[Windows 10] Interface lag

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SebasC88
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 30-09 15:45
Beste medetweakers,

Achtergrond:Ben in het bezit van een BTO laptop van +/- 5 jaartjes oud, processor i7-2630QM (met hierin Intel HD 3000 graphics) en daarnaast een dedicated Geforce GT 555M. Verder 8 gb ram en een simpele 500 gb HD.

Probleem: Sinds enige tijd heb ik last van een probleem waarbij veel acties in Windows, voor hoe het op mij overkomt, mijn dedicated grafische kaart lijken te triggeren/op te starten.
Wat er gebeurd is dat zodra ik alleen al met mijn cursor over knoppen voor minimaliseren/maximaliseren/sluiten van programma's kom, over icoontjes op system tray hover of als ik bv alt-tab gebruik om te switchen naar een ander scherm dat dit niet gelijk gebeurd, maar dat Windows even 'bevriest' en er uiteindelijk met een paar seconden vertraging pas de bijbehorende animatie wordt geladen (bijv donker worden van minimaliserings icon) of dat er wordt geswitched naar een ander venster. Terwijl dit gebeurt gaat ook de ventilator van m'n PC aan. Verder heb ik zo'n status icoontje in m'n toetsenbord die aangeeft of de PC de grafische kaart gebruikt of ECO modus (wat neerkomt op de Intel HD graphics). Deze staat eigenlijk altijd op grafische kaart, behalve als m'n PC net opnieuw is gestart en als dit probleem opspeelt dan switcht 't lampje even van dedicated naar ECO en dan weer terug.

Voor zover ik heb kunnen vinden heb ik Windows gewoon ingesteld staan om voor alle standaard windows dingen gewoon de integrated graphics te gebruiken. Verder heb ik ook geen grafische problemen (games etc lopen prima want die doe ik toch allemaal met de dedicated). Verder zit m'n HD ook niet overvol, heb genoeg werkgeheugen vrij en ik run ook niet tig zware applicaties tegelijk openstaan. Het probleem treedt namelijk ook gewoon op al heb ik alleen een venstertje met Edge openstaan met 1 tab. Ik heb ook de drivers voor zowel de integrated als de dedicated graphics al een keertje helemaal opnieuw geïnstalleerd (clean install).

Het probleem treedt ook niet altijd op. Het lijkt vooral op te treden als ik een tijdje in een venster heb zitten werken en dan ineens iets wil aanklikken/van venster wil wisselen. Voor mij lijkt het vooral alsof Windows voor dit soort onbenullige dingen even lijkt te wisselen tussen integrated/dedicated en dat dit proces enige vertraging met zich meebrengt, maar weet het niet zeker en heb ook geen idee hoe ik het kan oplossen. Het is ook geen PC breaking bug, maar het is wel erg storend als je aan het werk bent en elke keer zo'n onderbreking van enkele seconden krijgt. Verder heb ik al rondgezocht maar heb eigenlijk niemand met een vergelijkbaar probleem kunnen vinden. Heeft iemand van jullie misschien enig idee wat er kan zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Bij de clean install, heb je toen windows update uitgeschakeld, anders blijft het systeem de drivers van Windows gebruiken, ondanks dat je ze via de fabrikant hebt gedownload en geïnstalleerd.

Probeer onderstaande link. Deze is van Intel en zorgt ervoor dat de juiste drivers worden geïnstalleerd, zonder tussen komst van windows.

https://downloadcenter.intel.com/

Succes en laat even weten of het heeft geholpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SebasC88
Heh stom, volgens mij heb ik inderdaad gewoon met de Windows 10 drivers geherinstalleerd vorige keer. Was wat in de war gebracht doordat Intel HD 3000 en hele Sandy Bridge officieel niet ondersteund zijn bij W10 en er geen aparte driver is uitgebracht. Heb het nu geprobeerd, zal de komende dagen even kijken hoe het loopt. Het lijkt zo op eerste gezicht in ieder geval minder te zijn, maar het probleem trad ook niet continue op. Hou jullie op de hoogte, in ieder geval alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarElo
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-02 16:13

MarElo

Ik zie je wel!

Altijd tricky die Windows updates, daarom heb ik alternatives niet aanstaan, zodat MS niet opeens drivers gaat updaten waar er gewoon officiële updates van de fabrikant zelf voor handen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SebasC88
Nou dat is het dus, Intel heeft zelf officieel ook geen driver update voor W10 uitgebracht voor de series van HD3000 en lager. Wel nog een laatste Win8.1 update van vorig jaar, maar die doet het dus ook gewoon op W10. Het versienummer is ook dezelfde als degene die W10 automatisch had geïnstalleerd, maar mogelijk doet deze het dus toch wat beter. Zodra ik het beetje heb kunnen testen laat ik 't weten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SebasC88
Goed heb het even een paar daagjes bekeken. Hoewel het iets beter leek te gaan, moet ik zeggen dat het probleem toch nog steeds blijft bestaan. Merk met name dat het optreedt als m'n laptop een tijdje niet opnieuw opgestart is, dus probeer dat nu maar te doen. Echter blijft de vraag of iemand misschien nog enig idee heeft wat ik nog meer zou kunnen proberen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimdebok
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 29-09 12:11
SebasC88 schreef op donderdag 26 mei 2016 @ 21:46:
Goed heb het even een paar daagjes bekeken. Hoewel het iets beter leek te gaan, moet ik zeggen dat het probleem toch nog steeds blijft bestaan. Merk met name dat het optreedt als m'n laptop een tijdje niet opnieuw opgestart is, dus probeer dat nu maar te doen. Echter blijft de vraag of iemand misschien nog enig idee heeft wat ik nog meer zou kunnen proberen?
Grappig om dit te lezen, ik maakte een upgrade van 7 naar 10. En ik bemerkte zelfde eigenaardigheden. Vreemd lags bij mijn quickstart en in de File Explorer. Ik had er geen zin meer in en snel weer terug gegaan naar Windows 7. Vond het niet te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SebasC88
Ja blijkbaar dus bij meer mensen een probleem. Ik zou eventueel ook nog terug kunnen gaan naar een vorige windows, maar liefst zou ik t huidige probleem fixen. Helaas lijkt er verder niet zoveel ervaring mee te zijn :/
Pagina: 1