Homeplug in bestaand netwerk plaatsten, direct op router?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zephyer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-09 19:28
Mijn vraag
Ik heb op dit moment een netwerk liggen waarbij ik 2 segmenten heb (Segment A en B ).
Omdat ik vanaf mijn mediaspeler een verbinding heb gelegd naar mijn server, kan ik media streamen naar mijn TV. Helaas wilt het streamen haperen omdat, zo denk ik, de draadloze verbinding de bottleneck is.

Immers, op een pc in segment A of lokaal van de mediaspeler gaat het vlekkeloos. Nu wil ik homeplugs gaan inzetten om hiermee segment B te gaan koppelen met segment A via het stroomnet.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Segment A:
ADSL router (Fritzbox) welke via een getrokken kabel naar zolder en op een switch is aangesloten. Aldaar staan een aantal servers er pc's aangesloten welke van de bekabelde verbinding internet hebben.

Segment B:
In mijn TV meubel heb ik een router liggen welke als bridge verbonden is met A (fritzbox router).
Hieraan is met kabel (RJ-45) een mediaspeler verbonden welke op zijn beurt met HDMI is verbonden aan mijn TV.

Idee:
Ik zit dus te denken om (bijv.) deze set te kopen (link) en in te zetten als volgt;
  1. De adapter zonder Wifi inprikken op het stroomnet bij segment B en via UTP koppelen op de reeds aanwezig router.
  2. De adapter met Wifi op het stroomnet bij segment A op zolder en via UTP koppelen op de reeds aanwezige switch.
Theoretisch zou dit betekenen dat de Wifi adapter op zolder een internet verbinding heeft (via de switch <> getrokken UTP <> Fritzbox) en omdat de verbinding tussen deze,en de adapter in segment B, via het stroomnet tot stand komt.. zal de adapter in segment B ook internet verbinding hebben (en verbinding met de rest van het netwerk).

Echter, als ik de video bekijk (link) dan lijkt het erop dat de (Wifi-loze) adapter op de router moet worden aangesloten waarop internet zit... of ben ik hier te blauw in en werkt mijn idee gewoon? O-)

[ Voor 1% gewijzigd door Zephyer op 21-05-2016 15:18 . Reden: Typo ]

MW | BF1 Stats

Beste antwoord (via Zephyer op 25-05-2016 15:14)

• VVV-007
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 05-05 15:36
Je idee werkt gewoon prima. In de video's wordt er vaak vanuit gegaan dat je zo'n set gebruikt om ergens je WiFi te verbeteren. Dan sluit je dus de WiFi loze kant aan op de router.

Maar ze maken gewoon een verbinding met elkaar waar het netwerk verkeer in beide richtingen overheen gaat (dus wat jij wil kan prima)

Wil je de WiFi boven er graag bij? want er zijn ook setjes zonder WiFi te koop namelijk (zijn wat zuiniger in stroom gebruik)

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• VVV-007
Je idee werkt gewoon prima. In de video's wordt er vaak vanuit gegaan dat je zo'n set gebruikt om ergens je WiFi te verbeteren. Dan sluit je dus de WiFi loze kant aan op de router.

Maar ze maken gewoon een verbinding met elkaar waar het netwerk verkeer in beide richtingen overheen gaat (dus wat jij wil kan prima)

Wil je de WiFi boven er graag bij? want er zijn ook setjes zonder WiFi te koop namelijk (zijn wat zuiniger in stroom gebruik)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zephyer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-09 19:28
Bedankt, en ja.
De WiFi verbinding van de Fritzbox is niet altijd toereikend, dus vandaar mijn keuze maar is niet perse nodig.
Het zuiniger zijn in stroom verbruik, is dat een groot verschil dan?

Daarnaast een vraag die me net te binnen schiet, als ik de adapters beneden in prik op stopcontacten en afconfigureer... als alles goed werkt en ik trek de adapter eruit die voor de zolder is bedoelt en prik hem op zolder weer in het stroomnet, dan zijn de instellingen bewaard en gaan we verder waar we gebleven waren? :)

MW | BF1 Stats

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VVV-007
stroom verbruik verschil is niet heel groot op zich, een paar watt, maar de wifi versie gebruikt vaak wel ongeveer 1.5-2x zo veel als een niet wifi versie (maar dan nog is het vaak < 10 watt) gaf het alleen aan voor als je het draadloos niet nodig had.

Settings slaan die dingen gewoon op. Heb er hier 1 permanent in de meterkast zitten (wifi loze variant ) en de WiFi kant plug ik in als ik ergens beter bereik wil (bijvoorbeeld de tuin of zolder) die ligt dus soms weken in de la, inpluggen en het werkt, geen probleem. heb zelf deze set pricewatch: TP-Link 300 Mbps AV500 Wi-Fi Powerline extender Starter Kit TL-WP... en bevalt prima (werking hangt wel af van je stroom kabels en apparaten in huis net al bij alle powerline adapters)