Temp toch weer omhoog :(

Pagina: 1
Acties:

• Richard
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16:24

Richard

Kuru Kuru Kururin

Topicstarter
Mijn temperatuur van mijn 1200@1200 loopt weereens te hoog (nu tydens DivX rippen (stressed) 59 graden)

Waarom zegt AMD dan dat je deze:

Afbeeldingslocatie: http://www.coolermaster.com/products/cpucooler/fcpga/map/ep5-6i11.jpg

er gewoon op kan gooien.

OK, nu komen jullie met antwoorden als: Haal de Gummizooi eraf en koop van die koelprut (ben effe naam kwijt, iets met Artic)

Ik snap wel dat jullie mij graag willen helpen, maar ik vraag me gewoon af, waarom leverd Coolermaster er niet gelijk een zootje van dat spul bij. Ik ben nogal een schijterd, dus ik ga dus echt die proc er niet nog een keer vanaf halen. Alleen ik ben wel een beetje bang met de nog warmer wordende dagen.

Wat is jullie mening er nou over?

Of ben ik zo lomp en heb ik 'm er scheef opgezet (lijkt me stug).

Core voltage is overigens wel 1,8 terwijl ie geloof ik in bios op 1,75 staat. is verlagen een optie?

20*350ZO45°

• scorpionv
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 10:35

scorpionv

This space for rent

Je temp is helemaal niet TE hoog. AMD garandeert tot 90°C op standaard snelheid. Als je gaat overclocken zou ik de temp omlaag proberen te krijgen door beter te koelen.
Je kan dat doen door core-voltage iets verlagen, maar niet te laag doen, dan krijg je vastlopers. Verder kun je je computerkast of computerkamer beter ventileren, of een betere koeler kopen. En idd die koelgum eraf slopen en koelpasta ertussen doen.

Fun while it lasted: World Community Grid!

• Richard

Richard

Kuru Kuru Kururin

Topicstarter
Dus je vind 59 stressed wel netjes?

Edit: Ik heb wel een MSO K7T Turbo Mammaplankje waarvan ik hoor dat ie nog weleens "overdrijft" met de hitte.
In het gat de socket zat bij mij een soort veertje dat tegen de achterkant van je core drukte, dus de temperatuurmeter zit echt tegen mijn proc aan.

20*350ZO45°

• scorpionv

scorpionv

This space for rent

Ik vind het zeer zeker niet netjes, maar dat was je vraag toch niet? Ik bedoel, die koeler is prima geschikt om hem ruim onder de 90° te houden.

Een fatsoenlijke temperatuur met deze buitentemperaturen vind ik 40-50 graden. Dat is reeel voor een AMD T-Bird, 20 graden boven de buitentemperatuur. Ik zou zelf er dus ook alles aan doen om die temperatuur onder de 50° te krijgen, al was het maar voor het goede gevoel. Maar ik blijf erbij dat 59° voor een T-Bird die default draait geen probleem moet zijn.

[edit]
Alle AMD-mobo's zijn niet nauwkeurig in het meten van processortemp. Dat komt, zoals je al zegt, door de externe sensor. De echte core-temperatuur zal altijd boven de gemeten sensorwaarde liggen. Veel moederborden houden daar idd al rekening mee, die tellen een vast getal bij de gemeten waarde op om een reele schatting te krijgen. Helaas doet iedere mobo-boer dat weer anders, zodat je slechts op een graadje of 10 nauwkeurig kunt zeggen hoe warm je cpu is.

Verwijderd

neem maar van mij aan er is een ding dat echt onwijs goed helpt om je mobo/cpu temp omlaag te helpen: neem een 9cm casefan, zaag een gat in je kast boven je cpu pleur die fan er achter. op die manier houdt een maat van mij zijn 1200@1466 stressed op 52 graden, op 1200 is ie 44 graden. dit helpt echt beter dan koelpasta. en als je niet direct in je kast wilt gaan zagen probeer je het toch eerst ff uit met een zijkant van karton en daar een gat in? das 15 min werk.
suc6

• salvador4
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:15
kep het de vorige keer volgens mij ook al gezegd tegen je in een ander topic, dit is een MATIGE koeler en houd het zaakje net draaiende op 1200 mhz en zeker niet bedoelt om mee te overklokken. Geen aanrader dus. 59 graden uiteraard te hoog als je wil overklokken en ik denk dat het zaakje snel instabiel gaat worden als je em 100mhz opvoert.

