeft verbinding door op UTP kabel echter 2 routers pakken dit signaal niet op en geen geen verbindings lampje (every now and then) echter terwijl dit probleem bestaat de signaalkabel in de computer steken geeft een werkende verbinding. Direct daarna weer terugsteken en de router heeft geen verbinding.

Wat is hier aan de hand en hoe los ik dit op?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkel
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:12
Kan het zijn dat de modem in de weg zit, aangezien dat een beetje de gemene deler is?

Misschien kan de modem niet veel verbindingen aan. Ik weet niet hoe het in Zuid Afrika zit, maar hier zijn krijg je al geen top modem, dus kan me voorstellen dat je daar helemaal weinig krijgt. (Is trouwens niet geen rant naar Zuid Afrika ;) )

[ Voor 61% gewijzigd door Erkel op 23-05-2016 00:14 ]

C2D E6600 - 2048MB Kingston - Sapphire HD2900XT - 200Gb Samsung - Asus P5B-E

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michelstreurman
Erkel schreef op maandag 23 mei 2016 @ 00:12:
Kan het zijn dat de modem in de weg zit, aangezien dat een beetje de gemene deler is?

Misschien kan de modem niet veel verbindingen aan. Ik weet niet hoe het in Zuid Afrika zit, maar hier zijn krijg je al geen top modem, dus kan me voorstellen dat je daar helemaal weinig krijgt. (Is trouwens niet geen rant naar Zuid Afrika ;) )
Hoe bedoel je, in de weg? het gebeurt ook als ik de routers in pure switching mode zet oftewel het modem geeft dan zelf nog IP's uit. Het is echt de verbinding die wegvalt, ook als ik in de Router kijk staat er dat de kabel niet verbonden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarElo
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-02 16:13

MarElo

Ik zie je wel!

Is de ADSL aansluiting opzich wel betrouwbaar?
Ik weet niet hoe het daar gaat wat Internet betreft.

Hebben jullie hier sinds kort last van, of speelt het al een langere tijd.
De ADSL modem zou in principe bridged moeten zijn, en daar achter dan de router die (DHCP) de rest van de verbindingen regelt.

[ Voor 26% gewijzigd door MarElo op 23-05-2016 00:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-04 12:52
Kan het zijn dat je eigen router in hetzelfde IP-segment zit als de Huawei modem/router van de provider, en deze laatste besluit de poort in shut (uit) te zetten?

Edit: daarnaast is het interessant om te weten of je kabel niet verkeerd geknepen is. Ik vermoed dat je geen kabeltester ter beschikking hebt, maar kan je controleren of er een 1Gbit link is als je langs beide kanten van de kabel een gigabit-capabel apparaat hebt aangesloten?

[ Voor 46% gewijzigd door Petervanakelyen op 23-05-2016 00:45 ]

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarElo
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-02 16:13

MarElo

Ik zie je wel!

Als de Huawei in router modus staat heeft ie wel een probleempje denk ik met een router erachter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VVV-007
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 05-05 15:36
Volgens mij moeten we naar de basis terug hier. het lampje van de ethernet poort op de router gaat vaak gewoon uit. Volgens mij gaan die dingen vrij snel aan als er gewoon een ethernet verbinding is. Of daar dan evt. IP problemen of zo op zijn is daarvoor niet van belang volgens mij (heb tenminste vaak genoeg gezien dat er issues waren met ip settings of dubbel NAT maar dan deden die lampjes het gewoon). Daarnaast heeft TS ook verschillende poorten op de netgear geprobeerd , maar nog steeds geen resultaat.

Het lijkt er dus op dat de 50 meter kabel van de modem naar de router toe een probleem geeft....Echter vreemd is dan weer dat als je de kabel op je laptop aansluit het wel lijkt te werken.

Is de verbinding op die mannier ook stabiel? of is het gewoon dat de kabel toch brak is en je toevallig geluk had toen je hem op de laptop/pc testte?

De andere tips hier zijn zeker goede punten, maar volgens mij al voor een stap verder. TS geeft aan dat hij nu via de WiFi van de modem werkt, dus dan lijkt het er op dat dat inderdaad een modem router is, Je hebt dan dus inderdaad een router achter router wat niet ideaal is, maar normaal gesproken geen reden dat je helemaal geen verbinding meer krijgt.

- edit- als ik het goed lees in je 2e reactie heb je onderstaande al geprobeerd maar voor de zekerheid kijk even of het ongeveer klopt met wat je gedaan hebt

Voor de zekerheid kun je wel jullie router (netgear of de nieuwe) even in accespoint mode aansluiten (de lange kabel in 1 van de LAN poorten van de netgear en DHCP uitschakelen op de netgear. (kies dan voor de netgear een IP adres wat niet in de range ligt van je modemrotuer)

zie ook het topic hier over "

Blijf het raar vinden dat de lampjes zelf al niet branden.(wan /lan lampje van de poort waar je de kabel in de netgear steekt heb ik het dan over).

