Geluid Harddisk - WD 6 terra schijven

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Harold_S
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 02-03-2025
Gisteren mijn eerste nieuwe NAS DS216+ voorzien van 2 x WD red 6TB (WD60EFRX) schijven.
Installatie ging zonder problemen maar ik erger me aan het geluid die de schijven maken. Steeds lijkt het of je hem hoort verspringen op zoek naar de juiste locatie op de schijf. Het is niet dat tikken wanneer je een HDD error hebt. Ook niet het gezoem van de schijf zelf want wanneer je niks aanklikt dan is hij ook heerlijk rustig. Ook bij het opstarten hoor je het menigmaal.

Nu heb ik vanmorgen 1 van de schijven losgehaald en geboot. Een hoop gepiep van errormeldingen maar het leek de andere harde schijf te zijn. Schijf er terug in, andere schijf eruit. Nou lijken beide schijven hetzelfde geluid te maken. Is dit een normaal iets bij een 6TB schijf?? Dit kan ik zo niet laten staan naast mijn pc.

Iemand hier ervaring mee?

Alle reacties

Verwijderd

Mijn WD60EZRX (6TB Green) zijn superstil. Misschien dat je de headparking hoort? Heb je dat al eens geprobeerd uit te schakelen?

• Harold_S
Headparking lijkt me het niet te zijn. Het geluid is bij iedere lees en/of schrijf actie en niet wanneer ik de schijf even niet heb gebruikt. Maar toch bedankt voor het meedenken :-) Alle hulp is welkom.

Het lijkt me het mechaniek te zijn i.c.m. de verschillende platters en dat dat wisselen of zoeken het geluid maakt.

• GoT
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

GoT

/ / ( . Y . ) \ \

Ik heb er zelfs 8x 6TB WD red naast elkaar in mijn NAS: inventaris: NAS
Ze maken wel wat geluid, maar het is verder niet storend.
Het staat niet in de huiskamer, maar ergens in een aparte kamer.
Het is een NAS, dus je kan het in principe overal plaatsen waar je wilt.

o << Your asshole before prison.
O << Your asshole after prison.

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10-12-2025
Iedereen heeft meer of minder last van geluid, dit is persoonlijk, en als je jong bent heb je hier meer last van.

Kijk eens of je de snelheid van de head langzamer kunt zetten, dan heb je minder tikken, maar dan wordt wel de hd langzamer, dacht iets van aam instellen.

• Twarp
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09-12-2025

Twarp

just grin...

jan99999 schreef op vrijdag 20 mei 2016 @ 23:23:
Iedereen heeft meer of minder last van geluid, dit is persoonlijk, en als je jong bent heb je hier meer last van.
Huh? Leeftijd heeft niets met irritatie niveaus te maken hoor, het zal je eigen beleving zijn.

Ontopic: Kijk of je het geluid kan vergelijken, als beide schijven dit geluid maken dan zal het inderdaad aan je irritatie niveau kunnen liggen, anders bij de verkoper controleren of dit klopt.

Ik zou iig mijn data niet aan onbetrouwbare schijven willen toevertrouwen.

Meh ...

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01-2025
Maak anders eens een geluidsopname of videofilmpje met geluid en post die ergens online met de link hier. Dan kan men beter beoordelen of je je ook zorgen moet maken.

• Harold_S
Ik heb het geluid proberen op te nemen met mijn mobiele telefoon maar vreemd genoeg is het geluid dan zo minimaal hoorbaar dat het niet de moeite waard is om te posten.
Mijn Nas in de meterkast gezet, deur dicht en dan hoor ik het nagenoeg niet meer. Maar naast mijn pc neerzetten zou mij wel behoorlijk storen. Het aantal malen dat hij tikt is wel minder geworden, misschien dat de disk eerst nog even flink moest indexen of iets? Geen idee hoe dat werkt.

Beide schijven maken het geluid. Heb ze beide om beurten los gehad en beide schijven maken het geluid dus het zal er waarschijnlijk wel bij horen :-) Nas uit, disk uit, weer aan, uit, disk wisselen, enz. (Ik moest daarna wel van scratch af aan installeren want hij bleef vanaf dat moment maar diskfailures aangeven).
Vanavond nog eens luisteren, ben het weekend weinig thuis geweest.
Het is dus niet het rustig zoemen bij een film afspelen maar echt wanneer er gewisseld wordt tussen bijvoorbeeld Windows folders.

Snelheid van de head aanpassen, ik ga eens zoeken naar meer informatie hierover.

Thnx in elk geval voor alle reacties dusver.

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:52
Zoek maar op "AAM" bij de harddisk fabrikant. ;)
Pagina: 1