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
wat maak je je in godsnaam druk als je geen problemen ondervind van de eventueel te grote hitte?

• Richard

Richard

Kuru Kuru Kururin

Topicstarter
Op zondag 24 juni 2001 22:39 schreef smvs het volgende:
wat maak je je in godsnaam druk als je geen problemen ondervind van de eventueel te grote hitte?
Gevoelskwestie denk ik. Je moet rekening houden dat ik altyd een Bulk-PC heb gekocht zonder temp-meters. Nu krijg ik een zelfbouw systeem die ik zelf op 59 krijg. dat vind ik dan gewoon kut.

Een 1100 Mhz TB gebouwt door Funprice "trekt" maar 36 met eenzelfde cooler als mij, maar dan zelfs nog een maatje kleiner.

20*350ZO45°

• salvador4
Op zondag 24 juni 2001 22:44 schreef RDK_NL het volgende:

Een 1100 Mhz TB gebouwt door Funprice "trekt" maar 36 met eenzelfde cooler als mij, maar dan zelfs nog een maatje kleiner.
dit lijkt mee zeer sterk aangezien je blij mag zijn als je met een swiftech zulke temps haalt.

maar je temp zou iets beter moeten kunne, kan maar aan 1 dingen liggen lijkt me; je airflow is klote

Verwijderd

'59C' waar maak je je druk om zeg?? :?

Verwijderd

Heb die zelfde cooler ook en bij mij werd ie 45oC stressed op een 1333mhz.. enige verschil is denk ik dat ik een outake fan boven de processor heb..

• salvador4
Op zondag 24 juni 2001 22:50 schreef dragak het volgende:
'59C' waar maak je je druk om zeg?? :?
ik weet niet of dit als een geintje bedoelt is, maar we zitten hier wel op tweakers.net he, heb jij wel eens een cpu proberen te tweaken als ie 59 graden is? gaat niet goed.
ik vind 59 graden ook te hoog

• Sick Nick
  • Laatst online: 26-08 15:05

Sick Nick

Drop the top!

Op zondag 24 juni 2001 22:53 schreef salvador4 het volgende:

[..]

ik weet niet of dit als een geintje bedoelt is, maar we zitten hier wel op tweakers.net he, heb jij wel eens een cpu proberen te tweaken als ie 59 graden is? gaat niet goed.
ik vind 59 graden ook te hoog
Mensen, wat doen jullie toch allemaal moeilijk.
Dat ding van mij is op 1200 Mhz stressed 55 graden en op 1400 Mhz 61 graden. Kan hem nog wel op 1533 krijgen maar dan word hij onstabiel op 72 graden.
Dus die temp zegt helemaal NIKS. Je moet de temp bekijken als hij is overgeklokt en dan je conclussies trekken. 6 graden verschil als ik hem 200 Mhz hoger zet betekend dus dat die temp op de standaard snelheid niet zoveel uitmaakt.

• salvador4
Op zondag 24 juni 2001 23:01 schreef Sick_Nick het volgende:

[..]

Mensen, wat doen jullie toch allemaal moeilijk.
Dat ding van mij is op 1200 Mhz stressed 55 graden en op 1400 Mhz 61 graden. Kan hem nog wel op 1533 krijgen maar dan word hij onstabiel op 72 graden.
bla
ik reageer misschien een beetje hectisch maar mijn tb 1gig cpu doet bij 55+ niks meer, scheelt uiteraard per cpu... daarom adviseer ik mensen ook om daar onder te blijven dan zit je altijd goed.

