Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RicoK
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 12-09 17:48
Beste,

Ik ben bang dat ik hulp kan gebruiken..... :?

Mijn zoon zijn Toshiba CL10-B-103 met Windows 10 (build 10240) wilde ik gaan updaten naar versie 1511, 10586. Omdat dit soort 'Netbooks 2.0' natuurlijk allemaal zo'n ontzettend klein 32 GB SSD (EMC) schijfje hebben valt het met de beschikbare ruimte allemaal niet mee. Zo ook met die van mijn zoon(tje)....

Windows Update geeft uiteraard aan dat er een probleem is en wel in de vorm van niet genoeg beschikbare ruimte..... Voor de upgrade van Win7 naar Win10 destijds had ik een Kingston 32 GB USB 3.0 Stick aangeschaft die ik nu ook wil gaan gebruiken.

Zo gezegd zo gedaan. De download ging succesvol, evenals de voorbereiding. Na lang, lang wachten, want zo snel is zo'n netbook 2.0 ook niet, maar ik heb geen haast, op ongeveer 8 % van het totaal, gaat CL10-B-103 rebooten. Hierna verschijnt het bericht "plaats de externe opslag en druk op OK". Dit terwijl de USB stick de netbook niet heeft verlaten. Waarschijnlijk dient de opstart volgorde te worden gewijzigd, maar ik weet niet hoe dat en of dat nog kan onder Windows 10. Maar goed, na herhaalde pogingen was ik in staat om op OK te drukken. Hierna start-ie door, maar wel met de vermelding dat het systeem herstelt naar de oude Windows 10 -versie (build 10240).

Ik heb de hele procedure een aantal malen herhaald, waarbij ik steeds op het zelfde uitkwam, dat Windows 10 naar build 10240 is hersteld .....

Ik krijg het op dit moment dus niet voor elkaar de Windows 10 update versie 1511, 10586 op CL10-B-103 te installeren.

Wie kan mij handvaten aanleveren? Doe ik iets fout? Wat doe ik dan fout?

Ideaal zou zijn een hele frisse installatie van Windows 10, versie 1511, 10586.

Beste antwoord (via RicoK op 28-05-2016 15:14)

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Met een W10 UEFI gebaseerde machine ga je naar Settings - Update - Recovery - Advanced startup.
In dat menu kun je als het goed is van USB opstarten.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noguru
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 29-08-2019
Misschien de USB3 poort gebruikt? Dat kan wel eens problemen geven als er door het OS eerst drivers geladen moeten worden om ze te herkennen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RicoK
He, dank, dat is iets waar ik geen rekening mee heb gehouden en me ook niet bewust van was.

Ik heb de CL10-B-103 even (bewust) uit het zicht gelegd........ Ik ga er morgen meteen mee aan de slag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Sommige BIOSsen doen ook moeilijk als je via een USB 3 poort wil opstarten. Het beste is USB 2 poorten te gebruiken.

Je kan een complete DVD image van Windows 10 ophalen via de Media Creation Tool van Microsoft. Indien upgraden echt niet lukt kan je daarmee een clean install doen.

De laptop die jij linkt heeft als hardeschijf een SSD staat er. Als je weet welke soort (SATA, mSata, M2) dan zou je eventueel een wat grotere kunnen plaatsen. SSD's van 128GB-256GB zijn niet duur tegenwoordig. Lost je ruimteprobleem dan ook op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RicoK
@noguru; @ CMD-Snake
Hartelijk bedankt voor de input. Ik ben er mee aan de slag gegaan en heb de USB-stick in de USB 2 poort gestoken. Het zag er zeer hoopgevend uit.... Echter, helaas weer/nog steeds, werd na de eerste reboot de melding getoond dat de vorige versie werd hersteld..... |:( :'(

Echter, en dat bevreemdt mij nu weer, dit pas op een veel later moment dan de 8% dat ik in mijn startpost meldde. Ook verscheen nu niet de melding "plaats de externe opslag en druk op OK".... :?

Wat is nu een vervolgstap die ik kan gaan ondernemen?

De SSD in de CL10-B-103 is een 32 GB eMMC (http://www.toshiba.nl/lap...0-b/satellite-cl10-b-103/). Gaat nu nog steeds de mogelijkheid op deze te vervangen voor een ruimere SSD?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wagenveld
  • Niet online
Ik zou op een andere machine een USB stick maken met de download tool:
https://www.microsoft.com/nl-nl/software-download/windows10

Daar dan van opstarten en een upgrade uitvoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RicoK
Daar zit ook aan te denken.

Echter, en vergeef me, sinds ik zelf ben overgestapt naar OS X sinds een jaar of twee en mijn Windows kennis aan het afnemen is, hoe pas ik de bootsequence aan? In het BIOS vanzelfsprekend, maar voorheen kreeg je bij het opstarten van je desk-/laptop de melding press DEL/F2/F8 etc aan om in het BIOS te komen, maar die melding zie ik niet meer bij Windows 10 (en ook niet bij Windows 8.x)....

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• wagenveld
  • Niet online
Met een W10 UEFI gebaseerde machine ga je naar Settings - Update - Recovery - Advanced startup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RicoK
Kijk, dat bedoel ik nu met mijn weggezakte Windows-kennis.... W10 UEFI :?

