Hulp remlicht spanning verdelen en dergelijke

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Genius-General
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 05-10 22:19

Genius-General

Expect the Unexpected

Topicstarter
Beste tweakers,

Voor een trekker project heb ik de orginele achterlichten op gezocht maar helaas is deze niet voorzien van een "remlicht" het achterlicht brandt dus altijd op 12V.

Mijn vraag is dus kan ik de 12V lijn dimmen met een weerstand en diode zodat ik daar op 6V uit kom. Heb zelf ook al gedacht aan een spanningsdivider met 2 weerstanden, leek mij handiger als ik met 1 klaar ben. Dan wou ik er nog een andere draad aan knopen die op het remlicht is verbonden.

Het idee is dus als mijn licht gewoon brandt dat het dan op 6V is en als ik de rem indruk hij op 12V springt

Graag wou ik weten of mijn redenering juist is en dat jullie misschien een beter idee hebben. In iedergeval hoor ik het graag!

Afbeeldingslocatie: http://s32.postimg.org/w8eavc51d/IMG_20160520_225034.jpg (Idee waar het om gaat)

[ Voor 8% gewijzigd door Genius-General op 20-05-2016 23:29 ]

Beste antwoord (via Genius-General op 21-05-2016 00:33)

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17:04

orf

Kun je de lichten niet in serie zetten en als remlicht paralel? Dan verstook je ook geen stroom met de weerstanden.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bij een halogeenlampje zal je redenering welk kloppen denk ik. Of dat wettelijk mag en de beste oplossing is betwijfel ik... als je maar 6v op je verlichting gaat zetten gaat die ook maar zwak branden. Lijkt me toch niet ideaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Genius-General

Genius-General

Expect the Unexpected

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 20 mei 2016 @ 23:33:
Bij een halogeenlampje zal je redenering welk kloppen denk ik. Of dat wettelijk mag en de beste oplossing is betwijfel ik... als je maar 6v op je verlichting gaat zetten gaat die ook maar zwak branden. Lijkt me toch niet ideaal.
Als ik er nou een weerstand van 120ohm aanknoop er vanuit gaande dat de lamp rond de 240ohm zit dan brand ie met ~8V

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17:04

orf

Kun je de lichten niet in serie zetten en als remlicht paralel? Dan verstook je ook geen stroom met de weerstanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Genius-General

Genius-General

Expect the Unexpected

Topicstarter
orf schreef op zaterdag 21 mei 2016 @ 00:06:
Geniaal! Dat ik daar niet eerder aan heb gedacht. Ik denk dat mijn vraag zo is beantwoord met simpele oplossing, bedankt!