2 systemen 1 zelfbouw NAS

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziaat
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 15-07 19:12
Beste GoT,

ik ben in het bezit van twee systemen waarvan ik de onderdelen wil samenvoegen tot een zelfbouw NAS, en evt. met de overige onderdelen een dagdagelijkse pc voor standaard taken.
Nu weet ik dat deze verre van ideale onderdelen zijn voor een NAS, maar dit is vooral om te zien of ik er wel iets mee kan. Indien het mij goed lukt om alles te tweaken naar mijn zin (met FreeNas of Amahi?), dan zou ik wel de BBG van maart durven volgen.

Dit zijn de systemen met hun voornaamste componenten.
Ze hebben beide 2x 1gb RAM (DDR2) en een HDD van 160gb.

PC1
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core 2 Duo E7600 Boxed @ 3,06GHz€ 0,-€ 0,-
1Asus P5KPL-VM€ 0,-€ 0,-
1Simpele videokaart€ 0,-€ 0,-
1Seasonic SS-350ET Bronze€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 0,-

PC2
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Athlon 64 X2 4000+ Boxed @ 2,0GHz€ 0,-€ 0,-
1MSI K9N Platinum€ 0,-€ 0,-
1Sapphire HD5770 1GB GDDR5 PCIE€ 0,-€ 0,-
1Tagan TG480-U15, 480W (ATX 2.02, PCI-e)€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 0,-

Nu zou ik voor de NAS deze componenten gebruiken.
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Athlon 64 X2 4000+ Boxed€ 0,-€ 0,-
1MSI K9N Platinum€ 0,-€ 0,-
12x 4gb RAM DDR2 (bijkopen)€ 0,-€ 0,-
1Simpele videokaart€ 0,-€ 0,-
1HDD 1TB (bijkopen of huidige HDD 160gb als testschijf)€ 0,-€ 0,-
1Seasonic SS-350ET Bronze€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 0,-

Ik zou dus 2x 4gb RAM latjes bijkopen en een HDD van 1 TB.
Lijkt jullie dit wat? Zou mij dit voldoende mogelijkheden geven om met FreeNas te experimenteren?
Ik ken wel wat van computers en coderen maar eigenlijk ben ik een echte leek op dit vlak.

Met de overige componenten zou ik dit dan kunnen bouwen:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core 2 Duo E7600 Boxed€ 0,-€ 0,-
1Asus P5KPL-VM€ 0,-€ 0,-
14x 1gb RAM DDR2 (van de huidige systemen)€ 0,-€ 0,-
1Sapphire HD5770 1GB GDDR5 PCIE€ 0,-€ 0,-
1Tagan TG480-U15, 480W (ATX 2.02, PCI-e)€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 0,-

Evt. met een SSD van 120gb en uiteraard de 2 HDD schijven van 160gb.
Gaat dit goed windows 10 kunnen draaien? Of zie ik iets over het hoofd? Hij zou gewoon wat standaard taken moeten aankunnen, niets speciaals.

Normaal zou ik dit dus gewoon uitproberen maar aangezien ik er effectief wel wat geld tegenaan ga gooien wil ik het toch nog navragen aan de experts :)

Alleszins bedankt!

Mvg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eheijnen
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online
Aziaat schreef op zaterdag 21 mei 2016 @ 20:49:
Beste GoT,

ik ben in het bezit van twee systemen waarvan ik de onderdelen wil samenvoegen tot een zelfbouw NAS, en evt. met de overige onderdelen een dagdagelijkse pc voor standaard taken.
Nu weet ik dat deze verre van ideale onderdelen zijn voor een NAS, maar dit is vooral om te zien of ik er wel iets mee kan. Indien het mij goed lukt om alles te tweaken naar mijn zin (met FreeNas of Amahi?), dan zou ik wel de BBG van maart durven volgen.
Wat je ook kunt proberen is om de NAS software eens in virtualbox te draaien.
Daar kun je met de functionaliteit experimenteren en hoe het je bevalt.

Op een later moment kun je dan altijd op een hardware gebaseerde oplossing overstappen.

Wie du mir, so ich dir.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-10 15:01
Je kunt van allebei een nas maken, ook 2 GB geheugen zou genoeg moeten zijn voor je nas, meer is natuurlijk beter, maar voor te testen hoef je dus niks te kopen.
Freenas, nas4free, openmediavault(weinig geheugen nodig, is debian linux) zouden moeten werken.

Voor de andere pc is misschien ook 2 GB genoeg, voor win 10 misschien iets meer nodig.
Maar waarom zet je er niet bijv xubuntu of ubuntu mate erop, weinig geheugen nodig en is gratis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziaat
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 15-07 19:12
eheijnen schreef op zaterdag 21 mei 2016 @ 20:57:
[...]
Wat je ook kunt proberen is om de NAS software eens in virtualbox te draaien.
Daar kun je met de functionaliteit experimenteren en hoe het je bevalt.

Op een later moment kun je dan altijd op een hardware gebaseerde oplossing overstappen.
Is wel een goed plan. Lijkt me ideaal om de keuze tussen software te bepalen. Maar met testen bedoel ik ook wel effectief een paar weken zien hoe het bevalt. Dus ook iets dat 24/7 kan blijven gaan en testen of het streamen lukt, ik er van buitenaf op geraak, ... Lukt dit in virtualbox?
jan99999 schreef op zaterdag 21 mei 2016 @ 20:57:
Maar waarom zet je er niet bijv xubuntu of ubuntu mate erop, weinig geheugen nodig en is gratis.
Ah, is misschien wel leuk om te proberen maar wij werken thuis allemaal op os x. Zou wel leuk zijn om af en toe eens niet meer op Bootcamp te zitten wanneer ik enkel windows programma's vind. En ik ben van plan om er Metatrader4 op te laten draaien. Werkt niet zo lekker op Linux en ox x.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eheijnen
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online
Aziaat schreef op zaterdag 21 mei 2016 @ 21:46:
[...]
Is wel een goed plan. Lijkt me ideaal om de keuze tussen software te bepalen. Maar met testen bedoel ik ook wel effectief een paar weken zien hoe het bevalt. Dus ook iets dat 24/7 kan blijven gaan en testen of het streamen lukt, ik er van buitenaf op geraak, ... Lukt dit in virtualbox?
In VBox zet je de netwerkkaart op bridged en dan gedraagt deze zich als een apparaat op je lokale netwerk met alle mogelijkheden die andere apparaten ook hebben. En is ook bereikbaar voor andere computers in je netwerk.

Experimenteer er maar eens mee.

Wie du mir, so ich dir.