Toon posts:

Windows 10 licentie kopen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mijn vraag

Ik heb een nieuwe pc samengesteld welke ik vandaag in elkaar ga zetten en wil hier graag een legale windows 10 op installeren. Ik heb Windows 10 op een USB geinstalleerd via de Microsoft website en nu wil ik een licentie kopen. Hierbij zie ik dat je OEM kan kopen of zonder OEM waarbij zonder OEM gigantisch duur is, wat moet ik nu kopen voor een licentie op 1 pc?

Beste antwoord (via Verwijderd op 21-05-2016 16:46)

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Het verschil is dat de ene voor 1 machine is, en de ander voor 1 persoon.
Windows 10 OEM licenties melden bij de activatie een identificatie van de hardware waarop het geinstaleerd is, mee naar Microsoft.
Dat gaat eigenlijk alleen maar om het serienummer van het moederbord. Alle andere hardware kan consequentieloos vervangen worden.
Dat betekent wel dat je bij een forse upgrade (waarbij het moederbord dus wordt vervangen) verplicht bent om een nieuwe licentie te kopen.
Voordeel is wel dat je na de eerste keer activeren nooit meer je licentiecode hoeft in te voeren. Hij activeert bij een herinstallatie op basis van het serienummer van het moederbord.

Een Retail licentie is een licentie voor 1 persoon. Deze vertrouwt niet op de identificatie van de hardware, maar kan wel slechts op 1 machine tegelijk geactiveerd zijn.
Voordeel is dat je deze licentie mee mag nemen naar een nieuwe PC of kan blijven gebruiken als je gaat upgraden.
Nadeel is dat dit meer kost, omdat Microsoft je dus niet meerdere licenties zal gaan verkopen de eerstkomende jaren.
johnkeates schreef op zaterdag 21 mei 2016 @ 16:04:
Je moet de licentie kopen die je graag wil hebben. Wil je OEM? Dan koop je OEM. Wil je support van Microsoft? Dan koopt je de dure retail versie.
Niet correct.
Beide licenties krijgen support. Verschil is dat het machinegebonden of persoonsgebonden is, zoals hier boven uitgelegd.
Met Windows 7 en 8 maakte het niets uit, ook een OEM licentie kreeg je gewoon geactiveerd op een nieuwe PC of na een upgrade. Toen was het nog puur gebruiksvoorwaarde waar geen consequentie op was. Met Windows 10 hebben ze dus consequenties ingebouwd en wordt je gedwongen om de correcte licentie voor jouw gebruik te kopen.

Waar je statement wel enigzinds steek houdt is als je een complete PC met voorgeinstalleerde versie van Windows koopt.
Dan betekent OEM dat je voor je support bij de partij moet zijn die jouw PC gemaakt heeft.

[ Voor 15% gewijzigd door McKaamos op 21-05-2016 16:12 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Je moet de licentie kopen die je graag wil hebben. Wil je OEM? Dan koop je OEM. Wil je support van Microsoft? Dan koopt je de dure retail versie.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Het verschil is dat de ene voor 1 machine is, en de ander voor 1 persoon.
Windows 10 OEM licenties melden bij de activatie een identificatie van de hardware waarop het geinstaleerd is, mee naar Microsoft.
Dat gaat eigenlijk alleen maar om het serienummer van het moederbord. Alle andere hardware kan consequentieloos vervangen worden.
Dat betekent wel dat je bij een forse upgrade (waarbij het moederbord dus wordt vervangen) verplicht bent om een nieuwe licentie te kopen.
Voordeel is wel dat je na de eerste keer activeren nooit meer je licentiecode hoeft in te voeren. Hij activeert bij een herinstallatie op basis van het serienummer van het moederbord.

Een Retail licentie is een licentie voor 1 persoon. Deze vertrouwt niet op de identificatie van de hardware, maar kan wel slechts op 1 machine tegelijk geactiveerd zijn.
Voordeel is dat je deze licentie mee mag nemen naar een nieuwe PC of kan blijven gebruiken als je gaat upgraden.
Nadeel is dat dit meer kost, omdat Microsoft je dus niet meerdere licenties zal gaan verkopen de eerstkomende jaren.
johnkeates schreef op zaterdag 21 mei 2016 @ 16:04:
Niet correct.
Beide licenties krijgen support. Verschil is dat het machinegebonden of persoonsgebonden is, zoals hier boven uitgelegd.
Met Windows 7 en 8 maakte het niets uit, ook een OEM licentie kreeg je gewoon geactiveerd op een nieuwe PC of na een upgrade. Toen was het nog puur gebruiksvoorwaarde waar geen consequentie op was. Met Windows 10 hebben ze dus consequenties ingebouwd en wordt je gedwongen om de correcte licentie voor jouw gebruik te kopen.

Waar je statement wel enigzinds steek houdt is als je een complete PC met voorgeinstalleerde versie van Windows koopt.
Dan betekent OEM dat je voor je support bij de partij moet zijn die jouw PC gemaakt heeft.

[ Voor 15% gewijzigd door McKaamos op 21-05-2016 16:12 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19:17

DukeBox

loves wheat smoothies

OEM heeft geen support van microsoft, althans niet onbetaald.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
TS heeft PC zelf samengesteld (onderdelen) en dus ook geen OEM OS geïnstalleerd gekregen van een leverancier bij een nieuw systeem dus support is er dan ook niet vanuit een leverancier ?

Ondersteuning op OEM software

edit:

Kosteloze ondersteuning.

Gebruikers van voorgeïnstalleerde Microsoft (OEM) software kunnen gebruik maken van kosteloze Microsoft support, wanneer het probleem direct gerelateerd is aan één (of meer) van de volgende onderwerpen:

PC problemen na het installeren van een update vanaf Microsoft Windows Update
Problemen bij het installeren van een Windows Service Pack

[ Voor 56% gewijzigd door Breezers op 21-05-2016 16:19 ]

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Super bedankt allemaal voor de antwoorden, helemaal helder, ik ga voor de OEM versie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
Verwijderd schreef op zaterdag 21 mei 2016 @ 16:47:
Super bedankt allemaal voor de antwoorden, helemaal helder, ik ga voor de OEM versie!
Maar je weet dat dit officieel niet mag van Microsoft ?

Q.. Op welke verschillende manieren kunnen mijn klanten legale licenties voor Windows-desktopbesturingssystemen verkrijgen?

A. Een klant kan op maar twee manieren een Windows-desktopbesturingssysteem op een nieuwe pc verkrijgen:

1. Vooraf geïnstalleerde software van OEM-systeembouwers op een pc

2. Retailproduct

https://www.microsoft.com.../Pages/licensing_faq.aspx

https://www.microsoft.com...icensing/Pages/index.aspx

[ Voor 52% gewijzigd door Breezers op 21-05-2016 17:02 ]

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

Pagina: 1