Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rwielinga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 24-12-2024
Ik heb zojuist een tweedehands moederbord+apu gekocht en sta nu voor een vraag.

De documentatie op de website van asrock geeft aan dat de pro4+ DDR3 geheugen tot 1866MHz ondersteunt. Echter op de doos staat: 4xDDR3 2600+(OC).

Kan ik hier nu toch 1866MHz geheugen inprikken, of moet het echt 2600+ zijn?

Er zijn alleen een paar Tsjechische sites waar dit MB in combinatie met 2600+ staat/stond.
Opmerkelijk dat de specs op de asrock site en hun doos lijken te verschillen.

Jullie inzicht wordt gewaardeerd, ben benieuwd welk geheugen ik moet bestellen ;)

Beste antwoord (via rwielinga op 22-05-2016 09:50)

• jeronimo
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-09 19:46
Zonder overclocken laat de A10 5800K het geheugen op maximaal 1866MHz draaien.
Zie ook http://www.cpu-world.com/...0-Series%20A10-5800K.html en http://www.asrock.com/mb/AMD/FM2A78M%20Pro4+/

Tijdens het booten worden de SPD's van je RAM gelezen en op basis hiervan zal je systeem ingesteld worden (zolang je tenminste de auto settings in je bios geselecteerd hebt). Prik je er nu een setje 1333Mhz in zal je systeem normaal functioneren, maar trager dan met sneller geheugen mogelijk is. Met een setje 1866MHz geheugen zou alles out of de box moeten werken.

Als je wilt gaan overclocken zou ik inderdaad een setje 2133 Mhz of 2400 Mhz geheugen nemen, maar weet wel dat je geen enkele garantie hebt dat je stabiel tot die snelheden komt.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeronimo
Welke processor wil je op dit moederbord gebruiken, want die bepaalt wat de maximale snelheid van je geheugen zal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rwielinga
Hi Jeronimo,

Er zit een A10 5800k op. Ik heb nergens kunnen vinden welke frequentie die aan kunnen. Wel ergens dat iemand 2133MHz adviseert, maar dat is gebaseerd op de specs van het moederbord.

En kan ik een lagere frequentie gebruiken, terwijl op de doos 2600+ staat? Ik heb geen idee of het downward compatibel is.
En zou ik hoger kunnen, bijvoorbeeld 2400, terwijl de documentatie tot 1866 MHz aangeeft?

questions...

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• jeronimo
Zonder overclocken laat de A10 5800K het geheugen op maximaal 1866MHz draaien.
Zie ook http://www.cpu-world.com/...0-Series%20A10-5800K.html en http://www.asrock.com/mb/AMD/FM2A78M%20Pro4+/

Tijdens het booten worden de SPD's van je RAM gelezen en op basis hiervan zal je systeem ingesteld worden (zolang je tenminste de auto settings in je bios geselecteerd hebt). Prik je er nu een setje 1333Mhz in zal je systeem normaal functioneren, maar trager dan met sneller geheugen mogelijk is. Met een setje 1866MHz geheugen zou alles out of de box moeten werken.

Als je wilt gaan overclocken zou ik inderdaad een setje 2133 Mhz of 2400 Mhz geheugen nemen, maar weet wel dat je geen enkele garantie hebt dat je stabiel tot die snelheden komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rwielinga
Thx sir! Ik ga een setje 1866 MHz bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rwielinga
Meh, doet het niet.

Dit moederbord lijkt erg specifieke wensen te hebben over het merk en type DIMMs. Er is kennelijk maar 1 setje 1866MHz dat kan werken. Hier was ik dan weer niet op bedacht.

Ik dacht dat geheugen modules aardig generiek waren, maar als ik deze lijst moet geloven is de keuze enorm beperkt:
http://asrock.com/mb/amd/...FM2A78M%20Pro4%2b&Vendor=

Moet ik echt precies aan die type nummers voldoen? Of heb ik gewoon een defect moederbord/cpu?