Hoe is dat trouwens op de modem/router (andere kant van de kabel dus) ? als je de kabel in de netgear steekt, brand het bij behorende LAN lampje daar dan ook niet? en bij je laptop?

[ Voor 5% gewijzigd door VVV-007 op 23-05-2016 01:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwakzalver
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21-05 21:11
Even kort door de bocht....zo'n lap tekst leest voor geen meter! ;)
echter geven ze een geel uitroepteken met de melding No Internet Connection
Dit geeft alleen aan dat de computers verbonden zijn met de Wifi accespoint en, als ze een IP adres hebben, met de DHCP (Huawei modem?).
Nu is al uitgesloten dat het aan de verbinding zelf ligt want ik verzend dit nu via de WIFI van het ADSL modem (een HUAWEI met een Telkom logo en firmware).
Dat is een zeer voorbarige conclusie.

Er vanuitgaande dat de Netgear Accesspoint de Wifi verbinding verzorgt en de Huawai/Telkom de DHCP/DNS configuratie verzorgt.
Lijkt de verbinding naar de Hauwei modem prima te werken.

Met andere woorden: De kabel zal niet het probleem zijn. Het probleem ligt in de modem of aan de DSL verbinding (provider)
Volgende stap die ik heb geprobeerd is de verbindingsUTP in mijn laptop te steken > werkt feilloos.
Een nieuwe unit aansluiten resulteert in 'kortstondig' herstel van de verbinding. Nu lijkt alles toch meer en meer op de modem te wijzen.

In dit geval zou ik als eerste een firmwareupdate proberen en ook de DNS instelling wijzigen naar een andere DNS server zoals Google/OpenDNS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

hebben die routers misschien één of andere eco modus?
komt vaker voor bij lange kabels dat-ie dan geen signaal mee geeft

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michelstreurman
Router (beide) is in accesspoint mode gezet (Dus DHCP in de router uit en kabel in Poort 1 instead of WAN, lampje 1 van de verbinding blijft uit op de router) kabel in de laptop>weer een werkende verbinding.

De no internet connection met geel uitroepteken gebeurt ook gewoon bij bekabelde verbindingen, dus daar hoef je jezelf niet op vast te klampen ;)

Beide apparaten zijn 1Gbit capable en als ik de lijn in mijn Laptop steek geeft hij ook netjes 1000Mbit aan.

Als de kabel in de laptop zit heb ik consistent een stabiele verbinding naar het internet (mits dit niet down is natuurlijk).

ADSL Internet in Zuid-Afrika is inderdaad erg brak, vaak wegvallende verbindingen en meestal erg traag, maar als de verbinding werkt is het al prima :)

Het Modem en de routers hebben tot zover ik kan zien in de firmware en lezen in de handleidingen geen ECO mode.

Lampjes op het modem blijven tot zover ik kan zien gewoon branden en de lampjes op mijn laptop gaan knipperen zodra ik de kabel in mijn laptop steek.
kwakzalver schreef op maandag 23 mei 2016 @ 10:17:
Even kort door de bocht....zo'n lap tekst leest voor geen meter! ;)

[...]

[...]

Dit geeft alleen aan dat de computers verbonden zijn met de Wifi accespoint en, als ze een IP adres hebben, met de DHCP (Huawei modem?).

[...]

Dat is een zeer voorbarige conclusie.

Er vanuitgaande dat de Netgear Accesspoint de Wifi verbinding verzorgt en de Huawai/Telkom de DHCP/DNS configuratie verzorgt.
Lijkt de verbinding naar de Hauwei modem prima te werken.

Met andere woorden: De kabel zal niet het probleem zijn. Het probleem ligt in de modem of aan de DSL verbinding (provider)

[...]

Een nieuwe unit aansluiten resulteert in 'kortstondig' herstel van de verbinding. Nu lijkt alles toch meer en meer op de modem te wijzen.

In dit geval zou ik als eerste een firmwareupdate proberen en ook de DNS instelling wijzigen naar een andere DNS server zoals Google/OpenDNS.
Hier op reagerent: "Dat is een zeer voorbarige conclusie.

Lijkt de verbinding naar de Hauwei modem prima te werken."

Ik ben zeker wel met het modem verbonden! de WIFI verbindingen hebben verschillende namen om deze uit elkaar te houden...
om nogmaals te verduidelijken: Als de router deze issues geeft dan heb ik ook geen internet op de WIFI van de router, alleen met de WIFI op het modem of als ik de verbindingskabel Modem>Router in mijn laptop steek.