• Richard

Richard

Kuru Kuru Kururin

Topicstarter
Kan mijn Airflow naar de gaar zijn omdat ik geen (plastic-)frontje op mijn voorkant van mijn kast heb?

20*350ZO45°

• salvador4
Op zondag 24 juni 2001 23:43 schreef RDK_NL het volgende:
Kan mijn Airflow naar de gaar zijn omdat ik geen (plastic-)frontje op mijn voorkant van mijn kast heb?
?

anywayz, dat ken je zo zien, ga er vanuit dat het op je kamer een graad of 22 is, dan zou je case temp dus rond de 24/25 moeten liggen als je een beetje airflow hebt. als je case temp 40 graden is (wat bij mij het geval is als ik al mijn casefans uit zet) dan is er natuurlijk iets niet in orde..

• scorpionv

scorpionv

This space for rent

Of steek ff een sigaret op en kijk hoe de rook door je kast gaat, dat geeft een mooi beeld.

• Roelant
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Op zondag 24 juni 2001 21:57 schreef scorpionv het volgende:
Een fatsoenlijke temperatuur met deze buitentemperaturen vind ik 40-50 graden. Dat is reeel voor een AMD T-Bird
Mijn AMD T-Bird 1000@1000 is nooit warmer dan 53 graden (stressed) en als ik ietsjes rustiger aandoe issie een graadje of 47, idle issie bij mij nooit >:) dus die temp kan ik je niet geven, maar tussen de 47 -53 een hele stabiele temp, op zich is 59 ook nog niet zo extreem, maar het verschilt idd per proc/mobo
Op maandag 25 juni 2001 00:10 schreef scorpionv het volgende:
Of steek ff een sigaret op en kijk hoe de rook door je kast gaat, dat geeft een mooi beeld.
Geniale tip.

Verwijderd

Op zondag 24 juni 2001 22:52 schreef Driez het volgende:
Heb die zelfde cooler ook en bij mij werd ie 45oC stressed op een 1333mhz.. enige verschil is denk ik dat ik een outake fan boven de processor heb..
dat zei ik al, gewoon ff gaten zagen

• AwesomE
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 29-05-2025
Op maandag 25 juni 2001 08:14 schreef Hawk666 het volgende:

[..]

dat zei ik al, gewoon ff gaten zagen
Ten eerste , kikke icoon lekker om te :9

ik wil ook zo een gat zagen maar hoe doe ik dat in een tower ?

...

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Hou je d'r ook rekening mee dat een Asus-bord (als je die hebt) altijd te hoog aangeeft?

Ik heb dezelfde koeler, en mijn TB950 word stressed 58-60 graden (afhankelijk van buitentemp.), volgens het mobo. Nou, meestal geeft Asus 5-7 graden teveel aan dus...

Virussen? Scan ze hier!

Verwijderd

Op zondag 24 juni 2001 22:52 schreef Driez het volgende:
Ja dit is toch weer zo duf... Ik heb em ook op 1333@1.8v en hij wordt als ie rechtsachter tegen de muur staat 59 graden stressed met een 80mm casefan ernaast, en een 80mm voor de cpu. Als ie 10cm naar voren wordt geschoven, wordt ie 55 graden stressed. Dit komt denk ik doordat er achterin een te kleine doorgang (4cm) om lucht te verplaatsen door de fan voor de cpu, en doordat de warmte van de monitor niet goed naar boven kan omdat er een plank boven het "warmteuitlaatgedeelte" zit :)

Ik heb dus ook die koeler. Maar die 45 graden stressed geloof ik echt niet, of er is iets goed mis met die sensor, want die waarde is veeeels te laag.
Ik hoop voor je dat je niet zit te liegen anders verlaag je je wel heel erg |:(

Verwijderd

Met 59graden stressed zou ik erg blij wezen. Mijn AMD 1.4Ghz loopt nu 72graden met de kast dicht (ong. 55 graden met kast open). Met die 6i11 koeler trouwens. Eerst maar ff de kast openlaten en wat xtra casefans kopen maar een AMD wordt 'gewoon' warmer dan een intel. Ik probeer 'm rond de 50 a 60 graden te krijgen dan ben ik tevreden :) .

binnenkort ook eens een coolermod proberen als ik tijd heb.

