Allround PC €600-€700.

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J8S
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 21:26
Beste Tweakers,

Mijn oom heeft mij gevraagd om voor hem een nieuwe PC samen te stellen. Zijn huidige pc is al zo'n 7 jaar oud en is aan vervanging toe. Graag wil hij een nieuwe PC die er weer ongeveer 6 á 7 jaar tegenaan kan.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Browsen, tekstverwerken en e-mailen. Zoals ik al zei, het systeem moet zo'n 7 jaar meegaan en er zijn plannen om wat (lichte) videobewerking te gaan doen.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Het liefst een bedrag van rond de €650 a €700 euro. Minder is natuurlijk altijd mooi meegenomen.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Er worden geen onderdelen meegenomen, alles nieuw.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Een compleet systeem. Zal voor nu een beetje overkill zijn voor de taken die er mee uitgevoerd worden, maar het systeem moet wat langer meegaan dan gemiddeld.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Intel processor, voor de rest geen voorkeuren.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Geen speciale wensen verder voor dit systeem.

Ga je overklokken?
Er wordt niet overclocked.

Wat verwacht je van ons?[i]
Ik heb het volgende systeem samengesteld. Er mist alleen nog een videokaart, ik ben er niet zeker van of er een videokaart nodig is. In principe niet, maar er worden in de toekomst zeer waarschijnlijk ook video's op bewerkt waardoor een videokaart waarschijnlijk wel nodig is. Ik heb geen idee naar wat voor videokaart ik dan zou moeten kijken, dus daar zou ik graag wat advies bij krijgen.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6400 Boxed€ 176,95€ 176,95
1Gigabyte GA-H110M-S2H€ 52,90€ 52,90
1WD Blue WD10EZEX, 1TB€ 47,95€ 47,95
1BitFenix Neos Zwart/Zwart€ 32,95€ 32,95
1Crucial CT2K8G4DFD8213€ 52,95€ 52,95
1Corsair CX450M€ 52,70€ 52,70
1Crucial BX200 240GB€ 59,95€ 59,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 476,35

Verder, is het voldoende om voor 8GB RAM te gaan of is 16GB met oog op de toekomst beter?

Verder zou ik graag wat commentaar op het allround systeem krijgen, of er misschien betere opties zijn.

Alvast hartelijk bedankt!

[ Voor 40% gewijzigd door J8S op 20-05-2016 15:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorisderoo
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 25-07 13:17
Of je een videokaart nodig zult hebben hangt er helemaal vanaf in wat voor mate jij videobewerking gaat doen. Voor lichte videobewerking zou de ingebouwde graphics van de processor voldoende moeten zijn (alles duurt misschien wat langer). Een eventuele videokaart kan altijd later alsnog toegevoegd worden indien nodig.
Wat RAM betreft zou je ook naar de pricewatch: Crucial CT8G4DFD8213 kunnen kijken. Dit is een enkele module van 8 GB, en op deze manier zou je later altijd alsnog extra geheugen erbij kunnen prikken (je moederbord heeft 2 slots voor RAM).

Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J8S
Het videobewerken zal vooral blijven bij wat knippen en plakken en wat andere kleine activiteiten. In principe zouden de ingebouwde graphics dus voldoende moeten zijn?

Ik had inderdaad ook gekeken naar een enkele stick RAM, maar aangezien je dan later toch eenzelfde soort stick erbij moet prikken heeft dat denk ik weinig nut. Of zie ik dat verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorisderoo
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 25-07 13:17
J8S schreef op vrijdag 20 mei 2016 @ 16:13:
Het videobewerken zal vooral blijven bij wat knippen en plakken en wat andere kleine activiteiten. In principe zouden de ingebouwde graphics dus voldoende moeten zijn?

Ik had inderdaad ook gekeken naar een enkele stick RAM, maar aangezien je dan later toch eenzelfde soort stick erbij moet prikken heeft dat denk ik weinig nut. Of zie ik dat verkeerd?
De 2de stick hoeft niet van hetzelfde merk te zijn, dus je kan later gewoon eentje erbij steken. En zoals gezegd, die videokaart kun je er altijd nog inzetten, je hebt voldoende speling in het vermogen van je voeding om dat te doen.

Mijn PC

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rickbovenkamp
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 00:10
Omdat je geen videokaart gebruikt word je RAM gebruikt als videogeheugen. 2 modules ipv 1 zal hierdoor bevordelijk zijn voor de prestaties omdat je dan meer bandbreedte hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J8S
Bedankt, verder nog op- aanmerkingen op het systeem? Anders ga ik 'm bestellen en bouwen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeArmeStudent
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 03-05-2024
Ik zou inderdaad gewoon 16 gb ram in 2 sticks aanraden. Diverse onderdelen, zoals videochip van de cpu, als ook sommige ssd's gebruiken ram als buffer...als hij daarbij ook nog eens een video wil bewerken (welke ook geheugen kan vreten) dan zit je met 16 gb ram zeker goed voor de toekomst en zal hij niet zo snel tegen een limiet aanlopen.

Verder wel een mooi all-round pc.
Pagina: 1