Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Microsoft vs. Google vs. Apple. Wat kiezen jullie?

Pagina: 1
Acties:

• pdg-domination
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 16-04-2024
Beste mede-tweakers,

Ik ben benieuwd naar de vraag en eventueel discussie welk eco-systeem jullie het meest aanspreek. Die van Microsoft, Google of Apple?

Denk hierbij aan software.

Zijn de apparaten goed te integreren met andere apparaten? Hoe is de veiligheid? welke werken het best met elkaar samen?

Kies jij het liefst voor OSX of Windows?

Waarom kies jij hiervoor en wat zijn je ervaringen?

Puur uit nieuwsgierigheid dat ik deze vraag stel, omdat ik binnenkort een andere laptop en smartphone wil aanschaffen. Ga ik voor Microsoft, Google of Apple? Ga ik voor een Windows pc of voor een Macbook?

groeten.

[ Voor 41% gewijzigd door pdg-domination op 20-05-2016 11:20 . Reden: Topicstart uitgebreid ]

• da_PSI
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 17-11 08:56
pdg-domination schreef op vrijdag 20 mei 2016 @ 00:22:
Beste mede-tweakers,

Ik ben benieuwd naar de vraag en eventueel discussie welk eco-systeem jullie het meest aanspreek. Die van Microsoft, Google of Apple?

Denk hierbij aan zowel software als hardware.

Waarom kies jij hiervoor en wat zijn je ervaringen?

groeten.
Waar kies je zelf voor, en waarom?

• pdg-domination
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 16-04-2024
da_PSI schreef op vrijdag 20 mei 2016 @ 00:24:
[...]

Waar kies je zelf voor, en waarom?
Ik twijfel zelf enorm.
Iphone/Android kan je qua apps veel meer mee vergeleken met windows 10 mobile. Maar Windows 10 vind ik persoonlijk heel soepel werken.

puur uit nieuwschierigheid start ik dit topic.

• Jester-NL
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

Ehrm... is je vraag niet een beetje appels (pun intended) met peren willen vergelijken? Je noemt een paar van de grootste tech-bedrijven, en wilt die vergelijken. Maar volgens mij gaat dat niet helemaal werken:
Apple doet iets met hardware (en software, en totaalbeleving) en richt zich op een bepaald stukje van de markt.
Google doet iets met advertenties, en zoekresultaten en heeft daarnaast een (mobiel) OS gebouwd. Hun dienstverlening en verdienmodel bestaat voornamelijk uit niet-tastbare zaken.
Microsoft is groot geworden door het aanbieden van OS-en, op zo ongeveer ieder stuk hardware dat aangezet kon worden. Daarnaast heeft het allerhande (bijna tot standaard verheven) stukken additionele software gemaakt. De enige hardware van belang die MS onder eigen vlag maakt is de Xbox.

Ja, er zijn natuurlijk raakvlakken tussen deze drie bedrijven. Allen hebben hun voors en tegens. Ik vraag me nu af, wil je het hebben over de verschillen tussen Windows, linux en BSD? Waarom benoem je dat dan niet ;)
Of wil je het hebben over de bedrijven an sich? Dan mis ik sowieso de toko van Marc Z., en vraag me af wat het in CSA doet ;)

The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm

• Powergrim
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 18-11 13:31
Laat maar zeggen dat hij verschil wil bespreken tussen het Android/Chrome OS, IOS/OSX en Windows (phone, desktop).

Wat mij betreft is het antwoord vrij simpel. Pak het apparaat wat voldoet voor jouw functies. Het ecosysteem lock-in wordt steeds minder, hoe raar het ook is.
Heb je een Windows 10 PC, met Office 365, een Playstation 4 en een Samsung telefoon. Grote kans dat je meer opties hebt dan degene die ook een Windows 10 telefoon er bij heeft gekozen. Zo ook geld dat Windows 10 desktop meer functies heeft dan Chrome OS dat heeft. En een Sony telefoon heeft maar marginaal voordeel samen met je Playstation. De apps zijn voor beide toestellen te verkrijgen, al is het maar met trucjes.