Bye

• Martin Sturm
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 28-08 12:02
Ik zou een gat in de lucht springen als mijn cpu 59graden stressed loopt.
* Martin Sturm had 78(!!) graden met een superorb, die uiteindelijk mijn cpu naar de eeuwige jachtvelden heeft geholpen :( :( :( :( :( :( :( :( :( :(

Nieuwe cpu + alpha/delta combo is hopelijk onderweg..

Verwijderd

Op maandag 25 juni 2001 08:21 schreef dtjiang het volgende:

[..]

Ten eerste , kikke icoon lekker om te :9

ik wil ook zo een gat zagen maar hoe doe ik dat in een tower ?
we nemen een passer, we tekennen een cirkeltje uit ten groote van je fan (als je 12cm fan neemt kun je een cd gebruiken). Je pakt een dremel, gatenzaag (zijn er meestal niet zo groot), decoepeerzaag.

we nemen een decoepeerzaag, je boor een gaatje aan de rand van je rondje, je doet je zaar er in en zagen maar. als je er niet helemaal zeker van ben zaag je het gat een beetje kleiner en werkt je het later met een vijl/veil netjes bij. voila een gat. nou nog ff 4 gaatje rondom het gat boren om je fan aan vast te maken en klaar ben je. als je er nou niet helemaal zeker van bent, of je durft het gewoon niet aan, dan maakt je eerst een zeikant van karton met een gat er in, kun je ff kijken hoe veel het gaat helpen en of het de moeite waard is

• Richard

Richard

Kuru Kuru Kururin

Topicstarter
No Way, Ik heb lang gespaard voor een AOpen HQ08, en daar ga ik dus echt géén gaten in zagen, kosten wat het kost moet ie heel blijven, als ik 2x 8mm fans boven mijn voeding in dat HDD-rack hang, zou dat dan uitmaken?

Edit: 8mm Fans zijn wel heel erg klein, maak er daarom maar 80mm van.

20*350ZO45°

• salvador4
als je er 2 bij je voeding hangt zal het zeker uit maken he, die gaten zitten er niet voor niks achter. zou ik ook nog ff een intake nemen als je die nog niet hebt onder. denk dat je case temp dan wel een graad of 5/10 zakt. (alleen het stofzuigergehalte neemt toe he)

wat je zegt van no way dat ik ga zagen in mijn kast, het is idd zonde als je het veneukt, maar ik vind een blow hole aan de zijkant met een mooie fingerguard erop mooier als dat er niks zit.

• Richard

Richard

Kuru Kuru Kururin

Topicstarter
Ja, ik zal eens xperimenteren met die 80MM fans. Ik heb bij een bedrijf stage gelopen waar er een stuk of 200 van die 80MM in een doos lagen. Bij iedere PC die werd gebouwt, zat er standaard bij de kast 1 bijgeleverd, alleen die hoefden van de baas niet ingebouwt te worden, dus ze gingen regelrecht en krat in. Heb er toen mee mogen nemen, alleen die heb ik in mijn oude kast laten zitten en aan mijn broer gegeven |:(

Nu moet ik dus nieuwe gaan halen :(

Stofzuigergehalte is heel irri inderdaad, zeker omdat ik op dezelfde kamere slaap als waar mijn PC staat (afstand PC ---> Mijn hoofd = 2 - 2,5 Meter)

20*350ZO45°

• jumpski
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-10-2025
Op zondag 24 juni 2001 23:07 schreef salvador4 het volgende:

[..]

ik reageer misschien een beetje hectisch maar mijn tb 1gig cpu doet bij 55+ niks meer, scheelt uiteraard per cpu... daarom adviseer ik mensen ook om daar onder te blijven dan zit je altijd goed.
Zou ik toch maar eens een andere voeding proberen!

