Uitlezen slimme meter via P1 zonder stopcontact in meterkast

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Backpacker
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
Beste medetweakers,

Ik heb een appartement op 2 hoog en ben sinds een aantal maanden in het bezit van een slimme meter. Nu krijg ik via mijn leverancier keurig iedere dag de standen door, maar ik zou het liefst ook het actuele gebruik willen inzien. Dat kan natuurlijk door p1 uit te lezen, echter bevindt mijn meter zich in een kast op de begane grond (stoppenkast zit uiteraard wel in mijn appartement) en daar heb ik helaas geen beschikking over een eigen stopcontact :(

Nu ben ik dus op zoek naar een manier om hem uit te lezen zonder dat er een stopcontact benodigd is. Ik zou eventueel wel een mobiele oplader kunnen neerzetten (waarbij ik dan zelf in de gaten moet houden dat ik hem tijdig omwissel) maar ik heb helaas nog geen apparaat voor het uitlezen gevonden die het met minimale stroom af kan.

Zijn er Tweakers die tegen dezelfde problemen aanliepen en dat hebben kunnen oplossen? Of wellicht iemand die een gouden idee heeft? Is misschien al een oplossing die gebruik maakt van LoRa, waarvan ik heb begrepen dat het erg weinig stroom verbruikt.

Uiteraard heb ik via Google geprobeerd een oplossing te vinden alsmede op tweakers, maar tot nu toe kom ik daar alleen oplossingen tegen die een stopcontact nodig hebben.

Duurzaamheidmaatregelen aan het treffen? Lees https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2114724 even ivm het energielabel.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Geronimoos
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 06-06 21:21
Stroom voor een uitlees-device is één, maar wat had je in gedachte voor de data? Een wireless verbinding zal altijd relatief veel stroom verbruiken, dit ga je niet redden met bv powerbanks als mobiele stroom voorziening.

Ligt er misschien al wel een datakabel? Dan kan je het seriële signaal van de P1 poort gewoon naar boven halen en in de meterkast dus verder verwerken.

2030Wp + 2520Wp PVoutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MadDog11
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:29
Als je meter een type DSMR 4.0 is, heeft je meetomvormer, bijvoorbeeld de Energylink van Homewizard geen extra voeding nodig, waarschijnlijk hebben meer fabrikanten deze mogelijkheid, dus moet je eerst kijken of je meter type DSMR 4.0 is en vervolgens bepalen welke meetomvormer je wil gaan gebruiken en kijken of die zonder voeding kan draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Backpacker
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
@Geronimoos helaas ligt er geen datakabel en is er ook geen ruimte om die te trekken :( (gebouw komt uit 1969). Dat de data wireless verstuurd moet worden had ik door, vandaar ook mijn opmerking of er al alternatieven zijn die werken met LoRa.

@MadDog11 bedankt voor de tip! Ik ga het vanavond gelijk eens bekijken.

Duurzaamheidmaatregelen aan het treffen? Lees https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2114724 even ivm het energielabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje NL
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 19:06
Zou kiezen voor een andere manier van uitlezen, maar dan in je meterkast.
De standen kan je dan via je netbeheerder bekijken, en je actueel vanuit de meting in de meterkast.

Heb je bv wel wifi bereik bij de slimme meter? Dan zou je eventueel met een Pi en kabel de meter uit kunnen lezen. Voeding vanuit een accu pack.

LoRa gaat hem niet worden, de techniek is niet gemaakt om elke 10 seconden de gegevens door te sturen ivm airtime limiet.
LoRa zou voor je standen bv wel weer kunnen, 1x per uur bv data doorgeven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fRiEtJeSaTe
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-06 09:15
Misschien iets minder fancy, maar kun je niet gewoon zo'n apparaatje kopen dat je tussen je verbruikers hangt? Is nog preciezer ook. Dan vergelijk je die met je Enelogic data.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaari
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22:11
Het actuele verbruik uitlezen kan met een Wattcher. De "verzender" zit op de meterkast om de pulsen te tellen (niet via P1 maar optisch) en werkt op twee penlight batterijen. Geen stopcontact in de meterkast nodig.
Het display kan overal in de woning in een willekeurig stopcontact worden geprikt.
Je kunt er echter niet mee loggen (maar je schrijft ook niet dat je dat wilt).

[ Voor 3% gewijzigd door jaari op 20-05-2016 18:34 ]

zonnepit ; L/W WP Pana MDC05F3E5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Even heel wat anders: in je eigen appartement kun je óók een meter neerhangen, maar dan van jezelf. Je kunt deze plaatsen net voor je groepenkast.

Dit kunnen verschillende meters zijn: een ouderwetsche draaischijfmeter, die je ergens op de kop tikt, een digitale stroommeter die om de kabel bevestigd wordt, een compacte din-meter waar je alles op aansluit... Noem maar op. Op deze manier heb je wél de mogelijkheid om een wandcontactdoos + data aansluiting te maken waar je het nodig hebt. Een stroommeter die om je kabel heen komt is misschien de makkelijkste oplossing, maar niet de meest nauwkeurige.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElMacaroni
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21:26

ElMacaroni

Laat de zon maar komen!

