tl;dr versie
Mijn vraag:
Situatie:- ESXi
- Twee dezelfde kits van 2*8GB (Crucial Ballistix Sport BLS2CP8G3D1609DS1S00CEU).
- Met de eerste kit werkt het systeem stabiel.
- Met de tweede kit memory management BSOD's.
- Twee passes Memtest86+ gedaan over kit met BSOD: 0 errors.
- Tweede kit gekregen nadat ik RAM met een stuck bitje terug gestuurd had. Kit was gesealed.
- Systeem heeft meer dan een jaar stabiel gedraaid met RAM van dit type.
Verwachten jullie problemen als ik bij een webshop twee keer terug kom met defect RAM?
Relevante hardware en software.
1 | Intel Core i5-4570 Boxed | € 195,50 | € 195,50 |
1 | Asus H87M-PLUS (C2 revisie) | € 79,95 | € 79,95 |
2 | Crucial Ballistix Sport BLS2CP8G3D1609DS1S00CEU | € 52,95 | € 52,95 |
Er draait ESXi op met een stuk of 10VM's waarvan 2 Windows. ESXi versie is 6, vorige week gedownload van de VMWare website.
Wat ik geprobeerd heb.
- Met en zonder XMP profile.
- BIOS reset gedaan.
- Getroubleshoot dat een andere set met hetzelfde typenummer niet voor instabiliteit zorgt.
- BIOS geüpgrade naar de nieuwste versie.
- ESXi geüpgrade naar de nieuwste versie.
- Meerdere keren het RAM opnieuw geplaatst.
- Voltage van het RAM met 0,05V verhoogd (dus van 1,50V naar 1,55V).
Verhaaltje
Even een check om - min of meer - te bevestigen dat ik niet gek word.Ik heb al een tijdje een machine met de volgende onderdelen ESXi draaien:
# | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Intel Core i5-4570 Boxed | € 195,50 | € 195,50 |
1 | Asus H87M-PLUS (C2 revisie) | € 79,95 | € 79,95 |
3 | WD Red WD30EFRX, 3TB | € 105,95 | € 317,85 |
1 | Cooler Master N300 (Closed) | € 38,95 | € 38,95 |
1 | Intel Gigabit CT Desktop Adapter | € 23,96 | € 23,96 |
2 | Crucial Ballistix Sport BLS2CP8G3D1609DS1S00CEU | € 52,95 | € 52,95 |
1 | be quiet! System Power 7 300W | € 33,95 | € 33,95 |
1 | Samsung 850 EVO 500GB | € 137,95 | € 137,95 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 881,06 |
Dit alles, dus ook met dit type RAM, heeft al meer dan een jaar prima gewerkt. Hierdoor kan ik er vanuit gaan dat het RAM compatible is met het moederbord. Een maandje terug had ik besloten dat 16GB to toch een beetje krap werd. Dus ik had een tweede kit (van 2*8GB) RAM gekocht (laten we die even kit "A" noemen). Totaal 32GB dus. Om er zeker van te zijn dat ik geen DOA RAM had, had ik meteen Memtest86+ gedraaid. Hieruit bleek dat het "oude" RAM een bitje had die vast zit. Geen probleem: nieuw RAM er in en het oude RMA gestuurd. So far so good.
Van de webwinkel had ik een nieuwe kit gekregen met hetzelfde typenummer (laten we deze kit "B" noemen). Deze heb ik er weer in gezet zodat ik nu 32GB heb. Echter werd het systeem ongelofelijk instabiel. De Windows VMs gaven memory management BSOD's. Na een tijdje troubleshooten ben ik er achter gekomen dat dit alleen voorkomt als het setje welke ik van de RMA heb gekregen er in zit.
Dus ik heb al vastgesteld dat kit B voor instabiliteit zorgt. Als alleen kit A in gebruik is, is het systeem prima stabiel. Als alleen kit B in gebruik is, gaan VM's BSOD's geven (overigens ook een keertje een PSOD van ESXi gehad).
Nu komt het "leuke". Als ik Memtest86+ twee passes laat doen over kit B, krijg ik geen enkele fout te zien. Dit terwijl kit B toch écht voor instabiliteit zorgt.
Wat is nou mijn vraag?
In hoeverre is het mogelijk dat RAM defect is, maar Memtest86+ geen fouten kan vinden?In hoeverre verwachten jullie problemen als ik weer terug kom bij de webshop met defect RAM? Gaan ze moeilijk doen?
Ik heb geprobeerd het allemaal een beetje duidelijk op te schrijven. Laat het me weten als er iets niet duidelijk is. Alvast erg bedankt!
1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 13 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro