Nieuw gamesysteem voor +/- 1000 euro

Pagina: 1
Acties:

• Martinez-
  • Registratie: Mei 2016
  • Niet online
Hallo allemaal,

Ik ga voor het eerst mijn eigen systeem samenstellen en, zoals ieder ander, heb ik na het lezen van alle informatie nog een aantal vragen open staan. Ik ben ervan op de hoogte dat volgende maand de GTX1070/1080 uitkomt, wat bij mij juist de twijfel laat toeslaan. Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen, zie onderstaande voor meer informatie.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Mijn focus is om te gamen en het liefst wil ik een aantal jaar vooruit kunnen met het systeem (+/- 3 jaar).

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik wil rond de 1000 euro uitgeven, 100 euro meer is geen probleem. Dit is puur voor het systeem zelf, beeldschermen en andere randapparatuur niet meegerekend.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Geen

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Een geheel systeem, van videokaart (tot nu toe hoeft dat er maar 1 te zijn) tot en met de kast.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb geen voorkeuren, omdat ik ervaring mis in dit gedeelte. Aangezien ik een leek ben, kan ik de Ferrari niet onderscheiden van een Fiat. Momenteel heb ik het volgende samengesteld:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6600K Boxed€ 239,75€ 239,75
1MSI Z170A-G43 PLUS€ 117,95€ 117,95
1MSI GeForce GTX 970 GAMING 4G€ 325,-€ 325,-
1WD Blue WD10EZEX, 1TB€ 47,95€ 47,95
1Corsair Carbide SPEC-03 Orange Led€ 58,95€ 58,95
1Corsair Vengeance LPX CMK8GX4M2A2400C16€ 35,95€ 35,95
1Corsair RM550x€ 90,95€ 90,95
1Samsung 850 EVO 250GB€ 89,38€ 89,38
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.005,88

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik heb geen specifieke eisen/wensen.

Ga je overklokken?
Heb ik geen ervaring mee om zelf te doen, ga er dus maar vanuit dat het een standaardje wordt.

Wat verwacht je van ons?[i]
Mijn samenstelling van het systeem heb ik gedaan op basis dat ik de GTX970 ga vervangen met een GTX1070. Ik vraag mij echter af wat de correcte keuze is:

1. Is het een betere optie om een i5 te pakken en daar een GTX1070 aan te hangen? (om kosten te drukken)
2. Is het een betere optie om een i7 te pakken en daar een GTX970 aan te hangen? (om kosten te drukken, later nog te upgraden naar de GTX1070)

Ik ben mij ervan bewust dat de kosten hoger zullen gaan uitpakken dan de initiele 1000 euro die hierboven staat, zeker wanneer ik de GTX970 ga vervangen met de GTX1070 (+/- 1200 euro), echter is dit een afweging waar ik meer input zou willen hebben van jullie (in mijn ogen de experts).

EDIT: algehele feedback op het systeem is ook zeker welkom! Als bepaalde onderdelen kwalitatief niet de juiste keuze zijn of er een goedkopere (maar minstens net zo'n goede) variant is op de markt, dan hou ik mij zeker aanbevolen en deze informatie is zeker welkom!

Alvast bedankt!

• GOTD
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18-11 12:17
Als je de PC voor puur gamen gaat gebruiken zou ik geen nieuwe 970 kopen, haal een 2e hands en wacht tot de 1070 uitkomt. De 970 wordt nu massaal gedumpt en kost je ongeveer €250 en met een beetje geluk en handelen kun je hem misschien voor €200 krijgen.

Verder zou ik een grotere SSD gebruiken, minimaal 500GB.

Je kiest voor een overclockbare CPU, daar hoort een andere koeling bij. De pricewatch: Gelid Solutions Tranquillo Rev.2 is een goede oplossing.

• TheTinusNL
  • Registratie: Juli 2014
  • Niet online
Eerst een antwoord op jouw "correcte keuze": een i7 voegt niets toe aan een gaming PC. Die extra threads komen alleen van pas bij zware renderingzaken etc. Voor een game PC is een i5 al meer dan genoeg.

