Is het mogelijk om een Samsung 950 Pro (PCI-e 3.0 x4) in mijn moederbord (MSI B85-G43) te stoppen?
Vraag
Beste antwoord (via Micha van Dijk op 22-05-2016 10:29)
nee die heb jij niet, wel een 2.0 x4 pci-e slot, hij zal werken maar dan op pci-e 2.0
https://www.google.nl/sea...q=Samsung+950+Pro+pcie+x4
dit heb jij niet op je bord dit is een m2 aanlsuiting
[ Voor 82% gewijzigd door Mel33 op 22-05-2016 10:28 ]
Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd
Alle reacties
Niet heel lullig bedoeld, maar heb je zelf al gezocht? Want het antwoord staat tussen specificaties.
Ja ik heb zelf gezocht, maar ik weet niet of het uit maakt dat het moederbord x16 heeft en de ssd x4...?
nee die heb jij niet, wel een 2.0 x4 pci-e slot, hij zal werken maar dan op pci-e 2.0
[ Voor 82% gewijzigd door Mel33 op 22-05-2016 10:28 ]
Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd
En een uitbreiding slot voor m.2 werkt ook niet echt omdat je maar 1 pci-e 3.0x16 slot heb.
dat zal wel werken op de pci-e 2.0 slot, zal langzamer zijn, maar of daar controllers voor zijn?loki504 schreef op zondag 22 mei 2016 @ 10:31:
En een uitbreiding slot voor m.2 werkt ook niet echt omdat je maar 1 pci-e 3.0x16 slot heb.
https://azerty.nl/8-5743-...-m2-pcie-ssd-adapter.html
4x slot https://www.google.nl/sea...Q#imgrc=25dH8A0GXirOSM%3A
[ Voor 46% gewijzigd door Mel33 op 22-05-2016 10:36 ]
Ja alleen werkt het traag en is het minimaal sneller als een Sata-600 ssd. Maar je betaalt er wel de premium prijs voor. als er een pci-2.0x8 m.2 slot uitbreidingskaart is kan het wel.mell33 schreef op zondag 22 mei 2016 @ 10:33:
[...]
dat zal wel werken op de pci-e 2.0 slot, zal langzamer zijn, maar of daar controllers voor zijn?
https://azerty.nl/8-5743-...-m2-pcie-ssd-adapter.html
4x slot https://www.google.nl/sea...Q#imgrc=25dH8A0GXirOSM%3A
Het werkt wel, maar de snelheid krijg je niet.
Doe jezelf een lol en haal een goedkopere schijf die iets trager is of haal voor hetzelfde geld een veel grotere SSD.
En ondanks dat die schijven veel en veel sneller zijn in benchmarks zullen veel mensen er in de praktijk niet veel van merken. De gemiddelde consoment is nou eenmaal geen 2500mb/sec lees en schrijfsnelheid nodig.
De stap tussen een SSD naar een PCI-E 4x SSD is veel kleiner als van een oude HDD naar SSD.
Doe jezelf een lol en haal een goedkopere schijf die iets trager is of haal voor hetzelfde geld een veel grotere SSD.
En ondanks dat die schijven veel en veel sneller zijn in benchmarks zullen veel mensen er in de praktijk niet veel van merken. De gemiddelde consoment is nou eenmaal geen 2500mb/sec lees en schrijfsnelheid nodig.
De stap tussen een SSD naar een PCI-E 4x SSD is veel kleiner als van een oude HDD naar SSD.
Before we work on artificial intelligence, let`s do something about natural stupidity
Nee, moet je je wel even verdiepen in zijn moederbord. Die heeft maar 1 pci-e gen3 slot.Verwijderd schreef op zondag 22 mei 2016 @ 11:22:
Met een adapter pricewatch: Asus Hyper M.2 X4 PCI-E Mini Card is het mogelijk.
En daar zal vast een videokaart in geprikt zitten.
• 1 x PCIe 3.0 x16 slot
• 1 x PCIe 2.0 x16 slot
- Supports up to PCIe 2.0 x4 speed
• 2 x PCIe 2.0 x1 slots
• 3 x PCI slots
Before we work on artificial intelligence, let`s do something about natural stupidity
Alleen grote kans dat hij zijn pci-e 3.0 bezet is door een GPU. en de rest is 2.0.Verwijderd schreef op zondag 22 mei 2016 @ 11:22:
Met een adapter pricewatch: Asus Hyper M.2 X4 PCI-E Mini Card is het mogelijk.
Ja alleen op 13gb/s geloof ik. ipv 32gb/s en sata zit op 10gb/s beeter suf om zoveel geld uit te geven en vervolgens maar 50% van de snelheid kunnen benutten.Verwijderd schreef op zondag 22 mei 2016 @ 11:31:
Werkt op het PCIe 2.0x16 slot.
