Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeppekroezen
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 22:05
hallo.

zijn zijn er mensen met een zelfde cpu dan mij? dus de 4790K.

ik heb deze sinds kort watergekoeld alleen lijken mij de temps wat hoog namelijk:
Prime95 de bovenste optie (small ftp) tikt die soms naar de 95 aan.
Aida64 gaat die richting de 65 en met BF Hardline wordt de heeste core ongeveer 53 graden.

iemand anders ook hetzelfde probleem of heb ik war verkeerds gedaan, ik heb het waterblok er al afgehaald en er nieuwe koelpaste opgedaan. maar dit mocht niet baten. en de temp in de behuizing zelf is ook gemiddeld 25/27 graden

wel zit op de radiator maar 2 koelers in plaats van 3 dus optimale koeling is er nu niet, dit i.v.m de 3e was stuk en is een RMA voor opgemaakt.

mvg jeppe.

p.s
systeem:
i7 4790K
2x r9 390 sapphire
overige onderdelen genereren niet veel warmte.

en het koeling setje is een EK p360

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heijmenberg99
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 19:26
Prime is een zeer zware benchmark en simuleert loads die je tijdens normaal gebruik tegenkomt daarom is de temp zo hoog. Hoef je je geen zorgen over te maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KevinSetz
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 25-09 12:58
Het is zeker zware benchmark maar mijn i7 5820k op 4.5ghz met 1.31v wordt maar 67 graden naar een uurtje of 2. En fans staan op 600rpm.

Wat zijn jou settings?
Wat voor fans heb je?
Welke radiator
Overgelocked? Hoeveel volt?
Behuizing?

Zit er misschien nog een plastic bescherm folie op de cpu water blok? Zodat die niet goed contact maakt met het ijzer?

Mvg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maks11223344
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 03-02-2023
95 is veel tehoog ik zeg gelijk remounten!
Heb je de beschermfolie van je block?
Pomp draait 100%?
Temps van je kaarten, info please?
-edit
Check even met welke versie van prime je draait als je met avx 2 stressed met nieuwste versie van prime haal je nog ruim 10graden extra vergeleken met avx1

[ Voor 37% gewijzigd door maks11223344 op 20-05-2016 10:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiLLius
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 14-09 09:03

wiLLius

Extreme OC

In de EK P360 kit zit geloof ik een D5 pomp, het is van zeer groot belang dat deze op een echte PWM fan header aangesloten word, gezien deze pomp zonder PWM signaal maar op 10% draait als ik mij niet vergis.

Zoals eerder voorgesteld, remount, check of de backplate op de achterkant van het moederbord goed zit.
Ook niet geheel onbelangrijk is het goed monteren van IN/OUT op het CPU waterblock.

Als je het toch loshaalt ook even checken of de jetplate en koelblok niet verkeerd gemonteerd zitten, (wanneer deze dwars tov je IN/OUT zitten is zeer dodelijk voor flow).
De lijntjes van de koelvinnen moeten in de richting van het waterflow staan.

Nu staat een lagere flow niet persé inherent aan slechtere warmte afdraging, laat dat duidelijk zijn :)

Ook helpt het altijd om radiators als intakes te gebruiken, maar dit is sowieso niet het probleem wat jij hier hebt, zal maar een paar graden schelen.

hwbot; wiLLius

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik beschik ook over dezelfde processor! Ik heb er een H110i GTX op en met Prime haal ik maximaal 70 graden. Daarvoor heeft de PC een half uur gedraait, paar films gedownload.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeppekroezen
thansk voor het reageren.

ik ga straks even het waterblok opnieuw erop zetten. het folie is er sws af..

Wat voor fans heb je?: EK-Vardar F3-120 2x, de derde moet er nog bij maar die is RMA
Welke radiator: EK-CoolStream PE 360 (triple)
Overgelocked? Hoeveel volt? ; Niet overgeclocked maar wel turbo mode V= 1.31
Behuizing? corsair 950D

de pomp driaat zeker, ik zie de rpm stijgen in aida64 en het water zie ik ook bewegen, ik heb deze aangesloten op de cpu header

mn videokaarten zullen ongeveer 30-35 graden zijn, beide,, onder load zitten ze rond de 65 en 60

het waterblok is voor geinstaleerd dus ik neem aan dat de jetplate goed zit, al ga ik deze wel een keer vervangen door een andere

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeppekroezen
het waterblok zit er nu opnieuw op met andere koelpasta, uuuhhhmm cooler master nano ofzo.

prime 95 is nu de temp 85 ongeveer. dus scheelt toch al 5 graden.

ik denk dat ik het hier bij ga laten maar wel in de gaten houdt want het hoort natuurlijk koeler te zijn..

tijdens het gamen gaat ie niet boven de 50 graden dus dat is verder gewoon top!

iedereen bedankt voor het meedenken, als je nog wat weet waar het aan kan liggen danhoor ik het alsnog graag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
jeppekroezen schreef op vrijdag 20 mei 2016 @ 23:52:
het waterblok zit er nu opnieuw op met andere koelpasta, uuuhhhmm cooler master nano ofzo.

ik denk dat ik het hier bij ga laten maar wel in de gaten houdt want het hoort natuurlijk koeler te zijn..

iedereen bedankt voor het meedenken, als je nog wat weet waar het aan kan liggen danhoor ik het alsnog graag.
85 is niet eens zo heel vreemd helaas. Van de CPU die jij hebt en ook mijn CPU (6700K) is de gebruikte koelpasta nogal slecht die tussen de core en heatspreader zit.

