upgrade video kaart dochter

Pagina: 1
Acties:

• noiz13
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 10-02 10:54
mijn dochter van 8 heeft een eigen pc gebouwd zelf betaald en alles maar ze wil graag upgraden, kunnen jullie haar helpen?

Ik zoek een? video kaart upgrade

Wat is je budget?
max 55 euro klinkt weinig maar ze gaat hm zelf kopen

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
als hegt maar werkt en waar voor haar geld

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
in haar pc zit nu:
moboasus P8H67-V
cpu I3 2120
ram4 Gb 1x4
gpu XFX GeForce 9800 GTX+ 512MB DDR3 Standard

in de toekomst wil ze haar cpu vervangen met een i7 maar i5 moet toch genoeg zijn voor gamen?
ben qua hardware redelijk noob dus alle input is welkom.

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15-02 20:21

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Wat speelt ze voor spellen?

Meestal is een i5 genoeg power.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Wat Damic zegt. Ligt er een beetje aan wat ze speelt. Maar als je binnen de 55 euro wil blijven voor een videokaart, zijn er wel opties. Niet dat je dan geniaal snelle kaarten krijgt tho. Maar beter dan de onboard van een 2nd Gen i3/i5/i7 absoluut.

Een snelle surf door de Pricewatch geeft me deze twee (ok, 3, als je memoryopties mee telt) resultaten:
pricewatch: PNY GeForce GT 730 1GB Passive
of
pricewatch: Gainward GeForce GT 730 2GB DDR3 SilentFX
en
pricewatch: Powercolor R7 240 2GB DDR3 LP

Vraag is hier wel of 2GB nodig is met dergelijke kaarten, en ik kon van de gt730 een 1GB versie vinden voor minder dan 55 euro, dus ik denk dat je daar mee het beste af bent.

Volgens Passmark zijn ze ook aardig aan elkaar gewaagd: http://www.videocardbench...php?cmp[]=2906&cmp[]=2713
Dus dat maakt de keus voor de goedkoopste het meest logisch.
En wat onder mij zegt, used is meestal interessanter. Tenzij je haar specifiek kennis wil laten maken met retail, en hoe snel je hard verdiende centjes de deur weer uit gaan als je iets wil :P

Edit:
Ook even die 9800GTX+ bij de vergelijking gedaan.
http://www.videocardbench...=2906&cmp[]=2713&cmp[]=92
Ziet er naar uit dat ze met een nieuwe kaart binnen de 55 euro er niet echt op vooruit gaat. Of de huidige moet kaduuk zijn.

[ Voor 25% gewijzigd door McKaamos op 21-05-2016 11:27 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Ik denk dat gezien het budget er een betere bang for the buck is bij tweedehands gpu's.

http://tweakers.net/categ...DqklN9EyuUrMxNYbzMPJDSWgA

[ Voor 47% gewijzigd door CH4OS op 21-05-2016 11:22 ]

• Richardus27
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 09:44

Richardus27

PC beunhaas extraordinaire!

CH40S schreef op zaterdag 21 mei 2016 @ 11:19:
Ik denk dat gezien het budget er een betere bang for the buck is bij tweedehands gpu's.

http://tweakers.net/categ...DqklN9EyuUrMxNYbzMPJDSWgA
Eensch, om eerlijk te zijn zijn de snelheidswinsten die 55 euro niet waard met nieuwe kaarten.
Zou gewoon tweedehands gaan kijken voor iets in de buurt van een GTX 650/660.

Over de CPU upgrade: misschien handig om tijdens games de belasting op de GPU in de gaten te houden:
Daalt deze nooit onder de 90%? Dan is upgraden niet echt nodig.
Indien wel nodig: tweedehands I5-2xxx CPU's kosten momenteel bijna niks :P

Nog even belangrijk: Wat voor voeding heeft ze momenteel? Niet alleen wattage, maar ook merk en type.

[ Voor 6% gewijzigd door Richardus27 op 21-05-2016 11:31 ]

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 11:21
Ik zou ook 2e hands kijken, een 6870-6950 is pakweg 2,5x zo snel als de 9800gtx+.
Een 730 is volgens mij niet eens 1,5x zo snel.

De vraag welke games ze speelt blijft overigens, misschien is de 9800 al voldoende..
Tevens moeten we even weten welke voeding er precies in zit.

