Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReneDD
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22-08 20:17
In maart 2011 heb ik een Dell XPS gekocht als desktop PC. Destijds ergens tussen mainstream en highend in. Ik gebruik de PC voor verschillende doeleinden; zakelijk, wat basic foto en video bewerking, soms knutsel ik nog wel eens een site in elkaar (C#/Visual Studio/Photoshop/Illustrator/MySQL/etc) en af-en-toe kan ik me heerlijk vermaken met een leuke game (maar geen hardcore gamer), denk aan; GTA, FIFA, COD, etc...

Uiteraard wordt een systeem steeds een beetje trager gedurende de levensduur, maar het me nu steeds meer te irriteren. Tijd voor een upgrade? Of is het tijd om gewoon wat nieuws te kopen?

Huidige specs Dell XPS 8300
CPU: Intel Core i7-2600 Processor (3.40GHz,8MB)
RAM: (2x4096 + 2x2048) 1333MHz DDR3 Dual Channel
HDD: 2TB Dual Hard Drive Raid 0 "Stripe" (2x1TB - 7200RPM)
Graphics: 1 GB ATI Radeon HD 5870 Graphics Card

Wat is je budget?
Dat hangt er natuurlijk sterk vanaf of het een upgrade wordt, of een nieuw PC. Ik zoek nu vooral advies of een upgrade handig is en zo ja; welke, dus laten we zeggen maximaal €500... Als het hoger wordt ga ik waarschijnlijk liever voor volledig nieuw en ga ik ergens tussen de BBG mainstream/highend in zitten :-).

Achtergrond
Ik ben technisch genoeg om een HDD->SSD te kunnen vervangen of een GPU. Een nieuwe processor op het moederbord plakken klinkt als iets engs haha, dus ik gok dat ik in dat geval ook liever voor nieuw-nieuw ga.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:47
Ik heb een soortgelijke pc (i7 2600K, 16gb ram, GTX560TI 1gb)

Enige upgrade die ik je met klem kan aanraden is een SSD, minimaal 256 GB. Een 512/480GB ssd is ook al vrij betaalbaar tegenwoordig.

Doe die upgrade (want je hebt toch een SSD nodig in een nieuw systeem, dus geen risico als je alsnog nieuw wil) en je kan er denk ik weer heel lang tegenaan! Een SSD is echt een magisch iets als je er nog nooit van een HDD hebt geupgrade.

Kijk wel even of je moederbord Sata3 (sata-600) poorten heeft. Maar daar ga ik wel vanuit eigenlijk. Dan heb je het meest aan die upgrade namelijk. Al is met Sata2 (sata-300) de upgrade ook echt wel heel erg merkbaar.

pricewatch: Crucial BX200 960GB
pricewatch: Crucial BX200 480GB
pricewatch: Crucial BX200 240GB

Kwa snelheid van processor ga je minder merken, omdat de winst de afgelopen jaren niet echt exponentieel te noemen is. Ram-geheugen is leuk als je nu tegen je limiet aanloopt. Videokaart kan je misschien nog even wachten, en kijken wat de nieuwe AMD kaarten gaan doen, en vooral of je dan misschien een goedkope GTX970 2e hands op de kop kan tikken. Misschien zijn de AMD kaarten ook wel even snel als een GTX970 en dan kan je die ook nemen rond de 150-200 euro. Dan heb je een videokaart die bijna alles wel op Ultra speelt op Full HD.

[ Voor 70% gewijzigd door Waah op 20-05-2016 15:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReneDD
Waah schreef op vrijdag 20 mei 2016 @ 15:30:
Ik heb een soortgelijke pc (i7 2600K, 16gb ram, GTX560TI 1gb)

Enige upgrade die ik je met klem kan aanraden is een SSD, minimaal 256 GB. Een 512/480GB ssd is ook al vrij betaalbaar tegenwoordig.

Doe die upgrade (want je hebt toch een SSD nodig in een nieuw systeem, dus geen risico als je alsnog nieuw wil) en je kan er denk ik weer heel lang tegenaan! Een SSD is echt een magisch iets als je er nog nooit van een HDD hebt geupgrade.

Kijk wel even of je moederbord Sata3 (sata-600) poorten heeft. Maar daar ga ik wel vanuit eigenlijk. Dan heb je het meest aan die upgrade namelijk. Al is met Sata2 (sata-300) de upgrade ook echt wel heel erg merkbaar.

pricewatch: Crucial BX200 960GB
pricewatch: Crucial BX200 480GB
pricewatch: Crucial BX200 240GB

Kwa snelheid van processor ga je minder merken, omdat de winst de afgelopen jaren niet echt exponentieel te noemen is. Ram-geheugen is leuk als je nu tegen je limiet aanloopt. Videokaart kan je misschien nog even wachten, en kijken wat de nieuwe AMD kaarten gaan doen, en vooral of je dan misschien een goedkope GTX970 2e hands op de kop kan tikken. Misschien zijn de AMD kaarten ook wel even snel als een GTX970 en dan kan je die ook nemen rond de 150-200 euro. Dan heb je een videokaart die bijna alles wel op Ultra speelt op Full HD.
Bedankt voor je reactie. De SSD leek mij ook voor de hand liggen, ik heb een recentere laptop met een SSD en bijvoorbeeld het opstarten alleen al is een verademing. Ik had er nog niet eens over nagedacht dat ik een upgrade eventueel ook zou kunnen (her)gebruiken in een (toekomstige) nieuwe PC haha geniaal!

Waar ik het meest over twijfel is of een videokaart upgrade zinvol is gezien de rest van de specs. Ik kan me voorstellen dat ik in zo'n geval alleen maar de bottleneck aan het verplaatsen ben (bijv naar de CPU). Maar als ik jouw reactie interpreteer lijkt dat mee te vallen, fijn! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:47
Met een i7 zit je nog wel even snor :) Misschien dat GTA V moeilijk doet, want die is CPU intensief dacht ik. Maar dan nog kun je gewoon op Very High op Full HD spelen. Zelf ben ik ook iemand die ongeveer hetzelfde doet (photoshop/lightroom/video editing met Final Cut Pro X) met een spelletje op medium. Zelf wilde ik ook voor de GTX 970 gaan zodra die goedkoper wordt door de nieuwe kaarten, of een AMD nemen die misschien zelfs even snel en goedkoper wordt.

Maar echt volledig nieuw doe je vaak omdat je toch de CPU+Moederbord gaat vervangen. En daar zie ik bij jouw build nog geen enkele reden toe. Videokaart upgraden heeft enkel nut voor je games, een low-end gpu is sowieso al meer dan genoeg voor video editing. Misschien dat een Nvidia nog een voordeel is voor sommige applicaties, maar dat weet ik niet zeker.

dus begin met die SSD, niet tevreden? (as if :+ ) Dan kan je altijd verder kijken wat je wilt upgraden.

[ Voor 6% gewijzigd door Waah op 20-05-2016 15:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReneDD
Thanks again! Ik heb inmiddels de pricewatch: Sandisk Ultra II SSD 960GB besteld :)

[ Voor 19% gewijzigd door ReneDD op 21-05-2016 10:47 ]