Game (development) PC ~ 800 euro

Pagina: 1
Acties:

• Vilmore
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 16-11 19:41
Beste tweakers,
[TLDR] Scroll naar de build en zeg wat je er van denkt :)

De laatste dagen heb ik heel veel zitten studeren en opzoeken over PC onderdelen om mijn eigen build te maken. Twee dagen geleden wist ik nog ongeveer niets, op vandaag heb ik enkel nog wat vage vragen.
Ik heb vooral veel builds rond dit budget bekenen, hier maar ook elder online.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik heb nog nooit een PC gehad. Ik heb altijd op laptops gewerkt en voor gaming zijn die natuurlijk niet veel waard. Ik ben het dus niet gewoon om de nieuwste games te spelen op hoge settings, of ik dit nu heel veel met deze PC ga doen is nog maar de vraag.
Wat ik wel ga doen is games maken, dat is vooral werken in 3d programma's en game engines. Wat ik het meeste gebruik is Unreal Engine 4, dit is eigenlijk het enige programma dat de capaciteiten van een PC ook echt benut. 3 programma's of photoshop en dergelijke werkten prima op mijn laptopje 8 jaar geleden en dat zullen ze nu ook nog doen. Unreal Engine 4 is eigenlijk gewoon een game, je hebt dus wat grafische kracht nodig. Verder gebruik ik soms ook screencapping software, maar niet om mooie games te streamen.
Nu doe ik alles op een HP Zbook, dat gaat, maar dus ga ik zeker blij zijn met een PC. Ik weet eigenlijk niet goed hoe het voelt om goede hardware te hebben, als ik er nu over denk.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik wil eigenlijk niet te veel uitgeven, maar toch een PC bouwen die een tijdje mee gaat. Ik denk dat voor mij dus de sweetspot rond de 800 euro ligt.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nee, eventueel kijk ik nog wat rond of ik ergens een 2de hands GTX 970 kaart kan vinden voor een mooi prijsje. Anders niet.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Wel een SSD samen met een gewone HDD voor volume. 16 gig ram, Ik heb nogal vaak meerdere programma's tegelijk open staan. Nu op mijn laptop met 8 Gig is die regelmatig wel bijna vol.
Zoals je onderaan kan zien ben ik redelijk dicht bij de mainstream build van de laatste DBB gebleven reviews: Desktop Best Buy Guide - mei 2016
Ik heb wel de GPU gedowngrade, dit is omdat ik inschat dat een GTX 970 voor 325 -350 euro een beetje overkill is voor mij.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik hoor soms mensen in mijn omgeving klagen over compabiliteits problemen met AMD GPUs, Nvidea is net iets meer ondersteund en ik ben meer vertrouwd met hun drivers en software. Verder lees ik soms dat Nvideo net iets robuster en stiller is maar AMD meer bang voor buck heeft, maar Robustheid en stilte zijn voor mij belangrijker. Daarom graag een GPU van Nvidea.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Voor mij is het belangrijk dat de PC lang kan opstaan, dus voldoende goede cooling lijkt wel nodig. Dit vind ik moeilijk in te schatten. Een PC die klinkt alsof hij aan het opstijgen is, is ook niet ideaal dus een beetje stil best, of beter gezegd: niet luid.

Ga je overklokken?
Ik denk dat ik dit liever niet doe.

Wat verwacht je van ons?
Nog een laatste keer naar mijn build kijken om alles te controleren of ik geen fouten maak.
Zijn er onderdelen of merken waar ik zeker van moet wegblijven?
Zijn er onderdelen die voor een klein beetje meer geld aanzienlijk meer "bang" geven? Zijn er dingen waar ik op kan besparen?

Verder nog enkele specifieke vragen want stiekem ben ik nog een totale noob ;)

de GPU?
Ik kies dus voor een GTX 960 ipv van een GTX 970, hiermee spaar ik 130 euro uit ofzo. Ik denk dat die 960 voor mij krachtig genoeg is.
Wat ik niet weet is of die 960 ook kwalitatief en robust genoeg is. Gaat die het sneller opgeven dan de 970?
Ik begrijp dat de 970 aanzienlijk krachtiger is natuurlijk. Ik ga dus met de 960 zware games op lagere resolutie en settings moeten zetten. Hier kan ik mee leven maar ik wil geen kaart die sneller kapot gaat.
http://www.videocardbench...5B%5D=2623&cmp%5B%5D=2954 Hier heb ik ze eens vergeleken. Die Quadro is wat ik nu in de laptop heb zitten, die is echt niets waart 8)7 kost wel veel.

