[Proc/GPU] Upgrade - vraag over processoren

Pagina: 1
Acties:

• ShAd0w
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 30-01 09:00
Ik zit in dubio met betrekking tot een upgrade aan het eind van de zomerperiode. Om in de winter weer lekker aan de slag te gaan, met voornamelijk zicht op 4K(/3D) en VR. M'n televisie die tevens aan een upgrade toe is, is op dit moment ook mijn computerscherm (32" / 1080p).

Volgende upgrade wordt dus toekomst gebaseerd, maar ik ben de weg kwijt geraakt bij alle versies van i5/i7's. Op dit moment is mijn setup als volgt:

Voeding: Antec NeoHE 550Watt
Moederbord: Gigabyte Z77X-D3H
Processor: i5-3570k
Geheugen: Crucial 8GB DDR3
HDDs: Crucial MX100 - 256GB
1TB Bulk-opslag
Videokaart: MSI GTX970 4G

Nu is het zo dat ik alles nog prima draai, maar ik heb m'n twijfels over mijn CPU. Als je alle "Recommended" specs kijkt bij toekomstige/huidige games, staat er altijd i5-6xxx+ of i7-xxxx. Als ik dan benchmarks vergelijk tussen mijn i5 en de huidige (nieuwste) i5 icm een 980, is dat bizar weinig verschil.

Waar in zit dan de meeste verandering? Ik heb destijds gekozen voor een duurdere CPU en deze gaat nu al een aantal jaar mee, dus qua gevoel heb ik ook het idee dat mijn CPU de bottleneck gaat vormen (m'n videokaart ondertussen al een keer geupgrade vanuit een 560ti), maar is dat ook echt zo? Is het noodzakelijk om een nieuwe generatie i5 aan te schaffen?

Als dat nodig, zal ik alles moeten upgraden, want m'n socket is dan natuurlijk out-of-date (1155). Vandaar dat ik de discussie even wil starten in het componenten aankoop-advies.

Er zijn meerdere CAA-topics die ongeveer hetzelfde vragen (i5 of i7 van de eerste generatie en vragen om een GPU upgrade), hierin wordt dan de hele tijd gezegd dat de processor etc nog prima is, je hoeft alleen de GPU te upgraden.

Ik zoek een?
Een videokaart voor hogere resoluties (4K en soepele framerate) en toekomstige kijk op VR. Mijn 970 is al aangegeven problemen te hebben bij reso's boven de 1080p. Daarbij de vraag in hoeverre m'n set-up verder mee kan, met name m'n processor

Wat is je budget?
Videokaart in de richting van 300/400

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Nvidia bevalt tot nu toe goed, zie goede verhalen van de nieuwe 1080 en m'n voorkeur op dit moment heeft de 1070, echter ben ik wel zeer benieuwd met wat voor antwoord AMD komt.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Gamen vooral, met de kijk op VR en Battlefield 1 - ik wil m'n TV nog een upgrade geven binnenkort (eerder dan de computer) en dan hoop ik een 4K op de kop te kunnen tikken ergens.

Dus 4K gamen - en daarnaast kijk ik met veel plezier films en series. Heel af en toe wat videobewerking, maar verder is het puur entertainment.

Alvast bedankt, ik kijk uit naar de reacties.

• MichaelvD
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 29-12-2025
Processor gaat het nog prima volhouden Zeker als je hem een overklok geeft.

GPU zou je inderdaad naar de 1070 kunnen gaan. Kan wel 4k draaien maar dan moet je wel de instellingen wat terugzetten. Misschien dat je je 970 kunt verkopen voor ~250€ en dat bij je budget leggen om een 1080 te halen.

• ShAd0w
Maar gaat m'n processor dan niet goed overuren draaien? Zit gewoon stockkoeler op en niets oc'd, hoewel dat dat misschien wel een tip is om het laatste beetje eruit te halen.

CPU al in m'n bezit namelijk sinds September 2012, dus dit najaar alweer 4 jaar oud... Is het dan zo rustig aan het gaan met de vooruitgang van de processors?

