Hulp nodig bij airflow nieuwe case

Pagina: 1
Acties:

• Gubbel
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 27-10-2024
Ik zoek een?
Nieuwe behuizing.
Ik heb momenteel een Fractal Design Define Mini en mijn MSI R9 290 wordt na 5 minuten gamen ruim 90+ graden en dan klapt de kaart er uit. RMA heeft geen nut, Megekko besluit dat het de airflow in mijn kast is want in hun test bench wordt de kaart maar 83 graden..

Wat is je budget?
140 Max

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik zit te denken aan de volgende behuizingen, ik heb vanaf hardeware.info de temperatuur testen er bij gepakt en daarin ook de Mini gezet ter vergelijking maar daar wordt ik weinig wijzer van.

be quiet! Silent Base 600
be quiet! Silent Base 800
NZXT H440 New Edition
Phanteks Enthoo Evolv ATX
Phantkes Enthoo Evolv
NZXT S340
Corsair Carbide Clear 400C

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Gaming computer met een R9 290 die momenteel maar 5 cm ruimte heeft tot de PSU en erg heet wordt :)

Verwijderd

Hoeveel casefans heb je in de behuizing zitten. Standaard komt de Define Mini met 2 fans en heeft ruimte voor 6 stuks. Eén intake bijplaatsen in het front, één op de bodem en een outtake bovenin erbij zou een grote verbetering moeten geven en is veel goedkoper dan een nieuwe case.

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 18:09
Welke r9 290 heb je precies?

http://content.hwigroup.n...4/4/amd-radeon-r9-290.jpg

of

http://content.hwigroup.n...eon-r9-290-gaming-4gb.jpg

En wat gebeurt er als je je kast open heb staan? en pakt je voeding lucht van buiten de kast of binnen?(foto?)

• Gubbel
Verwijderd schreef op vrijdag 20 mei 2016 @ 21:25:
Hoeveel casefans heb je in de behuizing zitten. Standaard komt de Define Mini met 2 fans en heeft ruimte voor 6 stuks. Eén intake bijplaatsen in het front, één op de bodem en een outtake bovenin erbij zou een grote verbetering moeten geven en is veel goedkoper dan een nieuwe case.
Ik heb twee intakes aan de voorkant, de kast staat op tapijt dus de onderkant houdt ik dicht.
Heb een extra outtake bovenop gezet en de cover van het zijpaneel verwijderd, daar kan geen fan bij want dat past niet met m'n CPU koeler.

Een nieuwe kast kopen is overigens geen probleem, hou wel van wat afwisseling, maar dan moet het wel daadwerkelijk iets veranderen :)

• Gubbel
Verwijderd schreef op vrijdag 20 mei 2016 @ 21:25:
Ik heb twee intakes aan de voorkant, de kast staat op tapijt dus de onderkant houdt ik dicht.
Heb een extra outtake bovenop gezet en de cover van het zijpaneel verwijderd, daar kan geen fan bij want dat past niet met m'n CPU koeler.

Een nieuwe kast kopen is overigens geen probleem, hou wel van wat afwisseling, maar dan moet het wel daadwerkelijk iets veranderen :)
loki504 schreef op vrijdag 20 mei 2016 @ 21:41:
Welke r9 290 heb je precies?

http://content.hwigroup.n...4/4/amd-radeon-r9-290.jpg

of

http://content.hwigroup.n...eon-r9-290-gaming-4gb.jpg

En wat gebeurt er als je je kast open heb staan? en pakt je voeding lucht van buiten de kast of binnen?(foto?)
De kaart is een MSI R9 290, de koelpasta heb ik ook vervangen, maar de pasta die er op zat was ook niets mis mee dus de kaart is simpelweg echt een warm ding in mijn geval.

De voeding haalt de lucht van onderen

Het zijpaneel heeft een geluidswerend ding er op, die heb ik verwijderd, maar dat scheelt niets.
Wanneer ik het paneel geheel verwijder dan zakt de temperatuur naar om en nabij 84 graden, wat ik dus ook steeds moet doen om te kunnen gamen.