Dus bovenal, kies de functies die je wilt en niet het ecosysteem. Tegenwoordig combineert het heel aardig.

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:47

nelizmastr

Goed wies kapot

Naar mijn mening kan je bij MS nog niet spreken van een ecosysteem. Alleen een telefoon en een pc is nog geen ecosysteem te noemen, waar Apple en Google ook in de markt zitten van tablets, tv/streaming, auto en smartwatches. En in het geval van Apple ook nog netwerken.
Uiteindelijk moet je kijken naar wat je eisen en wensen zijn en wat je bereid bent te betalen. Als bepaalde diensten van een bedrijf niet bij je passen kan je beter een beetje van alles hebben. Het werkt allemaal aardig samen. Alleen synchronisatie tussen bepaalde zaken zal niet optimaal zijn buiten agenda's en e-mail.

I reject your reality and substitute my own

• duckyvite
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 18-11 17:39
In mijn geval ben ik niet voor een van de drie gegaan, maar twee. Een macbook omdat die op dat moment de beste prijs/kwaliteit voor mijn situatie had (/heeft). Deze werkt top, en kan ik alle apps en tweaks voor vinden die ik wil. Ik heb er ook voor gekozen omdat ik OS X wilde proberen, en het bevalt me goed.
Daarnaast heb ik een android telefoon. IPhone was geen optie vanwege de mate van dichtgetimmerdheid, en Windows Phone niet vanwege het app-aanbod. Nu, met een geroote telefoon en de juiste apps en tweaks ben ik bijzonder tevreden.
Het ecosysteem tussen de twee creeer ik door middel van apps. De juiste apps geven sowieso al hun informatie realtime op alle apparaten weer, en daarom zie ik niet de noodzaak alle apparatuur uit hetzelfde ecosysteem te halen.

• Powergrim
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 18-11 13:31
nelizmastr schreef op vrijdag 20 mei 2016 @ 08:56:
Naar mijn mening kan je bij MS nog niet spreken van een ecosysteem.
Ben ik het niet mee eens. Juist bij Microsoft kan je meer spreken van een ecosysteem. Ze lopen voorop in de integratie van alle systemen onder andere door UWP. Microsoft heeft ook niet alleen telefoons en desktops. Ze hebben een lineup van Telefoon, Desktop, laptop, Tablet(Surface) en gameconsole (al dan niet hun eigen hardware). Alle werken onderliggend met dezelfde software (Windows 10). En je hebt een stevige clouddienst (Office 365) die zelfs zakelijk zeer sterk zijn mannetje weet te staan. Dat kan Apple zeer zeker nog niet zeggen met iCloud.

Wat dat betreft hebben ze allemaal wel een ecosyteem, met allemaal een uitschieter naar bepaalde speerpunten. Windows doet daar zeker niet voor onder. Sterker nog, ik durf te zeggen dat Microsoft de stabielere variant is van alle als je je niet boeit voor Apps en integratie met IOT (Nest, smartTV's, koelkasten met WIFI etc..).

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:47

nelizmastr

Goed wies kapot

Powergrim schreef op vrijdag 20 mei 2016 @ 09:10:
[...]
Wat dat betreft hebben ze allemaal wel een ecosyteem, met allemaal een uitschieter naar bepaalde speerpunten. Windows doet daar zeker niet voor onder. Sterker nog, ik durf te zeggen dat Microsoft de stabielere variant is van alle als je je niet boeit voor Apps en integratie met IOT (Nest, smartTV's, koelkasten met WIFI etc..).
Nu nog Windows 10 stabiel maken. ME werkt nog beter :P

I reject your reality and substitute my own

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

nelizmastr schreef op vrijdag 20 mei 2016 @ 10:18:
Nu nog Windows 10 stabiel maken. ME werkt nog beter :P
Laten we niet beginnen aan deze glijdende schaal richting verdere flames en trolls...

Crew is intern even aan het discussieren of dit, mede om die reden, nu wel zo'n handig topic is. Ik raad de topicstarter sowieso aan om de topicstart erg uit te breiden met eigen mening / inbreng / argumenten / ...

