Vraag

Acties:
  • 0Henk 'm!

• SwearyGringo
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 26-03-2018
Mijn vraag
Een tijdje terug heb ik een platenspeler aangeschaft. Het is de 22RH802 van Philips geworden. Hoe sluit ik deze aan op mijn NAD L54 versterker? :? Heb ik hierbij ook nog een voorversterker nodig?

Relevante software en hardware die ik gebruik
- Philips 22RH802 http://www.grammofoon.com..._22RH802.htm&ContentFrame
- NAD L54 http://tweakers.net/price...d-receiver/specificaties/
- JBL L830 speakers (8 ohm)
- Audiokabel 3,5mm jack (m) naar 2x tulp (v)
- Audiokabel 2x tulp (m) naar 2x tulp (m)

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb gelezen dat een Phono-ingang op de versterker de gemakkelijkste weg zou zijn. Deze kan ik echter niet ontdekken. In de platenspeler zit een versterker ingebouwd, dus direct op de boxen zou mogelijk moeten zijn, zij het niet dat ik dan een andere audiokabel nodig heb.

De tulpjes zitten momenteel op cab/sat aangesloten (zie afbeelding onder).

Op de achterkant van de speler zijn enkel ingangen. Op de voorkant van de platenspeler zie ik een aansluiting voor de koptelefoon; 5-potige din (dobbelsteen). Kan ik volstaan met een 5-potige din naar 2x tulp? Of een 5-potige din naar 3,5mm (v)?

Bij voorbaat dank,

~ SG

Beste antwoord (via SwearyGringo op 24-05-2016 19:55)

• coinman63
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08:23
Je moet de rechtse aansluiting hebben. Daar zit wel degelijk ook een uitgang op. Het symbooltje met de twee rondjes die aan de onderzijde verbonden zijn stelt een band/cassetterecorder voor. Er staat ook nog dat je op die aansluiting een pick-up/platenspeler met een kristalelement kunt aansluiten, maar dat is niet van belang. Op pin 1 en 4 staat de uitgang (is de bron die je via de schakelaars op de voorzijde hebt ingesteld - in jouw geval dus kiezen voor de grammofoon). De linker aansluiting is voor een microfoon.

De verloopkabel die ik eerder voorstelde werkt gewoon (en je moet dus proefondervindelijk uitvinden welke van de tulp connectors met pin 1 en 4 verbonden zijn, dat is namelijk meestal niet duidelijk. Je kunt daarbij niets kapot maken. Een voor een aansluiten dus).

Helaas krijg je soms welgemeend advies dat niet correct is (zo kun je prima 8 ohm luidsprekers aansluiten op een versterker die 4 ohm luidsprekers aankan - andersom weer niet).

[Voor 7% gewijzigd door coinman63 op 21-05-2016 13:16]

Alle reacties

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MedionAkoya
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 20:35

MedionAkoya

Niet geschoten is altijd mis

Op de platenspeler zit er inderdaad een versterker.
Maar dan moet je op je speakerkabels de aansluiting op de foto rechts plaatsen.

Je hebt zoiets toch? de middelste is Audio out en de buitenste twee gaten zijn voor de speakers.

Maar het vervelende is: de Philips wil waarschijnlijk alleen 4 ohm en je hebt 8 ohm speakers.

Over 5 polig DIN weet ik niets van. Maar kan wel zeggen dat tulpen beter zijn dan 3.5mm qua slijtage en dikte kabel.

Of wilde jij er een koptelefoon op aan sluiten? Dan moet je 3.5mm nemen. Sommige koptelefoons hebben een klink (6,35mm).

[Voor 56% gewijzigd door MedionAkoya op 20-05-2016 02:43]

Trein?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• eigenwebsite
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22-04-2018
Het is maar een kleine tip; masr heb je hier al met de juiste zoekwoorden combinatie op gegoogled?;)

Mvg, Werner I Zelf een eigen logo maken via de gratis online Logomaker
Ondernemer / ZZP'er? Meld je dan gratis aan via ons OndernemersNetwerk

Acties:
  • +1Henk 'm!

• coinman63
Je hebt geen platenspeler gekocht maar een combinatie tuner, versterker en platenspeler in een behuizing. Als je verder geen apparatuur gebruikt kun je het beste je luidsprekers op deze installatie aansluiten. Daar heb je inderdaad DIN luidsprekerpluggen voor nodig, maar die zijn gewoon te koop: http://www.allekabels.nl/...MG57-KT6MwCFdMV0wodJSkEUw

Heb je nog apparatuur op je NAD aangesloten en wil je alleen de platenspeler van de Philips installatie gebruiken, dan kun je met een verloopkabel DIN-tulp (let op dit is een andere DIN dan die voor de luidsprekers) van de Philips tape out naar een van de twee ingangen op de NAD (VCR of SAT). Dit is de verloopkabel die je nodig hebt: http://www.allekabels.nl/...n-tulp-kabel-5-polig.html
Je moet even proefondervindelijk uitvinden of je de rode en witte of zwarte en gele aansluiting moet hebben (er gaat niets kapot door dat te proberen).