• noiz13
Ze wil heel graag sims4 spelen simcity,maar ik wil ook dat het redelijk futurproof word stel ze wil fallout spelen straks of gta5 om maar even zware games te noemen.

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

noiz13 schreef op zaterdag 21 mei 2016 @ 12:09:
Ze wil heel graag sims4 spelen simcity,maar ik wil ook dat het redelijk futurproof word stel ze wil fallout spelen straks of gta5 om maar even zware games te noemen.
GTAV zou je volgens de systeemeisen net moeten redden met een GT730. Maja, dan speel je met alles op low quality.
Fallout4 wil minstens een GTX550 of HD7870 en een Quadcore CPU.

Kortom, een nieuwe kaart ga je niet redden. Gebruikt geeft je wel een redelijke kans.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:07
Ik zou willen adviseren dat ze nog even doorspaart. Wanneer Polaris (nieuwe generatie gpu's van AMD) binnen enkele maanden beschikbaar is, zullen de prijzen van tweedehands videokaarten gaan dalen. Voor Fallout/GTA5 is namelijk op z'n minst wel een HD 7950/7970 (280(X)/285/380(X)) of GTX 960 aan te raden.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

• J.S. Bach
  • Registratie: September 2008
  • Niet online

J.S. Bach

Geen dag zonder Bach

Dit heb je nodig om GTA V een goed te kunnen draaien

OS: Windows 8.1 64 Bit, Windows 8 64 Bit, Windows 7 64 Bit Service Pack 1
Processor: Intel Core i5 3470 @ 3.2GHZ (4 CPUs) / AMD X8 FX-8350 @ 4GHZ (8 CPUs)
Memory: 8GB
Video Card: NVIDIA GTX 660 2GB / AMD HD7870 2GB
Sound Card: 100% DirectX 10 compatible
HDD Space: 65GB
DVD Drive

Johann Sebastian Bach

• Baloes
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 15-02 23:39
Uh...8 jaar en dan fallout en GTA? :) Gaat nog wel ff duren voordat ze daaraan zal beginnen....toch? :)

En voor zwaardere games is de 4GB RAM ook niet genoeg..

Sims 4 is geen zwaar spel en zou op de huidige videokaart moeten draaien :

YouTube: The Sims 4 na 9800 GT

Ik zou eerder die voeding in de gaten houden. Die is ancient : pricewatch: OCZ PowerStream OCZ600ADJSLI, 600W (ATX12V 2.01, SLI)

(staat in de inventaris..sry moest het ff weten)

Is die al meer dan 10 jaar oud?
Dan zou ik beginnen met die te vervangen. Een voeding die niet goed meer functioneert kan zonder dat je het in de gaten hebt langzaam maar zeker je spullen slopen (of in 1 keer :) ). Dan ben je nog veel verder van huis. Een goede voeding voelt dan wel niet als een lekkere investering omdat je er niets van terugziet maar is zeer belangrijk voor de levensduur van je pc.

[ Voor 18% gewijzigd door Baloes op 21-05-2016 12:33 ]

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Baloes schreef op zaterdag 21 mei 2016 @ 12:28:
Uh...8 jaar en dan fallout en GTA? :) Gaat nog wel ff duren voordat ze daaraan zal beginnen....toch? :)

En voor zwaardere games is de 4GB RAM ook niet genoeg..

Sims 4 is geen zwaar spel en zou op de huidige videokaart moeten draaien :

YouTube: The Sims 4 na 9800 GT

Ik zou eerder die voeding in de gaten houden. Die is ancient : pricewatch: OCZ PowerStream OCZ600ADJSLI, 600W (ATX12V 2.01, SLI)

(staat in de inventaris..sry moest het ff weten)

Is die al meer dan 10 jaar oud?
Dan zou ik beginnen met die te vervangen. Een voeding die niet goed meer functioneert kan zonder dat je het in de gaten hebt langzaam mar zeker je spullen slopen. Dan ben je nog veel verder van huis. Een goede voeding voelt dan wel niet als een lekkere investering omdat je er niets van terugziet maar is zeer belangrijk vooor de levensduur van je pc.
tijd voor een zakgeld upgrade zeg maar :P

moederbord is nog wel prima, kan ook genoeg upgrade aan in de toekomst.
processor, dual core maar wel aardig rap, nog geen bottleneck.
geheugen: 2x4gb is tegenwoordig wel lekker.
videokaart: 9800gtx verkopen en minimaal 7950/7970/280 weer kopen (2e hands), voor een euro of 80/90.
voeding: mocht het een oud beestje zijn ook direct vervangen en de oude naar de milieustraat, zou jammer zijn als hij de pc meeneemt wanneer hij de geest geeft.

