Vraag

• markverrot
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 15-01-2025
Ik zou graag de mogelijkheid willen hebben om mijn 2 casefans en mijn CPU fan af te stellen op basis van de temperatuur/load van de PC.

Op dit moment maak ik gebruik van 3-pin fans. Ik heb gemerkt dat ik op mijn 4-pins moederbord geen enkele mogelijkheid heb om de fans qua snelheid te regelen. Ze spinnen gewoon op hun maximum.
Zelfs als ik op de BIOS instellingen wijzig, of met programmaatjes als Speedfan, het heeft geen zin. Ze draaien gewoon helemaal dol op 12V (800 rpm).

Het geluid vond ik gewoon te hard. Daarom heb ik ze op de voeding aangesloten (5V). Nadeel is dat de PC onder load nu te warm wordt, en de GPU fan hard moet gaan werken.

Afijn, ik ga nu van moederbord wijzigen, en ik ben op zoek naar een moederbord dat het mogelijk maakt om fans sneller te later draaien op basis van temps (zoals bijv. door Speedfan). Ik wil dat de fans op 5V draaien idle, en op 12V onder load.

Zou de aankoop van een moederbord met 3-pins connectoren hierin voorzien?pricewatch: ASRock B85M Pro4

Of is het noodzakelijk dat ik een moederbord met 4-pins connectoren aanschaf, en vervolgens nieuwe PWM ventilatoren koop? Is het hiermee mogelijk om met behulp van Speedfan automatisch te reguleren, of betekent dit dat ik alsnog iets als een PWM switch moet kopen ofzo?

Alle reacties

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:09

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

http://www.pcbheaven.com/wikipages/How_PC_Fans_Work/

Het probleem is dat 3-pin fans geen PWM (aansturing mbt snelheid) ondersteunen. Ze draaien en vertellen je hoe snel ze draaien. Meer niet. Of je ze op 3- danwel 4-pin headers aansluit maakt daarbij niet uit.

Om 3-pin fans trager te laten draaien heb je maar een keuze: minder spanning erop.

Dat kun je doen met fan controllers. Die heb je in allerlei vormen en maten, van de meest eenvoudige die de 12V lijn op 5V aansluiten, of de 0V lijn op 5V, via handmatig regelbare tot gevallen met USB-interface an apps waarmee je ze vanuit je PC kunt bedienen.

Of je koopt 4-pins fans die het moederbord zelf kan regelen...

Oslik blyat! Oslik!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19-01 16:25
Ze draaien gewoon helemaal dol op 12V (800 rpm).
Sorry hoor maar hier zou je geen last van moeten hebben, 800 toeren ga je niet horen.
En natuurlijk 800 toeren zal geen lucht verplaatsen, en dus niks koelen.

Voor de rest geef je geen info over waar je fans zijn, waar ze naar toe blazen, en welke kast je hebt.

1 koop een goede koeler voor cpu, deze zijn stil en koelen goed, google op reviews.
2 lucht verplaats zich van laag naar hoog, dus plaats je fans ook zo in de kast.
Als je bij koude lucht hoog in de kast blaast, dan wordt je pc warmer omdat je koude en warme lucht gaat botsen.
3 zover ik weet op elke moederbord kun je de fan van de cpu regelen, ook op 3 pin en 4 pin, dus test met verschillende fans, en stel je bios goed in.
4 koop een fanregelaar waar je meerdere fans mee kunt regelen, kijk welke fans deze gebruiken, en koop fans die niet te hard gaan, bijv niet meer dan 1300 toeren, 1300 toeren ga je al horen, maar is wel nodig om je kast te koelen, dmv regelaar kunnen deze worden afgeremd naar lager.
Als je bijv 3000 of 4000 toeren koopt, deze maken veel lawaai, en je kunt ze niet naar 800 toeren zetten, omdat het verschil met 3000 of 4000 te groot is.

Fans op 5 volt laten lopen is niet goed, omdat nu of als ze ouder worden, dan starten de fans niet op omdat er te weinig stroom is, want ze zijn niet gemaakt voor op 5 volt, ook als je de fans op 5 volt laat lopen, dan kan het zijn dat de toerental niet zichtbaar is omdat de fan te langzaam loopt.
Als je dit toch echt wilt, dan moet iets ervoor zetten, zodat de fan opstart op 12v en later weg zakt naar 5 volt.

[ Voor 19% gewijzigd door jan99999 op 21-05-2016 18:07 ]

Verwijderd

Maak eerst eens een lijstje met alle onderdelen van je systeem, dan weten we waar we het over hebben.

