Laten we beginnen met: Ik woon tegenwoordig in Zuid-Afrika en ik heb een 10Mbit uncapped ADSL verbinding van de ISP Telkom. Deze verbinding is gedeeld met mij en mijn property genoten. Het ADSL Modem staat in een losstaand appartement gezien daar de telefoonlijn binnen komt, ik woon in het "Hoofdgebouw" en we hebben een Cat.6 UTP van ca. 50m hiernaartoe aangelegd (goed afgeschermd van de elementen) en aangesloten op een router van Netgear om deze draadloos door te sturen naar iedereen hier in het gebouw. Deze router staat op mijn kamer. Nu hebben we sinds enige tijd het probleem dat de verbinding in het hoofdgebouw wegvalt. Dit heeft tot zover ik kan zien niets te maken met de WIFI (er is hier maar 1 WIFI verbinding in de ether
) de computers/telefoons zijn ook gewoon verbonden hiermee. echter geven ze een geel uitroepteken met de melding No Internet Connection (verschillende Windows versies en mac's equivalent daarvan). Nu is al uitgesloten dat het aan de verbinding zelf ligt want ik verzend dit nu via de WIFI van het ADSL modem (een HUAWEI met een Telkom logo en firmware). Als ik op de Netgear router kijk valt mij op dat het lampje van de verbinding naar de modem niet brand. Dus het eerste dat ik toen natuurlijk heb geprobeerd is de kabel te verwisselen naar een andere poort > dit doet helemaal niets oftewel het lampje blijft uit. Ook de poort uitgesloten door een andere UTP in mijn laptop te steken naar de Netgear toe. Lampje gaat branden en ik kan verbinding maken met de config page van de Netgear > dus de poorten zijn niet defect. Volgende stap die ik heb geprobeerd is de verbindingsUTP in mijn laptop te steken > werkt feilloos. zowel de Huawei als de Netgear teruggezet naar fabrieksinstellingen > nog steeds geen lampje op de router. Om uit te sluiten dat het misschien aan de Netgear ligt hebben we met zijn allen een TotoLink router aangeschaft, deze vertoont dezelfde problemen soms brand het lampje en iedereen heeft verbinding en het kan ook maar zo zijn dat de verbinding wegvalt en inderdaad het lampje ook hier uitvalt.
TL;DR: Modem geeft verbinding door op UTP kabel echter 2 routers pakken dit signaal niet op en geen geen verbindings lampje (every now and then) echter terwijl dit probleem bestaat de signaalkabel in de computer steken geeft een werkende verbinding. Direct daarna weer terugsteken en de router heeft geen verbinding.
Wat is hier aan de hand en hoe los ik dit op?
TL;DR: Modem geeft verbinding door op UTP kabel echter 2 routers pakken dit signaal niet op en geen geen verbindings lampje (every now and then) echter terwijl dit probleem bestaat de signaalkabel in de computer steken geeft een werkende verbinding. Direct daarna weer terugsteken en de router heeft geen verbinding.
Wat is hier aan de hand en hoe los ik dit op?