Verwijderd
Het werkt en dat was de vraag. Wat je zelf vermeld is een hele goede toevoeging.loki504 schreef op zondag 22 mei 2016 @ 11:35:
[...]
Ja alleen op 13gb/s geloof ik. ipv 32gb/s en sata zit op 10gb/s beeter suf om zoveel geld uit te geven en vervolgens maar 50% van de snelheid kunnen benutten.
Daar heb je een puntVerwijderd schreef op zondag 22 mei 2016 @ 11:50:
[...]
Het werkt en dat was de vraag. Wat je zelf vermeld is een hele goede toevoeging.
Zo'n adapter doet niets anders dan de fysieke PCI-E-aansluiting omzetten naar m2. Dat kost dus geen performance.loki504 schreef op zondag 22 mei 2016 @ 10:46:
[...]
Ja alleen werkt het traag en is het minimaal sneller als een Sata-600 ssd.
Het blijft nog steeds maar PCI-E 2.0, dus je hebt minder bandbreedte ten opzichte van PCI-E 3.0. Of ga je met conversie een PCI-E 2.0 8x signaal omzetten naar een PCI-E 3.0 4x? (Ik zie namelijk helemaal niet in waarom een 8x wel zou kunnen.) Juist die conversieslag moet door elektronica gedaan worden en geeft dus latency, dus verneuk je juist hetgene waarin een ssd snel is.als er een pci-2.0x8 m.2 slot uitbreidingskaart is kan het wel.
Een adapter gebruiken van PCI-E 4x naar een m2 kan prima. Voor adapters zie:
http://tweakers.net/categ...FFliTlKVtFKlkYGlkqxtbW1AA
Bij gebruik van PCI-E 2.0 heb je wel minder bandbreedte en wordt de Samsung Pro 950 dus wat geremd. Wel is het de vraag waar zo'n dure ssd nuttig voor is (behalve benchmarks en showoff). Voor 95% van de mensen naakt het namelijk niets uit.
Zijn allemaal x4 kaartjes, in een 2.0 slot zal dat dan ook presteren als PCIe3.0 x2, wat nog steeds wel sneller is dan Sata600, je kan niet x4 3.0 snelheden door een x4 2.0 slot 'rammen' helaasWhite Feather schreef op zondag 22 mei 2016 @ 12:07:
[...]
Zo'n adapter doet niets anders dan de fysieke PCI-E-aansluiting omzetten naar m2. Dat kost dus geen performance.
[...]
Het blijft nog steeds maar PCI-E 2.0, dus je hebt minder bandbreedte ten opzichte van PCI-E 3.0. Of ga je met conversie een PCI-E 2.0 8x signaal omzetten naar een PCI-E 3.0 4x? (Ik zie namelijk helemaal niet in waarom een 8x wel zou kunnen.) Juist die conversieslag moet door elektronica gedaan worden en geeft dus latency, dus verneuk je juist hetgene waarin een ssd snel is.
Bij gebruik van PCI-E 2.0 heb je wel minder bandbreedte en wordt de Samsung Pro 950 dus wat geremd. Wel is het de vraag waar zo'n dure ssd nuttig voor is (behalve benchmarks en showoff). Voor 95% van de mensen naakt het namelijk niets uit.

TS: Zijn de 'normale' (Sata) SSD's te traag? Als dit je eerste SSD is neem dan gerust een Sata SSD, als het je tweede is dan ook
Fixing things to the breaking point...
Volgens mij bedoelen we hetzelfde, maar ik denk dat anderen het nu niet meer begrijpen.RGAT schreef op zondag 22 mei 2016 @ 12:12:
[...]
Zijn allemaal x4 kaartjes, in een 2.0 slot zal dat dan ook presteren als PCIe3.0 x2, wat nog steeds wel sneller is dan Sata600, je kan niet x4 3.0 snelheden door een x4 2.0 slot 'rammen' helaas
Er zijn 2 dingen:
1) breedte van het slot, 1x, 2x, 4x. (Aantal rijbanen)
2) de snelheid waarmee gereden kan worden. (Stel PCI-E 2.0 is 50 km/h en PCI-E 3.0 is 100 km/h)
Als je een 4-baansweg hebt waarop je 100 km/h kunt rijden, en die ga je aansluiten op een 4-baansweg waar je 50 km/h kunt rijden, dan heb je dus effectief een 4-baansweg met 50 km/h. Iedereen kan gewoon minder hard rijden. Geen conversie nodig.
Op deze weg kunnen evenveel auto's rijden als op een 2 baansweg met 100 km/h. Dus evenveel capaciteit.
Maar je kunt niet zomaar een 4 baansweg op 50 km/h aansluiten op een 2 baansweg met 100 km/h. Als je dat zou doen, dan krijg je de capaciteit van een 2 baansweg op 50 km/h.