de CPU?
Ik twijfel nog het meest tussen de cpu keuze, i5 6500 of 6400. Er lijkt weinig verschil op te zitten. Temeer omdat je eigenlijk maar zelden je cpu op volle kracht gebruikt, enkel bij het renderen of compilen. En eigenlijk duurt dit niet echt zo lang dat 20% sneller veel verschil zal maken. Toch wil ik graag een kwalitatieve cpu die lang kan aanstaan en lang zijn werk doet.
hier een vergelijking http://www.cpubenchmark.n...5B%5D=2578&cmp%5B%5D=1923 opnieuw met de cpu van de laptop, die het verrassend goed doet :?

extra cooling?
Is het de moeite om andere cooling op de cpu te zetten? zijn de standaard fans echt zo luid? oververhitten de cpu's soms met standaard cooling? Of zijn de meegeleverde fans echt wel voldoende?

de assemblage
Ik ga hem zelf in elkaar steken. Ik vertrouw mijzelf voor zo'n taakjes wel. Zijn er dingen waar je mij op attend moet maken bij deze parts en deze case?

kopen
Hoe koop je al die onderdelen? koop je alles in 1 winkel of alles in een andere winkel? ga je op zoek naar een locale winkel?

Software
Beetje off topic, maar is het okee om Windows of Office op ebay te kopen? Zijn er betere legale manieren?

cooling in deze case
Zijn extra fans voor deze case de moeite?

Dit is dus de Build
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6500 Boxed€ 197,80€ 197,80
1Gigabyte GA-B150-HD3P€ 84,95€ 84,95
1MSI GeForce GTX 960 GAMING 4G€ 205,-€ 205,-
1WD Blue WD10EZEX, 1TB€ 47,95€ 47,95
1NZXT S340 Wit€ 60,95€ 60,95
1Crucial CT2K8G4DFD8213€ 52,95€ 52,95
1Cooler Master GM G450M€ 52,01€ 52,01
1Samsung 850 EVO 250GB€ 84,90€ 84,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 786,51

• RobinKr
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 25-04-2022
Over windows - Ik weet niet of je scholier bent, maar je kan als scholier / student goedkoper software krijgen, ik dacht ook office, windows, adobe creative cloud etc.

CPU cooling - Zo lang je niet overclocked zal de stock koeler voldoende zijn, je zou voor een aftermarket cooler kunnen gaan als je de boel stiller wilt hebben.

GPU - In deze price range hebben AMDs toch de beste kaarten in handen. Ze zullen (naar wat ik gehoord heb iig) betere DX12 support hebben dan de kaarten uit team green. Je zou dus een R9 370 kunnen over wegen of wachten op de nieuwe kaarten.

SSD - Als je ergens op wilt besparen kun je de SSD van een ander merk nemen, persoonlijk vind ik namelijk dat samsung te veel vraagt

Verder ziet alles er gelikt uit en heb je prima bang for buck. :)

• RobinKr
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 25-04-2022
Ik bedoelde natuurlijk R9 380 ipv R9 370 :$

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21:48
Persoonlijk zou ik voor pricewatch: MSI B150 GAMING M3
Gaan. En de reden is looks. Je gaat krijgt dan een rood/zwart/wit build. ipv rood/zwart/wit/geel of goud. En dat is niet echt geweldig in mijn ogen. Maar ik ben ook wel iemand die daar tijd en geld aan besteed. mocht je het niet erg vinden is het gekozen mobo prima.(dit geld ook voor ram)

En voor zelf bouw kies een mooie guide uit en beginnen maar.

En of je alles in 1 winkel wil kopen of op verschillende plekken ligt er maar net aan hoeveel het verschilt, je kan voor 801 euro bij 2 winkels kopen. Of 807 als het bij 1 winkel haalt. Voor dat verschil zou ik het lekker bij 1 winkel halen. ook makkelijk voor RMA sturen.

• Tshw3
  • Laatst online: 23-11 10:28
Als je student bent kan je via www.slim.nl een gratis windows 10 licentie aanvragen. Dit is dan windows 10 education maar is echt dik prima.

Teun

• Ergo
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 23-11 12:10
De 380 is doorgaans de betere kaart, maar ik zou even wachten op de nieuwe amd kaarten, die worden als het goed is 1 juni gelanceerd. Ook is het nu zeker de moeite waard om tweedehands te kijken aangezien er massaal videokaarten gedumpt worden op v&a

Die voeding zou ik vervangen voor de pricewatch: Corsair CX450M is van wat betere kwaliteit
Dan de gm450.