Het verbindingslampje van de poort waar deze kabel op de router in is gestoken is dan ook gewoon UIT en de lampjes op mijn LAPTOP staan AAN, haal ik de kabel uit de LAPTOP dan gaan de lampjes op de LAPTOP UIT... Het lampje blijft UIT wanneer ik deze kabel terug steek in de ROUTER (het maakt niet uit welke van de 4 poorten), verbind ik mijn LAPTOP met een kabel naar de ROUTER dan gaan gaat het lampje AAN.

en hier op reagerend: "Een nieuwe unit aansluiten resulteert in 'kortstondig' herstel van de verbinding. Nu lijkt alles toch meer en meer op de modem te wijzen"

Het is niet kortstondig... ik kan dan gewoon UREN en UREN onbperkt internetten (dit is in samenspraak in het verleden al getest, en gisteren nog eens 2-3 uur...)

Mijn conclusies tot nu toe:
1. Dit lijkt mij persoonlijk niet direct iets te maken te hebben met de kabel, gezien deze altijd werkt in de laptop ook als het internet zelf eruit ligt.
2. Het lijkt mij ook niet direct iets te maken te hebben met de router gezien alle poorten werken als ik deze rechtstreeks met een kabel verbind naar de laptop, en we meerdere routers hebben uitgeprobeerd en deze dezelfde symptomen heeft.
3.Het lijkt ook niet rechtstreeks iets te maken te hebben met het Modem gezien deze ook prima werkt als ik de laptop op alle poorten aansluit, en er dan ook gewoon een internetverbinding is.

Het vreemde is dat het vaak wel probleemloos werkt en soms niet, maar dit soms is dan vaak een aantal dagen achter elkaar (in deze periode werkt het zoals eerder beschreven).

I'm at a total loss.

(Ik ben trouwens een ICT'er die voor IBM werkt in Johannesburg. Ben in het bezit van een MBO 4-ICT Beheerder, Cisco A+, N+, MCDST XP, MSITP: Win 7 en Server 2008R2, Ik heb 15 jaar ervaring met werken op ISP callcenters, daarnaast Werkplekbeheer en Serverbeheer gedaan, ik weet dat dit niet alles zegt, maar ik ben in ieder geval redelijk op de hoogte ;) )

[ Voor 71% gewijzigd door michelstreurman op 23-05-2016 12:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwakzalver
michelstreurman schreef op maandag 23 mei 2016 @ 11:39:
Router (beide) is in accesspoint mode gezet (Dus DHCP in de router uit en kabel in Poort 1 instead of WAN, lampje 1 van de verbinding blijft uit op de router) kabel in de laptop>weer een werkende verbinding.

...

I'm at a total loss.
Zou zeggen ga back to basics!!!
Sluit niets uit totdat je het zeker weet.

Het aansluiten van de kabel op een laptop is een ding. Maar wil je zeker weten: Meten is weten.

Het aansluiten van een kabel op de laptop..betekent dat de kabel op de laptop aangesloten werkt. Niets meer en niets minder.

1. Kabel testen.
En dan fysiek de kabel testen met een kabeltester. Zolang je het niet meet kan je niets uitsluiten.
Is het een echte CAT6 kabel of een nepper?

Werkt internet via de Netgear ook probleemloos als je hem met een korte kabel aansluit aan de Huawei modem?

2. Hardware testen.
Firmware upgrade uitgevoerd?
Is er een patroon van vastlopen?
Werkt alles weer als je de units herstart?
Werkt de Netgear wel goed? (defect lan poorten, firmwarebug...)

3. 50 meter.....
Wat zit er qua electronica op die 50 meter wat een bron van storing kan zijn?
Is de UTP kabel eenzijdig geaard? (En niet tweezijdig of helemaal niet)
Zit er niet een klipdassie aan de kabel te knagen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 08:04
Als die 50m kabel een slecht signaal geeft, kan het zijn dat zo'n router daar moeite mee heeft, tewrijl een laptop er nog wel iets mee kan.

Sluit alles eens met een korte kabel aan op het modem (gewoon in de ruimte waar het modem staat) en test dan eerst eens. Blijft het dan wel goed, dan is je 50m kabel de boosdoener.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michelstreurman
kwakzalver schreef op maandag 23 mei 2016 @ 12:27:
[...]

Zou zeggen ga back to basics!!!
Sluit niets uit totdat je het zeker weet.

Het aansluiten van de kabel op een laptop is een ding. Maar wil je zeker weten: Meten is weten.

Het aansluiten van een kabel op de laptop..betekent dat de kabel op de laptop aangesloten werkt. Niets meer en niets minder.

1. Kabel testen.
En dan fysiek de kabel testen met een kabeltester. Zolang je het niet meet kan je niets uitsluiten.
Is het een echte CAT6 kabel of een nepper?

Werkt internet via de Netgear ook probleemloos als je hem met een korte kabel aansluit aan de Huawei modem?

