Starten Sensor Test (Prime95) via RealTemp bevriest PC

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiet Stiemer
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 04-09 10:15
Mijn vraag:
Hoe kan het dat mijn PC vastloopt 1 seconde na het starten van een Torture Test met Prime95?

Ik gebruik het programmaatje RealTemp om mijn temperaturen te monitoren. Via dit programma kun je een "Sensor Test" starten, dit is geloof ik gewoon een Torture Test aangezien dat in het volgende venster van Prime95 zelf staat. Als ik dat doe kan ik kiezen wat er precies getest moet worden, dan kies ik "Blend: (tests some of everything, lots of RAM tested)". Als ik dan op OK klik gebeurt er wel iets maar na een seconde loopt de PC vast. Mijn monitor blijft beeld geven maar de PC reageert nergens op. Ik sluit de PC dan af door de on/off switch ingedrukt te houden.

Relevante software en hardware die ik gebruik:

RealTemp
Prime95
Windows 10 Pro

Hardware:
i5 6600K (Let op! NIET overgeklokt)
ASRock Z170 Extreme4
Kingston HyperX Fury DDR4-2133 2×4GB
Geen dedicated GPU
NZXT S340 met 4 geïnstalleerde fans
BeQuiet! Pure Rock
NZXT Hale82 v2 550W

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Ik heb het 3x op de beschreven manier gedaan en er gebeurt telkens het zelfde. Ik heb gegoogled, toen kwam ik mensen tegen met ongeveer hetzelfde probleem alleen die hadden hun CPU overgeklokt. Daarom gaan de antwoorden voor mij niet op.

Het enige wat ik in de bios heb aangepast zijn de fan speeds: allemaal op silent. Mijn CPU idlet tussen de 18-23 graden Celsius.

Beste antwoord (via Kiet Stiemer op 25-05-2016 20:01)

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09 00:12

millman

6708Mhz @ -185c

Kijk.. t blijft met problemen toch trial and error. Een keertje je cpu voltage verhogen kan geen kwaad. Als t iets oplost weet je in welke hoek je t moet zoeken. Kijk ook naar je geheugen, je hdd smart readout enz enz

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Maak even een screenshot van je cpu onder load en dan cpu-z open. Weet je zeker dat je niet per ongeluk een auto oc hebt aangezet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiet Stiemer
millman schreef op zaterdag 21 mei 2016 @ 12:33:
Maak even een screenshot van je cpu onder load en dan cpu-z open. Weet je zeker dat je niet per ongeluk een auto oc hebt aangezet?
Oké, ik heb cpu-z gedownload, en bij het tablad "Bench" op stress CPU gezet (ik gebruik trouwens ook NZXT Cam software):

CPU onder load

Edit: Oh ja, ik weet vrij zeker dat ik alleen de fan speeds heb aangepast en geen frequenties, en ik geloof dat CPU-Z dat bevestigt.

[ Voor 11% gewijzigd door Kiet Stiemer op 21-05-2016 22:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Haal even alle reepjes ram eruit en dan 1 voor 1 testen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maks11223344
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 03-02-2023
millman schreef op zondag 22 mei 2016 @ 06:13:
Is dat cpu voltage niet wat laag ik heb ook een chip die met dat voltage nog niet draait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Ik vind t niet opvallend laag. Redelijk gewoon voor stock eigenlijk. Mijn 3770k op 1,16v 4600Mhz.. dat was laag ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiet Stiemer
maks11223344 schreef op zondag 22 mei 2016 @ 08:32:
[...]

Is dat cpu voltage niet wat laag ik heb ook een chip die met dat voltage nog niet draait?
Voltage is ook gewoon stock dus lijkt me normaal.
millman schreef op zondag 22 mei 2016 @ 06:13:
Zal ik morgen of misschien vanavond even doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maks11223344
Kiet Stiemer schreef op zondag 22 mei 2016 @ 21:02:
[...]

Voltage is ook gewoon stock dus lijkt me normaal.

[...]

Zal ik morgen of misschien vanavond even doen.
Alsof stock voltages altijd deugen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiet Stiemer
maks11223344 schreef op maandag 23 mei 2016 @ 01:29:
[...]

Alsof stock voltages altijd deugen?
Daar ging ik vanuit, ik heb weinig ervaring met overklokken. Als het niet zo is: ik leer graag :)

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Kijk.. t blijft met problemen toch trial and error. Een keertje je cpu voltage verhogen kan geen kwaad. Als t iets oplost weet je in welke hoek je t moet zoeken. Kijk ook naar je geheugen, je hdd smart readout enz enz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiet Stiemer
millman schreef op maandag 23 mei 2016 @ 13:10:
Ik heb nu met beide geheugen modules getest, hij crasht nog steeds. Het lijkt me dus aan iets anders liggen. Ik wil eigenlijk niet meteen voltage verhogen, aangezien hij gewoon op stock het zou moeten doen?

Edit: net Small FTT test ipv Blend gedaan, liep ook vast maar wel pas na 1 minuut.
Heb ook de UEFI al een keer op de default settings gezet.