Alleen als je dus voorzieningen maakt, conversie van 4 naar 2 rijbanen en van 50 naar 100 km/h houd je de volledige capaciteit.
[ Voor 0% gewijzigd door White Feather op 22-05-2016 16:01 . Reden: fixed: (Stel PCI-E 2.0 is 50 km/h en PCI-E 3.0 is 100 km/h) ]
Ja en om het nog duidelijker te maken, je hebt op zijn bord dus een pci-e 3.0 x16 lanes en een pci-e 2.0 x16 die maar 4x lanes doet. en je hebt 2 x een pci-e slot 1xWhite Feather schreef op zondag 22 mei 2016 @ 12:28:
[...]
Volgens mij bedoelen we hetzelfde, maar ik denk dat anderen het nu niet meer begrijpen.
Er zijn 2 dingen:
1) breedte van het slot, 1x, 2x, 4x. (Aantal rijbanen)
2) de snelheid waarmee gereden kan worden. (Stel PCI-E 2.0 is 50 km/h en PCI-E is 100 km/h)
Als je een 4-baansweg hebt waarop je 100 km/h kunt rijden, en die ga je aansluiten op een 4-baansweg waar je 50 km/h kunt rijden, dan heb je dus effectief een 4-baansweg met 50 km/h. Iedereen kan gewoon minder hard rijden. Geen conversie nodig.
Op deze weg kunnen evenveel auto's rijden als op een 2 baansweg met 100 km/h. Dus evenveel capaciteit.
Maar je kunt niet zomaar een 4 baansweg op 50 km/h aansluiten op een 2 baansweg met 100 km/h. Als je dat zou doen, dan krijg je de capaciteit van een 2 baansweg op 50 km/h.
Alleen als je dus voorzieningen maakt, conversie van 4 naar 2 rijbanen en van 50 naar 100 km/h houd je de volledige capaciteit.
mijn berichten en plaatjes waren al duidelijk, maar nu haha
je typfout bij pci-e 100km/h maakt het nog onduidelijker
[ Voor 65% gewijzigd door Mel33 op 22-05-2016 13:02 ]
zoveer ik weet gaat het om totaal aantal bandbbreedte. Of dat nu via 3.0 X4 gaat of via 2.0x8. De hoeveel blijft het zelfde.White Feather schreef op zondag 22 mei 2016 @ 12:07:
[...]
Zo'n adapter doet niets anders dan de fysieke PCI-E-aansluiting omzetten naar m2. Dat kost dus geen performance.
[...]
Het blijft nog steeds maar PCI-E 2.0, dus je hebt minder bandbreedte ten opzichte van PCI-E 3.0. Of ga je met conversie een PCI-E 2.0 8x signaal omzetten naar een PCI-E 3.0 4x? (Ik zie namelijk helemaal niet in waarom een 8x wel zou kunnen.) Juist die conversieslag moet door elektronica gedaan worden en geeft dus latency, dus verneuk je juist hetgene waarin een ssd snel is.
maar als je een betrouwbare bron hebt die anders beweert hoor ik het graag.
Klopt, dus minimaal snelheid winst, tov de prijs voor zo'n m2 ssd voor deze TS,loki504 schreef op zondag 22 mei 2016 @ 12:54:
[...]
zoveer ik weet gaat het om totaal aantal bandbbreedte. Of dat nu via 3.0 X4 gaat of via 2.0x8. De hoeveel blijft het zelfde.
tenzij hij een https://www.google.nl/web...q=pci-e+x16+to+m2+adapter in zijn pci-e 3.0 doet, en zijn vga achterwege laat
Heb het gefixed: (Stel PCI-E 2.0 is 50 km/h en PCI-E 3.0 is 100 km/h)mell33 schreef op zondag 22 mei 2016 @ 12:41:
[...]
Ja en om het nog duidelijker te maken, je hebt op zijn bord dus een pci-e 3.0 x16 lanes en een pci-e 2.0 x16 die maar 4x lanes doet. en je hebt 2 x een pci-e slot 1x
mijn berichten en plaatjes waren al duidelijk, maar nu haha
je typfout bij pci-e 100km/h maakt het nog onduidelijker
Beetje jammer deze reactie. Ik kom met volledige uitleg versus een aanname dat er wel een conversieslag zal plaatsvinden en dat de bandbreedte het enigste is. En dan moet ik met bronnen komen?loki504 schreef op zondag 22 mei 2016 @ 12:54:
[...]
zoveer ik weet gaat het om totaal aantal bandbbreedte. Of dat nu via 3.0 X4 gaat of via 2.0x8. De hoeveel blijft het zelfde.
Hoe moeilijk is het om gewoon specificaties te lezen en naast elkaar te leggen?
