Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redbird300
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 23-01-2023
Sinds kort in het bezit van dit toestel en vrij tevreden: Intel Z8300 - 4GB Ram - 64 GB SSD - 12,6 inch - Win 10 Home 64 bit. Zie http://en.myvoyo.com/chanpin/pingban/478.shtml.

Ik ga geen volledige review doen want die zijn er al genoeg, wel wat specifiekere zaken bespreken die je niet zomaar op internet schijnt te vinden. Of die ik toch niet zomaar vond.

1) Als je de wifi verbinding wat traag vind (en ze is echt traag) probeer dan eens een standaard USB naar ethernet adaptertje. Heb zelf een Sitecom USB 3.0 exemplaar gekocht, niettegenstaande de USB poorten maar 2.0 zijn, stomweg omdat dit toevallig in het winkelrek lag. Het kopiëren van 1 enkel groot bestand over een snel gigabit netwerk (best case scenario) naar de interne eMMC gebeurt dan aan 42MB/s, wat inderdaad de max transfer rate van USB 2.0 benadert. Zijnde 480 Mbit/s of zo’n 48MB/s, overhead inbegrepen. Dezelfde actie over wifi, vlakbij een vlotte Asus RT-AC68U router haalde nauwelijks 1 tot 2 MB/s. Kan ook een wifi driver probleem zijn in mijn geval. Opgelet, het kan zijn dat de ethernet adapter in eerste instantie niet goed wordt herkend, alhoewel je in Win 10 geen extra drivers nodig hebt. Dan verschijnt de adapter als CD-Rom in Verkenner. Heb “autoplay” in Windows toen afgezet, en in de BIOS (ESC indrukken bij opstarten) de USB-OTG poort settings gewijzigd van “auto” naar “ACPI”, en het was opgelost. In Device Manager moet je dan de extra netwerkkaart zien staan.

2) De installatie van een nieuwe Windows dan, hierover vind je wel wat zaken op andere plekken, dus even kort. Mij lukte het niet direct om vanaf USB stick te booten, maar via het menu settings – update & security – recovery kan je ook een nieuwe Windows setup runnen die je klaar hebt op een USB stick (b.v. met de tool Rufus: GPT partitie en FAT32). Maar begin eerst met al je drivers te exporteren met powershell. De instructie hiervoor is: Export-WindowsDriver –Online –Destination C:\DriversVoyo. Even geduld, dit exporteert ongeveer 1,36GB. Kopieer de volledige folder dan naar een USB stick, tijdens de installatie van Windows ben je ze anders kwijt! Na de installatie (bij mij Win 10 Enterprise) ga je in Device Manager alle gele uitroeptekens aanpakken door telkens de driver voor dat onderdeel manueel te installeren, dus m.b.v de eerder opgeslagen drivers.

Er bleven dan nog 2 zorgenkinderen over: WIFI en audio, geen van beide werken. Zo los je dit op:

Qua wifi: desinstalleer EN verwijder de Broadcom SDIO wifi driver. Download dan dit: https://drive.google.com/...gka9pRmlwX3NFLVZaa00/view. Voer het bestand uit en in de folder “AP6212” run je de “install.cmd” file als administrator (soms 2 keer nodig). Kopieer tenslotte de file AP6212/Wifi/43430v0nram.txt naar C:\Windows\system32\Drivers en reboot.

Qua audio: desinstalleer EN verwijder beide drivers onder “Sound, video and game controllers” (Intel SST en ES8316). Herinstalleer de drivers manueel uit http://techtablets.com/onda-obook-11/downloads/. Deze werken gegarandeerd. Ga daarna dus niet je drivers automatisch updaten met Driver Booster ofzo! Anders ben je weer nergens. Je kan ook een exception instellen in Driver Booster, zodat de sound driver niet meegenomen wordt.

Vermijd verder de “Intel Drive Update” utility te gebruiken, alhoewel die soms wordt aangeraden. Deze zorgt voor blue screens, en is niet nodig. Installeer wel het “Intel X64 Cherry Trail –T Driver Package”, je vindt dit makkelijk op internet als “SOCPackage_CHT_Intel_Win10_64_VER102”

Nadien moet alles weer werken, inbegrepen touch screen, battery management, touch pad, camera en dergelijke.

