Npn transistor die een pnp aanstuurt schema

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roel0
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 02-05 09:05
Ik heb in een boek (the art of electronics: edition 3) het volgende schema gevonden:

Afbeeldingslocatie: http://www.winpicprog.co.uk/graphics/lamp_source2.gif

Maar ik heb enkele problemen om het te begrijpen.

1) R2 zou nodig zijn om er voor te zorgen dat T2 in cut-off state is als T1 cut-off is, waarom?
2) R2 zou niet te klein mogen gekozen worden, waarom?
3) Bij aanleg van een inputspanning (bv +3V), denk ik dat Vce 0,6V zal bedragen, Ve zal naar de grond getrokken worden door saturatie. Vb bedraagt dan ook 0.6V (Vb= Ve+0.6V)
en dus staat er op R1 3V-0.6V=2.4V spanning. Vc bedraagt dus ook 0.6V. Heb ik het hier bij het juiste eind?

Alvast bedankt van een zeer beginnende elektronica-enthousiast :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online

Onbekend

...

1. Als R2 er niet zat, zou de ingang van T2 zweven. Vanwege R3 zou hij waarschijnlijk een klein beetje uit gaan sturen. De R2 zorgt ervoor dat de ingang van T2 gewoon 12V is, en dus geen spanningsverschil kan ontstaan tussen de basis en emitter.

2. Om T2 open te sturen, moet er minimaal 0,6V over R2 komen te staan. Als R2 te klein is (doorverbinding bijvoorbeeld) moet je een hele hoge stroom laten lopen om dat voor elkaar te krijgen. En omdat je maar 12V hebt, kan is dan zelfs mogelijk dat je niet eens 0,6V over R2 kan laten staan als deze te klein is.

3. Die 2,4V is goed. Maar je kunt niet aannemen dat als Vbe 0,6V is, dat Vce ook 0,6V is. De Vce is misschien 0,2V bijvoorbeeld, maar dat is per transistor anders.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Zonder R2 doet hij het ook wel: Het is hier een PNP en geen PMOS, als er geen stroom door zijn basis wordt getrokken gaat hij vanzelf uit, hij kan nooit zweven. De weerstand zal er wel voor zorgen dat hij sneller uitschakelt.

Overigens als het mogelijk is zou ik gewoon aan de ground kant switchen (oftewel je load boven de NPN zetten, of een NMOS), scheelt weer wat spul. Als je wel aan de voedingskant moet schakelen is dit idd een optie.

[ Voor 32% gewijzigd door Sissors op 22-05-2016 19:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:53

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

roel0 schreef op zondag 22 mei 2016 @ 15:19:
Ik heb in een boek (the art of electronics: edition 3) het volgende schema gevonden:

[afbeelding]

3) Bij aanleg van een inputspanning (bv +3V), denk ik dat Vce 0,6V zal bedragen, Ve zal naar de grond getrokken worden door saturatie. Vb bedraagt dan ook 0.6V (Vb= Ve+0.6V)
en dus staat er op R1 3V-0.6V=2.4V spanning. Vc bedraagt dus ook 0.6V. Heb ik het hier bij het juiste eind?
De spanning op de Collector zal bij verzadiging lager zijn, de spanning op de Collector is niet afhankelijk van de voltage op de Basis. Is de transistor niet in verzadiging zal inderdaad de Collector spanning hoger liggen.

Als de gebruikte weerstanden kloppen is simpel te berekenen aan de hand van de Hfe factor. Hfe is de stroomversterkingsfactor van de transistor. De weerstanden R2, R3 en de basisstroom van T2 zorgen er al voor dat er een 2.4mA door de collector van T1 loopt. Bij 3v aansturing zal er 2.4mA door de basis van T1 lopen. Simpel afgerond is er een minimale versterkingsfactor van 1 nodig zijn om de transistor T1 volledig in geleiding te brengen. En dat is niet zo moeilijk want een normale transistor voor zo'n doel heeft al een Hfe van minimaal 80

Er zijn mensen die mij een GOD vinden