Als intern geheugen zou ik dan gaan voor
pricewatch: Kingston HyperX Fury HX421C14FBK2/16 omdat je een case met window hebt, ziet er veel beter uit en is niet zo gek veel duurder ( 7 euro volgens mij)

Je vraag over de aftermarket koeler is lastig om te beantwoorden, ik vind het eigenlijk altijd wel de moeite waard bij een build met window. Het ziet er gewoon veel beter uit en het koelt ook nog beter. Echt duur hoeft het ook niet te zijn. Een pricewatch: Cryorig M9i ziet er al een stuk mooier uit en is niet heel duur. De installatie van cryorig koelers is doorgaans ook heel makkelijk.

Verwijderd

Nate-Senpai schreef op zondag 22 mei 2016 @ 14:16:

Die voeding zou ik vervangen voor de pricewatch: Corsair CX450M is van wat betere kwaliteit
Dan de gm450.
De betere kwaliteit valt wel mee, volledig zwarte kabels is het grootste voordeel van die voeding in een behuizing met raam.
Je vraag over de aftermarket koeler is lastig om te beantwoorden, ik vind het eigenlijk altijd wel de moeite waard bij een build met window. Het ziet er gewoon veel beter uit en het koelt ook nog beter. Echt duur hoeft het ook niet te zijn. Een pricewatch: Cryorig M9i ziet er al een stuk mooier uit en is niet heel duur. De installatie van cryorig koelers is doorgaans ook heel makkelijk.
Met bijna €33,- is de M9i op dit moment veel te duur. Regelmatig komt deze voor €25,- voorbij. Kan je beter de pricewatch: Scythe Kotetsu pakken welke net in de S340 past.

• Ergo
Verwijderd schreef op zondag 22 mei 2016 @ 14:37:
[...]

De betere kwaliteit valt wel mee, volledig zwarte kabels is het grootste voordeel van die voeding in een behuizing met raam.

[...]

Met bijna €33,- is de M9i op dit moment veel te duur. Regelmatig komt deze voor €25,- voorbij. Kan je beter de pricewatch: Scythe Kotetsu pakken welke net in de S340 past.
die kotetsu zie ik op de een of andere manier altijd over het hoofd.
ziet er ook gelikt uit maar denk dat die niet het gemak van de installatie kent die je hebt bij cryorig.

• Vilmore
Bedankt iedereen voor de adviezen, weer heel wat opzoek werk :-)

de meeste dingen hier zijn estheties, een beetje mooier, een beetje duurder, moeilijke beslissingen dus.

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21:48
Vilmore schreef op zondag 22 mei 2016 @ 15:46:

de meeste dingen hier zijn estheties, een beetje mooier, een beetje duurder, moeilijke beslissingen dus.
Yep dat is het eigenlijk altijd. Zeker als je lijstje al prima was.

• Ergo
Vilmore schreef op zondag 22 mei 2016 @ 15:46:

Jaa, je lijstje was opzich al goed maar omdat je een kast met window hebt gekozen konden er dus esthetisch wat dingetjes verbeterd worden.

Quo Gpu zou ik trouwens gaan voor de
pricewatch: Sapphire Nitro R9 380 4G D5 met backplate aangezien die wat krachtiger is dan de 960 en een grotere boost krijgt van het nieuwe dx12

• Vilmore
Ik heb de kaarten vandaag zitten vergelijken en ik ben akkoord dat de R9 380 meer Frames/sec haalt dan de GTX 960. Ik zou dus anderen aanraden om voor de R9 380 te kiezen :)
Maar hier op tweakers en ook elders, is een van de nadelen van R9 380 dat hij warm en luid is, terwijl een voordeel van de GTX 960 is dat hij still en koel is.
Ik denk dat dit voor mij iets belangrijker is dan de extra frames...

Het is natuurlijk echt een klein verschil, en voor de looks zou ik zelf eerder voor de Sapphire gaan, omdat ik dan een build kan maken zonder rood :p
Ik heb de case niet gekozen voor het raampje, maar de prijs kwaliteit waar mensen over praten, en het strakke design en de witte kleur voor de vriendin, want het is een beetje een familie computer.

• Ergo
Over de sapphire modellen hoef je je eigenlijk geen zorgen te maken betreft geluid. Ze maken doorgaans hele stille modellen die goed koelen. Veel mensen die zeuren over amd kaarten, praten over reference modellen en die zijn gewoon niet zo geweldig maar dat kan je niet vergelijken met een sapphire kaart die van top kwaliteit zijn.

