[Win7] Kan geen LAN verbinding verkrijgen.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klok88
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 20-11-2024
Mijn vraag:

Mijn vader heeft een ''nieuwe'' (lees; tweedehandse) pc via zijn werk verkregen. Werd altijd gebruikt voor administratie, is thuis ook de bedoeling. Zat geen HDD in, ivm werkgegevens. Zijn oude HDD overgezet, alles werkt, behalve een LAN verbinding. Kabel er in, identificeren, verbonden, verbroken. Over en over.

Relevante software en hardware die ik gebruik

Het betreft een wat oudere HP 3400 serie (MT). 4GB DDR3 ram.
Via de BIOS, bij Netwerk staat Realtek PXEB07D00.
Het enige wat geïnstalleerd staat is Windows 7 Ultimate (64-bit) en Office.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

De LAN kabel op mijn laptop getest, en daar werkt het gewoon.
Drivers via HP website opnieuw geïnstalleerd (http://h20565.www2.hp.com...swLangOid=8&swEnvOid=4059), van zowel de chipset als de network drivers.

Ik heb gekeken bij apparaatbeheer bij de driver, deze werkt goed, aldus het scherm. Ook al valt op dat moment LAN weg, goed werken, dat doet het zogenaamd.
Gekeken bij hardware ID's (geen idee of van toepassing), hier staat vermeld;
PCI\VEN_10EC&DEV_8168&SUBSYS_2ABF103&REV_06.

Ik zit een beetje met mijn handen in mijn haar, want via Google zoeken, levert vooral ''driver installers'' aan, waar je voor moet betalen, of eigenlijk gewoon een spam bom is.

Wie heeft er tips? Alvast bedankt. Ook als ik verkeerd zit, of meer info gewenst is hoor ik dat graag!

Prettig terugkomen van vakantie is het iig niet :P :-(

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-02 16:04
Is het een illegale Windows 7 Ultimate? Wat er in de BIOS staat boeit niet zo, dat is sowieso alleen de PXE ROM versie die daar vermeld staat. De 3xxx MT's zijn relatief oud, waarschijnlijk bomvol bolle condensatoren waardoor van alles niet meer goed werkt. Kijk maar even naar het moederbord of post er een goede foto van, dan kunnen we het wel bekijken.

PCI\VEN_10EC&DEV_8168 = RTL8168E/RTL8111F/RTL van Realtek.

Meestal is het gewoon brakke hardware als ie zo flapt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VVV-007
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 05-05 15:36
Kijk eens of je ergens in dat proces een IP adres krijgt toegewezen van je router (ik neem aan dat je daar gewoon dhcp op hebt staan en je de pc ook hebt staan op adres laten toewijzen via dhcp (als je alleen windows schoon hebt geinstalleerd zal dat standard zo zijn).

je kunt dat checken via netwerk centrum,click op je lan verbinding en dan details (screenshot dat anders even)

voor de zekerheid kun je wat info geven welke router je gebruikt? Het zou nog kunnen namelijk dat de DHCP pool vol zit (zal wel heel toevallig zijn, maar goed om even te controleren).

Mocht het inderdaad een brakke netwerk kaart zijn (nadat we alles gecontroleerd hebben) dan kun je gelukkig wel redelijk goedkoop een losse in de pc steken...bijvoorbeeld deze heb je al voor 15 euro pricewatch: TP-Link TG-3468

mischien wel handig om daarvoor nog even een foto to posten zoals Johnkeates zij zodat we kunnen kijken of het de moeite waard is, maar mijn eigen ervaring is dat het HP spul wel een tijdje mee kan, zeker voor simpel werk als administratie. Heb ze op mijn werk staan van 8 jaar + en die zien er nog prima uit van binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Palthe

Staat er ook niets in de event viewer? Als je connectie maakt en hij klapt er zo uit verwacht ik dat er ook wel iets gelogd wordt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
Heb je nu een HD met daarop een Windows installatie vanuit een ander merk/type PC ingeprikt naar de andere PC (dus zonder een nieuwe installatie uit te voeren ? )

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eheijnen
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online
Probeer eens te starten met een Ubuntu Live DVD/USB-stick om te kijken of je netwerkkaart dan wel werkt.
Dan zou driver gebonden moeten zijn.

