Welke upgrade is gewenst?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• elennips
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 03-09 12:00
Wat is een goede upgrade voor het budget tussen 200 en 300 euro zodat ik alles op hogere kwaliteit kan spelen (games) en de games kan spelen die eventueel dit jaar/volgend jaar uitkomen? Kan best zijn dat mijn setup nog wel goed genoeg is, maar ik heb wat vakantiegeld beschikbaar voor een upgrade.

Mijn setup is:
AMD FX(tm)-6100 Six-Core Processor
NVIDIA GeForce GTX 660 Ti
8.0 GB geheugen
Windows 10

(Welke informatie is nog meer nodig?)

Zelf ontdekt:
- Waarschijnlijk 16 Gb geheugen (40 euro?)
- Betere videokaart in de vorm van een GTX 960 twv €210 euro
- Processorupgrade heb ik echt geen verstand van...

Ik ben niet echt een expert, weet bijvoorbeeld niet of ik een nieuw moederbord nodig heb, of je dezelfde geheugenkaarten moet gebruiken of er gewoon 1 bij in kan prikken om 16 Gb te krijgen etc... Ik zoek vaak op tweakers voor wat informatie en ik moet zeggen dat ik erg veel kan vinden, maar weet gewoon niet wat de beste keuze is, of wat er makkelijk te upgraden is voor een noob als ik. Hopelijk heeft iemand van jullie tijd/zin om me even een richting in te sturen. Zou super zijn. 8)

[ Voor 8% gewijzigd door elennips op 21-05-2016 13:16 ]

Alle reacties

• MichaelvD
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 28-11 13:59
Je zou je gpu kunnen upgraden echt zou je eigenlijk ook je cpu en mobo willen upgraden maar dat ligt buiten je budget. Wat voor voeding heb je misschien is die ook aan vervanging toe

• TheTinusNL
  • Registratie: Juli 2014
  • Niet online
Probleem is dat als je je videokaart een upgrade geeft dat je processor een bottleneck vormt. En andersom. Eigenlijk kunnen zowel processor als videokaart wel een upgrade gebruiken. Dat past echter niet echt in een budget van €300.
8GB RAM is voorlopig voor games nog wel voldoende.

Dus: budget vergroten.
En als dat niet kan zul je misschien tweedehands moeten gaan zoeken. Daar kan je vast wel een leuk Haswell i3 setje met moederbord vinden voor €150 (kun je later altijd nog een i5 in zetten) en een tweedehands 280x (vergelijkbare prestaties met een GTX960) voor €150.
Een GTX960 is inderdaad amper krachtiger dan een 660 Ti. Je zult dus moeten zoeken naar iets als een R9 290(x) of GTX970/R9 390, maar die kosten wel wat meer.

[ Voor 12% gewijzigd door TheTinusNL op 21-05-2016 14:44 . Reden: 960 vs 660 Ti ]

Informaticus of vakkundig Googler?

• Sebastiaannn
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 30-11 20:13
Van extra RAM-geheugen zal je waarschijnlijk niet veel merken, 8GB is voorlopig wel genoeg. Als je nog geen SSD hebt is dat een mooie upgrade, als je daar Windows en je meest gebruikte programma's op installeert (en dan bijvoorbeeld je games vanaf de harde schijf draait) zal je computer veel sneller aanvoelen in dagelijks gebruik. Het zal in-game geen hogere framerates geven maar is toch meer dan de kosten waard.

Voor de rest vind ik dit een lastige. Een 960 is eigenlijk maar een klein beetje sneller dan een 660Ti, dat zou voor mij geen €200 waard zijn. En hoewel sommige games perfect draaien met je huidige processor, kunnen andere games daar veel minder goed mee overweg, dan zou een processor-upgrade een goede keuze zijn.
Wat de beste upgrade zou zijn hangt dus vooral af van welke games je graag zou willen spelen.

Voor de rest kan iets meer informatie over je systeem zoals je moederbord/voeding/cpu-koeler ons ook nog helpen om je beter advies te geven.

• AlphaLeader013
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 08-06 11:11
Zowel je processor als je videokaart kunnen een upgrade gebruiken als je op hogere kwaliteit wilt gamen. Maar een RAM upgrade is totaal niet nodig. 8Gb is voor de aankomende 3 jaar nog meer dan genoeg. Ik heb zelf 16Gb aan RAM in mijn PC en ik gebruik bijna nooit, meer dan 7Gb tijdens het gamen. Het geheugen dat je hebt is van het type DDR3 en kun je gewoon gebruiken als je naar een moederbord upgrade.

Als we er van uitgaan dat je 250 euro hebt om te upgraden:
Dan kun je je processor verkopen hier op Tweakers voor ongeveer 65 euro en je videokaart voor rond de 85 euro, dan heb je 150 euro erbij voor de upgrade. Totaal 400 euro.