Verder geef je aan dat je niet wilt gaan overklokken, maar in je lijstje staat een overklokbare processor en een moederbord dat overklokken ondersteunt. Dat kan dus veel goedkoper:
pricewatch: Intel Core i5-6400 Boxed & pricewatch: Gigabyte GA-B150-HD3P.

Verder is het niet slim om nu een nieuwe GTX970 aan te schaffen. Wacht in ieder geval op de GTX1070, en misschien als je geduld hebt ook nog op de nieuwe AMD kaarten.

Met dit budget is 16GB makkelijk te veroorloven, het kost tegenwoordig heel weinig: pricewatch: Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2A2400C16.

De voeding is een hele goede keuze! Lekker laten, daar ga je veel en lang plezier van hebben.

Wat betreft opslag: hoeveel GB's heb je nu in gebruik (heb je nu een laptop? andere desktop?)? Misschien kun je wel SSD-only gaan, dat scheelt een hoop kabaal van een ratelende HDD.

Informaticus of vakkundig Googler?

• Jelle234
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 30-06-2023
Als je niet met grote bestanden werkt waarvoor je opslag nodig hebt, zou ik voor de evo 500gb gaan en de HDD achter wegen laten. SSDs hebben graag wat extra vrije ruimte en 250gb kan snel krap worden met een paar games.

Zelf heb ik weinig ervaring met overclocken maar heb hier de afgelopen tijd wel wat research na gedaan. De 6600k met lichte overclock lijkt toch de sweetspot voor een future proof build op dit moment. Hoewel steeds meer games goed gebruik maken van extra threads is de i7-k meer bedoeld voor andere cpu intensieve taken dan gaming. Mocht je wat extra geld hebben en echt het beste van het beste willen ga dan voor de i7, maar de i5-k wint het toch echt op prijs-kwaliteits gebied.
-edit-
Met "Heb ik geen ervaring mee om zelf te doen, ga er dus maar vanuit dat het een standaardje wordt." dacht ik dat je een standaard overclockje bedoelde :F . Als je niet van plan bent dit te doen kan je beter een non-k en goedkoper moederbord nemen. Voor gamen ook helemaal prima.

Verder zou ik 16gb in het systeem stoppen, niet direct nodig op dit moment, maar dan is je build wel helemaal "af".

De 1070/1080 past perfect in dit plaatje, dus het wachten is het zeker waard. Mocht je toch alvast willen gamen zou je alvast een tweedehands 970/290 kunnen aanschaffen, maar ik zou ervan uitgaan dat je dat wel +/- 70e gaat kosten als je deze later weer verkoopt (misschien wat minder, maar zulke dingen vallen vaak tegen).

[ Voor 11% gewijzigd door Jelle234 op 20-05-2016 20:03 ]

• Martinez-
  • Niet online
@TheTinusNL - Momenteel heb ik een laptop met 500GB, maar ik wil toch weer terug naar wat meer hardcore gaming (afgelopen jaren op een laag pitje gestaan, mijn oude desktop is van +/- 6 jaar geleden). Qua overklokking heb ik niet veel ervaring, wat is exact de winst die ik daar kan behalen met deze setup? Is dat een merkbaar verschil of is dat bijna te verwaarlozen?

@Jelle234 & TheTinusNL - Ik was inderdaad al van plan om minimaal op de GTX1070 te wachten, dus de build zelf heeft geen haast, het is nog meer orienteren op dit moment. Is er al enig idee wanneer er meer informatie over de AMD kaarten komt? Zover ik google kan ik er niet veel informatie over vinden namelijk.

• TheTinusNL
  • Registratie: Juli 2014
  • Niet online
Martinez- schreef op vrijdag 20 mei 2016 @ 20:13:
@TheTinusNL - Momenteel heb ik een laptop met 500GB, maar ik wil toch weer terug naar wat meer hardcore gaming (afgelopen jaren op een laag pitje gestaan, mijn oude desktop is van +/- 6 jaar geleden). Qua overklokking heb ik niet veel ervaring, wat is exact de winst die ik daar kan behalen met deze setup? Is dat een merkbaar verschil of is dat bijna te verwaarlozen?