• markverrot
Ik heb nu:

PC
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4460 Boxed€ 183,95€ 183,95
1ASRock H81M-HDS€ 38,-€ 38,-
1MSI GeForce GTX 970 GAMING 4G€ 370,95€ 370,95
1Cooler Master Silencio 352€ 47,95€ 47,95
1Scythe Mugen 4 PCGH Edition€ 35,95€ 35,95
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 54,-€ 54,-
1be quiet! Straight Power 10 400W€ 67,95€ 67,95
1Crucial BX100 250GB€ 91,95€ 91,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 890,70

Waarvan het moederbord de geest heeft gegeven.
Er was werkelijk geen optie om de fansnelheid regelbaar te maken. Ik had inderdaad op tweakers gevonden dat het zou moeten kunnen (met 3-pins fans op een 4-pins mobo), en daarom had ik het oorspronkelijk zo gekocht. Maar het lukte gewoon met geen mogelijkheid, en ik geloof dat anderen dit ook ervoeren met een vergelijkbare setup.

Ik heb 3 fans in totaal.
2 fans zijn Scythe Slip Stream Slim 800rpm, 120mm
En één fan is een stock case fan van de Cooler Master Silencio 352

Volgens mij is deze stock case fan ook 800 rpm, maar hij kan hoger liggen.

Ik vind dat deze fans op idle te luid zijn wanneer ze op 12V staan. Zelfs op 7V vind ik ze te luid. Op 5V vind ik het wel heerlijk stil.

Bedenk dat ik mijn kast speciaal heb gebouwd om echt ultrastil te zijn. Nu is hij onhoorbaar op idle, maar luider en warmer dan ik zou willen onder load.

Mijn setup is als volgt:
Ik heb een redelijk klein kastje (Silencio 352). Hierin een m-ATX moederbordje, met een grote videokaart (GTX 970), en een giga heatsink (Scythe Mugen PCGH). Ik heb 1 ventilator voor op de case, 1 ventilator achter, en 1 ventilator in het midden, op de heatsink gemonteerd. Er is een hele goede en open luchtweg die door de case, midden langs de heatsink voert. De GPU blaast warmte naarboven de heatsink in.

De airflow en temps houden zich dus redelijk in deze setup. Ik zou eventueel 1 extra fan voor op de case naarbinnen, en 1 extra fan boven op de case naarbuiten (in een extra opening) kunnen plaatsen. Echter wil ik graag de opening boven dichthouden, om geluid te beperken.

Maar begrijp ik het dus goed dat 3-pin fans zich niet later besturen via het moederbord door een programmaatje als Speedfan? Ik heb namelijk de voorkeur voor automatische regulatie ipv. werken met een externe schakelaar.

In dat geval is het een jammere koop van die 3-pin fans :'( Dan vervang ik die wel gewoon door een aantal PWM fans. (en ik koop een 4-pin moederbord)

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Sommige Asus moederborden kunnen ook 3 pins fans regelen dmv van een softwarematige fancontroller.

Zie: http://nl.hardware.info/p...rvaring-door-lip#aisuite3

[ Voor 33% gewijzigd door Lip op 21-05-2016 20:24 ]

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

• markverrot
Lip, dat is interessant. Ken jij dergelijke borden met een 1150 socket, die goed werken met een GTX 970?

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:45
Ja, sommige moederborden sturen alleen 4 pin fans, andere borden kunnen ook 3 pins aansturen.

Soms alleen lastig achter te komen. Mijn asrock H81 pro btc kan ook 2 3pin fans sturen. Vreemd dat jouw bord ook een H81 is maar dat niet kan.

Koop dit bord overigens niet, heb hem alleen gehaald omdat ie extreem goedkoop was en 4 phase power voor de cpu heeft.

[ Voor 19% gewijzigd door haarbal op 21-05-2016 20:25 ]

Mechwarrior Online: Flapdrol

• Lip
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Kijk eens naar mijn inventaris. :)

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

• markverrot
haarbal schreef op zaterdag 21 mei 2016 @ 20:24:
Ja, sommige moederborden sturen alleen 4 pin fans, andere borden kunnen ook 3 pins aansturen.

Soms alleen lastig achter te komen. Mijn asrock H81 pro btc kan ook 2 3pin fans sturen. Vreemd dat jouw bord ook een H81 is maar dat niet kan.

Koop dit bord overigens niet, heb hem alleen gehaald omdat ie extreem goedkoop was en 4 phase power voor de cpu heeft.
Oeps, ik heb mijn vorige mobo verkeerd aangegeven. Het was dus een ASRock H81M-HDS

En hij kan dus ook geen 3-pins fans aansturen.