Nu ik diep ga graven in mijn geheugen komt wel weer het e.e.a. naar boven drijven. Inderdaad het BIOS zou vervangen gaan worden door UEFI, maar de stand van zaken hieromtrent had ik even gemist.... :-(

Ik ga er vanavond, oei, ik hoop dat ik tijd heb, mee aan de slag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RicoK
wagenveld schreef op woensdag 25 mei 2016 @ 11:38:
wagenveld, hartstikke bedankt! Doordat ik de bootsequence heb kunnen wijzigen is de update succesvol verlopen! Helemaal gelukkig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wagenveld
  • Niet online
Mooi! Fijn dat je nog even terug post :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RicoK
wagenveld schreef op zaterdag 28 mei 2016 @ 16:58:
Mooi! Fijn dat je nog even terug post :)
Graag gedaan. Dat is dan toch ook niet minder dan normaal he :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erwin.heukels
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 05-12-2020
Help! Ik heb hetzelfde probleem op een spiksplinternieuwe SATELLITE RADIUS 11 CL10W-C-107 van mijn dochter van 12 die er verder dolblij mee is.

Ook hier zit slechts 32Gb eMMC opslag in met 2Gb RAM. Na het standaard verhaal om de netbook voor de eerste keer opgestart te krijgen gaat hij daarna automatisch de Windows Updates binnen halen. De eerste set security patches gaat nog wel OK, maar ook bij mij geeft de update naar 1511 problemen. Ben al sinds zaterdag bezig en nog steeds niet gelukt. Wat ik oa geprobeerd heb:

1. eerste keer had ik er ongeluk al Office 365 geïnstalleerd dus toen te weinig opslag over. Na 'probleem oplossen' toen gekozen voor insteken van een SD Card van 32Gb die ik net vers met NTFS had geformatteerd. Hierbij kreeg ik toen na veel wachten (letterlijk een halve dag) ook de foutmelding bij reboot 'plaats externe opslag' die na meerdere keren klikken de SD card echt niet vond en toen dus doorstarte naar de vorige versie
2. idem geprobeerd met een 32Gb USB stick in de USB3.0 poort
3. toen via de factory restore van Toshiba nogeens compleet terug naar fabrieksinstellingen (kost ook een halve dag!)) en nogmaals geprobeerd zonder iets te installeren. wederom te weinig opslag ruimte beschikbaar
4. toen op advies van een ander forum van de 5 language packs er 3 verwijderd (Duits, Frans en Italiaans geloof ik zodat enkel NL en US overblijven). Belofte was dat de build dan minder groot zou worden, maar ook hier helaas...

Opvallend is overigens dat als ik de USB stick gebruik, de laptop uren blijf 'hangen' in een zwart boot-scherm met een ronde voortgangscirkel die dan tergend langzaam van 1 naar iets van 6% kruipt en als je dan eens terugkomt bij de laptop ineens weer in het loginscherm hangt en is teruggerold naar de vorige versie met een notification dat de update mislukt is.

Wat was nu exact de oplossing? de USB-stick in de USB2.0 poort doen? en dan in de advanced herstel opties de boot via USB aanzetten? Of eerst via de mediacreation tool van Windows 10 een clean windows 1511 versie op de USB stick bootable maken en die vervolgens via de advanced herstel optie via USB laten opstarten? Had je daarvoor eerst nog de juiste drivers gedownload of werkte dat allemaal in 1x goed?

[ Voor 6% gewijzigd door erwin.heukels op 21-06-2016 05:55 ]

one life, live it!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RicoK
Ik heb de opstartvolgorde (de boot-sequence) gewijzigd waarbij opstarten vanaf USB stick nu op de eerste plek komt en de HD op de 2e plek. Hoe dit te doen staat enkele posts terug. Let wel, dat je UEFI (c.q. BIOS) wijzigingen eerst opslaat voordat je afsluit. Zonder deze op te slaan worden ze niet bewaard.

Voor de zekerheid heb ik de USB stick in een USB2 poort gestoken en niet in de USB3 poort.

Dit waren de enige stappen die bij mij nodig waren. Niet meer en niet minder!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erwin.heukels
RicoK schreef op dinsdag 21 juni 2016 @ 08:59:
Ik heb de opstartvolgorde (de boot-sequence) gewijzigd waarbij opstarten vanaf USB stick nu op de eerste plek komt en de HD op de 2e plek. Hoe dit te doen staat enkele posts terug. Let wel, dat je UEFI (c.q. BIOS) wijzigingen eerst opslaat voordat je afsluit. Zonder deze op te slaan worden ze niet bewaard.

Voor de zekerheid heb ik de USB stick in een USB2 poort gestoken en niet in de USB3 poort.

Dit waren de enige stappen die bij mij nodig waren. Niet meer en niet minder!
Top! ga het vanavond als mijn dochter lekker op bed ligt direct (weer) eens proberen!
Geeft me wel een fijner idee dan een complete clean Win10 install te doen, want in de toekomst zal er vast nog wel eens een forse update van Microsoft langskomen en wil natuurlijk niet iedere keer weer 'terug naar af' >:)

one life, live it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RicoK
Trek er evengoed wel de nodige tijd vooruit, want zeker die 32GB laptopjes zijn 'niet zo krachtig'.....

Laat maar weten of het je gelukt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erwin.heukels
Goed nieuws! was om 20.30u gestart en vanochtend om 05.39u was de update klaar! (wellicht al iets eerder, maar dat was het moment dat ik weer wakker werd om te check; in elk geval was hij om 23.00 nog flink aan het 'stampen').

Dus dank voor alle tips! Heb een happy dochter thuis!

one life, live it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RicoK
TOP! Bedankt voor de terugkoppeling.

Hahaha, maar wie is nou meest happy, papa of dochter..?!? ;)

Ik was ook blij, maar ik denk dat mijn zoontje heeft gedacht waar ik mij nou helemaal druk om maakte, want de computer doet het toch..?!.. lol
Pagina: 1