Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Zijn plc adapters van verschillende merken compatible?

Pagina: 1
Acties:

• timmie1
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 26-11 23:24
Zoals de titel al zegt, ben ik benieuwd naar de mogelijkheid om powerline adapters van verschillende merken met elkaar te combineren. Ik heb momenteel 2 powerline adapters van Devolo( KPN branded) in gebruik, waarbij ik één extra adapter binnenkort wil toevoegen. Is dit technisch gezien mogelijk ? Als ik mij goed herinner is het 'protocol' dat deze adapters gebruiken redelijk universeel, maar toch kan ik de wat oudere alecto homeplug niet verbinden met de devolo's.

Spiegeltje, spiegeltje aan de wand, wie heeft de mooiste telefoon van het land?

• RobinF
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 04-10 19:21
Volgensmij wel, maar over het algemeen is het beter om dezelfde te gebruiken.

Als jij een Devolo 600 en 1200 hebt, zullen ze allemaal op "600" werken (of te wel, ze kiezen de hoogste, gezamenlijk ondersteunde standaard)
Daarbij komt dat verschillende merken wat truucjes uitvoeren (Devolo) om de snelheid te verhogen. Als jij die combineert met TP-Link zal dat truucje niet werken.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07:36

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ze kunnen compatible zijn, maar dan hooguit backwards compatible, dus werkend op snelheid en functionaliteit van de grootste gemene deler.

Je hebt twee standaarden PLC:
- Homeplug
- G.hn

Elk is alleen binnen zelfde standaard compatibel.

Vervolgens heb je binnen de Homeplug AV standaarden een aantal versies:
- Homeplug AV 1.0
- Homeplug AV 1.1
- Homeplug AV 2.0
(binnen G.hn zijn er nog geen verschillende versies).

Dan heb je SiSo vs MiMo bij AV 2.0 en G.hn.

Tenslotte heb je frequentiebereik (AV 1.1 "200Mbps" is 2-30MHz, AV 1.1 "500Mbps" is 2-68Mbps)

Zoek dus uit wat je huidige adapters doen qua standaard. Vergelijk dat met de specs van die Alecto-adapter.

Twee redenen waarom in principe (backwards) compatibele apparaten niet kunnen praten:
1) De twee bestaande apparaten zijn met encryption met elkaar gepaired. Dan moet je derde ook pairen.
2) De twee bestaande apparaten zijn gepaired met een hogere standaard dan de derde aankan. Dan moet je eerst een van de twee bestaande loskoppelen en vervolgens de andere pairen met de derde. Dat gaat met lagere standaard. Je kunt dan de derde 'nieuwere' adapter toevoegen.

En derde reden natuurlijk:
3) Op de plek waar je derde adapter probeert aan te sluiten heb je gewoon geen goed signaal. Om dit uit te sluiten, eerst proberen te pairen vlakbij een van de bestaande adapters.

[ Voor 8% gewijzigd door dion_b op 21-05-2016 17:56 ]

Oslik blyat! Oslik!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Het vervelende met homeplugs is altijd dat het een tijdje werkt of nooit maar dat het ook ineens over kan zijn. Succesverhalen met meer dan twee ken ik eigenlijk niet zeker niet over een langere termijn. Vanddar dat hier altijd de voorkeur wordt gegeven aan een kabel trekken soms veel werk maar met een stabiel resultaat.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.