Desktop omgeving ubuntu kruis cursor en verder niks

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper1985
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 16:57
Ik heb geprobeerd om gnome te verwijderen en lubuntu te installeren in plaats daarvan.

Nadat ik nu "startx" in tik krijg ik een lege achtergrond met als cursor een groot zwart kruis en verder niks. Met andere woorden de desktop omgeving is niet te gebruiken.

Ik heb heel wat af gegoogled en geprobeerd dit te fixen door alles te purgen wat maar met de desktop te maken heeft maar dit heeft allemaal niet geholpen.

Als ik de rechter muisknop indruk kan ik wel een terminal openen en als ik dan lxpanel intik krijg ik wel de normale omgeving maar dit functioneert alsnog niet "normaal" ik kan geen vensters verslepen etc

Het lijkt erop dat ik iets heb gedaan waardoor geen enkele desktop omgeving nog wil functioneren maar ik heb geen idee wat.

Kan iemand me verder helpen?

Kasper

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13:50

Blokker_1999

Full steam ahead

startx is een commando dat gebruikt word puur om de X11 server/client te starten en dat gebeurd dus ook netjes. Wil je een desktop omgeving dan zal je de nodige services daarvoor bij moeten starten. Je kan dat doen met bijv.
systemctl start lxdm
(een gok daar ik geen ubuntu of lxde gebruik).

Wil je na het opstarten in een grafische omgeving terechtkomen, dan moet Ubuntu weten dat je alsnog een login manager hebt zoals bijv. lightdm. Je kan dit doen met

dpkg-reconfigure lightdm

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19:28

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Het lijkt erop dat het een en ander in de soep is gelopen met packages bij het verwijderen van de Gnome omgeving en de LXDE omgeving erop te zetten. Normaal hoor je een Display Manager, zoals LightDM te hebben waar je mee inlogt in je grafische omgeving. Die lijk je niet meer te hebben. Eerste wat je dan kan proberen is het volgende:
sudo apt-get install lightdm lxde-session

Dit installeert LightDM zelf en zorgt dat je een lxde sessie kan kiezen en starten. Mogelijk dat je te zien krijgt dat lxde-session al aanwezig is, dat maakt verder niet uit.

Je kan in /var/log/apt/history.log terug lezen wat er allemaal is gebeurt en verwijdert bij je actie om Gnome eraf te gooien.

Commandline FTW | Tweakt met mate