Garantie Media Markt - refurbished iPhone

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psdmd
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 19-01-2024
In november 2015 kocht ik in de Media markt te Oostakker 2 nieuwe iPhones. Na 6 maand wou het toestel van mijn vriendin niet meer opladen dus heeft zij deze ter herstelling aangeboden en is hij opgestuurd naar Apple. 2 weken later krijgt ze telefoon van Media markt met de boodschap dat ze een nieuw exemplaar mag ophalen. Ze komt thuis met een iPhone in de doos, omwikkeld met bolletjesplastiek en toegekleefd aan de zijkant, een refurbished iPhone dus en geen nieuwe..

Ik heb meteen contact opgenomen met de verantwoordelijke van die winkel om mijn verhaal te doen, maar die beweert dat defecte toestellen altijd omgeruild worden en dat Apple op die manier werkt. Toen ik haar vertelde dat ik in het verleden bij Telenet wél een nieuw toestel kreeg verzekerde ze me dat ze al 9 jaar bij Media markt werkt en dat iedereen op de dienst naverkoop weet dat garantie zo afgehandeld wordt.

Kan het zomaar dat ze je binnen het eerste jaar garantie (fabrieksgarantie) een refurbished iPhone meegeven in plaats van een nieuwe en dan nog zonder je enige keuze te geven? Strookt dit met de wettelijke garantie? Als consument voel ik me bedrogen, als ik een opgeknapt toestel wou had ik dat wel meteen gekocht, aan een sterk verminderde prijs.. Ook qua duur van de garantie is dit niet correct, als ik het goed begrepen heb krijg je op een refurbished toestel 1 jaar garantie van de verkoper, terwijl ik op mijn originele aankoop nu nog 18 maanden had.

Kan ik hier iets tegen ondernemen?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Garantievoorwaarden van de oorspronkelijke aankoop blijven van toepassing. Refurbished toestellen krijg je bijna altijd. Alleen in sommige gevallen krijg je het geheel in een mooi doosje, soms niet :)

Ook bij een onsite reparatie, wanneer je laptop bijvoorbeeld een vervangend moederbord krijgt, betreft het vaak een refurbished onderdeel, tenzij er geen refurbished on stock is. Wat opzich prima is, want je krijgt een onderdeel dat opnieuw naar specificaties is gemaakt en dus ook beter kan zijn dan wat je inleverde voordat het stuk ging.

[ Voor 28% gewijzigd door Trommelrem op 21-05-2016 14:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janvanduschoten
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12-05 13:33

janvanduschoten

Moderator Mobile

Nr. 346

Topic verplaatst naar SF :)

Post op persoonlijke titel, tenzij in het blauw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whatson
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
Refurbished is niet meteen slechter, het defect wordt opgespoord en handmatig opgelost. Bij je oude iPhone wordt het probleem verholpen, de voor en achterkant vervangen (zodat hij er weer uit ziet als nieuw), en weer uitgegeven aan de volgende. Maar als een telefoon pas uit is, zijn er nog niet van deze toestellen en worden er gewoon nieuwe telefoons uitgeleverd in een bruin doosje.

Kunt zelfs gereviseerde apparaten kopen bij Apple:
http://www.apple.com/nl/shop/browse/home/specialdeals

[ Voor 45% gewijzigd door Whatson op 21-05-2016 22:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
Je levert toch een gebruikt toestel in die al 6 maanden oud is, dus waarom zou jij dan een nieuw toestel moeten krijgen ?

Je hoort minstens een gebruikt toestel van 6 maanden terug te krijgen die wel functioneert zoals verwacht, maar in dit geval krijg je een "samengesteld" toestel die bestaat uit allemaal nieuwe onderdelen of swap voorraad maar niet in een nieuwe verpakking maar wel met dezelfde garantie voorwaarden als je oude toestel.

Prima deal toch ?

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Dat je bij Apple een refurbished telefoon krijgt gebeurt wel vaker. Je kan ook mazzel hebben dat je een nieuwe krijgt, maar dit is niet altijd zo.

Voordeel hiervan is dat je niet lang moet wachten op reparatie. Een refurbished telefoon is ook uitgebreid getest en doet niet onder voor een nieuwe. Als je eigen telefoon niet vervangen was maar gewoon was gerepareerd had je een paar weken moeten wachten en alsnog een refurbished telefoon terug ontvangen, die was dan alleen van jezelf. Ik zie het probleem eigenlijk niet. Verder heb je ook geen recht op een nieuwe telefoon, en ja dit mag. Iedere telefoon die kapot gaat niet repareren en weg gooien is ook zo zonde toch :P ?