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Nu online

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Waarom is je insteek meteen 'vs'? Waarom moet het altijd een of/of principe zijn?

Kan niemand een Windows PC hebben, een iPhone en een android tablet?

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• HeatWave
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 27-05 22:01

HeatWave

Back to my tweakersroots!

SinergyX schreef op vrijdag 20 mei 2016 @ 10:46:
Waarom is je insteek meteen 'vs'? Waarom moet het altijd een of/of principe zijn?

Kan niemand een Windows PC hebben, een iPhone en een android tablet?
Precies, het is zo raar dat er weer een soort kampen onstaan zoals "Beatles OF Stones" oid.

Ik heb een prima Win10 desktop voor gaming, daarnaast nog een Mac Pro voor andere dingen, een iPhone maar ook een Android tablet.

Als ik MOEST kiezen voor 1 leverancier zou ik misschien voor Apple, misschien voor MS kiezen, maar ik hoef niet te kiezen...

A gentle wave of heat flows over the GOT forum | Specs!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Nu online

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

HeatWave schreef op vrijdag 20 mei 2016 @ 10:51:
[...]

Als ik MOEST kiezen voor 1 leverancier zou ik misschien voor Apple, misschien voor MS kiezen, maar ik hoef niet te kiezen...
Dit inderdaad, als ik nu een Android toestel neem, mag ik opeens geen WM of iPhone kopen? Omdat ik voor Google koos? Onzin.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• HeatWave
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 27-05 22:01

HeatWave

Back to my tweakersroots!

SinergyX schreef op vrijdag 20 mei 2016 @ 11:00:
[...]

Dit inderdaad, als ik nu een Android toestel neem, mag ik opeens geen WM of iPhone kopen? Omdat ik voor Google koos? Onzin.
Ik snap de insteek van het topic deels wel, het lijkt, bijvoorbeeld op de FP, echt alsof er weer 2-3 kampen onstaan, met echt haat jegens de anderen. Ik zie echt in elk Appletopic dezelfde flamers voorbij komen met "iSheep", "al was het een drol met een apple erop kochten ze het nog" etc etc. Dodelijk vermoeiende kleuters :P.

En dan lijkt het idd echt alsof je not-done is om verschillende merken te hebben ofzo, echt totaal onzinnig.

A gentle wave of heat flows over the GOT forum | Specs!

• Luca
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 18-11 13:49
Oeh, leuk, leuk!

Desktop/laptop: Windows 10 (Microsoft) to the max, ik ben altijd al liefhebber van Windows geweest, juist omdat het zo persoonlijk mogelijk te maken is. Wat ik tot op heden wel mis, zijn de 'custom themes' die er op Windows 7/8/8.1 waren van 3rd party groepen. Ik heb OSX nooit echt iets voor mezelf gevonden. Wel vind ik het uiterlijk erg mooi. Vroeger draaide ik dan ook een OSX skin op mijn Windows PC en laptop. :P

Wel heb ik nog steeds erg veel interesse in een Chromebook. Goedkoop, zuinig, basis functionaliteiten zijn aanwezig en toch presteert het goed.

Mobiel: Androiiiiiiiiiid (Google..) Daar ik OSX mooi vind, vind ik iOS zelf niet echt interessant qua mobiel gebruik. Te beperkt voor wat ik wil (custom ROMS e.d. ben ik graag mee bezig, het maximale eruit persen). Ik vind het visueel gezien zelfs niet erg spannend, het is wat saai. Daarentegen ben ik echt dol op de Material Design-language van Google, dus Android = my love.