Verwijderd

Op maandag 25 juni 2001 11:23 schreef RDK_NL het volgende:
No Way, Ik heb lang gespaard voor een AOpen HQ08, en daar ga ik dus echt géén gaten in zagen, kosten wat het kost moet ie heel blijven, als ik 2x 8mm fans boven mijn voeding in dat HDD-rack hang, zou dat dan uitmaken?

Edit: 8mm Fans zijn wel heel erg klein, maak er daarom maar 80mm van.
ok ik kan me voorstellen dat je niet zomaar in de buitenkant van je kast gaat zagen, dat is een beetje eng in het begin. er zijn nog wel een aantal andere dingen die je kunt doen:

slotkoeler (bijvoorbeeld die van justcooler 2800rpm) waarschijnlijk heb je boven je videokaart nog een slot over in je kast dus je zou kunnen proberen of dat past (meestal niet :()

voeding-mod. je wild dan wel niet in je kast zagen maar je zou wel je voeding een beetje kunnen modden. als je nou een 8x8 neem en die op je voeding schroeft (recht boven je proc dus) en je zet die op zuigen en je neemt een andere voedingsfan en je zet die op zuigen, dan wordt alle hete lucht van je proc, via je voeding naar buiten gezogen. eventueel moet je die kleine gaatje in de buitenkant van je voeding (boven je proc dus) een beetje groter maken.

die fans bovenin helpen waarschijnlijk heel slecht. waarom? omdat je cable duckt (dat gat waar je kabeld door naar boven gaan) heel nou is, de lucht gaat daar dus ook moeilijk door heen, je hebt dus onwijs weinig airflow en dat is kut want dan helpen je fans niet.

• salvador4
Op maandag 25 juni 2001 14:28 schreef jumpski het volgende:

[..]

Zou ik toch maar eens een andere voeding proberen!
is volgens mij geen voedings probleem, is 300 watt nooit problemen mee.. (hangen 5pci kaarten in) alleen als mijn cpu op 1ghz+ warmer dan 55/60 word word de zaak instabiel. (is verder geen probleem meer want hij komt nu nooit meer boven de 45 graden stressed)

• jumpski
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-10-2025
Op maandag 25 juni 2001 15:25 schreef salvador4 het volgende:

[..]

is volgens mij geen voedings probleem, is 300 watt nooit problemen mee.. (hangen 5pci kaarten in) alleen als mijn cpu op 1ghz+ warmer dan 55/60 word word de zaak instabiel. (is verder geen probleem meer want hij komt nu nooit meer boven de 45 graden stressed)
Ik heb dit ook gehad! Bij mij was het dus wel een voeding probleem. Ik had ook een 300 watt voeding, helaas niet erkend door AMD! Heb ook alles geprobeerd. Alleen bij warm weer kreeg ik nog instabiliteits problemen en ook ongeveer bij protemp van +/- 55C. Zit nu een Enermax 350 in. Kost iets meer, maar ik heb nu geen problemen meer. Het is het proberen waard!!!!

Verwijderd

" Ik snap wel dat jullie mij graag willen helpen, maar ik vraag me gewoon af, waarom leverd Coolermaster er niet gelijk een zootje van dat spul bij. "

Wil toch niet zeggen dat je er helemaal geen koelprut op hebt zitten?? Dan moet dat snel spasieren. Heb zelf zo'n Silverado in use en daar zat koeltamppasta bij, heb nog over....interesse? (stuur ik het ff op). Maar ik heb dat hele gevaarte ook ZELF op mijn TB geplakt dus dan lukt het een ander zeker!! Dus wees niet bang het nog eens te doen als je die temp omlaag wil hebben en dat moet wel lukken, wel binnen de marges misschien maar toch aan de hoge kant. Succes

• Richard

Richard

Kuru Kuru Kururin

Topicstarter
Wil toch niet zeggen dat je er helemaal geen koelprut op hebt zitten??
Ik geloof dat het inderdaad géén coolprute heet, maar "gummi" of "gum" ofzo. het is gewoon dat standaard goedje waar je eerst een vliesje vanaf moet trekken en klaar is kees.

20*350ZO45°

Pagina: 1