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Ja, maar welke koeler zit erop? Als het de reference koeler is [met 1 kleine radiale fan] kun je doen wat je wilt, die gaat nooit echt koeler lopen. Slecht fan ontwerp op een kaart die lekker dorstig is.

Als het de Twin Frozr is met 2 "normale" fans, dan is er iets mis, want dat hoort echt veel lager te zitten.

People as things, that’s where it starts.

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Gubbel schreef op vrijdag 20 mei 2016 @ 22:35:
[...]

de kast staat op tapijt dus de onderkant houdt ik dicht.
Daarmee maak je eigenlijk van je systeemkast een veredelde stofzuiger. Kan je je systeemkast geen andere plek geven?

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

• Gubbel
Lip schreef op vrijdag 20 mei 2016 @ 22:46:
[...]

Daarmee maak je eigenlijk van je systeemkast een veredelde stofzuiger. Kan je je systeemkast geen andere plek geven?
Op dit moment niet nee, maar ik maak elke 2 dagen de filters schoon om deze reden.
In mijn vorige woning stond de kast echter gewoon op het bureau en was de temperatuur wat dat betreft niet anders dus daar voor hoef ik het niet te doen.

Ook heb ik tijdens het bouwen veel gezocht naar de voorkeur voor de PSU orientatie en uiteindelijk concludeerde ik toch dat veel mensen de voorkeur geven aan de PSU zijn eigen lucht te geven en niet de warme zooi uit de kast.

• Gubbel
RobinHood schreef op vrijdag 20 mei 2016 @ 22:39:
Ja, maar welke koeler zit erop? Als het de reference koeler is [met 1 kleine radiale fan] kun je doen wat je wilt, die gaat nooit echt koeler lopen. Slecht fan ontwerp op een kaart die lekker dorstig is.

Als het de Twin Frozr is met 2 "normale" fans, dan is er iets mis, want dat hoort echt veel lager te zitten.
Met het tpyen van MSI doelde ik op een after market koeler ja.
De kaart is meermaals naar Megekko geweest voor RMA en dit is een vervangende kaart geweest, mijn vorige zat continu op 96 en viel nooit uit, maar deze geeft gewoon continu een black screen zodra de 92 graden wordt aangetikt.

Megekko constateerde het probleem bij hen niet omdat zij een grotere behuizing hebben en dus heb ik maar pech. Ondertussen is de garantie verlopen en doet MSI ook niets meer dus hoewel ik ook van mening ben dat de temperaturen gigantisch hoog zijn, moet ik er mee leven.

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Wel raar, in mijn Define R4, de grote broer van dus, wordt mijn R9 290 hooguit iets van 65 graden met een Gelid Icy Vision erop. Nu is dat ook wel een hele grote koeler, maar ik heb dezelfde airflow als jij hebt.

Als ATX formaat prima is, zou ik zelf een Define S of Define R5 pakken. Wil je mATX houden, dan zou ik een Evolv pakken, maar een pricewatch: Corsair Carbide Air 240 Zwart heeft ook wel wat.

People as things, that’s where it starts.

• loki504
Kijk eens in msi afterburner hoe je fan curve loopt. En verander hem eventueel. En nu weet ik nog steeds niet hoe je je voeding heb gemonteerd. Zuigt hij lucht van binnen of buiten je kast aan?

• Gubbel
loki504 schreef op zaterdag 21 mei 2016 @ 09:12:
Kijk eens in msi afterburner hoe je fan curve loopt. En verander hem eventueel. En nu weet ik nog steeds niet hoe je je voeding heb gemonteerd. Zuigt hij lucht van binnen of buiten je kast aan?
Ik heb al gemeld dat mijn voeding lucht van onderen pakt, dus buiten de kast

Ik kan geen afterburner gebruiken omdat de standaard overclocks die daarin meekomen de kaart helemaal verpesten. Als ik afterbnurner aan heb staan dan MOET ik de kaart downclocken t/m 800Mhz anders dan heb ik binnen 2 minuten een zwart scherm met heel veel lawaai uit de speakers tot ik de PC uit zet.

