2.1 set gezocht voor ~25m2 ruimte

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RVervuurt
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 26-09 09:17
Ik zoek een?
2.1 set voor mijn woonkamer van 25m2

Wat is je budget?
500-700

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Ik ga er films mee kijken en games op spelen. Het idee is dat ik begin met een 2.1 en uiteindelijk uitbreid naar een 5.1 (of zelfs 7.1, aangezien de versterker dit ondersteunt, maar daar heb ik eigenlijk totaal geen plek voor). Ik heb al een Denon AVR 1912 versterker (koop 'm vanmiddag). Een must is dus wel dat de speakers uit te breiden zijn naar een 5.1-set, al is het misschien wel helemaal niet belangrijk dat de rear-speakers van hetzelfde merk zijn?

Wat heb je zelf al gevonden?
Mijn oog is gevallen op twee DALI Zensor 1 speakers voor de 2 in de 2.1. Deze kosten hier in Denemarken €135 p/s, wat betekent dat ik nog een redelijk budget heb voor een subwoofer. Echter zie ik door de bomen het bos niet meer en de reviews onder de producten bij online winkels vind ik altijd maar twijfelachtig en bevatten zelden goede argumenten en/of zijn zelden goed getest.

Edit: Ik heb trouwens ook deze subwoofer op het oog: pricewatch: Boston Acoustics ASW 250 (Zwart)
Voornamelijk door de afprijzing, dus waarschijnlijk niet de beste keuze.

Welke vragen heb je hier nog over?
De DALI Zensor 1-speakers zijn voor mij geen must, dit zijn gewoon speakers die mij aangeraden werden in HifiKlubben (Deense keten, zit tegenwoordig ook in Nederland) en het geluid beviel me erg goed en erg gebalanceerd, maar er miste wel echt een subwoofer. Als iemand zegt "Nee, koop deze 2 speakers met deze subwoofer, perfecte combinatie" dan hoor ik dat ook graag. In andere woorden: ik heb de versterker, verder staat nog niets vast.

Daar bovenop wil ik graag een subwoofer die niet teveel doortrilt in mijn houten vloer. Mijn huidige setje (HK Soundsticks II) trilt al teveel door, waardoor de onderbuurvrouw soms aanklopt om te vragen of de muziek zachter kan (terwijl ze dus alleen de subwoofer hoort, voor de rest niets). Als er andere technieken zijn om een subwoofer te dempen (heb al iets gehoord over spikes en matjes?) dan hoor ik dat graag.

Alvast bedankt!

[ Voor 6% gewijzigd door RVervuurt op 20-05-2016 13:15 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11:35
Heb je ook de Zensor 5 beluisterd? Dat is een vloerstaander die een wat meer aanwezige bass heeft. Mogelijk net genoeg (ik heb zelf hiermee jaren zonder subwoofer gekund).

Wat subwoofer betreft;
Je geeft aan een onderbuurvrouw te hebben, dan zou ik niet zo snel voor een downfire subwoofer gaan (dat is de genoemde boston acoustics, evenals de harman kardon), maar een frontfire. Op zich zou het niet zoveel uit moeten maken dat je vloer van hout is, aangezien het een appartement betreft zal er toch wel een betonnen vloer onder liggen.

Het is raadzaam de subwoofer te ontkoppelen van de vloer. Dat kan met een granieten tegel op voetjes met vilt. De subwoofer staat dan op spikes op de tegel. Ik heb het zelf nooit geprobeerd, maar men zegt dat dat goed werkt.
Je kunt ook gaan voor een "matje" zoals een subdude, of voetjes zoals soundcare superspikes of svs soundpath. Ik heb zelf soundare superspikes er onder liggen en de buurvrouw geeft altijd aan dat ze nooit wat hoort.

Let op dat de meeste goedkopere subwoofers niet zo egaal klinken. Sommige frequenties klinken aanzienlijk luider dan anderen, waardoor je het nooit helemaal lekker kunt afstellen qua volume. Het is altijd te hard of te zacht. Nou geeft een receiver vaak wel wat meer mogelijkheden door de ingebouwde room equalizer (audyssey in geval van Denon). In het goedkopere segment is een gesloten subwoofer wellicht veiliger dan een gepoorte (zoals de boston acoustics en de harman kardon). Het is wel raadzaam om ook dit eens te gaan beluisteren, want er zit een wezenlijk klankverschil tussen een gesloten en een gepoorte subwoofer.

Of ze goed zijn weet ik niet, maar Argon (ook verkrijgbaar bij hifiklubben) heeft enkele gesloten subs <€300,- Verder is er nog een Jamo Sub 660, volgens mij is dat ook een Scandinavische fabrikant. Informeer ook eens naar de voordelen van meerdere subwoofers. Het blijkt namelijk dat je ook met een paar goedkopere subs een aanzienlijk beter geluidsbeeld kunt krijgen, mits goed afgesteld natuurlijk. Dit zou betekenen dat het volume lager kan bij eenzelfde geluidservaring, dus waarschijnlijk minder klachten van de onderbuurvrouw.