Wie du mir, so ich dir.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 06-05 18:37

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Geeft eventvwr nog informatie? Probeer eens een Ubuntu live cd of pak gewoon een leeg schijfje en probeer daar W10 (zelf even maken met mediacreationtoolkit) of Ubuntu op om te kijken of dat de problemen met de NIC oplost.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• utbone
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 08:01
Mocht je in de buurt van Den Haag wonen, dan heb ik nog een USB-netwerk adapter die je zou kunnen testen 100/100.

U heeft de melk horen klotsen maar weet niet waar de tepel hangt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39101

Download de driver van de Realtek site, de 2e van boven.

http://www.realtek.com.tw...ownTypeID=3&GetDown=false

Na installatie, zou het systeem de netwerkkaart weer moeten herkennen.

Succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klok88
@Hazimix Gedownload, maar deeze staat reeds geïnstalleerd, gekozen voor herstellen & getracht te verwijderen/opnieuw te installen, zonder succes helaas.

Eventviewer geeft het volgende aan; Het besturingselement stop is verzonden naar de service TCP/IP NetBIOS Helper.

[- EventData

param1 TCP/IP NetBIOS Helper
param2 stop
param3 0x40030011
param4 Operating System: Network Connectivity (Planned)
param5 None ]

Het betreft een legitieme W7, met legitieme key.

Er zit geen router tussen. PC is rechtstreeks met 1 LAN aangesloten op het modem (Cisco EPC3928AD), meerdere poorten getest zonder resultaat helaas.

@utbone; helaas zit ik in Enschede, maar bedankt voor het aanbod!

Vanmiddag maar eens even een Ubunti stickje in elkaar zetten/foto's maken.

iig al bedankt voor alle reacties :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Voordat je4 de nieuwe driver verwijderd en de nieuwe installeert, is het wel van belang dat je windows update stop zet, anders pak hij de oude driver weer, ondanks dat je de nieuwe hebt geïnstalleerd.

Hoe dat in zijn werk gaat, kun je vinden in de link hieronder.

https://answers.microsoft...e2-4b42-ab29-68c3a305d730

Succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klok88
@Hazimix klopt, deze stonden al uit helaas.

Dit heb ik tevens staan bij de LAN;

http://imgur.com/xyEXPh6

Verder staat IP/DHCP op automatisch.

[ Voor 6% gewijzigd door Klok88 op 22-05-2016 12:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 23:00
Klok88 schreef op zondag 22 mei 2016 @ 12:12:
@Hazimix Gedownload, maar deeze staat reeds geïnstalleerd, gekozen voor herstellen & getracht te verwijderen/opnieuw te installen, zonder succes helaas.

Eventviewer geeft het volgende aan; Het besturingselement stop is verzonden naar de service TCP/IP NetBIOS Helper.

[- EventData

param1 TCP/IP NetBIOS Helper
param2 stop
param3 0x40030011
param4 Operating System: Network Connectivity (Planned)
param5 None ]

Het betreft een legitieme W7, met legitieme key.

Er zit geen router tussen. PC is rechtstreeks met 1 LAN aangesloten op het modem (Cisco EPC3928AD), meerdere poorten getest zonder resultaat helaas.

@utbone; helaas zit ik in Enschede, maar bedankt voor het aanbod!

Vanmiddag maar eens even een Ubunti stickje in elkaar zetten/foto's maken.

iig al bedankt voor alle reacties :)
Heb je nou echt! zoals Breezers zegt; De hdd gewoon uit de oude pc en in de nieuwe pc gezet en geboot?
als dat zo is!!!
Dan zou ik windows even herinstalleren, voordat iedereen hier naar onmogelijke dingen gaan zoeken
Klok88 schreef op zondag 22 mei 2016 @ 12:21:

en als dit plaatje klopt, dan doet je lan het wel, en is er iets anders

ping eens in de opdrachtpromt naar 8.8.8.8
en staat je tijd wel goed?

ps.
Zet je ziggo modem eens 1 minuut uit en je pc ook, doe daarna de modem weer aan, en de pc daarna.

[ Voor 17% gewijzigd door Mel33 op 22-05-2016 12:30 ]

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klok88
mell33 schreef op zondag 22 mei 2016 @ 12:21:
[...]

Zet je ziggo modem eens 1 minuut uit en je pc ook, doe daarna de modem weer aan, en de pc daarna.
Betreft trouwens een schone installatie.
Modem en pc meermaals herstart, zonder resultaat. Ook in andere UTP ingang getest.