Voor de garantie maakt het ook niets uit. Je hebt gewoon recht op 2 jaar garantie. Mocht ie kapot gaat op 1 jaar en 364 dagen krijg je er zelfs nog 3 maanden extra garantie bij.

[ Voor 18% gewijzigd door PilatuS op 21-05-2016 22:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaD_co
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:05
Als je je eigen toestel gerepareerd had terug gekregen, was je tevreden geweest neem ik aan?

Waarom zou je dan niet tevreden zijn met het gerepareerde toestel welke van iemand anders is geweest, welke ook correct werkt.

Als ze alle toestellen zouden moeten controleren,repareren, en wederom controleren, zou je een veel langere doorlooptijd krijgen.
Om dit te voorkomen werken ze waarschijnlijk op die manier

ATI X300 std @ 324/195 stable @ 432/283 @ 13202 3dmarks http://service.futuremark.com/compare?2k1=8575346

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
MaD_co schreef op zondag 22 mei 2016 @ 21:21:
Als je je eigen toestel gerepareerd had terug gekregen, was je tevreden geweest neem ik aan?

Waarom zou je dan niet tevreden zijn met het gerepareerde toestel welke van iemand anders is geweest, welke ook correct werkt.

Als ze alle toestellen zouden moeten controleren,repareren, en wederom controleren, zou je een veel langere doorlooptijd krijgen.
Om dit te voorkomen werken ze waarschijnlijk op die manier
Dit inderdaad. Heb zelf een aantal keren dingen naar Apple opgestuurd. Altijd binnen een paar dagen een apparaat terug wat niet van nieuw te onderscheiden is. Beter dan het apparaat 3 weken of langer kwijt moeten zijn toch ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pendora
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12-05 12:20
Misschien denk je ook teveel aan refurbished producten van Leapp of vergelijkbare webwinkels. Deze komt van Apple en zal alleen originele onderdelen hebben en door de kwaliteits controle van Apple gecontroleerd zijn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• brrrt
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 08-05 23:13
Wat ze hierboven allemaal zeggen, het is normaal dat je een refurbished terug krijgt als de telefoon niet eenvoudig te maken is. En over de garantie zal ik niet inzitten. Zover ik het altijd heb begrepen krijg je 2 jaar garantie op een telefoon na aankoopdatum. Als je tussendoor een refurbished krijgt, geldt nog steeds de 2 jaar fabrieksgarantie, maar dan gaat je garantie verder op je huidige toestel. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12-05 06:59
Ik weet dat dit een oud topic is, maar ik kaap hem even.

Voor mijn moeder heb ik een iPhone 6 Plus 64GB gekocht in februari 2015.
Na ongeveer 13 of 14 maanden ging de iPhone stuk en heb ik deze opgestuurd ter reparatie. Ik kreeg een refurb terug. Deze is dus nu weer kapot gegaan, nu is het de camera.

Enig kans?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
kx22 schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 15:32:

Na ongeveer 13 of 14 maanden ging de iPhone stuk en heb ik deze opgestuurd ter reparatie. Ik kreeg een refurb terug. Deze is dus nu weer kapot gegaan, nu is het de camera.

Enig kans?
Ligt er aan hoe oud ie nu is. Als je binnen de 2 jaar zit is het sowieso geen probleem. De garantie loopt gewoon door vanaf de aankoopdatum ook al heb je een referb gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maverick
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:35
nieuws: Nederlandse rechter veroordeelt Apple tot vergoeden compleet nieuwe i... Leesvoer dat betrekking heeft op deze gevallen lijkt me.

PSN: DutchTrickle PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
PilatuS schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 15:34:
[...]

Ligt er aan hoe oud ie nu is. Als je binnen de 2 jaar zit is het sowieso geen probleem. De garantie loopt gewoon door vanaf de aankoopdatum ook al heb je een referb gekregen.
Net buiten de 2 jaar. Ik wil niet de schuld geven aan de refurb, maar het idee dat een refurb sneller kapot gaat, gaat wel door mijn hoofd. Deze heeft het nu 10 maanden volgehouden....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
kx22 schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 16:50:
[...]

Net buiten de 2 jaar. Ik wil niet de schuld geven aan de refurb, maar het idee dat een refurb sneller kapot gaat, gaat wel door mijn hoofd. Deze heeft het nu 10 maanden volgehouden....
Buiten de 2 jaar kan je vaak genoeg nog wat regelen. Je zit dan alleen met non-conformiteit in plaats van met garantie. Dat een refurb sneller kapot gaat klopt denk ik niet. Een refurb toestel word net zo goed en waarschijnlijk zelfs beter getest dan een nieuw toestel. Mogelijk helpt het dat je eerder een refurb gekregen hebt met de reparatie nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

De wet in België kan wel anders zijn als hier in NL. Of gelden er Europese regels mbt ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22:07
Ik België kan er mogelijk niet gebruik worden gemaakt van non conformiteit. Het Europese hof heeft wel vermeld dat een nieuw product geen verrijking is. En dus prima onder garantie valt.