Nukezone FTW

• noiz13
wat voor voeding zou ik nodig hebben 500?

• Puddi Puddin
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 11:13

Verwijderd

In een 2e generatie Core i kan je prima af met een pricewatch: be quiet! System Power B8 450W.

Voor een videokaart kijk je het beste naar een gebruikte HD 7790/7850/7870

• Flaat
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 26-11-2025
Ik zou de voeding lekker laten voor wat het is, er is inderdaad een kans dat het de rest kapot maakt maar die kans is heel klein, het is een 600 watt voeding die zeer waarschijnlijk zn hele leven op minder dan 50% load heeft gelopen. Enig idee hoe oud hij echt is?

Ik verder nog even doorsparen, rond de 70 kan je veel leuke 2dehands kaarten kopen zoals de 7850, 7870, 7950 en die zijn voor heel veel games voldoende als je de settings niet te hoog opschroeft.

• noiz13
hij zat in de kast die ze tweede hands kocht samen met de video kaart staat een stempel op met 2008.van de week de voeding uit elkaar gehaald en schoongemaakt met aircan en alcohol doekjes.

[ Voor 31% gewijzigd door noiz13 op 21-05-2016 13:16 ]

• Technomania
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11:30
Geen advies want er staan er genoeg hierboven.

Wel compliment naar je dochter dat ze het zelf betaald, en een compliment naar jullie dat ze niet zomaar het nieuwste van het nieuwste krijgt. Chapeau

Niets is onmogelijk voor de mens die het zelf niet hoeft te doen

• noiz13
technomania schreef op zaterdag 21 mei 2016 @ 13:50:
Wel compliment naar je dochter dat ze het zelf betaald, en een compliment naar jullie dat ze niet zomaar het nieuwste van het nieuwste krijgt. Chapeau
Op het moment leven we van bijstand (kapote knieën reïntegratie traject) kan zoiezo niks nieuws duurs veroorloven. Maar ik eet wel een snitschel minder als zij gelukkig is en ik vind dat als ze het zelf koopt dat ze het meer waardeert en respecteert.

• auto660
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 14-02 14:08

auto660

1991 240 GL Brick

Ik zou die voeding gewoon blijven gebruiken, wel even controleren of de condensatoren niet bol staan. Staan ze niet bol -> good to go.

Zet er dan nog even een 7850 in en prik er 4GB ram bij en dan heb je een leuke instap game-pc.

EDIT:

Of een 5870 bijvoorbeeld, iets langzamer als een 7850 maar op zich nog snel zat, met zijn TDP van 188W zou het ook geen probleem moeten zijn voor de voeding.
V&A aangeboden: Asus EAH5870/2DIS/1GD5/A

[ Voor 41% gewijzigd door auto660 op 21-05-2016 17:10 ]

Gaming~ |Ryzen 5 5500, Asrock B450M PRO4, 16GB 2666@3600MHz DDR4, GTX1650 Super 4GB, 1TB + 256GB SSD, 250W Apevia PSU| Workstation~ |Q9550, 8GB CL4 DDR2, P5B Premium, GTX950, 512GB SSD + 1TB HDD, 550W PSU

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 15-02 20:56

Thomg

Aww yiss

€50,- voor een 5870 is het absoluut niet waard. Performance is vergelijkbaar met een 7790 met een veel hoger verbruik en geen dx 11 support.
1GB is ook te weinig voor recente spellen.

Verwijderd

Flaat schreef op zaterdag 21 mei 2016 @ 13:10:
Ik zou de voeding lekker laten voor wat het is, er is inderdaad een kans dat het de rest kapot maakt maar die kans is heel klein, het is een 600 watt voeding die zeer waarschijnlijk zn hele leven op minder dan 50% load heeft gelopen. Enig idee hoe oud hij echt is?
Geen idee hoe je erbij komt dat de kans klein is. Want het is eigenlijk onmogelijk dat de voeding nog goed is. De kans dat de condensators niet stuk zijn en de ripple niet extreem hoog is, is zo goed als afwezig.