3) Het toestel wordt geleverd met een 12V/3A adapter. Nameten leert dat deze 12,1V onbelast levert. Het zou leuk zijn moest je mobiel kunnen opladen zonder dure 12V powerbank, dus daar haalden we de multimeter bij. De laadconnector op het einde van de voedingskabel is trouwens een 3,4 x 1,35 mm DC voedingsstekker, los te krijgen in elke elektronica zaak, dus daar was snel een testkabeltje mee gesoldeerd. Soms wordt ook 3,5 x 1,35 mm verkocht, zou ook moeten passen. Eerst wat gemeten, dit zijn dus reële laadstromen m.b.v. een gestabiliseerde regelbare labovoeding:
Bij 12,1V: 1,1A
Bij 11V: 1,2A
Bij 10V: 1,35A
Bij 9V: 1,55A
Bij 8V: 1,8A
Bij 7V: 1,7A
Bij 6V: 1,05A
Bij 5,5V: 0,65A
Bij 5V: 0,2A

Laden bij 5V mag je dus vergeten, wat er ook op internet beweert wordt, die stroom volstaat niet eens meer om het eigen verbruik van de Voyo A1 Plus Ultimate (zelfs in sleep mode) te compenseren. Praktisch kan je goed laden van zo’n 7-8 Volt. Maar ik zou toch eerder voor 12V gaan, om de stroom klein te houden in de minuscule connector, welke anders meer zal opwarmen. Wat me op het idee bracht om een 3 cel lipo batterij te gebruiken voor mobiel laden. Doe ook aan modelbouw, zodoende had ik die toch liggen.

Na heel wat laden, meten en testen blijkt het volgende:
Een 3 cel lipo (topspanning 12,6V; gemiddeld 11,1 Volt) kan het toestel (in sleep mode gemeten) laden in 4 uur en 10 minuten, waarbij een totale capaciteit nodig is van 4200 mAh. Maar ook een kleinere lipo batterij kan het toestel dus al een deel opladen, wel opletten dat je batterij niet te ver leeg trekt, ik gebruik hiervoor een lipo tester die continu aangesloten is aan de balanceerplug tijdens het laden. Tip: bij Hobbyking en andere online modelbouwshops vind je voor 10-20 euro al lipo batterijen die de Voyo voor meer dan de helft kunnen opladen. Als je een 3 cel LiFePo4 / 4200 mAh batterij van 30€ neemt, kan je toestel ongeveer volledig herladen. De Life packs zijn beter bestand tegen te ver ontladen. Veel goedkoper als de 12Volt powerbanks van 100€.

4) Laatste noot: Qua micro SD kaarten is het toestel blijkbaar nogal kieskeurig. Om te beginnen trek ik best mijn kaartje even uit het slot voor ik shut down doe, of ik krijg een blue screen: “Driver Power State Failure”. Een SDHC kaart van 8GB en een Kingston 16GB werken verder goed, maar een Sandisk Ultra SDHC 32GB en Sandisk Ultra SDXC 64GB worden niet herkend. Zoek ik nog verder uit.

Moest er iets niet duidelijk zijn, dan wil ik gerust wat foto’s uploaden ofzo. Hopelijk heeft iemand hier iets aan, het is best een leuk mobiel laptopje. Heb er zelf al es Hyper-V op gedraaid, met een virtuele (L)Ubuntu 16.04 machine onder Windows 10 Enterprise, en dat loopt gezapig maar perfect. Je zit zo wel snel tegen de 4GB RAM limiet aan, maar wat wil je voor slechts 250€ he. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janmarcverlin
  • Laatst online: 27-03-2020
Ik heb mijn Voyo A1 gisteren ontvangen, met name de kleur is geweldig.. ;-).

Om bij het RAM te beginnen; in de specs staat 4Gig, maar hij heeft toch echt maar 2Gig in het bakkie zitten. En voor het grootste deel van de tijd is dat voor meer dan 90% belast. Ik heb mijn herinstallatie gedaan volgens de omschrijving zoals jij die netjes geeft, met name Wifi is de juiste oplossing in die download (wel een paar keer uitvoeren).

Probleem is dat mijn beide camera's nog niet werken en dat batterij loopt behoorlijk snel leeg. Volgens mij ook in slaapstand, maar dat heb ik nog niet goed getest.

Mooie koop, maar wel veel prutswerk om het goed te krijgen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janmarcverlin
  • Laatst online: 27-03-2020
Oh, we hebben verschillende modellen.. :-). Jij hebt de iets grotere "Ultimate" en ik heb de "Plus" versie: http://en.myvoyo.com/chanpin/pingban/401.shtml