Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20:55

TommieW

Numa numa.

Topicstarter

tl;dr versie

Mijn vraag:
Situatie:
  • ESXi
  • Twee dezelfde kits van 2*8GB (Crucial Ballistix Sport BLS2CP8G3D1609DS1S00CEU).
  • Met de eerste kit werkt het systeem stabiel.
  • Met de tweede kit memory management BSOD's.
  • Twee passes Memtest86+ gedaan over kit met BSOD: 0 errors.
  • Tweede kit gekregen nadat ik RAM met een stuck bitje terug gestuurd had. Kit was gesealed.
  • Systeem heeft meer dan een jaar stabiel gedraaid met RAM van dit type.
Is het mogelijk dat RAM defect is, maar Memtest86+ geen errors laat zien?
Verwachten jullie problemen als ik bij een webshop twee keer terug kom met defect RAM?
Relevante hardware en software.
1Intel Core i5-4570 Boxed€ 195,50€ 195,50
1Asus H87M-PLUS (C2 revisie)€ 79,95€ 79,95
2Crucial Ballistix Sport BLS2CP8G3D1609DS1S00CEU€ 52,95€ 52,95

Er draait ESXi op met een stuk of 10VM's waarvan 2 Windows. ESXi versie is 6, vorige week gedownload van de VMWare website.
Wat ik geprobeerd heb.
  • Met en zonder XMP profile.
  • BIOS reset gedaan.
  • Getroubleshoot dat een andere set met hetzelfde typenummer niet voor instabiliteit zorgt.
  • BIOS geüpgrade naar de nieuwste versie.
  • ESXi geüpgrade naar de nieuwste versie.
  • Meerdere keren het RAM opnieuw geplaatst.
  • Voltage van het RAM met 0,05V verhoogd (dus van 1,50V naar 1,55V).

Verhaaltje

Even een check om - min of meer - te bevestigen dat ik niet gek word.

Ik heb al een tijdje een machine met de volgende onderdelen ESXi draaien:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4570 Boxed€ 195,50€ 195,50
1Asus H87M-PLUS (C2 revisie)€ 79,95€ 79,95
3WD Red WD30EFRX, 3TB€ 105,95€ 317,85
1Cooler Master N300 (Closed)€ 38,95€ 38,95
1Intel Gigabit CT Desktop Adapter€ 23,96€ 23,96
2Crucial Ballistix Sport BLS2CP8G3D1609DS1S00CEU€ 52,95€ 52,95
1be quiet! System Power 7 300W€ 33,95€ 33,95
1Samsung 850 EVO 500GB€ 137,95€ 137,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 881,06

Dit alles, dus ook met dit type RAM, heeft al meer dan een jaar prima gewerkt. Hierdoor kan ik er vanuit gaan dat het RAM compatible is met het moederbord. Een maandje terug had ik besloten dat 16GB to toch een beetje krap werd. Dus ik had een tweede kit (van 2*8GB) RAM gekocht (laten we die even kit "A" noemen). Totaal 32GB dus. Om er zeker van te zijn dat ik geen DOA RAM had, had ik meteen Memtest86+ gedraaid. Hieruit bleek dat het "oude" RAM een bitje had die vast zit. Geen probleem: nieuw RAM er in en het oude RMA gestuurd. So far so good.

Van de webwinkel had ik een nieuwe kit gekregen met hetzelfde typenummer (laten we deze kit "B" noemen). Deze heb ik er weer in gezet zodat ik nu 32GB heb. Echter werd het systeem ongelofelijk instabiel. De Windows VMs gaven memory management BSOD's. Na een tijdje troubleshooten ben ik er achter gekomen dat dit alleen voorkomt als het setje welke ik van de RMA heb gekregen er in zit.

Dus ik heb al vastgesteld dat kit B voor instabiliteit zorgt. Als alleen kit A in gebruik is, is het systeem prima stabiel. Als alleen kit B in gebruik is, gaan VM's BSOD's geven (overigens ook een keertje een PSOD van ESXi gehad).

Nu komt het "leuke". Als ik Memtest86+ twee passes laat doen over kit B, krijg ik geen enkele fout te zien. Dit terwijl kit B toch écht voor instabiliteit zorgt.
Wat is nou mijn vraag?
In hoeverre is het mogelijk dat RAM defect is, maar Memtest86+ geen fouten kan vinden?
In hoeverre verwachten jullie problemen als ik weer terug kom bij de webshop met defect RAM? Gaan ze moeilijk doen?