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 17:21
De 3570k kan nog wel 3+ jaar mee als je hem overklokt naar 4,5Ghz met een nieuw koelertje a 40 euro.

Bv GTA 5:
http://pclab.pl/art65154-17.html
http://pclab.pl/art65154-29.html

Stock i5 6600k zit op 52 fps
Stock i5 3570k op 41 fps.
OC 3570k zit op 50 fps, bijna gelijk aan de 6600k en beter dan de 6400 die vaak wordt aangeraden.

Zo kun je nog meer games vergelijken.

[ Voor 24% gewijzigd door mitsumark op 21-05-2016 14:49 ]

• TheTinusNL
  • Registratie: Juli 2014
  • Niet online
Knal een degelijke koeler op je processor en probeer hem zo ver mogelijk te overklokken. pricewatch: Scythe Mugen 4

Verder is het inderdaad afwachten hoe de GTX1070 en AMD's kaarten het gaan doen.

Informaticus of vakkundig Googler?

• ShAd0w
Top! Dank je wel! Dan ga ik na de zomer lekker overklokken, is me nu in ieder geval duidelijk dat ik nog even door kan met deze processor!

• TheTinusNL
  • Registratie: Juli 2014
  • Niet online
ShAd0w schreef op zaterdag 21 mei 2016 @ 15:45:
Top! Dank je wel! Dan ga ik na de zomer lekker overklokken, is me nu in ieder geval duidelijk dat ik nog even door kan met deze processor!
Waarom dan pas?
Die koeler die is linkte koelt sowieso beter dan de stock koeler die je er nu (waarschijnlijk) op hebt zitten en maakt minder geluid. Kost maar 4 tientjes, dus waarom dan wachten met aanschaffen?

Informaticus of vakkundig Googler?

• ShAd0w
Omdat ik binnenkort nog de kast vervang en dan sowieso alles uit elkaar ga halen, ben alleen nog aan het twijfelen tussen de PC in m'n tvmeubel te bouwen icm leuke waterkoeling, of bijvoorbeeld een mooie kast die leuk in de woonkamer staat.
Nu is het een vervallen kast van 8jaar oud waar de voor frontjes er al uit liggen...

Daarbij doet hij het nu prima, dus de behoefte niet om hem nu te gaan oc'n

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 13-02 11:15
PC in TV meubel bouwen kan misschien wel een leuk project zijn, maar is naar onderhoud en vervangen van onderdelen toe een nachtmerrie. Het is wat afhankelijk hoe je het monteert allemaal, maar tenzij je alles op een soort van verwijderbare tray gemonteerd krijgt, ga je altijd zitten klungelen rond dat meubel als je er iets aan moet veranderen (waar dan nog een tv op staat en mogelijks nog wel wat anders). Daar tegenover, een gewone case kun je op een tafel zetten en open schroeven.

Core i5 3570K is in elk geval goed genoeg voor de komende jaren en zou geen bottleneck mogen zijn voor een GTX 1070. Dat bij aanbevolen systeemeisen steeds nieuwere processors aangehaald worden, komt niet omdat die te traag zijn maar omdat ontwikkelaars alleen testen op nieuwere hardware. Ze gaan zichzelf niet verbranden door een processor aan te raden die ze niet getest hebben.

Wat 4K gamen op een GTX 1070 betreft, dat zal wel niet met alles open kunnen, als de GTX 1080 dat nog niet kan dan de 1070 zéker niet. Het verschil tussen de GTX 1080 en GTX 1070 gaat overigens waarschijnlijk groter zijn dan het verschil tussen de GTX 970 en GTX 980 (bij de 1070 is een groter deel van de core uitgeschakeld, lagere kloksnelheden, trager geheugen maar gelukkig wel even veel geheugen met evenveel ROPs).

• ShAd0w
Dan ben ik benieuwd naar de eerste fatsoenlijke benchmarks tussen 1070 en 1080... Maar wacht sowieso op het antwoord van AMD.

Bedankt voor alle reacties, voornaamste was dat ik me dus inderdaad kan focussen op een gpu upgrade en geen zorgen hoef te maken over m'n proc :) (en daarbij dan m-bord/geheugen/etc)
Pagina: 1