• noiz13
waarom zou ze een A merk kopen tegen over een b/c merk zo als de Ewent EW3900

Verwijderd

Omdat ze niks heeft aan zo'n beroerde voeding die misschien op een goede dag 200W stabiel kan leveren.

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15-02 11:44
noiz13 schreef op zaterdag 21 mei 2016 @ 19:12:
waarom zou ze een A merk kopen tegen over een b/c merk zo als de Ewent EW3900
Je wilt niet dat er tijdens het gamen ineens vonken uit de voeding komen waarna je mag hopen dat alleen de voeding kapot is. Ik heb dat vroeger bij 2 voedingen gehad, 1 zorgde ervoor dat het moederbord ook heerlijk doorbrandde en bij de andere was gelukkig alleen de voeding kapot.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

• noiz13
Weer wat geleerd ik ben er niet super thuis in.

• auto660
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 14-02 14:08

auto660

1991 240 GL Brick

Verwijderd schreef op zaterdag 21 mei 2016 @ 17:44:
[...]

Geen idee hoe je erbij komt dat de kans klein is. Want het is eigenlijk onmogelijk dat de voeding nog goed is. De kans dat de condensators niet stuk zijn en de ripple niet extreem hoog is, is zo goed als afwezig.
Ik dacht op jonnyguru gelezen te hebben dat het wel een oké voeding was, normaal schreeuwen ze daar (terecht) altijd moord en brand als er slechte caps in zitten. My bad, nieuwe voeding dus :)

Gaming~ |Ryzen 5 5500, Asrock B450M PRO4, 16GB 2666@3600MHz DDR4, GTX1650 Super 4GB, 1TB + 256GB SSD, 250W Apevia PSU| Workstation~ |Q9550, 8GB CL4 DDR2, P5B Premium, GTX950, 512GB SSD + 1TB HDD, 550W PSU

• Flaat
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 26-11-2025
Verwijderd schreef op zaterdag 21 mei 2016 @ 17:44:
[...]

Ik heb in geen 10 jaar werk met computers en servers een moederbord zien doorbranden oid door een kapotte voeding, ook niet in de meest belabberde data centra waar voedingen tegen de 100% load draaien in een vochtige omgeving...

Dat het kan gebeuren klopt, maar om haar kleine budget naar een voeding te doen is simpelweg zonde.

[ Voor 8% gewijzigd door Flaat op 22-05-2016 01:05 ]

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07:49
Flaat schreef op zondag 22 mei 2016 @ 01:03:
[...]

Ik heb in geen 10 jaar werk met computers en servers een moederbord zien doorbranden oid door een kapotte voeding, ook niet in de meest belabberde data centra waar voedingen tegen de 100% load draaien in een vochtige omgeving...

Dat het kan gebeuren klopt, maar om haar kleine budget naar een voeding te doen is simpelweg zonde.
Toch leuk dat ik in mijn 15/20 jaar(als concument) al 5 voedingen heb moeten vervangen omdat hij voor problemen zorgt. Waarvan er 2 het mobo sloopte en 2 voor problemen zorgde. En zijn hele pc omdat hij letterlijk in brand was gegaan toen wij even niet in de kamer was. En het leven van mijn zoon(in zijn geval zijn dochter) is meer waard dan een pc ooit zal kosten.

Verwijderd

[...]

Doorbranden hoeft ook lang niet altijd. Vaak zijn het ook de hoge stroompieken die zo'n oude voeding gewoon doodleuk doorgeeft aan de componenten waardoor deze op korte of iets langere termijn aan overlijden. Juist als je niet veel te besteden hebt is een normale voeding van belang, anders kun je straks één of meerdere componenten of zelfs heel de pc weer gaan vervangen.

@ts
Een 'te doen' voeding voor een systeem als dit hoeft ook niet per'se heel duur te zijn:
pricewatch: be quiet! System Power B8 350W
Wel opletten dat je een videokaart neemt die niet meer dan een 6 of 8 pins PEG connector nodig heeft en de kabels zijn ook niet heel lang dus voor een grote ATX kast waar de voeding onderaan zit minder geschikt.