Inderdaad heel raar dat sommige het wel kunnen, en andere niet. Destijds 1 jaar geleden, toen ik deze pc bij elkaar zocht, had ik ook heel veel moeite om dit precies te achterhalen.

Ik ben dus op zoek naar een betaalbaar m-ATX bordje met een 1150 socket, die goed compatibel is met een GTX 970. En dus 3x 3-pin fans kan aansturen :)

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:45
Ja, ik zie alleen de pwr fan als 3 pin, en die kan ik op mijn bord ook niet regelen.

Dat B85 bord kan het waarschijnlijk wel. Wat wel een beetje karig is is dat hij wel chassis temperatuur kan meten, maar dat hij fans alleen wil regelen op basis van cpu temperatuur.

Ik had vroeger een asus bord waar ik wel de fans kon regelen met chassis temp via bios. Dus misschien is dat een betere gok :)

Natuurlijk kan je ook uitzoeken of speedfan werkt, dan kan alles, maar wel even een toer om dat in te stellen en mee te laten starten met windows etc.

[ Voor 3% gewijzigd door haarbal op 21-05-2016 20:39 ]

Mechwarrior Online: Flapdrol

• markverrot
haarbal schreef op zaterdag 21 mei 2016 @ 20:39:
Ja, ik zie alleen de pwr fan als 3 pin, en die kan ik op mijn bord ook niet regelen.

Dat B85 bord kan het waarschijnlijk wel. Wat wel een beetje karig is is dat hij wel chassis temperatuur kan meten, maar dat hij fans alleen wil regelen op basis van cpu temperatuur.

Ik had vroeger een asus bord waar ik wel de fans kon regelen met chassis temp via bios. Dus misschien is dat een betere gok :)

Natuurlijk kan je ook uitzoeken of speedfan werkt, dan kan alles, maar wel even een toer om dat in te stellen en mee te laten starten met windows etc.
Oohja, dat zou voor mij het interessants zijn. Ik wil best wat werk investeren als alles daarna voor een paar jaar gewoon goed werkt.

Is er op tweakers misschien een topic waar je kunt vinden welke moederborden & 3x 3-pin fan combo's compatibel zijn met Speedfan?

• Lip
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Bijna alle moederborden zijn compatible met Speedfan

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:00
Fancontroller?

http://tweakers.net/categorie/490/fan-controllers-en-lcds/

In de praktijk is het namelijk lastig zoeken. Moederbordfabrikanten roepen allemaal dat ze pwm kunnen regelen, en dan zit het er bijvoorbeeld maar 1 van de 4 die het bord er heeft. Sowieso nooit specs fabrikant aanhouden, maar reviews die het echt vermelden.

In praktijk dus zeer lastig, dus gewoon een controllertje kopen is sneller, goedkoper en kun je met de hand instellen, dus gewoon aan een knopje draaien aan de voorkant van je kast.

[ Voor 74% gewijzigd door White Feather op 21-05-2016 21:52 ]

• markverrot
Ah, wat jammer zeg.
Ik ga wel even goed op zoek.

Ik heb de voorkeur voor automatische regulatie, maar met een controller zou eigenlijk ook gewoon goed moeten werken. Het nadeel is dat ik dan wel weer 3 PWM fans moet gaan kopen.

Ik ga even op zoek, en ik hou jullie op de hoogte als ik wat leuks heb gevonden.

• Lip
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Waarom ga je niet eerst met speedfan aan de slag voordat je geld over de balk heen smijt?

• markverrot
Lip schreef op zaterdag 21 mei 2016 @ 22:31:
Waarom ga je niet eerst met speedfan aan de slag voordat je geld over de balk heen smijt?
Ik bedoel dat ik inderdaad even goed ga kijken naar een moederbord die met speedfan werkt. Helaas werken veel mobo's (incl. mijn oude) er niet goed mee.

• Lip
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Dat zal vast ook met jou bord werken, nee heb je...

• markverrot
Nee hoor, dit heb ik destijds uitvoerig geprobeerd.
Bovendien is mijn bord nu RIP.

• markverrot
Ik heb een leuk lijstje gevonden:
http://www.almico.com/forummotherboards.php?man=254

• markverrot
Ik zie dat er op het lijstje van Speedfan geen enkel 1150 m-ATX bordje vermeld staat :'(

Heeft iemand hier ervaringen met een 1150 m-ATX bord die dus wél met Speedfan werkt?