Tablet: Gek genoeg ben ik hier dan wel weer fan van een iPad, en dus Apple met iOS. Daar het op mobiel gebruik tegen valt, wellicht omdat ik dit meer bij me heb en het iets persoonlijker, kan ik iOS op een iPad (tablet..) zeer waarderen. Erg snel, wat belangrijk is. De materialen (hardware) zijn fantastisch, scherm hoor je me niet over klagen en de meeste apps werken fijn. De stabiliteit en zuinigheid van iOS kan ik hierop dus erg waarderen.

tl;dr En zo zie je maar weer, ik waardeer alles wel en een echte fanboy zou je me niet kunnen noemen. :P

__

Een bepaald eco-systeem maakt me niet zoveel uit. Wat me wel uitmaakt, is dat ze (de eco-systemen..) allemaal samen kunnen werken. Zolang dat het doet, hoor je mij niet. :9~

[ Voor 4% gewijzigd door Luca op 20-05-2016 11:06 ]

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17-11 22:19
Naar mijn mening kan je bij MS nog niet spreken van een ecosysteem. Alleen een telefoon en een pc is nog geen ecosysteem te noemen, waar Apple en Google ook in de markt zitten van tablets, tv/streaming, auto en smartwatches. En in het geval van Apple ook nog netwerken.
Uiteindelijk moet je kijken naar wat je eisen en wensen zijn en wat je bereid bent te betalen. Als bepaalde diensten van een bedrijf niet bij je passen kan je beter een beetje van alles hebben. Het werkt allemaal aardig samen. Alleen synchronisatie tussen bepaalde zaken zal niet optimaal zijn buiten agenda's en e-mail.
Ben ik niet met je eens. Microsoft heeft ook gewoon Tablets, streaming devices (chromecast kloon), smartwatches(MS Band), Xbox, Smartphones en dan heb ik de zakelijke wereld nog niet meegenomen (roundtable devices,Surface, etc.).
Vergis je ook niet in hoeveel apparaten er op Windows Embedded draaien, zonder dat je het weet ;)

Computer says no

• KrazyJay
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:24

KrazyJay

Ik heb bewust geen Android-devices vanwege het feit dat Google geld verdient aan telemetrie en advertising, terwijl Apple en Microsoft andere businessmodellen hanteren waarbij mijn gebruik van hun devices mij geen melkkoe laten voelen. Verder heeft mijn wederhelft behoefte aan Apple-tablets, dus heeft ze die; ze kan daar lekker mee werken/vermaken. Ik doe alles op Windows, desktop vanwege compatibiliteit met programma's, en op de GSM omdat BlackBerry OS10 al ten dode opgeschreven is en ik wel iets anders moest, en ik Apple voor mezelf het geld niet waard vindt. En zo heeft iedereen wel een eigen verhaal. Absoluut kiezen voor één eco-systeem kan, maar hoeft helemaal niet.

• Kettrick
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:40

Kettrick

Rantmeister!

Wat je ook kiest , ik zou iig bij een systeem blijven. Mijn werk en thuisomgeving is volledig Mac, kids hebben een iPad, wij beide Macbooks en iPhones, tv doet Apple-tv met plex vanaf de Mac mini, backups op de time capsule en Photos in de cloud.

Voor ons werkt dit perfect, apps die ik koop worden gedeeld op alle apparaten, gedeelde agenda voor ons allemaal, alles doet het gewoon altijd, punt.

Tuurlijk gaat er bij Apple wel eens wat mis, zie de frontpage. Maar qua productiviteit wil ik nooit meer anders.

Zonder verder te flamen, ik begrijp Windows niet meer. Mijn vrouw heeft Windows 10 draaien in parallels en het komt op mij als hobby os over. Ze gebruikt het uitsluitend voor haar werk en Outlook, maar de hoeveelheid rommel die ik uit het startmenu moet gooien is gewoon idioot. Minecraft, wtf?

• Kheos
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:14

Kheos

FP ProMod
Kettrick schreef op vrijdag 20 mei 2016 @ 11:32:
Zonder verder te flamen, ik begrijp Windows niet meer. Mijn vrouw heeft Windows 10 draaien in parallels en het komt op mij als hobby os over. Ze gebruikt het uitsluitend voor haar werk en Outlook, maar de hoeveelheid rommel die ik uit het startmenu moet gooien is gewoon idioot. Minecraft, wtf?
dus omdat je vrouw Minecraft installeert op haar 'werk' pc, begrijp jij het hele OS niet meer. 8)7

• Sir_Hendro
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18-11 23:09
Voor PC & laptops gebruik ik altijd Windows. Hier ben ik mee opgegroeid en will ook niets anders meer. Het kan alles doen wat ik wil dus ja, prima zo!