[ Voor 14% gewijzigd door LA-384 op 20-05-2016 20:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fantasma7988
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 05-12-2024
In een ruimte van 25m2 meter is niet persee een subwoofer nodig naar mijn mening.
Wel is het een beetje afhankelijk van wat voor muziek je het meest speelt.

Ik zou kijken naar een grotere front speaker zoals een kef q500 (2de hands misschien) en anders even luisteren in de audio zaak welke speakers ze hebben staan.
Alleen is het met films wel prettig om een subwoofer te hebben.

Ik heb hier een setje psb imagine b staan ,een setje chario syntars en kefs ls50 gehad maar allemaal geven ze genoeg bass in een woonkamer van 36 m2 (keuken erbij).

Edit :zie nu pas dat je het puur voor films en games wilt gebruiken.
Dan zou ik even met je versterker naar hifiklubben gaan en even gaan luisteren naar verschillende speakers en eventueel met sub.
je kan altijd een beetje korting krijgen als je er om vraagt en als je de fronts voor 270 krijgt met de sub van 520 euro (dali sub) dan is die 90 euro er meestal wel vanaf te praten;)
Weet wel dat een goede subwoofer goed geld kost,de goedkopere modellen klinken vaak nog rommelig

[ Voor 30% gewijzigd door Fantasma7988 op 21-05-2016 18:04 . Reden: verkeerd gelezen ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

LA-384 schreef op vrijdag 20 mei 2016 @ 20:32:
Het blijkt namelijk dat je ook met een paar goedkopere subs een aanzienlijk beter geluidsbeeld kunt krijgen, mits goed afgesteld natuurlijk. Dit zou betekenen dat het volume lager kan bij eenzelfde geluidservaring, dus waarschijnlijk minder klachten van de onderbuurvrouw.
Je kan dit niet zo zonder meer aan een beginneling aanraden. Multi sub optellingen zijn bijzonder lastig af te stellen, eigenlijk kan je dit niet zonder know how, en een meetmicrofoon doen.

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RVervuurt
Sorry, ik zie de reacties nu pas. Ik dacht dat ik een notificatie zou krijgen op de FP dat er in mijn topic gepost was, maar dat is niet het geval.

Ik ben uiteindelijk voor de Warfedale 220's gegaan, twee stuks, en de Boston Acoustics die ik eerder al aanhaalde. De Warfedale 220's hadden precies de goede afmetingen om in mijn kast te staan en ze zouden beter zijn dan de Zensor 1.

Helaas is na lang met kabels en instellingen klooien gebleken dat ik de sub niet aan de praat kan krijgen. Of het aan de versterker of de sub ligt kan ik niet zeggen, al verwacht ik dat laatste. Gelukkig hebben de Warfedale 220's een prima kick in de kast zitten, waardoor ik waarschijnlijk (voorlopig) prima zonder sub kan.

In de winkel zeiden ze trouwens dat het verschil tussen downfire en frontfire verwaarloosbaar is qua overlast/doortrillen. De tips met de granieten plaat en daaronder kussentjes ga ik echter wel onthouden voor als ik ooit weer een sub ga kopen.

Bedankt voor de hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
De subwoofer is weer teruggestuurd begrijp ik? Anders kunnen we een paar stappen doorlopen om het aan de praat te krijgen. En goed om te lezen dat je tevreden bent met de aankoop.

[ Voor 18% gewijzigd door LA-384 op 21-05-2016 23:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RVervuurt
Nee, die is nog niet teruggestuurd, maar wel ingepakt, want ik heb de hoop opgegeven.

Wat ik heb geprobeerd:
- via Audyssey heb ik volgens mij elke "amp assign"-setting geprobeerd, in geen een werd de subwoofer geregistreerd
- handmatig aangegeven dat er een subwoofer aanwezig is. Geluid in speakers verandert (minder bas), maar er komt niets uit de subwoofer
- verschillende tulpkabels
- verschillende ingangen op de subwoofer (LPF, L en R)
- tulpstekker in de subwoofer maar niet in de versterker, om te kijken of ie zoemt als ik de andere kant van de stekker aanraak
- >30 minuten van de stroom af, hopende op een soort magische reset

Het gekke is dat ik kan zien aan de tv en versterker als ik de stroom van de sub afhaal, dus de kabel en aansluiting op de versterker lijken goed.
Verder is het lampje groen of rood (afhankelijk van de instelling) achterop de subwoofer, dus er is stroom.

