Eigen domotica systeem

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jource
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 15-02-2024
Beste Tweakers,

Als uitdaging hebben mijn teamgenoten en ik er voor gekozen om een eigen domotica systeem (homey, domoticz, openhab) op te zetten. Verschillende systemen geven andere oplossingen voor hetzelfde probleem. Wij denken dat het nog anders en beter kan. Naast de eigen ideeën zijn wij benieuwd naar jullie ervaring.

Wat mist er op dit moment in de systemen, wat zijn de frustraties, wat doen de systemen goed, welk systeem raad je aan?

Graag zouden informatie willen verzamelen om te onderzoeken of onze idee meerwaarde gaat bieden en met jullie hulp een nieuw systeem te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fietsbel
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

Lees anders de topics van de genoemde producten door, met eigen inzet zie je gelijk wat de knelpunten zijn van de gebruikers.

39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jource
Dank je voor de tip, dit ben ik ondertussen ook aan het doen. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EddoH
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Vergis je vooral niet in de limitaties van andere systemen/peripherals (zoals brandmelders, deurcontacten). Denk dan aan batterijverbruik, de incorrecte implementaties van protocollen, de onmogelijkheden van protocollen, de verschillen in abstracties van die protocollen en de problemen die je daarmee krijgt bij het 'universeel' aansturen van al deze dingen.

Lees je daarom vooral eerst goed in in Zigbee, Z-Wave, en andere populaire implementaties om te kijken of je idee in de praktijk überhaupt wel mogelijk is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22-09 17:07
jource schreef op vrijdag 20 mei 2016 @ 15:50:
Beste Tweakers,

Wat mist er op dit moment in de systemen, wat zijn de frustraties, wat doen de systemen goed, welk systeem raad je aan?
Ik ben meer benieuwd waarin jullie in de redelijk volle markt van software oplossingen denken te kunnen uitblinken. Homey is al een mix van hardware en software in een leuk jasje. Maar puur software oplossingen komen toch al snel terug op 433Mhz of zwave/zigbee protocol en denk persoonlijk dat je een heel goed concept moet hebben om mensen overstag te krijgen.

Zelf gebruik ik HomeSeer welke zelfs met 50% nog steeds behoorlijk aan de prijs is, maar ik mis hierbij eigenlijk niets. Kan mijn bedieningsinterface volledig naar wens maken met de HsTouch Designer maar als je zelf een beetje kan programmeren kan je ook je eigen plugins ontwikkelen of zelfs verkopen.

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:06

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Het lijkt me dat je als nieuwkomer niet moet willen bemoeien met de aansturing van de hardware. Het gaat enorm veel tijd kosten om op dit gebied op gelijk niveau te komen met bestaande automatiseringssystemen die al veel verschillende standaarden en systemen ondersteunen. Je ziet aan de ontwikkeling van Homey wel hoeveel moeite zij ermee hebben terwijl Homey eigenlijk maar een vrij beperkte set protocollen en standaarden ondersteund vergeleken met bijvoorbeeld Homeseer, OpenHab en Symcon. Dat zijn producten waar al zes tot tien jaar aan ontwikkeld wordt.

Ik zou er dan voor kiezen om voort te bouwen op een bestaand systeem en je te richten op de visualisatie/bediening en het automatiseren van functionaliteit zoals verlichting, verwarming/koeling, ventilatie en alarm op zo'n manier dat die functionaliteit voor de gebruiker makkelijk geconfigureerd en onderhouden kan worden. Een domoticasysteem dat via rules aan elkaar hangt is mijn inziens niet goed te beheren en al helemaal niet voor een leek.

Zoek een systeem waar je je goed bij voelt en waar je via een API of SDK makkelijk op verder kunt bouwen om zo dat toe te voegen waar jullie meerwaarde uit denken te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jource
Dank je voor je reacties. Hier kunnen wij wel wat mee. Kort is het advies om verder te bouwen aan een systeem ipv opnieuw te beginnen en zijn jullie van mening dat de markt is verzadigd.

We gaan eens kijken welke richting we op gaan. Hebben jullie een advies/voorkeur voor systemen die zeker de moeite waard zijn om te bekijken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22-09 07:05
OpenHAB, en dan wellicht het Eclipse SmartHome platform? Die laatste heeft OpenHAB (een grote opensource Domotica pakket) als basis en zou een basis moeten vormen voor Domotica applicaties. Een andere zou Domoticz zijn.
Pagina: 1