[ Voor 11% gewijzigd door Kiet Stiemer op 24-05-2016 15:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maks11223344
Kiet Stiemer schreef op dinsdag 24 mei 2016 @ 13:05:
[...]

Ik heb nu met beide geheugen modules getest, hij crasht nog steeds. Het lijkt me dus aan iets anders liggen. Ik wil eigenlijk niet meteen voltage verhogen, aangezien hij gewoon op stock het zou moeten doen?

Edit: net Small FTT test ipv Blend gedaan, liep ook vast maar wel pas na 1 minuut.
Heb ook de UEFI al een keer op de default settings gezet.
Verhoog je het lekker niet :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiet Stiemer
maks11223344 schreef op dinsdag 24 mei 2016 @ 15:37:
[...]

Verhoog je het lekker niet :/
Dat is een niet-zo-nuttige-reactie, heb je nog iets toe te voegen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maks11223344
Kiet Stiemer schreef op dinsdag 24 mei 2016 @ 17:22:
[...]

Dat is een niet-zo-nuttige-reactie, heb je nog iets toe te voegen?
Ja ik zou zeggen probeer het eens....
Jij maakt een topic voor advies ik geef het en je slaat het meteen in de wind ja dan niet he?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiet Stiemer
millman schreef op maandag 23 mei 2016 @ 13:10:
Kijk.. t blijft met problemen toch trial and error. Een keertje je cpu voltage verhogen kan geen kwaad. Als t iets oplost weet je in welke hoek je t moet zoeken.
Nou, ik heb het aangedurfd: ik heb in offset mode de CPU Vcore met 5 mV verhoogd... En nu houdt 'ie het wel vol! Tot nu toe. Ik vind het toch wel raar dat zo'n CPU vanuit de fabriek een torturetest niet kan runnen. Wat denk jij hierover, millman?

Edit:

Hier trouwens hoe die nu loopt:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/RGSVKPgnyTQn2kkcKxjb5PoH/thumb.png

[ Voor 15% gewijzigd door Kiet Stiemer op 25-05-2016 19:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Als je het probleem kan reproduceren en je ZEKER weet dat t daaraan ligt, dan is een RMA voor de cpu een voor de hand liggende keuze. Echter kan het ook een probleem zijn met je voeding of je moederbord. Een cpu hoort stock gewoon stabiel te zijn. Simpel. Je bent in ieder geval een stap verder gekomen. Je kan je voltage natuurlijk ook gewoon een paar tikjes geven, maar de OCD'er in mij wil t perfect hebben, zou m daarom nu terugsturen als je nog even zonder kan (Ik kan dat niet helaas, maar zit met en soortgelijk geheugen probleem)

* wel even Maks bedanken voor zn tip in deze, was uiteindelijk zijn idee ;)

Overigens is je baseclock 0,9 te hoog, maar dat terzijde

[ Voor 47% gewijzigd door millman op 25-05-2016 20:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiet Stiemer
millman schreef op woensdag 25 mei 2016 @ 20:20:
Als je het probleem kan reproduceren en je ZEKER weet dat t daaraan ligt, dan is een RMA voor de cpu een voor de hand liggende keuze. Echter kan het ook een probleem zijn met je voeding of je moederbord. Een cpu hoort stock gewoon stabiel te zijn. Simpel. Je bent in ieder geval een stap verder gekomen. Je kan je voltage natuurlijk ook gewoon een paar tikjes geven, maar de OCD'er in mij wil t perfect hebben, zou m daarom nu terugsturen als je nog even zonder kan (Ik kan dat niet helaas, maar zit met en soortgelijk geheugen probleem)

* wel even Maks bedanken voor zn tip in deze, was uiteindelijk zijn idee ;)

Hmmm oké bedankt!
En inderdaad, die OCD'er is ook in mij wel terug te vinden. Ik wil wel waar voor mijn geld ;p
maks11223344 schreef op dinsdag 24 mei 2016 @ 18:26:
[...]

Ja ik zou zeggen probeer het eens....
Jij maakt een topic voor advies ik geef het en je slaat het meteen in de wind ja dan niet he?
Sorry Maks, bedankt! Ik kon uit je reacties niet echt een advies opmaken, vandaar dat ik het idee had dat je alleen gewoon commentaar leverde waar ik niet zoveel aan had. Na het herlezen van je reacties snap ik dat je ermee bedoelde "het voltage lijkt me wat laag, dus ligt het voor de hand het even proberen te verhogen."
Edit: Misschien zou je het iets letterlijker kunnen brengen, en "Dan doe je het lekker niet" kwam natuurlijk niet zo heel sympathiek over. Kan zeker aan mij liggen!

[ Voor 5% gewijzigd door Kiet Stiemer op 25-05-2016 20:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maks11223344
Kiet Stiemer schreef op woensdag 25 mei 2016 @ 20:56:
[...]

Hmmm oké bedankt!
En inderdaad, die OCD'er is ook in mij wel terug te vinden. Ik wil wel waar voor mijn geld ;p

[...]