Telefoon & tablet gebruik ik Android. Het zat op mijn eerste Smartphone en het beviel me wel. Sindsdien hebben alle mobile devices van mij het Android OS er op staan. Ik zou tevens best graag eens een Windows telefoon of tablet willen proberen maar ik denk dat het aanbod aan apps niet zo groot is als bij Android.

Tot slot Apple, tja het is mooi en degelijk spul maar ik heb er gewoon niets mee. Het zal ongetwijveld net zoveel kunnen als een Windows systeem maar als je het ene al gebruikt hoef je niet onnodig over te stappen op wat anders. Wel moet ik altijd keihard lachen als mensen mij vertellen dat ze speciaal voor graphics design of muziek productie een Mac hebben gehaald omdat het zoveel beter zou zijn als op Windows. Ik vertel ze dan dat het helemaal geen fluit uitmaakt en ook hun Windows PC's dit allemaal kunnen doen. Ieder zijn ding :)

GTA VI - All aboard the hype train!!

• Goudstalen
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 17-11 11:25
Sir_Hendro schreef op vrijdag 20 mei 2016 @ 11:52:
Wel moet ik altijd keihard lachen als mensen mij vertellen dat ze speciaal voor graphics design of muziek productie een Mac hebben gehaald omdat het zoveel beter zou zijn als op Windows. Ik vertel ze dan dat het helemaal geen fluit uitmaakt en ook hun Windows PC's dit allemaal kunnen doen. Ieder zijn ding :)
Klopt, het is vaak ook een scheve vergelijking. Dan wordt gezegd dat de Mac beter is t.o.v. een Windows machine. Het vergelijkingsmateriaal is vaak een goedkope Acer...
Wel is het zo dat je met een Macbook (tenzij je een Air of oude Macbook Pro neemt) je meestal verzekerd bent van lange batterijduur, een goed (gekalibreerd) hoog resolutie scherm, en een niet te zware en goed uitziende machine.
Natuurlijk zijn er een aantal alternatieven met Windows, maar de meeste mensen hebben geen zin om dit uit te zoeken.

Maar ik zie overigens ook niet in waarom je aan één ecosysteem gebonden moet zijn. Zelf heb ik een Windows desktop om o.a. te gamen. Daarnaast een Macbook Pro Retina (waar overigens wel een Windows installatie in Parallels draait), en een iPhone. In het verleden ook een aantal Android telefoons gehad, Windows laptops en een Android tablet.
Ik vind het echt allemaal prima. Ik kijk gewoon naar wat de beste keuze met betrekking tot ervaring en waar voor je geld is op het moment dat ik een nieuw apparaat haal.

• Kettrick
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:40

Kettrick

Rantmeister!

Kheos schreef op vrijdag 20 mei 2016 @ 11:47:
[...]

dus omdat je vrouw Minecraft installeert op haar 'werk' pc, begrijp jij het hele OS niet meer. 8)7
Windows 10 komt standaard met minecraft links en andere meuk in het startmenu. Er zal vast een business versie zijn die dat niet heeft maar deze normale install zat vol met rommel. Het betreft uiteraard eens legale download van ms.

Omdat het in een vm draait is het waarschijnlijk wat onduidelijker dan native, maar het komt op mij totaal chaotisch over. Ik heb het weinig meer gebruikt, maar wat ik gezien heb van Windows is het na Windows 7 volkomen de weg kwijt geraakt.

Ik zie dat overigens om mij heen ook, vrijwel alle ontwikkelaars die ik tegenkom werken op macs. Afgezien van hp consultants ;)

Maar ook dat zal afhangen van je omgeving, ons bedrijf en onze klanten zitten in de Mac sfeer, schrijven jvm code en deployen op aws. Werk je voor Atos oid en schrijf je C# dat op azure draait , ga dan vooral voor een Windows phone :).