• Uberdude
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 27-01 23:45
YouTube: How to set up SpeedFan - Free fan control software mijn moederbord staat ook niet op die lijst maar ik heb Speed fan wel werkend gekregen door deze video te kijken.

• markverrot
Uberdude schreef op zondag 22 mei 2016 @ 15:12:
YouTube: How to set up SpeedFan - Free fan control software mijn moederbord staat ook niet op die lijst maar ik heb Speed fan wel werkend gekregen door deze video te kijken.
Ik heb het destijds ook met mijn Asrock H81M-HDS geprobeerd, en daar werkte het niet mee.
Met sommige bordjes werkt Speedfan dus gewoon niet, als het moederbord niet de functie heeft om het voltage van die connecties te reguleren.
Ik wil dus graag zeker zijn dat ik geen bord koop wat er uiteindelijk niet mee werkt.

Ik begrijp dat het lijstje van Speedfan erg onvolledig is, en er veel borden niet staan vermeld die wel met Speedfan werken.
Daarom ben ik benieuwd of iemand hier een 1150 m-ATX bord heeft waarvan hij zelf weet dat Speedfan gewoon wél goed werkt met zijn 3-pin fans.

[ Voor 9% gewijzigd door markverrot op 22-05-2016 15:17 ]

• Uberdude
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 27-01 23:45
markverrot schreef op zondag 22 mei 2016 @ 15:15:
[...]

Ik heb het destijds ook met mijn Asrock H81M-HDS geprobeerd, en daar werkte het niet mee.
Ik wil dus graag zeker zijn dat ik geen bord koop wat er uiteindelijk niet mee werkt.

Ik begrijp dat het lijstje van Speedfan erg onvolledig is, en er veel borden niet staan vermeld die wel met Speedfan werken.
Daarom ben ik benieuwd of iemand hier een 1150 m-ATX bord heeft waarvan hij zelf weet dat Speedfan gewoon wél goed werkt.
Je kunt het altijd proberen, ik heb ook een 1150 moederbord en het formfactor maakt niet uit. ik kan alle fans besturen via speedfan dus ik zou zeggen kijk die video en probeer het werkend te krijgen want ik dacht eerst dat het ook niet met mijn moederbord zou werken.

• markverrot
Uberdude schreef op zondag 22 mei 2016 @ 15:19:
[...]

Je kunt het altijd proberen, ik heb ook een 1150 moederbord en het formfactor maakt niet uit. ik kan alle fans besturen via speedfan dus ik zou zeggen kijk die video en probeer het werkend te krijgen want ik dacht eerst dat het ook niet met mijn moederbord zou werken.
Ik heb nu geen werkend moederbord.
Ik ben op zoek naar een nieuw moederbord, en voor ik het nieuw koop wil ik graag weten of het compatibel is met Speedfan.

• Ayyylias
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 30-01 17:00
markverrot schreef op zondag 22 mei 2016 @ 15:25:
[...]

Ik heb nu geen werkend moederbord.
Ik ben op zoek naar een nieuw moederbord, en voor ik het nieuw koop wil ik graag weten of het compatibel is met Speedfan.
makers van moederborden maken dit eigenlijk altijd wel in moederborden.
(dat je fan curves kan maken)

• markverrot
mcelias5 schreef op zondag 22 mei 2016 @ 16:34:
[...]

makers van moederborden maken dit eigenlijk altijd wel in moederborden.
(dat je fan curves kan maken)
Ik hoor van veel users dat sommige borden dit helaas niet ondersteunen. Mijn oude moederbord ook niet (Asrock H81M-HDS).

• Ayyylias
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 30-01 17:00
markverrot schreef op zondag 22 mei 2016 @ 16:44:
[...]

Ik hoor van veel users dat sommige borden dit helaas niet ondersteunen. Mijn oude moederbord ook niet (Asrock H81M-HDS).
http://asrock.pc.cdn.bitgravity.com/Manual/H81M-HDS.pdf
Page 6

het zit er wel in, hiervoor moet vaak een tool van de fabrikant worden gedownload!
Dit is vaak ook bereikbaar via de bios (setup).

Afbeeldingslocatie: http://assets.enjin.com/wall_embed_images/1463936954_Schermopname-(123).png

Dit is hoe de tool van Asrock er uit ziet.

• markverrot
De BIOS werkte niet.

Wellicht dat deze tool zou hebben geholpen, maar mijn moederbord is inmiddels overleden.

Ik heb de MSI Z97M-G43 besteld. Een user hier is geslaagd om hierop Speedfan te draaien.
Pagina: 1