De totale doorvoer van 3.0 4x en 2.0 8x zijn inderdaad gelijk, maar dan moet de kaart het wel ondersteunen. En aangezien er op 99% van de PCI-E naar M2-adapters gewoon een 4x aansluiting zit, kan er natuurlijk nooit meer data door dan de data van PCI-E 1.x/2.0/3.0 per lane. Dus 250 MB/500 MB/1 GB x4. Ook al stop je die in een 16x-slot, hoger dan 4x gaat het natuurlijk nooit worden.

http://www.addonics.com/products/adm2px4.php
Wikipedia: PCI Express
en

(bovenste is PCI-E 4x, dan 16x, 1x en 16x (en nog een oud PCI-slot)
Hier een benchmark van een Samsung Pro 950 op een Pci-Express 2.0 bord:

uit: http://nl.hardware.info/f...-pro.286074/#post-2529125
Ding doet ~ 1.7 GB/s lezen en 1.5 GB/s schrijven.
PCI-Express 2.0 doet 500 MB/s per lane. 4 lanes levert dus theoretisch 2 GB/s, minder dan de max van de Samsung. Die is 2.1-2.2 GB/s lezen.
reviews: Samsung 950 Pro 512GB: meer capaciteit, meer snelheid
Je mist dus zo'n 500 MB/s als je zo'n ding op een PCI-E 2.0 4x aansluit versus PI-E 3.0 4x.
Nog steeds leest deze M2 dus 3x sneller dan iedere Sata-ssd.
Heb je ook daadwerkelijk gekeken wat er uit je zoekopdracht kwam, behalve vragen of een adapter in een 16x slot past, de adapters waar je 4 m2's in moet stoppen.mell33 schreef op zondag 22 mei 2016 @ 12:59:
[...]
Klopt, dus minimaal snelheid winst, tov de prijs voor zo'n m2 ssd voor deze TS,
tenzij hij een https://www.google.nl/web...q=pci-e+x16+to+m2+adapter in zijn pci-e 3.0 doet, en zijn vga achterwege laat
Ik heb nog steeds geen converter van 2.0 naar 3.0 gezien.
[ Voor 9% gewijzigd door White Feather op 22-05-2016 17:28 ]
Ik denk dat je het niet helemaal begreep. Ik had het over een pci-e 2.0x8(dus daadwerkelijk 8 lane en niet 4 in een 16 bv)
En waarom moet er dan conversie gedaan worden? Data gaat in auto's die eerst per 4 100k/m uur rijden en daarna per 8 50 km/u. Eind resuldaad is dat er evenveel aankomen.
Alleen heb ik nog geen pci-e 2.0x8 adaptors kunnen vinden.
En hoe ga je er voor zorgen dan dat de data van 8 naar 4 baantjes gaat en 2x zo snel?loki504 schreef op zondag 22 mei 2016 @ 17:23:
[...]
Ik denk dat je het niet helemaal begreep. Ik had het over een pci-e 2.0x8(dus daadwerkelijk 8 lane en niet 4 in een 16 bv)
En waarom moet er dan conversie gedaan worden? Data gaat in auto's die eerst per 4 100k/m uur rijden en daarna per 8 50 km/u. Eind resuldaad is dat er evenveel aankomen.
Alleen heb ik nog geen pci-e 2.0x8 adaptors kunnen vinden.
Daar heb je een punt. Daarom vroeg ik ook om een betrouwbare bron. Ik ging er eigenlijk vanuit dat data altijd op zijn snelst zou binnen komen. Ik kan ook via 2x 500mbps lijn aan data ontvangen op mijn 1 gbps aansluiting. via een "domme" switch. Maar misschien komt dat omdat die van nature de zelfde aantal banen gebruikt.White Feather schreef op zondag 22 mei 2016 @ 17:28:
[...]
En hoe ga je er voor zorgen dan dat de data van 8 naar 4 baantjes gaat en 2x zo snel?
/Edit. Heb er nog even over nagedacht. En je kan toch lane 1&2 op 3.0 lane 1 aansluiten. En 3/4 op 2. etc. Ze kunnen immers niet sneller. Alleen kunnen er meer autos achter elkaar rijden op 1 meter. Dus kunnen theoretisch kunnen 1 en 2 gewoon samen voegen.
[ Voor 26% gewijzigd door loki504 op 22-05-2016 19:16 ]
ja en hij past in de 3.0 x16 lanes zoals je in de review kan zien, maar dat was mijn punt ook niet.White Feather schreef op zondag 22 mei 2016 @ 17:11:
[...]
[...]
Heb je ook daadwerkelijk gekeken wat er uit je zoekopdracht kwam, behalve vragen of een adapter in een 16x slot past, de adapters waar je 4 m2's in moet stoppen.
Ik heb nog steeds geen converter van 2.0 naar 3.0 gezien.
[ Voor 3% gewijzigd door Mel33 op 22-05-2016 18:41 ]
Pagina: 1