Gemeenten worstelen met floppy's, tapes en cd-roms

Pagina: 1
Acties:

• BdR
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-09-2025

BdR

TV is gooder then books

Topicstarter
Gemeenten worstelen met floppy's, tapes en cd-roms (Binnenlandsbestuur, 20 mei 2016)

De helft van gemeenten ondervindt problemen met archiveren van informatie die op verouderde wijze is opgeslagen, zoals op floppy’s, taperecorders en cd-roms. Dat blijkt uit onderzoek van Binnenlands Bestuur bij eindverantwoordelijken voor het archief van 26 gemeenten. Ook gaf de ruime meerderheid van de gemeenten aan informatie te missen in hun archieven.
Typisch voorbeeld hoe digitalisering ook tot nieuwe uitdagingen leidt. Wat 10 of 20 jaar geleden state of the art was is nu hopeloos achterhaald en onbruikbaar.

Hetzelfde zal gebeuren met de meest recente techniek van nu verwacht ik:
  • Extene harde schijven of een NAS van nu zijn net zo kwetsbaar als een floppy of tape uit de jaren 90.
  • Moeten vrij kostbare datacenters voor altijd in de lucht blijven voor distributed databases e.d.?
  • Zijn technieken zoals bijv. NodeJS en MongoDB over 10 jaar nog steeds bruikbaar of zullen het experimentele flops blijken?
Moeilijk te voorspellen nu. :{

mijn web games -> Impossible Snake 2 :: Impossible Snake :: Snake Slider

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 28-12-2025
Ik snap dat het nu even actualiteit is, maar in Opslagtechnologie lijkt me dit toch meer op zijn plaats. :)

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Ik zie meer risico's bij gebruik van cloud-opslag. Handig om iets te stallen op Dropbox, OneDrive, whatever. Maar over 3 jaar ben je het vergeten en over 10 jaar bestaat de dienst niet meer.

Als je als verantwoordelijke al weet dat een collega ff de boel heeft gestald op %dienst%. Je hebt tenminste nog een kansje om over 10 jaar die diskette in een la te vinden, de opgeslagen docs op Google Drive ben je gewoon volledig kwijt.

(Als er goed beheer op zit is het een ander verhaal, maar dat geldt ook voor opslag toen op diskette, die was dan ondertussen al lang overgezet).

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:00

FreakNL

Well do ya punk?

Alsof die diskette in die la dan nog werkt. Of die goedkope CD-R(w)... Als je afhankelijk bent van een gevonden diskette ben je sowieso verkeerd bezig, dat is net zo onbetrouwbaard als Cloud opslag.

Dit heeft dan ook niks met het platform te maken (of dat nou diskette, NAS, CD of cloud is) maar meer met lifecycle en storage management.

Je infra wordt nu eenmaal ouder, en je moet met je tijd mee. En je data neem je daar ook in mee. Meestal na een inventarisatieslag WELKE data mee zou moeten. De data die daarbuiten valt is blijkbaar ook niet belangrijk.

[ Voor 15% gewijzigd door FreakNL op 20-05-2016 10:54 ]

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 19:56

Q

Au Contraire Mon Capitan!

De kern van het probleem is niet technisch van aard. Eens met FreakNL

Als je IT en bedrijfsprocessen gewoon op orde zijn dan is verouderde technologie nooit een issue omdat je netjes bij blijft en je data netjes op supported (gecentraliseerde) platformen bewaart.

Dit is alleen een probleem voor prutsers en malloten.

• The Lord
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 00:10
Señor Sjon schreef op vrijdag 20 mei 2016 @ 10:48:
[mbr]Ik snap dat het nu even actualiteit is, maar in Opslagtechnologie lijkt me dit toch meer op zijn plaats. :)[/]
Mwja, qua technologische implementatie wel, maar het gaat hier in eerste instantie over processen en niet zozeer techniek. General Chat of IT Pro? Hmmm...
BdR schreef op vrijdag 20 mei 2016 @ 10:43:
[...]

Typisch voorbeeld hoe digitalisering ook tot nieuwe uitdagingen leidt. Wat 10 of 20 jaar geleden state of the art was is nu hopeloos achterhaald en onbruikbaar.

Hetzelfde zal gebeuren met de meest recente techniek van nu verwacht ik:
...
Moeilijk te voorspellen nu. :{
Ach, je geeft het antwoord zelf al; hetzelfde probleem zal zich herhalen met de technische implementatie die gekozen is.
En het speelde al veel eerder: micro-fiches of stenen tablet, de uitdaging is hetzelfde.

Het gaat hier om informatie management. En helaas is dat, net zoals (de bijbehorende) informatie veiligheid, vaak een ondergeschoven kindje waarvan men vindt dat het een ICT probleem is terwijl het over algemene (bedrijfsvoerende) processen gaat.

Regelmatig spreek ik 'de CIO' die in essentie ICT manager is (en dat is de verwachting van het bedrijf) waar de primaire rol van de Chief Information Officer totaal niet wordt uitgeoefend. Ik merk wel dat er een verandering gaande is, omdat besturen zich langzaamaan bewust worden van de waarde van informatie voor de organistaie en de risico's die het onjuist behandelen hiervan met zich meebrengt.

Goed informatie management kan migratie van opgeslagen informatie enorm vereenvoudigen. Ondanks dat er vaak naar gekeken wordt als een kostenpost verdient zich dit op de lange termijn vrijwel altijd terug. Sterker nog, dit levert vaak een operationele besparing op, modat er minder data wordt gegenereerd en/of bewaard. Daarnaast helpt het op de momenten dat het onderliggende platform veranderd (moet) wordt(/worden). Het inventariseren welke data naar een nieuw platform moet worden gemigreerd is een stuk sneller uit te voeren en het daadwerkelijk migereren neemt minder tijd in beslag.

geeft geen inhoudelijke reacties meer

Pagina: 1