Persoonlijk ben ik een fan van Microsoft. Niet omdat ze alles goed doen, maar op de één of andere manier proberen (en willen) ze heel veel. Dit is natuurlijk ook te zeggen over Google en Apple. Het komt denk ik ook omdat ik meer met Microsoft ben opgegroeid dan met Google of Apple. Altijd een Windows desktop of laptop gehad, en nooit een reden gehad om over te stappen naar een Apple computer.
Mijn minst favoriete bedrijf is toch wel Apple. De manier waarop ze bijvoorbeeld hun nieuwe apparaten presenteren komt bij mij de strot uit. Altijd van die onzinnige presentaties over innovatief en "never seen before". Een goed voorbeeld (klein voorbeeld) is de stylus die door Steve Jobs destijds is afgewezen. Wie wil er nu een stylus nodig? En wat komt er met de Ipad Pro op de markt? Een stylus. Ik haat Apple niet, want ik zou best een keer een iPhone willen hebben (misschien binnenkort wel), maar altijd hun producten zo aan te willen bieden alsof ze zo mooi en exclusief zijn (en vaak meer kosten dan andere vergelijkbare apparaten), dat vindt ik persoonlijk erg jammer.
Welke devices en platformen vindt ik het beste?
Desktop & Laptop
Windows 10. Persoonlijk ben ik iemand die graag games speelt, en waarop kan dit het beste? Een Windows machine. Ook zijn er door de jaren heen erg veel (en soms grote) veranderingen geweest m.b.t. het Windows platform. Ondanks bijvoorbeeld de release van Vista heb ik er van genoten. Persoonlijk had ik een redelijk nieuwe computer dus persoonlijke problemen met deze OS waren er vrijwel niet.
Mobiel
Android. Persoonlijk ben ik een groot fan van Android. De reden hiervan heeft toch te maken met de customization en de manier waarop Android werkt. Om de x aantal weken wil ik graag een nieuwe (live) wallpaper, widgets of een andere launcher. Android biedt gewoon veel mogelijkheden. En daarnaast hoef je je telefoon niet te rooten om een niet-marketplace applicatie te installeren. Voor zakelijk gebruik ik een Windows telefoon, maar meer dan bellen doe ik er ook niet mee. Voor mijn gevoel kan ik nog te weinig met deze telefoon, en voor privé en zakelijk zou ik eerder een Iphone aanschaffen dan een Windows phone.
Over enkele maanden mag ik een nieuwe (privé) telefoon uitzoeken. Ik zit te denken om een keer een iPhone te nemen. Het lijkt me wel een keer vet om toch zo'n één te hebben. Maar ze moeten dan wel een nieuw device uitbrengen dat in ieder geval groter is dan de iPhone SE (Heb nu de Nexus 6).
Smartwatch
Android. Zoals ik zei ben ik een groot fan van Android. Ik heb nu voor ongeveer 1 jaar de Moto 360. Deze heb ik voor iets meer dan €100,- aangeschaft en daarmee vindt ik het meer dan genoeg voor een smartwatch. Als ik kijk naar de bedragen die Apple vraagt, dan vindt ik deze prijzen absurd. Voor €100/200,- zie ik de meerwaarde gewoon niet. De eerste maand ben je er elke dag druk mee, maar nu gebruik ik hem voor WhatsApp of E-mail, fitness tracking en natuurlijk om de tijd te bekijken. En natuurlijk heb je genoeg customization met een Android smartwatch.
Tablet
Bij een tablet is de vraag wat je er mee wil doen. Als ik moet kiezen dan wordt het Windows en iOS. Persoonlijk heb ik een Windows 10 Surface Pro 3, i7 tablet. En dat werkt als een trein. Ik vind het prettig dat ik zowel desktop applicaties als applicaties uit de Store kan draaien. En ik kan met de Windows tablet prima games spelen, waardoor ik de tablet voor allerlei zaken kan gebruiken. Als je dan weer kijkt naar een vergelijkbaar model van Apple, de iPad Pro. Dan zie ik de toegevoegde waarde niet van deze tablet in vergelijking tot een iPad Air. En dan kijk ik meer naar het installeren van volledige applicaties die ook draaien op Windows of OSX.
Mocht ik in de toekomst een andere tablet gaan kopen, dan wordt dit waarschijnlijk een iOS tablet. De tablets van Apple werken uitstekend, zien er mooi uit, en voldoen prima aan wat ik van een iOS tablet zou kunnen verwachten (Netflix, YouTube, Browsen, af en toe een game). Het voordeel van zo'n tablet tegenover een Windows tablet is de batterijduur. Een Windows tablet is meer een hybride laptop/tablet en gaat daarom niet zo lang mee als een andere tablet, en een iOS (of Android), is toch meer gemaakt om er iets langer mee te kunnen.
Het hierboven is een persoonlijk mening. En diep van binnen zijn zowel Microsoft, Google en Apple goed bezig. En als IT-er wil je toch graag alles een keer geprobeerd hebben

. En misschien gaat dit niet heel erg over eco-systemen, een mening geven is altijd leuk

.