De sapphire past ook goed bij de rest van je build, ook zou ik niet gaan switchen van mobo tenzij je 30/40 euro meer wilt uitgeven voor een pricewatch: ASRock H170 Pro4/Hyper die wel heel mooi is maar nodig heb je het niet.
Dat gigabyte bordje is gewoon het meest complete b150 plankje onder de 110 euro.

En ja, misschien dat je niet bewust hebt gekozen voor een window maar als je het dan toch doet is het ook zo leuk als het allemaal lekker matcht toch, vinden vrouwen ook leuk hehe.

• Vilmore
Bedankt voor de info Nate, de R9 380 is echt wel een kaart waar ik in geloof, maar de GTX 960 ook. Ik heb uiteindelijk toch de GTX 960 gekozen de koelte, stilte en lager verbruik (dat gaven de reviews aan als goede punten)

Dit is het uiteindelijk allemaal geworden. Ik heb de GPU en de RAM veranderd zodat alles mooi bij elkaar past. Alles is zwart (behalve de lettertjes op de MoBo en sommige draadjes) en aan de buitenkant is alles wit. Dus een redelijk strak thema dat mijn vriendin ook heeft goedgekeurd/gekozen (voor mij telt prijs/kwaliteit veel meer door dan looks :p )

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6500 Boxed€ 197,80€ 197,80
1Gigabyte GA-B150-HD3P€ 84,95€ 84,95
1Gigabyte GV-N960WF2OC-4GD€ 208,-€ 208,-
1WD Blue WD10EZEX, 1TB€ 47,95€ 47,95
1NZXT S340 Wit€ 60,95€ 60,95
1Cherry STRAIT Corded Keyboard (AZERTY)€ 35,95€ 35,95
1Logitech B100 Wit€ 6,44€ 6,44
1Crucial Ballistix Sport LT BLS2C8G4D240FSB€ 54,95€ 54,95
1Corsair CX450M€ 52,70€ 52,70
1Samsung 850 EVO 250GB€ 84,90€ 84,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 834,59

Nog eens allemaal bedankt, ook mensen die op andere gelijkaardige topics geantwoord hebben en iedereen die de reviews van alle producten heeft geschreven. Nu nog wachten of alles goed toekomt en dan hopelijk volgende week een grote Lego bouwdoos maken.

• QuanTaXz
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18-09-2020
@Vilmore

Ik ben zelf ook bezig met het samenstellen van een dergelijk systeem en ga ook voor het eerst een PC bouwen. Zou je de resultaten en je ervaringen kunnen delen na de build?

Nog een vraagje, waarom ben je voor de 6500 gegaan ipv de 6400?

Alvast bedankt!

• Vilmore
Zal ik doen!
(het zal wel pas op het einde van de week in de post toekomen, dan nog een vrij moment vinden om er op mijn gemak mee bezig te zijn)

In de builds die ik overal heb gelezen, werd soms voor de 6400 gekozen soms voor de 6500. De 6500 meestal bij ietsje duurdere builds.
Het zit allemaal heel dicht bij elkaar, ietsje beter, ietsje duurder...
Aangezien deze build ook andere intensieve dingen soms zal doen die gebruik maken van de CPU heb ik toch voor de 6500 gekozen.

Ga je enkel voor gaming, (en verder enkel internet, films, office) of is je budget echt klein dan kan je perfect voor de 6400 gaan. Ik denk zelf dat dit voor games bijna niets zal uitmaken en dat de zwakste schakel hierbij zeker de grafische kaart is. (maar die is voor mij persoonlijk wel voldoende)

• QuanTaXz
Ja precies, qua GPU wil ik ook voor de 970 gaan al lees ik wel overal dat die het minder doet dan de AMD kaarten. Maar daar weet ik het fijne nog niet van.

• SebasC88
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-10 22:07
@QuanTaxz

Hoe snel wil je jouw systeem afhebben? Nvidia heeft namelijk wel net zijn volgende generatie GPU's bekendgemaakt met de 1070/1080 enzo, dus als je nog wat twijfels hebt en je hebt niet zoveel haast loont het misschien nog even te wachten. Ben geen grote kenner, dus misschien dat een ander iemand weet of kan schatten hoe lang het nog duurt voordat ze in de winkel liggen. Maar misschien kan je over paar weken zo voor rond of iets meer dan de prijs van de 970 wel de 1070 krijgen, of anders een van de 900-generatie zoals de 980 voor een zachter prijsje?