Ik heb geprobeerd het allemaal een beetje duidelijk op te schrijven. Laat het me weten als er iets niet duidelijk is. Alvast erg bedankt!

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 13 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

noob hier;

maakt het uit in welk slot je het geheugen plaatst?

Kan alle software met grote hoeveelheden geheugen overweg? Ook bsod na een nieuwe installatie?

Wanneer bsod? Na opstarten of na starten VM?

Verder heeft geheugen een lange fabrieksgarantie, als je netjes met de shop overlegd is er een boel mogelijk. Probeer ook vanuit hun kant te denken.

Beetje morse bericht dit, maar ik het het 2x moeten typen. Snap quickreply niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommieW

TommieW

Numa numa.

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 22 mei 2016 @ 17:16:
noob hier;

maakt het uit in welk slot je het geheugen plaatst?

Kan alle software met grote hoeveelheden geheugen overweg? Ook bsod na een nieuwe installatie?

Wanneer bsod? Na opstarten of na starten VM?

Verder heeft geheugen een lange fabrieksgarantie, als je netjes met de shop overlegd is er een boel mogelijk. Probeer ook vanuit hun kant te denken.

Beetje morse bericht dit, maar ik het het 2x moeten typen. Snap quickreply niet.
Bedankt voor je antwoord.

Ik heb niet het vermoeden dat het aan het slot ligt. Kit A doet het wel, waar kit B in dezelfde sloten voor problemen zorgt. ESXi kan sowieso wel met deze hoeveelheid RAM overweg. Het moederbord zou volgens de specs geen problemen moeten hebben met 32GB, maar een enkele kit (kit B, dus) van 16GB doet het ook niet. BSOD's komen meestal nadat een VM ergens tussen de 1 en 24 uur aan staat.

Wat betreft de garantie betreft heb je wel gelijk. Aantonen dat het geheugen problemen heeft is alleen lastiger als Memtest86+ niets aangeeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Wellicht memtest even wat langer draaien? Soms komen errors pas na meerdere passes tevoorschijn. En wat als je kit A in de geheugensloten stopt waar eerst kit B in zat? Wellicht is toch een van de moederbord sloten defect.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Pfoe irritant probleem, lijkt er inderdaad op dat het nieuwe RMA setje niet helemaal goed werkt. Je kan altijd memtest een keertje 24 uur lang laten draaien, dan móeten er wel errors verschijnen als het ram idd kaduk is :+

Verder heb je vaak levenslange garantie dus moeten ze niet moeilijk doen met wederom ruilen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommieW

TommieW

Numa numa.

Topicstarter
Tsurany schreef op zondag 22 mei 2016 @ 19:14:
Wellicht memtest even wat langer draaien? Soms komen errors pas na meerdere passes tevoorschijn. En wat als je kit A in de geheugensloten stopt waar eerst kit B in zat? Wellicht is toch een van de moederbord sloten defect.
Bedankt voor je antwoord. Ik heb beide kits los getest, dus in dezelfde sloten. Daarom denk ik er vanuit te kunnen gaan dat het geen probleem is met het moederbord.
stin00 schreef op zondag 22 mei 2016 @ 19:33:
Pfoe irritant probleem, lijkt er inderdaad op dat het nieuwe RMA setje niet helemaal goed werkt. Je kan altijd memtest een keertje 24 uur lang laten draaien, dan móeten er wel errors verschijnen als het ram idd kaduk is :+

Verder heb je vaak levenslange garantie dus moeten ze niet moeilijk doen met wederom ruilen :)
Thanks. Even kijken of ik ergens 24 uur downtime kan schedulen. :P Ik ga maar gewoon proberen bij de webshop en hopen op het beste. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Dan zou je met een langere test ongetwijfeld errors moeten zien met dat geheugen. Je kan sowieso de webshop op voorhand al contacteren en anders is 24 uur memtest zeker bewijs genoeg.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 01:26
TommieW schreef op zondag 22 mei 2016 @ 11:20:
Is het mogelijk dat RAM defect is, maar Memtest86+ geen errors laat zien?
Memtest kan alleen de aanwezigheid van fouten vaststellen, niet de afwezigheid. Ik heb het zelf ook wel eens gehad. Een sha1sum van een grote (gecachete) file leverde telkens een ander resultaat op, memtest zei: niets aan de hand.
Pagina: 1