Ik draai hier met een waterkoeling setup met 2 stuks 4x120mm rad's en 2x een D5 pomp. Verder een goed EK blok op de CPU. Helaas haal ik met LinX of Prime95 ook temps van in de 80 graden zonder overklok. Het probleem is dat de warmte niet het water in te krijgen is. Zou je de CPU delidden en de pasta vervangen scheelt dit zomaar 10 graden of meer. Tijdens gamen komen mijn temps ook niet boven de 60 graden uit. Met Prime is het dus helaas vrij normaal voor deze CPU's. Wel erg jammer want lekker overklokken schiet nu ook niet echt op.

[ Voor 5% gewijzigd door PilatuS op 21-05-2016 00:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeppekroezen
aah kijk. ben in iedergeval blij dat ik niet de enige ben en dat de cpu gewoon een heethoofd is.
als ik dit eerder had geweten dan had ik niet eens de waterkoeling gekocht. maar aan de andere kant als ik ooit een andere cpu neem dan werkt ie daar wel op :D

bedankt voor je reactie !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 20:11
jeppekroezen schreef op zaterdag 21 mei 2016 @ 00:31:
aah kijk. ben in iedergeval blij dat ik niet de enige ben en dat de cpu gewoon een heethoofd is.
als ik dit eerder had geweten dan had ik niet eens de waterkoeling gekocht. maar aan de andere kant als ik ooit een andere cpu neem dan werkt ie daar wel op :D

bedankt voor je reactie !
delid(kost je wel je garantie). en polijsten. en je haalt zomaar super temps. En je kan er alrijd nog je gpu bij hangen. dan is hij lekker stil en kost niet zoveel extra.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fdm391
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14:56
Ik heb ook een 4790K, luchtgekoeld met een Scythe Fuma, op standaard clocks kom ik met prime95 tot ~68 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KevinSetz
1.31v wordt die ook lekker warm van. Mijne draait op 4.547ghz met 1.24v (I7 5820k) en zit op 27 idle en 38 tijdens gamen en load 60.

nu heb ik wel 2x 480mm radiator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
KevinSetz schreef op zaterdag 21 mei 2016 @ 13:30:
1.31v wordt die ook lekker warm van. Mijne draait op 4.547ghz met 1.24v (I7 5820k) en zit op 27 idle en 38 tijdens gamen en load 60.

nu heb ik wel 2x 480mm radiator
Die 5820k is niet echt vergelijkbaar met de CPU van de TS. Helaas maakt radiatoroppervlakte hier ook niets uit. Het probleem is dat de core heel klein en heel veel warmte produceert. Vervolgens moet dat via slechte koelpasta eerst naar de heatspreader die op de core zit toe. Dit is al een enorm beperkende factor. Daarna moet het via een klein oppervlak naar het CPU blok toe. In dit gedeelte zit de beperkende factor. Of je hierna een 2x120mm rad hebt of 10x 480mm met 5 pompen maakt helaas gewoon geen verschil.

Ik heb zelf ook een vrij zware setup met 2x 480 rad's en dubbele D5 pompen, maar de CPU temps zijn onder LinX gewoon slecht. Helaas krijg je de warmte van CPU gewoon niet het water in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KevinSetz
Dat zal maar als ik processor op 1.31v schiet lopen de temps gelijk idle 40 45 en onder gamen 65 laat staan onder 100% load

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maks11223344
jeppekroezen schreef op vrijdag 20 mei 2016 @ 23:52:

Met zo een voltage is het ook niet zo heel gek begin maareens te verlagen met met ofset -60 en je zal al zien dat het nog veel koeler kan, standaart voltages zijn genoeg voor 4,4ghz+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nIghtorius
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 28-09 18:50

nIghtorius

Poef!

hoe er rekening mee dat bepaalde versie(s) (vooral de nieuwere) van prime95 ongelooflijke stress geven op de CPU. Die je normaliter niet tegenkomt. Weet het nog toen ik mijn 4790K luchtgekoeld had. De oude versie van prime haalde 70 graden, terwijl de nieuwe versie van prime mijn cpu deed thermalthrottlen (+-100c).

Maar 95 graden is veel. Na hoeveel uur krijg je deze waarde? en hoe warm is je kamer? Waterkoeling heeft een delta met de kamertemperatuur.