Sorry Maks, bedankt! Ik kon uit je reacties niet echt een advies opmaken, vandaar dat ik het idee had dat je alleen gewoon commentaar leverde waar ik niet zoveel aan had. Na het herlezen van je reacties snap ik dat je ermee bedoelde "het voltage lijkt me wat laag, dus ligt het voor de hand het even proberen te verhogen."
Edit: Misschien zou je het iets letterlijker kunnen brengen, en "Dan doe je het lekker niet" kwam natuurlijk niet zo heel sympathiek over. Kan zeker aan mij liggen!
sorry hat wat duidelijker moeten wezen maar mooi dat het opgelost is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiet Stiemer
millman schreef op woensdag 25 mei 2016 @ 20:20:

Op dat screenshot inderdaad, maar hij schommelde nogal. 100.7 of 100.8 kwam ook voor en soms even onder de 100.
Ik heb in de UEFI de baseclock van auto naar 100.00 veranderd, hierdoor is hij een stuk stabieler maar nog steeds zit ie soms op 99.98 en soms op 100.02. Ik heb 99.93/99.95 en 100.05 ook meerdere keren voor bij zien komen.
Wat veel gebeurt is zo:
  • 100.00 verandert voor een seconde naar 100.02
  • Meteen daarna verandert 100.02 naar 99.98, weer voor een seconde
  • En dan gaat ie weer terug naar 100.00
Is dit naast dat de PC vanuit de fabriek geen stress test kan runnen ook een bewijs een niet-zo-geweldige CPU? Ik twijfel nog wel over een RMA namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Nee.. dit is standaard. Je kan het stabiliseren door in bios Vt-d ondersteuning uit te zetten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiet Stiemer
millman schreef op vrijdag 27 mei 2016 @ 14:29:
Nee.. dit is standaard. Je kan het stabiliseren door in bios Vt-d ondersteuning uit te zetten..
Dankje, heb het gedaan alleen nu geeft ie max multiplier 35 in cpu-z... oftewel hij doet turbo boost niet. Ook fluctueert de bclk nog steeds!

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/owtEwRZDTRL9fhnQ3PrltMya/thumb.png

Edit: Nu even prime small fft aan het draaien, Turbo Boost is echt op een of andere manier niet meer actief. De bclk is grootste deel van de tijd trouwens wel stabiel op 100mhz, horen die kleine fluctuaties er misschien gewoon bij?

[ Voor 18% gewijzigd door Kiet Stiemer op 27-05-2016 21:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Hmmm.. kom er later even op terug.. zet maar terug dan. Vreemd wel.. je zet virtualisatie uit en turbo gaat uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiet Stiemer
millman schreef op vrijdag 27 mei 2016 @ 21:42:
Hmmm.. kom er later even op terug.. zet maar terug dan. Vreemd wel.. je zet virtualisatie uit en turbo gaat uit?
Ja, inderdaad! Ik zet zo even alles op default en dan zet ik vt-d weer uit. Kijken of t weer gebeurd.

Fijn dat je me helpt trouwens, dank:)

Edit: Oké ik zette alles op default, alleen vt-d uitgeschakeld. Blend test gestart en PC loopt meteen weer vast. Toen vcore offset +5 mV en hij runt weer. Turbo Boost doet het gewoon weer maar de bclk is zoals je eerder zag weer 0,9 te hoog:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/XZQcYaBXhq6Qn4aH2Y1Kln6s/thumb.png

Ook fluctueert de bclk nog steeds.

[ Voor 37% gewijzigd door Kiet Stiemer op 27-05-2016 22:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Die bclk is op zich geen enkel probleem. Op mijn gigabyte bord moest ik VT-d uitschakelen om die bclk stabiel te krijgen (en dat werkt echt! op GB-Z97X-SOC Force). Maar dat is op zich een rare gang van zaken natuurlijk. Spread spectrum uitschakelen kan helpen. en je bclk zelf op 100.01 zetten ipv auto is ook een goeie,

[ Voor 6% gewijzigd door millman op 27-05-2016 22:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiet Stiemer
Oké, ik heb een lichte overklok naar 4GHz geprobeerd door multiplier naar 40 te doen. Ik startte de prime95 blend test eeeeen... Hij liep vast. Toen VCore weer 0,005V verhoogd en hij runt tot nu toe wel.

Ik heb even gekeken en nagedacht en ik bedacht me dat het vastlopen komt doordat die bclk zo op en neer gaat. Want de test loopt (zonder vcore verhoging) tot de bclk een beetje omhoog gaat en dan gaat dus de core speed iets omhoog en daarvoor is dan niet genoeg voltage.

Nu met de vcore verhoging zit 'ie trouwens op 1,232V.

Dit is met small fft, eventjes stabiel:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/ekeepvywIjyNMKhcsDNTREe5/thumb.png

En dan verandert ie weer een beetje:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/g9vV6k1435qBmsmqLRMUvMnK/thumb.png

Ik zie nu dat CPU-z en HWMonitor niet precies dezelfde core speed aangeven.
Pagina: 1