Voordat ik geheugen inprikte kreeg ik netjes 3 keer system beep bij opstarten, scherm bleef zwart.
Nadat ik het geheugen inprikte bleef het beeldscherm zwart, verder ook geen feedback.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilweed
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 07-08 12:32

evilweed

Gaatjes vullen geen praatjes.

Welke heb je besteld?

De meeste computerfouten komen voor tussen het toetsenbord en de leuning van de stoel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08:14

nelizmastr

Goed wies kapot

Ook in de goeie slots geprikt? Sommige borden willen specifiek op een bepaalde plek een DIMM hebben anders posten ze niet. Test dat eerst even mocht je er twee hebben ipv vier. Dan even elk DIMMetje in elk slot proberen. En vergeet je CMOS niet even te resetten, je weet nooit.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rwielinga
CMOS reset zal ik nog even doen.
Ik heb 2x4Gb Kingston HyperX Fury Dimms besteld.
Ik heb de documentatie gevolgd, bij 1866MHz worden banken 2 en 4 'aangeraden'.

Jullie trekken je dus niet zoveel aan van de door Asrock gespecificeerde types?

[ Voor 1% gewijzigd door rwielinga op 25-05-2016 07:06 . Reden: verkeerde link ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rwielinga
Hmm, CMOS clear heeft niets gedaan. Als ik het goed heb is dan of:
- het geheugen kapot (unlikely)
- cpu kapot
- moederbord kapot
- voeding kapot / niet toereikend (ook unlikely, 400W voeding die met ander moederbord wel werkt en hier is helemaal niets aangesloten)

Ik zoek verder...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilweed

evilweed

Nog even terug naar je begin verhaal :
Je hebt het dus nooit draaiend gezien?
Mobo gewoon brak?

De meeste computerfouten komen voor tussen het toetsenbord en de leuning van de stoel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rwielinga
evilweed schreef op woensdag 25 mei 2016 @ 18:48:
Nog even terug naar je begin verhaal :
Je hebt het dus nooit draaiend gezien?
Mobo gewoon brak?
Correct, is een optie. De verkoper gaf aan dat het goed werkte en ik heb geen reden om aan te nemen dat dat niet zo was. Nette jonge jongen, communicatie ging prima, is geen garantie natuurlijk maar ik twijfel nog niet.

Mobo gaf netjes 3 (ami) bios piepjes bij booten toen het geheugen er nog niet in zat. Alleen met geheugen geen sjoege.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilweed

evilweed

Misschien kun je die jongen vragen welk geheugen hij heeft gebruikt.

En ik bedoelde ook niet zo zeer dat de tweaker je een slecht bord heeft verkocht, maar misschien was pieter post er niet voorzichtig mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rwielinga
Hey weed,

Hij heeft dit geheugen gebruikt (dacht hij), geleend van een vriend:

pricewatch: Kingston HX326C11T2K2/8

Nu ga ik dat niet aanschaffen, maar staat ook niet echt in de lijst van supported modules.
Ik heb niet de mogelijkheid dit geheugen in een ander moederbord te testen, dus stuur het maar terug. Ik laat weten hoe het afloopt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rwielinga
Geheugen teruggestuurd naar de leverancier en het bleek defect. Nu hopen dat een nieuwe set het wel doet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rwielinga
Nieuwe set deed het ook niet in de banken die door ASRock waren voorgeschreven. Toen ik het geheugen in de eerste twee banken deed werkte het wel, maar in single channel mode. Deze locatie had ik nog niet geprobeerd met het andere geheugen, maar ik heb het vermoeden dat die hetzelfde gedaan zou hebben.

Ik denk dat ik het hier maar bij laat. Opmerkelijk dat de leverancier aangaf dat het andere geheugen defect was. Mogelijk werkte het dual channel gebeuren niet, waardoor het niet goed door het MB gedetecteerd werd. Of die andere memory banken zijn gewoon kapot... Ik heb iig niet veel zin om het geheugen weer een keer op te sturen. Even aankijken of de machine op zijn minst stabiel draait.
Pagina: 1