Pingen geeft het volgende; http://imgur.com/6ep0uKh

Tijd/datum staan echter gewoon goed.
Net clean install gedaan wederom, dan geeft hij via apparaatbeheer aan dat de drivers van Ethernet controller niet op orde zijn, die gedownload die paar posts eerder vermeld staan, geeft aan driver geinstalleerd en geen ! meer, maar, identificeren, verbroken, repeat.

[ Voor 27% gewijzigd door Klok88 op 22-05-2016 14:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
Hm
doe eens eens in het zelfde scherm een tracert naar www.nu.nl

voer dit ook eens op andere pc uit

50% loss is niet goed
missc zit het in de modem (om dat ui te sluiten doe deze test ook in een ander pc of telefoon)

[ Voor 54% gewijzigd door Mel33 op 22-05-2016 14:07 ]

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22:31
Klok88 schreef op zondag 22 mei 2016 @ 14:01:
Net clean install gedaan wederom, dan geeft hij via apparaatbeheer aan dat de drivers van Ethernet controller niet op orde zijn, die gedownload die paar posts eerder vermeld staan, geeft aan driver geinstalleerd en geen ! meer, maar, identificeren, verbroken, repeat.
En als je Windows naar drivers laat zoeken?

Een driver voor een run-off-the-mill Realtek chipset zou Windows ook voor je moeten regelen, en die lijkt me meer up-to-date dan die van eoa. oude HP-pagina.

Als je het dan toch met een non-Windowsupdate driver wilt doen, zou ik 'm bij Realtek zelf downloaden.

edit:
Dat was blijkbaar ook al gesuggereerd en geprobeerd. Dan zou ik hetgeen hieronder probleren

Werkt dat allemaal nog niet, dan is de Ubuntu-optie (eerder genoemd!) een goede om hardwarefalen uit te sluiten....

[ Voor 28% gewijzigd door Thralas op 22-05-2016 14:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
Klok88 schreef op zondag 22 mei 2016 @ 14:01:
[...]

Ow dan is het wel je lan in je pc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klok88
mell33 schreef op zondag 22 mei 2016 @ 14:03:
Hm
doe eens eens in het zelfde scherm een tracert naar www.nu.nl
Nogmaals ping 8.8.8.8 gedaan, dit maal 100% packetloss, tracert geeft simpelweg aan unable to resolve target system name www.nu.nl.

Ik denk dat ik vorige keer ''geluk'' had met 50% loss omdat die dan net die 1 seconde verbinding had, en ditmaal dus echt 0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Probeer Troubleshooting in Control Panel eens...zie link

http://windows.microsoft....hooting-windows=windows-7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klok88
Geeft simpelweg de melding; Troubleshooting couldn''t identify the problem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
Als het schone OS is en deze driver http://www.realtek.com/do...ownTypeID=3&GetDown=false
dan zit het hem in de hardware.
heb je niet toevallig een los pci lan kaartje liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Het is geen hardware probleem, maar een driver probleem.

Dit probleem komt vaker voor bij HP systemen en Realtek NIC's.

Heb zelf ook alles van HP draaien en deze link schoot mij ineens te binnen en had heb gelukkig nog bij de fav. staan.
Met W7 had ik hetzelfde euvel.

http://answers.microsoft....ae-4bc9-9767-c4d7c195e540

Laat even weten hoe het is gegaan.

Ik ben standby!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
die oplossing lijkt al gedaan te zijn en in dat topic kan hij andere pc's wel bereiken.
de TS blijft identificeren, en gooit en de helft soms doorheen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Klok88 schreef op zondag 22 mei 2016 @ 14:08:
[...]

Nogmaals ping 8.8.8.8 gedaan, dit maal 100% packetloss, tracert geeft simpelweg aan unable to resolve target system name www.nu.nl.

Ik denk dat ik vorige keer ''geluk'' had met 50% loss omdat die dan net die 1 seconde verbinding had, en ditmaal dus echt 0.0
ping 127.0.0.1 eens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Klok88 schreef op zondag 22 mei 2016 @ 14:21:
[...]

Geeft simpelweg de melding; Troubleshooting couldn''t identify the problem.

Helaas werkt dat meestal ook niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

mell33 schreef op zondag 22 mei 2016 @ 14:47:
die oplossing lijkt al gedaan te zijn en in dat topic kan hij andere pc's wel bereiken.
de TS blijft identificeren, en gooit en de helft soms doorheen
Ook al is de NIC half geïnstalleerd en er 2 pairs wel aangestuurd worden, zal hij andere pc's in het netwerk vinden.

