Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xudonax
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 29-07 13:34
Mijn vraag
Ik heb momenteel één LG 34UM95-P met een resolutie van 3440x1440, en zou graag een tweede aansluiten. Lukt dit met een Displayport MST hub (desktop) en/of een enkele Thunderbolt kabel (laptop)?

Eventueel kan ik het 2e scherm natuurlijk via HDMI aansluiten op de desktop, maar ideaal is anders natuurlijk.

Relevante software en hardware die ik gebruik
2x LG 34UM95-P, met daarbij voor Thunderbolt een MacBook Pro 15" uit 2012 (deze kan volgens Apple 2 Thunderbolt schermen aan: 3. How many Apple Thunderbolt Displays can I use with my Mac in OS X?), en ik zou hier de Thunderbolt pass-through voor willen gebruiken aangezien mijn laptop slechts één Thunderbolt aansluiting heeft.

Voor Displayport gebruik ik een Sapphire R9 290X 4GB GDDR5 TRI-X welke ik graag zou willen combineren met bijvoorbeeld een Club 3D SenseVision MST Hub DisplayPort 1-3 of een variant hierop.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb nog niets geprobeerd, aangezien ik het tweede scherm nog niet heb :+ Wel heb ik gezocht, en hoewel ik erg weinig informatie kan vinden over de maximale resolutie die Thunderbolt (1) ondersteund, maar met 10Gbps per channel (en twee channels) verwacht ik dat dit zou werken aangezien ieder display op 60Hz/FPS "slechts" ~6,64Gbps nodig zou hebben:
  • 3440x1440 = 4,953,600 pixels;
  • 24 bpp levert 118,886,400 bit per frame op;
  • Dat maal 60 frames per seconde levert 7,133,184,000 bit per seconde op;
  • En dat is 6,6433Gbps.
Het zou helemáál ideaal zijn als ik vervolgens ook nog een Thunderbolt device op het einde kan aansluiten (bijvoorbeeld een Blackmagic Design Intensity Extreme), maar als dat niet meer kan dan maakt dat me ook niet zo héél veel meer uit. Aan de andere kant, Apple claimt dat je 6 Thunderbolt devices zou moeten kunnen daisy chainen dus wie weet ;)

Qua Displayport is er meer te vinden, maar dat ziet er wat minder rooskleurig uit. Volgens de afbeelding bij het artikel op de DisplayPort site zou er 5 maal een 1680x1050 monitor, 4 maal een 1920x1200 monitor, 2 maal 2560x1600 of 1 maal UHD aangesloten kunnen worden per poort. Iedere resolutie komt nét wat te kort om echt twee maal een dergelijk scherm aan te sluiten. Aan de andere kant vind ik dat Displayport 1.2 een bandbreedte heeft van 17.28 Gbps, terwijl ik dus per scherm de eerder genoemde ~6,64Gbps nodig heb op 8bpp, en op 10bpp zou ik nét over de limiet heen gaan met 8,92Gbps per scherm (dus 17,84Gbps voor beide schermen). 10bpp zou leuk zijn, maar is niet heel nodig voor beide schermen (slechts één die ik daadwerkelijk op 10bpp zou willen draaien).

Zijn er mensen met ervaring welke dit kunnen bevestigen danwel ontkrachten?

[ Voor 5% gewijzigd door Xudonax op 20-05-2016 23:02 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xudonax
Okay, ik heb de gok genomen en zowel de displays als de splitter besteld. Het vervelende nieuws is dat het op DisplayPort 1.2 helaas niet haalbaar is (ik ga de splitter dan ook terugsturen). De MacBook Pro uit 2012 werkt echter wel gewoon via Thunderbolt passthrough. Ik denk dat ik het tweede scherm gewoon via HDMI ga aansturen, 50Hz vs 60Hz is niet iets wat ik verwacht te kunnen zien.

Experiment is dus half gelukt, misschien dat het tegen de tijd van DisplayPort 1.3 of 1.4 uitgangen en hubs wel werkt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:41

nelizmastr

Goed wies kapot

DP 1.4 bestaat al lang hoor ;) alleen gaat je Mac het nooit ondersteunen tot je upgradet naar een Mid 2015 of mogelijk de volgende generatie die volgende maand wordt onthuld.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xudonax
Het is meer dat mijn R9 290X het niet wilt doen ;) De Mac loopt vrolijk via Thunderbolt en afgezien van wat kleine grafische corrupties hier en daar (o.a. Skype) heb ik daar geen enkel probleem. Voor nu heb ik het op mijn desktop (met R9 290X) dus maar aangesloten via 1x DP + 1x HDMI.