Google eens op "ESP8266 P1 meter"...

SE2200+14xSF170S & SE1500M+4xTSM-375

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• balk
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:03
ElMacaroni schreef op zaterdag 21 mei 2016 @ 16:45:
Google eens op "ESP8266 P1 meter"...
Dan zit je nog met power...

De Adafruit Feather HUZZAH with ESP8266 WiFi ziet er wel interessant uit. LiPo batterij er aan, P1-USB kabel er aan (deze of deze) en dan moet je nog iets met software doen. Je hebt dan in ieder geval een seriële poort over het netwerk, dan kan je met ser2net Domoticz laten denken dat de P1 USB kabel direct aan je Raspberry Pi gekoppeld zit.

Ik zelf krijg binnenkort een Wemos D1 mini binnen om precies dit te doen (maar dan met een telefoonoplader ipv LiPo accu). Als het werkt zal ik mijn blog bijwerken. :)

Afbeeldingslocatie: https://cdn-shop.adafruit.com/970x728/2821-02.jpg

[ Voor 9% gewijzigd door balk op 24-05-2016 21:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterG
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:43

WouterG

Dit is geen ondertitel

De P1 poort kan 5v 100mA leveren, met wat tweaking zou je daar wel een ESP mee kunnen voeden.

http://files.domoticaforu...R%20v4.0%20final%20P1.pdf

[ Voor 31% gewijzigd door WouterG op 25-05-2016 09:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• balk
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:03
WouterG schreef op woensdag 25 mei 2016 @ 09:38:
De P1 poort kan 5v 100mA leveren, met wat tweaking zou je daar wel een ESP mee kunnen voeden.

http://files.domoticaforu...R%20v4.0%20final%20P1.pdf
Een ESP gebruikt tot 300 mA, dus dat gaat niet werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geronimoos
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 06-06 21:21
Als je het gemiddeld verbruik onder de 100mA kan houden kan je de pieken wel opvangen met een buffer (powerbank of andere opslag)

Eventueel zou je de metingen in de nacht kunnen stoppen en deze 'energie-winst' gebruiken om je buffer extra te vullen.

2030Wp + 2520Wp PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lien751124
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 21-02-2023
Wij zouden graag een P1 meter willen aanschaffen om ons realtime verbruik op te volgen
Wij wonen ook in een appartement op 1e verdieping. In ons appartement hangt de meterkast en router.
De slimme meter hangt in de kelder, probleem waar wij tegen aan lopen is dat we geen WiFi hebben in de ruimte waar de slimme meter hangt.
We hebben tevens zonnepanelen en ook de omvormer hangt in de kelder.
Zijn er P1 meters die zonder WiFi werken? Ik kan er namelijk geen vinden op internet.

• johanPo
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 07-12-2024
Lien751124 schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 18:47:
Wij zouden graag een P1 meter willen aanschaffen om ons realtime verbruik op te volgen
Wij wonen ook in een appartement op 1e verdieping. In ons appartement hangt de meterkast en router.
De slimme meter hangt in de kelder, probleem waar wij tegen aan lopen is dat we geen WiFi hebben in de ruimte waar de slimme meter hangt.
We hebben tevens zonnepanelen en ook de omvormer hangt in de kelder.
Zijn er P1 meters die zonder WiFi werken? Ik kan er namelijk geen vinden op internet.
Hoe lees je nu zonnepanelen omvormer uit? Kan je wel een ethernetkabel van je appartement naar beneden krijgen? Dan is zoiets een optie https://www.zuidwijk.com/product/p1-reader-ethernet/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lien751124
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 21-02-2023
@ Johanpro: bedankt voor de tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DanGer61
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 31-07-2023
Ik woon in een appartement, en digitale meters staan in de kelder. Heb een SMARTGATEWAY op de P1-poort aangesloten. Het probleem is dat ik de kelder mijn eigen netwerk niet vind om het netwerk van de SMARTGATEWAY te koppelen.
Digitale meters staan in een betonnen ruimte en ik denk dat mijn wifi-signaal zo ver niet gaat.
Is er een oplossing ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glewellyn
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15-06 15:38

Glewellyn

is er ook weer.

DanGer61 schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 08:45:
Ik woon in een appartement, en digitale meters staan in de kelder. Heb een SMARTGATEWAY op de P1-poort aangesloten. Het probleem is dat ik de kelder mijn eigen netwerk niet vind om het netwerk van de SMARTGATEWAY te koppelen.
Digitale meters staan in een betonnen ruimte en ik denk dat mijn wifi-signaal zo ver niet gaat.
Is er een oplossing ?
Als er in de kelder wel een stopcontact beschikbaar is kan je proberen of je met een powerline wifi setje jouw netwerk kan uitbreiden naar de kelder.

*zucht*

Pagina: 1