• QuanTaXz
Ja ik wacht nog even op de nieuwe kaarten, even kijken wat dat met de prijzen gaat doen.

Bij mijn vorige reactie bedoelde ik eigenlijk dat ik had gelezen dat de AMD kaarten meer winst uit dx12 gaan halen dan de 970 maar dat vergat ik te typen.

• SebasC88
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-10 22:07
Ah :X dan heb ik niets gezegd! Hoop dat we snel echte vergelijkende benchmarks krijgen want ik ben ook wel benieuwd en laat een eventuele nieuwkoop hier ook nog van af wachten :)

• Vilmore
Opvolg vraagje!

Ik heb ondertussen een deel van de componenten ontvangen.
Daar is ook de case bij. De http://tweakers.net/pricewatch/422393/nzxt-s340-wit.html dus. Er zitten twee 120mm fans bij, die nu gemonteerd staan aan de twee "exit points" achteraan en bovenaan. Vooraan is nog plaats voor twee 140 mm fans voor de intake, maar die zitten er niet bij.

Volgens mijn onderzoek komt uit dit fimpje (https://www.youtube.com/watch?v=8OmkmluAYAQ) dat het best is om zowel intake als exit op z'n minst 1 fan te hebben, maar nog beter zijn twee intake fans, dan heb je ook een beetje overdruk dus. Daarna nog veel fans toevoegen heeft minder en minder effect.
De case uit het filmpje heeft trouwens ongeveer dezelfde layout als mijn case.

Atm zijn er 2 fans die enkel outtake doen, niet ideaal dus.
A) Ik zet er zo eentje vooraan.
B ) Ik bestel nog een extra 140mm fan om vooraan te helpen.

Stemmen!! :)

Als ik snel ben kan ik misschien nog vragen om een extra fan bij de levering te doen... want afuture kan hun belofte om de voeding binnen de 5 werkdagen te leveren waarschijnlijk niet waar maken.

• Vilmore
Bij de documentatie van het MoBo staat dit:
1 x CPU fan header
3 x system fan headers

Ik veronderstel dat dit wil zeggen dat ik maximaar 3 fans kan aansluiten? dus dat ik de optie 2 fans in 2 fans uit niet in overweging moet nemen?

• floriz87
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 01-12 13:44
Heb dezelfde kast en bij mij is het optie B. Geen inhoudelijke argumentatie, aangezien dit al zo was toen ik het systeem 2ehands kocht :).

• Vilmore
QuanTaXz schreef op maandag 23 mei 2016 @ 00:00:
@Vilmore

Ik ben zelf ook bezig met het samenstellen van een dergelijk systeem en ga ook voor het eerst een PC bouwen. Zou je de resultaten en je ervaringen kunnen delen na de build?

Nog een vraagje, waarom ben je voor de 6500 gegaan ipv de 6400?

Alvast bedankt!
Zoals beloofd, een klein eindraportje :)
Nog eens bedankt iedereen die mij geholpen heeft.

De PC zit netjes in elkaar en alles werkt prima :*)

Als je dit nog nooit eerder hebt gedaan dan is het zeker aan te raden, tenminste als je een beetje handig bent (lego 7+ niveau is voldoende) en er je tijd voor neemt zodat je voorzichtig te werk kan gaan.

Beter dan verwacht
De case is echt in orde, bijna geen enkele moeite om goeie cable management te doen. (ook doordat je voeding in een "basement" zit)
Binnenin is alles mooi zwart, dit paste goed bij de zwarte SSD die mooi zichtbaar onderin de case zit. (hier had ik niet op gelet bij het bestellen)
De baseplate van de Gigabyte staat ook netjes, je ziet namelijk de onderkant van je gpu. (hier had ik ook niet op gelet)
De temperatuur lijkt goed mee te vallen. (ik ben gegaan voor 2 fans voorin, 1 fan achter, 0 bovenaan) Ik heb nog geen echte benchmarks gedaan maar de cpu draait idle rond de 25 *C en de gpu rond de 30 *C als net na ik gegamed heb zit dat rond de 40*C....

Minder dan verwacht
Bij het plaatsen van de gpu kwam het vijsje voor de kast niet helemaal goed uit. Ik heb de gpu teru verwijderd en de kast een beetje een duwtje gegeven achteraan, nu zit alles goed.
Ik heb 2400 RAM voor een moederbord dat 2133 ondersteund, but who cares 8)7

spijtig genoeg geen foto's, sorry
Pagina: 1