De fans draaien overigens wel gewoon prima, zodra de kaart op 80 graden komt draaien ze maximaal, dat is ook zeker te horen

• Gubbel
Zonder zijpaneel scheelt het inderdaad al aanzienlijk, de kaart is nu eenmaal erg warm dat is een feit.
Ik ben bang dat mijn kaart gewoon net even iets warmer is dan standaard en dat in combinatie met een kleine kast zorgt voor wat problemen.

Ik vind het echt geen probleem een nieuwe kast te kopen, iets nieuws is altijd leuk, maar zoals ik zei dan wil ik er wel een waarvan ik weet dat het op zn minst beter wordt.

Ik wil ontzettend graag de Phanteks Evolv, maar als ik naar de testen kijk van hardware.info is een Carbide 400c misschien een betere keuze.

[ Voor 83% gewijzigd door Gubbel op 21-05-2016 13:10 ]

• loki504
Welke CPU koeler heb je dan dat een fan aan de zijkant eventueel niet werkt? en welke CPU heb je?

• Richardus27
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 10-02 23:08

Richardus27

PC beunhaas extraordinaire!

TS

Zou je, indien mogelijk, je systeem even buiten de kast kunnen draaien?
Een moederborddoos is een prima (tijdelijke) testbench. ;)
Afbeeldingslocatie: http://allthemods.com/img/03/8425.jpg

Indien de temperaturen veranderen, weet je zeker dat het aan de kast ligt.
Zo niet, dan is er iets met de kaart zelf aan de hand, dan zou ik eerder kijken naar een ander type koeler.

Gebruik eerst eliminatie om er zeker van te zijn welk component de boosdoener is, niet afgaan op het woord van een webwinkel.

Mocht je toch al zeker weten dat het aan de kast ligt:
Kies er een met een zo groot mogelijk intern volume, en het liefst geen geluiddemping.

• noguru
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 29-08-2019
Richardus27 schreef op zaterdag 21 mei 2016 @ 11:41:
TS

Zou je, indien mogelijk, je systeem even buiten de kast kunnen draaien?
Een moederborddoos is een prima (tijdelijke) testbench. ;)
[afbeelding]

Indien de temperaturen veranderen, weet je zeker dat het aan de kast ligt.
Zo niet, dan is er iets met de kaart zelf aan de hand, dan zou ik eerder kijken naar een ander type koeler.

Gebruik eerst eliminatie om er zeker van te zijn welk component de boosdoener is, niet afgaan op het woord van een webwinkel.

Mocht je toch al zeker weten dat het aan de kast ligt:
Kies er een met een zo groot mogelijk intern volume, en het liefst geen geluiddemping.
Niet nodig want hij heeft het al zonder zij-paneel geprobeerd en dat scheelde al aanzienlijk. Dus het is wel aannemelijk dat het probleem airflow in de kast is.

• Gubbel
loki504 schreef op zaterdag 21 mei 2016 @ 10:51:
Welke CPU koeler heb je dan dat een fan aan de zijkant eventueel niet werkt? en welke CPU heb je?
i5-4670k met een Scythe Mugen 4

• loki504
Gubbel schreef op zaterdag 21 mei 2016 @ 13:10:
[...]

i5-4670k met een Scythe Mugen 4
Waarom kan je dan geen fan op het zij paneel? dacht dat die dingen altijd op je GPU gericht waren?

• Gubbel
loki504 schreef op zaterdag 21 mei 2016 @ 14:15:
[...]

Waarom kan je dan geen fan op het zij paneel? dacht dat die dingen altijd op je GPU gericht waren?
Omdat het zijpaneel dan niet meer past...
Pagina: 1