Ik denk echt dat ik alles al zo'n beetje geprobeerd heb, maar als jij nog iets weet wat ik kan proberen hoor ik het graag! Het liefste stuur ik die sub niet terug, want dat is wel een gedoe :)

Edit: in Audyssey kies ik natuurlijk elke keer voor "measure" in "Channel select"

[ Voor 3% gewijzigd door RVervuurt op 22-05-2016 01:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11:53

FeaR

In GoT we trust

RVervuurt schreef op zondag 22 mei 2016 @ 01:41:

- tulpstekker in de subwoofer maar niet in de versterker, om te kijken of ie zoemt als ik de andere kant van de stekker aanraak
En? Bromt de subwoofer dan of niet?

Als je in de receiver de subwoofer op "yes" zet en de speakers op "small" moet er toch wel snel geluid uit de subwoofer komen. Crossover op de subwoofer helemaal open en volume op een procent op 30-50.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
Hij wordt niet door audyssey herkend, komt er tijdens die run ook echt geen enkel hoorbaar geluid uit de sub?

Heb je de tulp kabel wel in de subwoofer/pre out van de receiver zitten?
Verder zie ik op de sub nog een knopje "audio mode" zitten. Staat deze op "on" ipv "mute"?
Is de tulp kabel in orde?
Als dit alles klopt, dan lijkt de sub idd doa en zou je het toch moeten kunnen ruilen? Dat of de sub out op de receiver is stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantasma7988
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 05-12-2024
voor de subwoofer word toch niet een normale tulp kabel gebruikt?
https://www.hifiklubben.nl/kabels/subwoofer-kabel/

deze kabel werken wel met een subwoofer maar bij de bouwmarkt in de buurt zijn ze ook goedkoper te vinden .en naar mijn weten prima aangezien het om signaal gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
Dat is gewoon marketing. Door het subwoofer-kabel te noemen, kun je de prijs direct straffeloos verdubbelen. De stekker is gewoon een tulp-stekker, hetzij met iets meer plastic, waardoor de "ringvormige huls" is bedekt. Subwoofer kabels zijn standaard afgeschermd, tulp-kabels niet, maar zijn wel als afgeschermd verkrijgbaar. Of dit ten alle tijden noodzakelijk is, is maar de vraag. Wanneer de kabel niet parallel loopt aan andere speaker of electriciteitskabels of deze kruist, dan zouden er geen problemen moeten zijn.

Ik heb zelf eens een subwoofer aan mijn pc-speakers gekoppeld met een verloop-stekkertje van 3,5mm jack naar 2x tulp. Aangezien het in beide gevallen een digitaal signaal betreft, Dit werkte gewoon vlekkeloos en zonder defects (brom).

Edit na correctie van Lip :+

[ Voor 14% gewijzigd door LA-384 op 22-05-2016 11:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Subwoofer signaal is NIET digitaal, dat is gewoon een onversterkt analoog signaal.

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RVervuurt
FeaR schreef op zondag 22 mei 2016 @ 02:37:
[...]

En? Bromt de subwoofer dan of niet?

Als je in de receiver de subwoofer op "yes" zet en de speakers op "small" moet er toch wel snel geluid uit de subwoofer komen. Crossover op de subwoofer helemaal open en volume op een procent op 30-50.
Nee, hij bromt dan niet. Ook niet met die instellingen die je noemt, helaas.
LA-384 schreef op zondag 22 mei 2016 @ 04:39:
Hij wordt niet door audyssey herkend, komt er tijdens die run ook echt geen enkel hoorbaar geluid uit de sub?

Heb je de tulp kabel wel in de subwoofer/pre out van de receiver zitten?
Verder zie ik op de sub nog een knopje "audio mode" zitten. Staat deze op "on" ipv "mute"?
Is de tulp kabel in orde?
Als dit alles klopt, dan lijkt de sub idd doa en zou je het toch moeten kunnen ruilen? Dat of de sub out op de receiver is stuk.
Er komt 0 geluid uit. Ik heb m'n hand op de sub gehad, onder de sub, maar er gebeurt niets.

Alles zit goed aangesloten, allemaal via de handleiding van beide systemen. Ik heb me een poot uit laten draaien door een echte "subwoofer kabel" te kopen, maar dit was eigenlijk helemaal niet nodig, want ik had nog gewone RCA-kabels (ook van goede kwaliteit) liggen. Maargoed, ik ben nog een noob op dit gebied en dat ruiken verkopers meteen :P

Als laatste: Audio mode staat op "on" (lampje is groen, bij mute rood).

[ Voor 59% gewijzigd door RVervuurt op 22-05-2016 12:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11:53

FeaR

In GoT we trust

Dan gaat het toch klinken als een defecte subwoofer.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kakanox
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06-10 00:05
Zou dit ook aangrijpen om de subwooferkabel terug te brengen :P

De speakers zijn een goede keuze. Dali is bij muziek snel vermoeiend.

Ga toch fietsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RVervuurt
kakanox schreef op zondag 22 mei 2016 @ 13:04:
Zou dit ook aangrijpen om de subwooferkabel terug te brengen :P

De speakers zijn een goede keuze. Dali is bij muziek snel vermoeiend.
Helaas is dat doosje al weggegooid ;w
Pagina: 1