Anders is er minimaal 3 pairs nodig om door het modem het inter net op te komen..

Deze zin "de TS blijft identificeren, en gooit en de helft soms doorheen", begrijp ik niet wat je hiermee bedoeld.

Ik hoor het graag... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
50%loss bedoel ik daarmee

En over het bereiken van pc's heeft de TS het niet (dat staat in jou link, en komt niet overeen met de TS)

Ik denk hw lan stuk. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Nee, je moet gewoon even weten hoe je dit probleem tackelt.

Vroeger ging een NIC nog wel eens stuk, maar al heel lang niet meer tegen gekomen en dit probleem heb ikzelf ook meerder malen gehad, maar gezien je met de gegeven informatie en op afstand iets probeert op te lossen, is niet al te makkelijk en weet je niet of de kennis toereikend is.

Of ik neem de systemen over of ga ter plekke het probleem verhelpen.

Maar we komen er wel. ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
Anoniem: 39101 schreef op zondag 22 mei 2016 @ 16:21:
Nee, je moet gewoon even weten hoe je dit probleem tackelt.

Vroeger ging een NIC nog wel eens stuk, maar al heel lang niet meer tegen gekomen en dit probleem heb ikzelf ook meerder malen gehad, maar gezien je met de gegeven informatie en op afstand iets probeert op te lossen, is niet al te makkelijk en weet je niet of de kennis toereikend is.

Of ik neem de systemen over of ga ter plekke het probleem verhelpen.

Maar we komen er wel. ;-)
ik weet hoe je dit aanpakt, en ook ik kan uit ervaring zeggen dat dit lan poortje wel stuk is.
alles wat kon is al uitgesloten (OS opnieuw, lan Driver opnieuw en hp lan driver) en aan de ping 50% loss kan je met deze info wel zeggen hij is stuk. Mist hij de juiste drivers heeft natuurlijk ;)

[ Voor 13% gewijzigd door Mel33 op 22-05-2016 18:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-02 16:04
Seriously? Geen controle van de hardware doen? Ga nou eens kijken naar de hardware! 99% kans dat het gewoon stuk/versleten is!
johnkeates schreef op zondag 22 mei 2016 @ 03:52:
Is het een illegale Windows 7 Ultimate? Wat er in de BIOS staat boeit niet zo, dat is sowieso alleen de PXE ROM versie die daar vermeld staat. De 3xxx MT's zijn relatief oud, waarschijnlijk bomvol bolle condensatoren waardoor van alles niet meer goed werkt. Kijk maar even naar het moederbord of post er een goede foto van, dan kunnen we het wel bekijken.

PCI\VEN_10EC&DEV_8168 = RTL8168E/RTL8111F/RTL van Realtek.

Meestal is het gewoon brakke hardware als ie zo flapt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwakzalver
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 07-05 22:45
Schakel eerst eens IPv6 uit in de netwerkproperties.

Grote kans dat het opeens wel gaat werken....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
Lees jij het topic wel en de plaatjes?
Ipv6 staat niet aan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Klok88 schreef op zondag 22 mei 2016 @ 12:21:

Je hebt een beetje rare dns-servers; doe eens gewoon die van ziggo instellen

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
Brahiewahiewa schreef op maandag 23 mei 2016 @ 11:05:
[...]

Je hebt een beetje rare dns-servers; doe eens gewoon die van ziggo instellen
is van Liberty Global
hm zit er een vodafone internet dns ingesteld in de ziggo modem?
haha vandaar

reset je ziggo modem eens hard...

[ Voor 8% gewijzigd door Mel33 op 23-05-2016 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klok88
Verlate reactie, excuses!

Contact gehad met HP, ''het is niet 100% zeker, maar wij gaan er vanuit dat dit de correcte driver is. Het is een ouder model dus ik kan niet met zekerheid zeggen of dit nog een werkende driver betreft.'' Aldus de klantenservice :')

Dus heb er maar een nieuwe poort opgezet, en deze werd meteen door Windows geïdentificeerd en draaide ook meteen. Dus of het nou de hardware of de software was, ik weet het nog steeds niet moet ik eerlijk zijn.

Mijn vader kan in ieder geval weer internetten, en dat is dan even het belangrijkst in dit geval :D

Dank allen voor de input!
Pagina: 1