[ Voor 21% gewijzigd door loki504 op 18-05-2017 20:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorinn
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

kx22 schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 15:32:

Enig kans?
Met de informatie die je nu geeft kunnen we niet veel. Waar heb je hem bijvoorbeeld gekocht en wat heb je zelf al gevonden hierover?

Ikzelf geef je weinig kans. Je originele telefoon is nu meer dan 2 jaar oud. Volgens https://www.uneto-vni.nl/...r/gebruiksduurverwachting , die de meeste webshops aanhouden is de gebruiksduurverwachting van een smartphone 24 maanden / 2 jaar.

After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord || Mijn V&A ads

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 27535

Yorinn schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 19:28:
[...]

Met de informatie die je nu geeft kunnen we niet veel. Waar heb je hem bijvoorbeeld gekocht en wat heb je zelf al gevonden hierover?

Ikzelf geef je weinig kans. Je originele telefoon is nu meer dan 2 jaar oud. Volgens https://www.uneto-vni.nl/...r/gebruiksduurverwachting , die de meeste webshops aanhouden is de gebruiksduurverwachting van een smartphone 24 maanden / 2 jaar.
Zoals ik met Uneto-VNI al heb afgestemd (zie Anoniem: 27535 in "Levensduur apparaten - wat is leidend?"), is verwachtte gebruiksduur helemaal niet relevant voor garantie en aansprakelijkheid. Ze zouden nog gaan kijken naar hun publicatie. Winkels die het als garantieargument gebruiken zullen dat gewoon van tafel geveegd zien worden door de rechter.

De eerder geopperde link over refurbished telefoons is overigens wel interessant.

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 27535 op 18-05-2017 19:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 904103

In Nederland moet er een nieuw toestel geleverd worden.
nieuws: Nederlandse rechter veroordeelt Apple tot vergoeden compleet nieuwe i...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sweatleek
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 11-05 21:41

Sweatleek

404: Member Not Found

Modbreak:Reacties van een jaar oud quoten is niet zinnig. Daarbij is de informatie die je geeft onjuist - en dat is niet handig als het om rechten gaat. Tevens het verzoek een spellingscontrole te gebruiken als je om wat voor reden dan ook moeite hebt met schrijven.

[ Voor 89% gewijzigd door Anoniem: 27535 op 18-05-2017 19:43 ]

confused reality

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 904103

Sweatleek schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 19:41:
[modbreak]Reacties van een jaar oud quoten is niet zinnig. Daarbij is de informatie die je geeft onjuist - en dat is niet handig als het om rechten gaat. Tevens het verzoek een spellingscontrole te gebruiken als je om wat voor reden dan ook moeite hebt met schrijven.[/modbreak]
Over wie heb je het? Ik heb geen spelfout gemaakt volgens mij, en de reacties boven je zijn gemaakt door andere mods of adviseurs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sweatleek
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 11-05 21:41

Sweatleek

404: Member Not Found

Anoniem: 904103 schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 19:48:
[...]

Over wie heb je het? Ik heb geen spelfout gemaakt volgens mij, en de reacties boven je zijn gemaakt door andere mods of adviseurs.
Die was voor mij bedoelt en niet voor jouw.

confused reality

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
Helaas,
Gemaild met Belsimpel, maar die zeggen dat we pech hebben omdat het buiten de 2 jaar garantieperiode is.
Zuur, maarja tegen zo een groot bedrijf kan ik weinig beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulus0013
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 14-03 16:16

Paulus0013

pom pom

(jarig!)
Ow en je laat het er zo makkelijk bij zitten? Zo blijven ze er dus ook mee wegkomen!
Zo zeker is dat niet denk ik??
Ik heb op Arnouds blog ook de vraag hierover gesteld, maar niemand heeft geantwoord. Men mag kennelijk geen refurb meer leveren als afhandeling.
Hoe moeten we het totaalplaatje nu zien? Als men na die 13 maanden een nieuw toestel levert, gaat ook dan pas de garantie weer geheel opnieuw lopen omdat er pas op dat moment aan de initiële overeenkomst is voldaan? Het product wat eerst was geleverd was immers niet conform. Van verrijking is sprake, maar die is niet onrechtmatig in dit geval.
Pagina: 1