• Kheos
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:14

Kheos

FP ProMod
Kettrick schreef op vrijdag 20 mei 2016 @ 12:02:
[...]
Windows 10 komt standaard met minecraft links en andere meuk in het startmenu. Er zal vast een business versie zijn die dat niet heeft maar deze normale install zat vol met rommel. Het betreft uiteraard eens legale download van ms.

Omdat het in een vm draait is het waarschijnlijk wat onduidelijker dan native, maar het komt op mij totaal chaotisch over. Ik heb het weinig meer gebruikt, maar wat ik gezien heb van Windows is het na Windows 7 volkomen de weg kwijt geraakt.

Ik zie dat overigens om mij heen ook, vrijwel alle ontwikkelaars die ik tegenkom werken op macs. Afgezien van hp consultants ;)

Maar ook dat zal afhangen van je omgeving, ons bedrijf en onze klanten zitten in de Mac sfeer, schrijven jvm code en deployen op aws. Werk je voor Atos oid en schrijf je C# dat op azure draait , ga dan vooral voor een Windows phone :).
ik heb het ondertussen op alle pc's thuis staan, mijn ouders hebben het op 2 laptops en een desktop geinstalleerd, bij mijn zus draait het op alle pc's/laptops, ik heb het op de laptop van een vriendin geinstalleerd... nergens, maar dan ook nergens een link naar Minecraft of 'andere meuk' gevonden (behalve op de pc van mijn zus waar de kinderen Minecraft op spelen 8)7 ).

en alle ontwikkelaars die ik tegenkom werken op Windows toestellen :)

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Naar mijn mening kan je bij MS nog niet spreken van een ecosysteem.
Ik ben benieuwd wat jij dan een ecosysteem vindt?
Dit versta ik onder een ecosysteem, maar misschien mis ik nog wat aspecten:

• Een OS, als het even kan multiplatform
• Synchronisatie tussen de devices, meestal via cloudopslag
• Een webbased softwarepakket (meestal office, eventueel ook fotobewerking, etc.)
• Een emailomgeving
• Communicatiesuites (chat, bellen en/of video)
• Applicaties en/of spellen die je kan installeren op het OS
• Eventueel ook aankoop van media (muziek, films, etc)

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

• Diigii
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22:27
Persoonlijk ben ik een fan van Microsoft. Niet omdat ze alles goed doen, maar op de één of andere manier proberen (en willen) ze heel veel. Dit is natuurlijk ook te zeggen over Google en Apple. Het komt denk ik ook omdat ik meer met Microsoft ben opgegroeid dan met Google of Apple. Altijd een Windows desktop of laptop gehad, en nooit een reden gehad om over te stappen naar een Apple computer.

Mijn minst favoriete bedrijf is toch wel Apple. De manier waarop ze bijvoorbeeld hun nieuwe apparaten presenteren komt bij mij de strot uit. Altijd van die onzinnige presentaties over innovatief en "never seen before". Een goed voorbeeld (klein voorbeeld) is de stylus die door Steve Jobs destijds is afgewezen. Wie wil er nu een stylus nodig? En wat komt er met de Ipad Pro op de markt? Een stylus. Ik haat Apple niet, want ik zou best een keer een iPhone willen hebben (misschien binnenkort wel), maar altijd hun producten zo aan te willen bieden alsof ze zo mooi en exclusief zijn (en vaak meer kosten dan andere vergelijkbare apparaten), dat vindt ik persoonlijk erg jammer.

Welke devices en platformen vindt ik het beste?

Desktop & Laptop
Windows 10. Persoonlijk ben ik iemand die graag games speelt, en waarop kan dit het beste? Een Windows machine. Ook zijn er door de jaren heen erg veel (en soms grote) veranderingen geweest m.b.t. het Windows platform. Ondanks bijvoorbeeld de release van Vista heb ik er van genoten. Persoonlijk had ik een redelijk nieuwe computer dus persoonlijke problemen met deze OS waren er vrijwel niet.