2. Hardware testen.
Firmware upgrade uitgevoerd?
Is er een patroon van vastlopen?
Werkt alles weer als je de units herstart?
Werkt de Netgear wel goed? (defect lan poorten, firmwarebug...)

3. 50 meter.....
Wat zit er qua electronica op die 50 meter wat een bron van storing kan zijn?
Is de UTP kabel eenzijdig geaard? (En niet tweezijdig of helemaal niet)
Zit er niet een klipdassie aan de kabel te knagen?
Kabel testen: een tester is helaas niet iets dat je hier makkelijk kan krijgen, ook op het werk laten ze pre-made kabels komen... kabel is via werk aangeschaft dus ik vermoed dat het wel een "echte" kabel is, is er iets waar ik het aan kan zien?
Het testen met een kortere kabel kan een probleem worden, gezien dit niet mijn appartement is en deze persoon nogal moeilijk doet over dit soort dingen.

Hardware tests:
Er zijn geen nieuwere firmwares te vinden voor alle apparaten, downgraden staan de apparaten om een of andere reden niet toe.
Er is geen patroon te vinden in wanneer er iets vastloopt, volledig random
Herstarten van alle apparatuur veranderd niets aan de verbinding.
De Netgear werkt probleemloos voor het verbinden van meerdere computers met elkaar, ook op Gbit snelheden. hetzelfde geld voor de Totolink.

50m...
Kabel gaat door de lucht in een PVC buis. Geen andere kabels alleen deze PVC buis. Ik vermoed dat er dus geen beest aan zit te knagen ;)
Of de kabel geaard is... ik vermoed persoonlijk van niet, maar ik zal dat even voor je uitzoeken. De modem en de router zijn wel geaard aangesloten op het lichtnet via zo'n piekbeveiliging (we hebben hier 1 energieleverancier genaamd ESKOM... ik zou zeggen, zoek eens op wat Loadshedding is ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwakzalver
Alternatieve test dan maar:

Test1
Kan je een van de pc's op switch van de Netgear verbinden met een kabel?
En dan kijken of je het probleem ook krijgt?

Test2:
Kan je de verbinding checken waarbij je stapgewijs een van de PC's toevoegt op het netwerk.
Het kan zo zijn dat een van de PC's met zijn wifi protocol de boel stoort.

P.S. sommig 'piekbeveiligingen' kunnen de boel ook lekker jammen....

[ Voor 9% gewijzigd door kwakzalver op 23-05-2016 21:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michelstreurman
kwakzalver schreef op maandag 23 mei 2016 @ 21:23:
Alternatieve test dan maar:

Test1
Kan je een van de pc's op switch van de Netgear verbinden met een kabel?
En dan kijken of je het probleem ook krijgt?

Test2:
Kan je de verbinding checken waarbij je stapgewijs een van de PC's toevoegt op het netwerk.
Het kan zo zijn dat een van de PC's met zijn wifi protocol de boel stoort.

P.S. sommig 'piekbeveiligingen' kunnen de boel ook lekker jammen....
Ik zou leren eens lezen, want je blijft dezelfde vragen stellen en ik kan alleen maar dezelfde antwoorden blijven geven...

Test 1: als ik meerdere computers bekabeld aansluit op de netgear dan hebben deze probleemloos verbinding met elkaar. Echter kunnen ze nog steeds niet het internet op, omdat de netgear geen verbinding maakt naar de modem... Ergo: netgear werkt... daarnaast... andere router heeft PRECIES DEZELFDE PROBLEMEN...

Test 2: DE NETGEAR KRIJGT GEEN VERBINDING MET HET MODEM VIA EEN KABEL (ER IS GEEN DATASTROOM EN HET LAMPJE VAN DE VERBINDING BLIJFT OOK UIT... UIT ALS IN HET BRAND NIET... ALS IN ER IS GEEN VERBINDING OP DE KABEL...) Ik zie niet in waar WIFI nu ineens om de hoek komt kijken.... daarnaast... Ik heb de WIFI tijdelijk uitgeschakeld om het dan toch maar voor je te testen... De verbinding op de NETGEAR NAAR DE MODEM BLIJFT WEG....

Sorry als ik een beetje pissed overkom... maar ik haat het om mezelf te moeten herhalen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mono-oXide
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23-05 14:04
Heb denk ik een aantal jaar geleden hetzelfde probleem gehad.

ADSL Modem met daar achter een Draytek router, router bedraad geen connectie (als in geen lampjes gingen branden)
Laptops en PC wel connectie op dezelfde kabel (dit ging over een kabel van 2 meter).

Oplossing was de WAN poort van de router vast op 100MB te zetten, autosense en 1Gb gaven beiden geen connectie.

Laptops en PC gingen wel automatisch terug naar 100MB.

Het moet in jou Netgear dus wel mogelijk zijn om de snelheid van de WAN poort aan te passen om dit te testen.
Pagina: 1