Hallo, ik werk voor Kennisnet.
Ik heb al heel veel goede opmerkingen voorbij zien komen.
- Inderdaad hulde voor @twinkebel: Volgens mij probeer je een beter geïnformeerde keuze te maken, omdat je je er bewust van bent dat je niet alles weet. Zo kun je een beter gesprek voeren met de diverse verkopers. Mocht je meer advies willen, stuur me dan een bericht. In het kader van het Doorbraakproject Onderwijs & ICT/Slimmer Leren met ICT voor po heb ik 2 technisch experts on standby staan die je kunnen bijstaan per e-mail, telefoon, of indien nodig ook een keer langs kunnen komen om je te helpen een beter geïnformeerde vraag neer te leggen bij jouw leveranciers. We zullen niet het hele traject begeleiden, daar zijn commerciële consultants voor, maar we helpen je graag een stap verder.
Hieronder ga ik wat verder in op de eerdere opmerkingen.
- @sdk1985: Bedankt voor je feedback op de handreiking externe connectiviteit. Mocht je nog meer opmerkingen of vragen hebben voor de handreiking, stuur me dan zeker een bericht. De getallen betreffende benodigde bandbreedte zijn gebaseerd op een onderzoek uitgevoerd door Dialogic. Tijdens dat onderzoek is er een model ontwikkeld om een globale inschatting te kunnen maken van de bandbreedtebehoefte, omdat dit een vraag is die bij veel scholen leeft. Het model heeft meerdere parameters:
* aantal leerlingen dat digitale leermiddelen gebruikt,
* het type inhoud in de leermiddelen,
* hoe vaak en lang worden digitale leermiddelen ingezet,
* mate van gelijktijdigheid, en
* karakteristieken van het dataverkeer van digitale leermiddelen.
Deze parameters zijn ingevuld voor gemiddeld gebruik en met het gemiddelde digitale leermiddel om in ieder geval een globaal beeld te kunnen geven.
Verder worden in deze discussie veel onderwerpen aangehaald die ook in de handreiking worden besproken. Ik zou zeker aanraden om die te lezen.
- Goede vragen om mee te beginnen: wat is het gewenste gebruik? Wat ga je doen met de iPads? Hoeveel iPads worden er tegelijkertijd gebruikt? Wat voor soort content gaan de leerlingen bekijken? Goede suggestie om dit te vertalen naar functionele wensen in een PvE of URS. Ook het onderscheid tussen wat is essentieel, gewenst en nice to have vind ik een goede.
- Connectiviteit is een keten, van internettoegang tot netwerk tot wifi in de klas. Alle onderdelen in deze keten moeten geschikt zijn voor het gewenste gebruik. Idealiter wordt dit ook bij een site survey meegenomen: is de hele connectiviteitsketen geschikt voor het gewenste gebruik?
- Meten is weten. Niet alleen voor de internetsnelheid, maar ook het netwerk. Hoeveel internetsnelheid krijg je daadwerkelijk geleverd? Bij veel particuliere abonnementen wordt er geschermd met x Mb down en up, maar in de praktijk komt er een stuk minder uit de 'muur'. Als het bekijken van websites op de iPads traag werkt in de klas, kan het probleem ook in het netwerk/wifi zitten. Een ander voordeel van meten is dat je eerder problemen kan zien aankomen, bijvoorbeeld bij het gebruik van de bandbreedte.
- Zakelijk versus particuliere abonnementen voor internettoegang: zakelijke abonnementen zijn prijziger, maar bieden meestal betere garanties wat betreft uptime, responsetijd bij problemen, hersteltijd (binnen x uur), service window (bijvoorbeeld altijd=24/7, of breder dan werktijden=16/5 of werktijden=8/5), en bandbreedte (minder/geen overboeking icm andere klanten). Deze afspraken worden vaak in een service level agreement (SLA) omschreven. Hoe essentiëler de inzet van digitale leermiddelen, hoe belangrijker dit soort afspraken worden.
- Fall-back/backup verbinding/redundantie, ook een goed punt in deze discussie: hier moet een afweging gemaakt worden tussen de behoefte en het budget. Is de inzet van digitale middelen onmisbaar (zoals bij digitaal Cito toetsen), dan is er (voor dat moment) geen fall-back naar papier mogelijk. Bij geen fallbackmogelijkheid kan een backupverbinding interessanter worden, indien daar budget voor is. Dit hoeft niet altijd een dure 2e verbinding te zijn indien dit wordt gecombineerd met een digitaal fallback scenario. Mogelijk is er een oplossing te bedenken waarbij bij uitval van de hoofdverbinding alleen de belangrijkste zaken via de backupverbinding lopen. Ook in het netwerk kunnen er problemen ontstaan. Het investeren in redundante dubbele uitvoeringen van bepaalde netwerkonderdelen kan de investering waard zijn, natuurlijk afhankelijk van de behoefte.
- Quality of Service (QoS) voor het interne netwerk. Ook een goed punt wat eerder werd genoemd, en goed om te bespreken met de leverancier(s). Er kan met QoS voorrang gegeven worden aan bepaalde soorten verkeer, applicaties, op verschillende locaties, en op verschillende tijden. Ter illustratie: je kan met QoS bijvoorbeeld er voor zorgen dat de directeur altijd kan e-mailen, en dat de docent altijd tegelijkertijd een film kan tonen op het digibord, terwijl de leerling de stof verwerkt in een cloudofficeoplossing, maar in de pauzes zet je alle bandbreedte beschikbaar voor het bekijken van YouTube filmpjes door leerlingen. Is ook goed om te combineren met een digitaal fallback scenario. Indien de hoofdverbinding uitvalt kan je bijvoorbeeld het YouTube verkeer 'afknijpen' totdat de hoofdverbinding weer is hersteld binnen hersteltijd x.
- Beveiliging: informeer inderdaad bij je leveranciers naar de beveiligingsmogelijkheden zoals het netwerkverkeer van leerlingen, docenten en gasten scheiden middels iets wat bijvoorbeeld VLAN heet. In de handreiking worden nog meer beveiligingsonderwerpen aangesneden. Bij de implementatie van het eerder genoemde WPA2-Enterprise kan eduroam worden ingezet. Eduroam is veel bekender in het hoger onderwijs, maar is nu ook beschikbaar voor het primair en voortgezet onderwijs.