Mobiel
Android. Persoonlijk ben ik een groot fan van Android. De reden hiervan heeft toch te maken met de customization en de manier waarop Android werkt. Om de x aantal weken wil ik graag een nieuwe (live) wallpaper, widgets of een andere launcher. Android biedt gewoon veel mogelijkheden. En daarnaast hoef je je telefoon niet te rooten om een niet-marketplace applicatie te installeren. Voor zakelijk gebruik ik een Windows telefoon, maar meer dan bellen doe ik er ook niet mee. Voor mijn gevoel kan ik nog te weinig met deze telefoon, en voor privé en zakelijk zou ik eerder een Iphone aanschaffen dan een Windows phone.

Over enkele maanden mag ik een nieuwe (privé) telefoon uitzoeken. Ik zit te denken om een keer een iPhone te nemen. Het lijkt me wel een keer vet om toch zo'n één te hebben. Maar ze moeten dan wel een nieuw device uitbrengen dat in ieder geval groter is dan de iPhone SE (Heb nu de Nexus 6).

Smartwatch
Android. Zoals ik zei ben ik een groot fan van Android. Ik heb nu voor ongeveer 1 jaar de Moto 360. Deze heb ik voor iets meer dan €100,- aangeschaft en daarmee vindt ik het meer dan genoeg voor een smartwatch. Als ik kijk naar de bedragen die Apple vraagt, dan vindt ik deze prijzen absurd. Voor €100/200,- zie ik de meerwaarde gewoon niet. De eerste maand ben je er elke dag druk mee, maar nu gebruik ik hem voor WhatsApp of E-mail, fitness tracking en natuurlijk om de tijd te bekijken. En natuurlijk heb je genoeg customization met een Android smartwatch.

Tablet
Bij een tablet is de vraag wat je er mee wil doen. Als ik moet kiezen dan wordt het Windows en iOS. Persoonlijk heb ik een Windows 10 Surface Pro 3, i7 tablet. En dat werkt als een trein. Ik vind het prettig dat ik zowel desktop applicaties als applicaties uit de Store kan draaien. En ik kan met de Windows tablet prima games spelen, waardoor ik de tablet voor allerlei zaken kan gebruiken. Als je dan weer kijkt naar een vergelijkbaar model van Apple, de iPad Pro. Dan zie ik de toegevoegde waarde niet van deze tablet in vergelijking tot een iPad Air. En dan kijk ik meer naar het installeren van volledige applicaties die ook draaien op Windows of OSX.

Mocht ik in de toekomst een andere tablet gaan kopen, dan wordt dit waarschijnlijk een iOS tablet. De tablets van Apple werken uitstekend, zien er mooi uit, en voldoen prima aan wat ik van een iOS tablet zou kunnen verwachten (Netflix, YouTube, Browsen, af en toe een game). Het voordeel van zo'n tablet tegenover een Windows tablet is de batterijduur. Een Windows tablet is meer een hybride laptop/tablet en gaat daarom niet zo lang mee als een andere tablet, en een iOS (of Android), is toch meer gemaakt om er iets langer mee te kunnen.

Het hierboven is een persoonlijk mening. En diep van binnen zijn zowel Microsoft, Google en Apple goed bezig. En als IT-er wil je toch graag alles een keer geprobeerd hebben :D. En misschien gaat dit niet heel erg over eco-systemen, een mening geven is altijd leuk :P.

Bende van Ellende | Gezelligste NL-talige WoW Guild | Guild Discord | twitch.tv/diigii

• LCP
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20-10 21:57

LCP

Biertje?

Het is al gezegd, maar de uiteindelijke vergelijking die je moet maken is gebaseerd op hoe jij het gebruikt.

Persoonlijk ben ik volledig in het Microsoft Ecosysteem gestapt en ga daar niet snel meer uit:

Desktop: Gebruik ik hoofdzakelijk voor muziekproductie, Office, internet en wat downloaden. Windows 10 Pro x64; snel, stabiel en werkt uitstekend samen met de rest van mijn apparaten.