De eerder aangeraden Corsair CX450M is wel de betere optie natuurlijk en zal langer meegaan.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 22-05-2016 07:51 ]

• noiz13
zou een tweede hands voeding ook wat zijn of af te raden?

• arbraxas
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 06-02 19:47
Als je een goede 2e hands op de kop kunt tikken is dat helemaal geen probleem.
Heb hier zelf een Coolermaster Real Power Pro 850W al 3 jaar snorren. 2e hands gekocht.

Before we work on artificial intelligence, let`s do something about natural stupidity

Verwijderd

Als je een leuke deal vind voor een voeding die niet de oud is kan het wel, alleen met een laag budget als deze haal je er tweedehands vaak niet echt voordeel mee qua prijs/kwaliteit/levensduur tegenover bijvoorbeeld een nieuwe System Power B8 350w.

Verwijderd

[...]

Ik had het niet over doorbranden. Ik gaf aan dat zijn voeding vrijwel zeker al een tijd stuk is en gevaarlijk hoge ripple levert aan de andere onderdelen van de PC.

Ik heb vorige week even een voeding getest met enkele defecte condensators, een Zalman ZM850-HP. Deze voeding kon nog gewoon 850W leveren, maar de ripple die werd afgegeven was gevaarlijk hoog. Zelfs toen de voeding maar 85W leverde was de ripple op de 5V al 500mV, een halve volt ripple dus! Maximale toegestaande waarde is 50mV volgens de ATX specificatie. De andere spanningen vielen trouwens ook ver buiten de specificatie op ripple gebied, spanningsstabiliteit was overigens prima. Dus mocht je braaf met je multimeter checken of de voeding nog goed was had je niks vreemds gemeten.

Maar zo'n hoge ripple is een aanslag op de andere componenten. Die zullen met zo'n voeding met hoge ripple nooit een lang leven kunnen hebben. De slijtage op de andere componenten is enorm veel groter dan bij een goed werkende voeding.

Zijn Power Stream is gemaakt door Topower, niet een hele slechte fabrikant uit die tijd, maar de condensators in die voedingen waren vaak wel beroerd. Die van hem is geen uitzondering die komen van JEE en dacht ook enkele van Fuhjyyu. Dit zijn beide zulke beroerde condensators dat het gewoon onmogelijk is dat die nu nog goed zijn. Zelfs al had je de voeding nooit gebruikt waarschijnlijk. Condensators waren dat waarschijnlijk nu ook stuk geweest. Ze slijten namelijk ook als je ze niet gebruikt.
noiz13 schreef op zondag 22 mei 2016 @ 11:26:
zou een tweede hands voeding ook wat zijn of af te raden?
Zo lang het een goede voeding is, is dat geen probleem.

• noiz13
Heb voor haar net een corsair vs550 besteld kan ze daar mee uit de voeten?

Verwijderd

noiz13 schreef op maandag 23 mei 2016 @ 10:02:
Heb voor haar net een corsair vs550 besteld kan ze daar mee uit de voeten?
De Corsair VS550 is een vrij slechte voeding en geen goede keuze. De voeding mist ook ondersteuning voor de C6 en C7 power states van Haswell, Broadwell en Skylake CPU's.

• noiz13
Welke is beter in de zelfde prijsklasse?
Corsair CX450M?

[ Voor 17% gewijzigd door noiz13 op 23-05-2016 10:30 ]

Verwijderd

noiz13 schreef op maandag 23 mei 2016 @ 10:26:
Welke is beter in de zelfde prijsklasse?
Corsair CX450M?
Ja en de Antec VPF 450W en Cooler Master G450M, allemaal hun voor en nadelen.

De Antec en Corsair zijn kwalitatief net wat beter.
De Corsair en Cooler Master hebben beide 5 jaar garantie.
De Corsair en Cooler Master zijn beide semi-modulair.
De Corsair en Cooler Master zien het beste eruit door sleeving en zwarte kabels.
De Cooler Master is het stilste.

• noiz13
De Cooler Master G450M kan ie het systeem draaien de psu is nu 650 wat?

Verwijderd

noiz13 schreef op maandag 23 mei 2016 @ 10:39:
De Cooler Master G450M kan ie het systeem draaien de psu is nu 650 wat?
Ja geen probleem, met i3 en 9800GTX+ zit je op hooguit 300W maximaal.
Pagina: 1