@Jelle234 & TheTinusNL - Ik was inderdaad al van plan om minimaal op de GTX1070 te wachten, dus de build zelf heeft geen haast, het is nog meer orienteren op dit moment. Is er al enig idee wanneer er meer informatie over de AMD kaarten komt? Zover ik google kan ik er niet veel informatie over vinden namelijk.
Ik vraag niet hoeveel opslag je hebt, ik vraag hoeveel opslag je gebruikt. Je kan wel 2TB HDD + 250GB SSD opslag hebben, maar dat is zinloos als je (bijvoorbeeld) maar 200GB in gebruik heb. Verder heeft opslag niets met "hardcore gaming" te maken. Daar is je videokaart voor.

Verder haal je uit overklokken bijna niets. In ieder geval niet genoeg om de extreme meerprijs te gaan betalen. Sommigen vinden het leuk om te doen, maar voor de prestaties hoef je het niet te doen. Ik vind het altijd veel verstandiger om dat geld te steken in een snellere videokaart of meer SSD opslag.

Niemand weet wanneer de AMD kaarten beschikbaar komen, behalve AMD zelf. Ze blijven maar presentaties geven, maar een datum krijgen we niet.

Informaticus of vakkundig Googler?

• Jelle234
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 30-06-2023
Op 1 juni zal AMD een presentatie geven waarvan verwacht wordt dat de nieuwe GPUs worden aangekondigd bron.

Verder ben ik het niet helemaal eens met het feit dat overklokken geen prestatie winst oplevert. Hier een voorbeeldje (6600k stock en 6500 stock zijn vrij gelijk). Met het oog op de toekomst lijkt het mij echt zo gek niet om een +/-4.4GHz processor aan te schaffen ipv een 3.6GHz. Dat deze cpu kracht op dit moment niet volledig wordt benut wil niet zeggen dat games over 2 jaar niet flink meer cpu intensief kunnen zijn.

Ik moet er wel bij zeggen dat ik persoonlijk er niet veel ervaring mee heb, dus als andere tweakers aangeven dat het het niet waard is kan ik de performance winst ook overschatten.

• Martinez-
  • Niet online
TheTinusNL schreef op vrijdag 20 mei 2016 @ 20:58:
[...]

Ik vraag niet hoeveel opslag je hebt, ik vraag hoeveel opslag je gebruikt. Je kan wel 2TB HDD + 250GB SSD opslag hebben, maar dat is zinloos als je (bijvoorbeeld) maar 200GB in gebruik heb. Verder heeft opslag niets met "hardcore gaming" te maken. Daar is je videokaart voor.

Verder haal je uit overklokken bijna niets. In ieder geval niet genoeg om de extreme meerprijs te gaan betalen. Sommigen vinden het leuk om te doen, maar voor de prestaties hoef je het niet te doen. Ik vind het altijd veel verstandiger om dat geld te steken in een snellere videokaart of meer SSD opslag.

Niemand weet wanneer de AMD kaarten beschikbaar komen, behalve AMD zelf. Ze blijven maar presentaties geven, maar een datum krijgen we niet.
De reden dat ik aangaf dat ik meer naar hardcore gaming wil gaan in combinatie met de gebruikte opslag, is omdat ik momenteel niet veel gebruik van de opslag op mijn laptop, zo'n 300GB, terwijl er maar 2 games op staan. De nieuwere games nemen al snel zo'n 60gb per stuk ook op, daar doelde ik dus voornamelijk op. Ik ben me er van bewust dat de videokaart datgene is wat voor de hardcore gaming zorgt :).

Thanks voor de tip wat betreft overklokken. Ik zal de GTX1070 nog afwachten en dan mijn keuze maken.
Pagina: 1