Mobiel: Microsoft Lumia 950XL. Snel, stabiel, zeer fijne UI, persoonlijk, veel overzicht (LiveTiles), prima accuduur, goede gesprekskwaliteit ook in de auto, waanzinnige camera, mooi OLED scherm, Glance en diepe integratie met OneDrive en Office. Alle apps die ik gebruik zijn er. Ik heb persoonlijk weinig tot geen last van de zogenaamde "App-Gap"

Tablet: Microsoft Surface RT en HP Stream 7: De Surface RT gebruik ik eigenlijk niet meer. De HP Stream 7 is een 7" tablet van €99 met Windows 10, die ik altijd meeneem op vakantie om de foto's op te zetten en wat te internetten. Prima tablet met uitstekend scherm die verrassend snel werkt. Micro-SD kaart slot erin en een prima accuduur. Werkt eveneens prima met OneDrive en Office Mobile Apps.

Bovenstaande combinatie heeft mijn tot op heden altijd prima gediend en ik zou persoonlijk niets anders willen. OSX vind ik vreselijk, iOS saai en gedateerd en de toestellen te duur. Android vind ik te bloated en het feit dat het een Google heavy OS is, doet mij er ver afstand van nemen.

[ Voor 0% gewijzigd door LCP op 20-05-2016 12:41 . Reden: typos ]

Xiaomi Pocophone F1 | Microsoft Surface Book 2 | Asus P9X79, 12GB Corsair RAM, Intel Core i7 3820, Windows 10 Pro x64

• Mel33
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 17:45
ik begrijp ook niet zo goed waar het punt ligt, de verschillen zijn juist het mooie.
ik gebruik ze allemaal, de 1 voor dit en de ander voor dat, en ze zijn redelijk te koppelen ook nog.

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

• Teunis
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14-11 21:13
Zelf ben ik in verband met nieuwe phone, ook aan kijken rond de verschillende OSen

Apple:
+ Het werkt out of the box
+ zeer lang onderhoude qua updates
- Prijs
- Loopt achter qua nfc/draadloos-opladen en andere zaken
Android:
+ Groote keuze hardware/prijzen
* Apps mogen veel (levert interessante apps op, maar ook mogelijk virussen)
- zeer afhankelijk van leverancier ten opzichte van updates (tenzij je custom-roms wilt gaan draaien)
- google (heb zo af en toe nog tinfoil-hat moment, bedrijf verdient toch op persoonlijk informatie)
Windows:
+ Zeer bekent OS (persoonlijk)
- Magere store (kip-ei, zonder meer devices is voor sommige niet interessant op conversie te doen)

Het liefst kies ik zelf voor een apple, maar de 2 minpunten zijn genoeg reden om ook over de andere OS na te denken. ben er voorlopig nog niet uit :x

qua hybrid heb je niet veel keuze, alleen MS bied dat op dit moment aan.
tablet zou in heart beat voor apple gaan.
voor pc/laptop: game wise ben onderhand verplicht om MS te kiezen, anders zou misschien nog apple overdenken.

Please nerf Rock, Paper is fine. Sincerely yours, Scissor.
GW2:Teunis.6427

• Rockster34
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 19-11 02:05
Microsoft heeft weldegelijk een eigen ecosysteem maar niet de gene die jij (volgens mij) verwacht dat ze hebben daarbij heeft MS wel een smart watch de MS band (2)

Ontopic:
Ik heb zelf een voorkeur voor een windows pc want je hebt wat meer keuze in wat je wilt in je specs zeg je hebt maar 4gb RAM nodig prima is er voor bijvoorbeeld een apple is er alleen de keuze uit Mac book or Imac thats it niet veel variatie wat ik persoonlijk prettig vind en daarbij probeer soms een ander OS om je horizon te vergroten en daarbij kijk wat jij nodig hebt ik draai voor mobiel zelf windows phone 10 op de lumia 1520 ik heb helemaal geen problemen met de "app gap" want ik hoef geen spelletjes op mijn telefoon als ik kan appen bellen smsen en muziek kan luisteren ben ik blij

[ Voor 25% gewijzigd door Rockster34 op 20-05-2016 13:38 ]

• GoT
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

GoT

/ / ( . Y . ) \ \

Ik heb een Windows 10 PC, een Android smartphone en een Apple iPad. :+

o << Your asshole before prison.
O << Your asshole after prison.

Pagina: 1