Ryzen 9 5900X @ 5.1Ghz | MPG B550 GAMING CARBON | 96GB DDR4-3200 | RTX 4070TI | 2TB + 1TB m.2 SSD | 3x 1TB HDD | 1x 2TB SATA SSD | 32" G3223Q (4K/144Hz)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
nIghtorius schreef op zaterdag 21 mei 2016 @ 22:28:
hoe er rekening mee dat bepaalde versie(s) (vooral de nieuwere) van prime95 ongelooflijke stress geven op de CPU. Die je normaliter niet tegenkomt. Weet het nog toen ik mijn 4790K luchtgekoeld had. De oude versie van prime haalde 70 graden, terwijl de nieuwe versie van prime mijn cpu deed thermalthrottlen (+-100c).
LinX met AVX doet hetzelfde qua temps met de stockkoeler. Toch is dit een goede manier van testen. De stockkoeler voldoet ook gewoon niet voor 100% load op alle core's, dan ga je inderdaad naar temps van rond de 100 graden toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nIghtorius
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 28-09 18:50

nIghtorius

Poef!

fdm391 schreef op zaterdag 21 mei 2016 @ 13:06:
Ik heb ook een 4790K, luchtgekoeld met een Scythe Fuma, op standaard clocks kom ik met prime95 tot ~68 graden.
welk versie van prime95 gebruik je dan? als je de oudere versie gebruikt dat scheelt enorm in de hitte.

voorbeeld hier.
mijn 4790K @ 4.4 doet met een H80iGT 100% stressed na ongeveer 45-60 minuten 75 graden maximaal.

[ Voor 15% gewijzigd door nIghtorius op 21-05-2016 22:40 ]

Ryzen 9 5900X @ 5.1Ghz | MPG B550 GAMING CARBON | 96GB DDR4-3200 | RTX 4070TI | 2TB + 1TB m.2 SSD | 3x 1TB HDD | 1x 2TB SATA SSD | 32" G3223Q (4K/144Hz)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeppekroezen
hallo,

uuhh voltage is standaart want heb niet in de bios lopen kloten. maar die kan ik wel eens lager gaan zetten.
kamer temp is vaak 20-22 graden, maar in de behuizing zelf is het vaak 25-27. omdat mijn 2x r9 390 flink wat warmte maken.

ik gebruik de Nieuwste versie van prime95.

hoeveel Volt kan ik hem zetten dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeppekroezen
na even in de bios gezeten te hebben, heb ik de voltages op automatisch gezet.
daarna even aida aangezet voor de voltages en de temparaturen en het scheel enorm.

de voltage is nu 1.07 (scheelt 0.23) en de temparaturen worden niet warmer dan 63-66 dus dit is een verschil van bijna 30 graden !!!!

dit is dan met de test van Pime95 de nieuwste versie. en met de test van AIDA64 de stabiliteitstest wordt hij niet warmer dan 55

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

De bovenste optie van Prime95:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/1GcexTF.png

Is dan ook bedoelt om de temp throttle te halen.
Blend zou die rond de mid 70 blijven hangen.

http://www.tomshardware.co.uk/forum/id-1800828/intel-temperature-guide.html

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Assix
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 15-01 18:52
Was er niet ook een probleem met Haswell en Prime95? Dat heel veel chips overheatte en zelfs kapot gingen door de stresstest. Of is dat niet meer aan de orde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 25-09 20:17

Blaat

Moderator Harde Waren / BBG'er

Hardware Fanaat

Ik heb hetzelfde probleem gehad met mij i7 4790k icm welke stresstest dan ook.

De enige manier waarop ik het probleem heb kunnen verhelpen is hem te delidden en mijn waterblok bare die te monteren.

Toen was mijn max temperatuur opeens nog maar 65 graden op 4,8GHz en 1,31 volt...

Toen ik de heatspreader eraf had gepeuterd zat er duidelijk een luchtbel tussen de die en de spreader. Het is een wonder dat de CPU niet gelijk stuk is gegaan daarmee.

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeppekroezen
@true

Met de Blend optie wordt de warmste core 42-44 graden .
met de in-place large FFT wordt de warmste core 47-48 graden .
en met Small FFt wordt de warmste core 57-60 fraden

dus al met al ben ik nu zeer tevreden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maks11223344
jeppekroezen schreef op maandag 23 mei 2016 @ 17:57:
@true

Met de Blend optie wordt de warmste core 42-44 graden .
met de in-place large FFT wordt de warmste core 47-48 graden .
en met Small FFt wordt de warmste core 57-60 fraden

dus al met al ben ik nu zeer tevreden
Mooi dat het opgelost is ik zeg inlezen en omhoog met die cpu :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeppekroezen
Hahaha heeft niet veel nut. Mijn mama bordje kan niet overclocken met de cpu.

Maar kan hen alstgoed is wek vastzetten op 4.4 ghz dus dat ga ik doen
Pagina: 1