Achteraf gezien had je wellicht beter een platenspeler zonder tuner en versterker kunnen kopen als je je NAD wilt behouden.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• SwearyGringo
MedionAkoya schreef op vrijdag 20 mei 2016 @ 02:27:
Je hebt zoiets toch? de middelste is Audio out en de buitenste twee gaten zijn voor de speakers.
Over 5 polig DIN weet ik niets van. Maar kan wel zeggen dat tulpen beter zijn dan 3.5mm qua slijtage en dikte kabel.
Of wilde jij er een koptelefoon op aan sluiten? Dan moet je 3.5mm nemen. Sommige koptelefoons hebben een klink (6,35mm).
Mijn platenspeler ziet er vergelijkbaar uit. Enige verschil met jouw foto is de DIN-aansluiting (bij mij 6-polig). Ik dacht misschien de speler aan te sluiten op de versterker via de aansluiting van de koptelefoon (DIN-5 dobbelsteen). Maar als ik het goed begrijp moet ik de rechter aansluiting op onderstaande foto hebben?
coinman63 schreef op vrijdag 20 mei 2016 @ 09:46:
Heb je nog apparatuur op je NAD aangesloten en wil je alleen de platenspeler van de Philips installatie gebruiken, dan kun je met een verloopkabel DIN-tulp (let op dit is een andere DIN dan die voor de luidsprekers) van de Philips tape out naar een van de twee ingangen op de NAD (VCR of SAT). Dit is de verloopkabel die je nodig hebt: http://www.allekabels.nl/...n-tulp-kabel-5-polig.html
Je moet even proefondervindelijk uitvinden of je de rode en witte of zwarte en gele aansluiting moet hebben (er gaat niets kapot door dat te proberen).

Achteraf gezien had je wellicht beter een platenspeler zonder tuner en versterker kunnen kopen als je je NAD wilt behouden.
Dank voor je duidelijke antwoord. Ik zie daarnet dat de aansluiting (als ik mij niet vergis: rechts op bovenstaande foto) 6 pinnetjes heeft. Betekent dit dat ik DIN-6 naar 2x tulp moet hebben? Deze kabel heb ik namelijk nog niet kunnen vinden.

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:32
edit: Had inderdaad niet goed op het schema gekeken. Zie hieronder.

[Voor 95% gewijzigd door MewBie op 21-05-2016 17:13]

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2Henk 'm!

• coinman63
Je moet de rechtse aansluiting hebben. Daar zit wel degelijk ook een uitgang op. Het symbooltje met de twee rondjes die aan de onderzijde verbonden zijn stelt een band/cassetterecorder voor. Er staat ook nog dat je op die aansluiting een pick-up/platenspeler met een kristalelement kunt aansluiten, maar dat is niet van belang. Op pin 1 en 4 staat de uitgang (is de bron die je via de schakelaars op de voorzijde hebt ingesteld - in jouw geval dus kiezen voor de grammofoon). De linker aansluiting is voor een microfoon.

De verloopkabel die ik eerder voorstelde werkt gewoon (en je moet dus proefondervindelijk uitvinden welke van de tulp connectors met pin 1 en 4 verbonden zijn, dat is namelijk meestal niet duidelijk. Je kunt daarbij niets kapot maken. Een voor een aansluiten dus).

Helaas krijg je soms welgemeend advies dat niet correct is (zo kun je prima 8 ohm luidsprekers aansluiten op een versterker die 4 ohm luidsprekers aankan - andersom weer niet).

[Voor 7% gewijzigd door coinman63 op 21-05-2016 13:16]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• SwearyGringo
coinman63 schreef op zaterdag 21 mei 2016 @ 13:12:

Wederom dank. _/-\o_ Qua ohmage had ik al het een en ander uitgezocht via Google, dus wat dat betreft is er geen probleem. Maar een 5-polige stekker op een 6-polige uitgang, kan dat wel?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Anoniem: 39101
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
SwearyGringo schreef op vrijdag 20 mei 2016 @ 01:54:
Mijn vraag
Een tijdje terug heb ik een platenspeler aangeschaft. Het is de 22RH802 van Philips geworden. Hoe sluit ik deze aan op mijn NAD L54 versterker? :? Heb ik hierbij ook nog een voorversterker nodig?

Relevante software en hardware die ik gebruik
- Philips 22RH802 http://www.grammofoon.com..._22RH802.htm&ContentFrame
- NAD L54 http://tweakers.net/price...d-receiver/specificaties/
- JBL L830 speakers (8 ohm)
- Audiokabel 3,5mm jack (m) naar 2x tulp (v)
- Audiokabel 2x tulp (m) naar 2x tulp (m)

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb gelezen dat een Phono-ingang op de versterker de gemakkelijkste weg zou zijn. Deze kan ik echter niet ontdekken. In de platenspeler zit een versterker ingebouwd, dus direct op de boxen zou mogelijk moeten zijn, zij het niet dat ik dan een andere audiokabel nodig heb.

De tulpjes zitten momenteel op cab/sat aangesloten (zie afbeelding onder).

Op de achterkant van de speler zijn enkel ingangen. Op de voorkant van de platenspeler zie ik een aansluiting voor de koptelefoon; 5-potige din (dobbelsteen). Kan ik volstaan met een 5-potige din naar 2x tulp? Of een 5-potige din naar 3,5mm (v)?

[afbeelding]

Bij voorbaat dank,

~ SG

Ik zou het zeker doen, vooral om ruis te onderdrukken en zeker te weten, dat de ingang poorten van de versterker nier worden opgeblazen! Dus...

https://www.conrad.nl/nl/...04857.html?sc.ref=Product Details

Succes. :*)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• coinman63
Bovenstaande is wederom een foutief advies. Een degelijke voorversterker zit al ingebouwd in jouw Philips en moet je dus juist niet aansluiten.

De zesde pin is niet aangesloten, dus de eerder voorgestelde kabel werkt gewoon.

Aansluiten via de hoofdtelefoonuitgang is niet aan te bevelen omdat het signaalniveau hiervan te hoog is voor je versterker.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee