Toon posts:

SSD wilt niet werken op GSATA3

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik heb eindelijk eens de tijd gehad om me te verdiepen in mijn SSD, heb een paar maanden terug een Samsung EVO 850 250GB SSD geplaatst in mijn PC, nu heb ik de Samsung tool Magician gestart en kwam ik er achter dat mijn BIOS nog op de IDE controller stond (shame on me! :+ )

Ik heb dus mijn BIOS aangepast naar AHCI en merk nu al dat mijn schijf vele malen sneller werkt, echter zegt de tool nu dat mijn SSD is aangesloten op een SATA2 poort, dus ik denk ik zet hem over in een GSATA3 poort maar dan krijg ik bij het opstarten een "DISK BOOT FAILURE, INSTALL SYSTEM DISK AND PRESS ENTER". Nu heb ik in de BIOS ook al een aantal settings geprobeerd te veranderen zonder resultaat!

Ik begreep via Google dat een GSATA3 poort specifiek van Gigabyte is en via een andere controller werkt (Marvell?) Is het nu zo dat ik eerst Drivers moet installeren daarvan voordat ik mijn stekkertje weer in een GSATA3 poort steek of moet ik toch verder zoeken in de BIOS (of deze zelfs moet updaten)?

Mijn verdere setup is:

Processor: Intel Core i7 950
Moederbord: Gigabyte X58A-UD3R
Geheugenmodule: Corsair XMS3 6GB DDR3-1333 CL7 triple kit
Videokaart: Gigabyte GV-N660OC-2GD
Harddisk/SSD: Samsung 850 Evo 250GB + Samsung Spinpoint F3 EcoGreen 2TB

Alvast dank voor het lezen en meedenken!

• bauke1994
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 16:07
Je hebt inderdaad drivers nodig als je gebruik maakt van een GSATA3 aansluiting. Zonder de drivers kan Windows de drive niet zien en dus ook niet booten.

De snelheid van de GSATA3 aansluiting laat zo ik het lees op internet ook nogal wat te wensen over, het schijnt dat door de Marvell controller de latencies veel hoger zijn waardoor je bij de meeste lees/schrijf acties beter af bent met de SATA2 connector.

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
In bijna alle gevallen ben je beter af met een Intel SATA2 controller dan met zo'n 3rd party SATA3 controller van bijvoorbeeld Marvell. Ten eerste zal deze ook de volle SATA3 snelheid (zeker bij gebruik van beide poorten) niet kunnen halen aangezien deze via een PCIe 2.0 x1 (~500MB/s) verbinding aan de chipset hangt, ten tweede is de driver ondersteuning vaak matig waardoor voor SSD's belangrijke functies als TRIM mogelijk niet werken en ten derde is juist de latency vaak hoger dan via de Intel, en dat is minimaal zo belangrijk voor de snelheidsbeleving van een SSD dan de maximale doorvoersnelheid.

Verwijderd

Topicstarter
Dus het advies is eigenlijk wat dit moederbord betreft lekker zo laten? En wil ik de volle snelheid willen gebruiken upgraden naar een ander moederbord?

Ik moet zeggen dat het switchen van IDE -> AHCI al veel verschil maakt, dus ben allang al blij voor nu!

Is het nog raadzaam om dit systeem te upgraden met wat geheugen? (ik gebruik hem voornamelijk voor Games / Adobe Photoshop en soms wat VMware omdat ik me wil gaan omscholen in de IT)

• Fore!
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 26-12-2025
6GB is imo minimaal wat je erin mag steken voor regulier gebruik van een werkstation.

Ik weet niet wat voor VMs je wilt draaien/testen maar denk dan aan minimaal specs van het OS + apps te testen x2 ofzo zodat je wel meer dan 1 VM tegelijk kan draaien.

Daarnaast upgrade mogelijkheden overwegen van het mobo en aantal bankjes wat er nu in zit.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor het advies heren, ik weet voor nu voldoende!
Moet ik dit topic sluiten of doet een admin dit?

• FlorisVN
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 01-01 09:57
ik draai hier ook op een X58 moederbord, en kan je zeggen dat de third-party gigabyte sata trager is dan de onboard intel sata 300..

Wat je het beste kunt doen, wat ik heb gedaan is 2 ssd's in raid0 draaien op de ICH10 sata 300 poorten..
icm een bios mod, kun je dan raid0 draaien met een geupdate intel AHCI/RAID rom, en heb je Trim ook aan de praat op je raid0 ssd's..

Dit is de meeste ideale opstelling voor een X58 bord..
draai je een enkele ssd, raad ik dus zeer aan deze gewoon te prikken op de onboard sata 300 aansluitingen..
Draai dit al geruime tijd, en heb nu wel sata 600 snelheden.. ;)

Ik heb ooit in het verleden de third-party sata 600 getest tegenover de onboard, en er zat een behoorlijk verschil in snelheid in !

[ Voor 25% gewijzigd door FlorisVN op 21-05-2016 15:57 ]

Pagina: 1