Er zijn 2 mogelijke manieren van upgraden in deze situatie:
-Een simpele, waarbij je alleen je processor en videokaart vervangt.
-Of een upgrade waar je wat meer tijd in moet steken, je vervangt dan je processor, videokaart en moederbord.

Simpele upgrade:
Je vervangt je FX-6100 met een FX-8170 of FX-8370 processor. Van ongeveer 150 euro nieuw of 100 euro 2e hands.
En je vervangt je GTX 660ti met een R9 290/R9 390 of GTX 970, van ongeveer 300 nieuw of 200~250 euro 2e hands (ik zou niet nieuw kopen op dit moment vanwege de nieuwe videokaarten die volgend maand uitkomen).

Wat tijdrovendere upgrade:
Je verkoopt ook je moederbord voor ongeveer 50 euro. (je gaf niet aan welk moederbord je hebt dus de prijs is gewoon een gok van mij). En je hebt dan dus een totaal budget van 450 euro.
Je koopt dan een i5 processor (i5 -4570, -4590, -4670 of -4690) voor 200 euro nieuw of 150 euro 2e hands.
Je koopt een nieuw moederbord voor 100 euro nieuw of 75 euro 2e hands.
En je koopt een nieuwe videokaart zoals de R9 280x/R9 380 of GTX 960 voor 200 euro nieuw of 150 euro 2e hands
Ik raad zeer aan dat je 2e hands onderdelen koopt. Dan kun je namelijk voor het zelfde geld een veel betere upgrade kopen. Voor videokaarten is het is zeker het beste om 2e hands te kopen omdat er volgende maand nieuw videokaarten uitkomen en de 2e hands prijzen nu heel laag zijn.

Wat zou ik doen? :
Ik zou de processor, moederbord en videokaart verkopen.
En een i5 4690 kopen voor 150 euro 2e hands,
een moederbord kopen voor 75 euro 2e hands
en een videokaart zoals de R9 290 of GTX 970 kopen voor 230 euro 2e hands.

Dan kun je alle games op ultra settings spelen op 1080p 60fps of op medium/high settings op 1440p 60fps.

• TheTinusNL
  • Registratie: Juli 2014
  • Niet online
Als de verkoop van oude onderdelen bij het budget wordt gerekend dan is er inderdaad meer mogelijk.
Processor voor €50, videokaart voor €90 (allebei lage bedragen, misschien dat je er nog meer voor kan vangen). Laten we uitgaan dat het moederbord nog €40 oplevert (link even welke je hebt). RAM voor €15. Je kan processor + moederbord + RAM als upgradesetje te koop zetten voor €110.
Dan heb je dus inderdaad nog zo'n €200 extra te besteden, totaal dus 250 (je geeft aan 200-300 te willen besteden) + 200 = €450.

Daarmee kun je zelfs voor een nieuw Skylake systeem kiezen:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6400 Boxed€ 176,95€ 176,95
1Gigabyte GA-H110M-S2H€ 50,95€ 50,95
1Crucial CT8G4DFD8213€ 27,-€ 27,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 254,90
Dan bllijft er nog +- €200 over voor een videokaart. Ik denk dat over een maand, wanneer de GTX1070 gelanceerd is, de prijzen van R9 290/GTX970 kaarten wel zullen dalen tot redelijk onder de €200.

Informaticus of vakkundig Googler?

• rickbovenkamp
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 27-11 00:27
Wacht met de videokaart op de nieuwe kaarten van AMD, deze zullen ook rond de 200 euro zijn!

• elennips
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 03-09 12:00
Bedankt voor jullie uitgebreide reacties! Ik kan een "beste antwoord" kiezen, maar ik vind ze allemaal erg goed.

Voeding: "VS650" van Corsair
Koeling: Cooler Master (die vrij stil is)
Harde schijf: 500 GB DDR

Ik ga wel het liefst mijn processor vernieuwen, omdat ik zie dat de meeste van jullie hier naar neigen.
Echter heb ik geen flauw idee wat een fysieke processor is, dus hoe ik die uit mijn kast haal en er een andere in doe. Kan dit gewoon? Past alles op alles?

Heb een redelijk grote kast van Cooler Master, dus er is volgens mij ruimte zat.

Dan kan ik mijn moederbord misschien tegelijkertijd ook wel vervangen. Ik ga zo even een foto plaatsen van mijn kast, misschien dat jullie dan al wel het een en ander zien.

http://postimg.org/image/42m5voou9/
http://postimg.org/image/7n0mm8a81/

Beetje stoffig op de foto, in het echt valt het best mee :o

[ Voor 8% gewijzigd door elennips op 21-05-2016 18:18 ]

Pagina: 1