Elektrische Vorklift/heftruck motor

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:27

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Topicstarter
Voor een toekomstig project (aka elektrische wagen) zou ik graag een vorklift/heftruck motor verkrijgen, dit natuurlijk zo goedkoop mogelijk :9

Nu als ik zo wat rond zien, kom ik eigenlijk alleen maar volledige heftrucks tegen en daar ben ik niets mee want:
- meestal volledig
- zwaar

Wat heb ik nodig van de heftruck:
- motor**
- controller
- batterijen + lader (meestal het meeste gewicht 1.5t is normaal)
- vermogen pedaal
- eventueel kabels

Ik heb nog geen contact gehad met bedrijven die heftrucks repareren, maar ik gaan er vanuit dat ze dat niet gratis of zeer goedkoop wegdoen, moest iemand wel zo'n bedrijf kennen of individu laat maar weten via een bericht of pm ;)

**Ja ik weet dat de motor meestal direct op een dubbele differentieel zit (links en rechts) en daardoor max 25 km/h loopt**

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itcouldbeanyone
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 12-09 21:49
ik werk bij zon bedrijf.
wij bouwen de controllers in de heftrucks stellen deze in, en doen de bekabeling.
voor overige zaken hebben wij ook onze contacten voor.
we zitten in NIjkerk

wat voor soort heftruck is het ?
AC , shunt, serie of dc motor?
vermogen ?
voltage ?

we verkopen ook laders !

edit :
we kunnen ook motoren op maat maken.
onze grootste controller is 300KW

motor hoeft niet persee op differentieel te zitten.
soms zitten er bij elk wiel een motor hier hebben wij een electronisch differentieel voor

[ Voor 27% gewijzigd door itcouldbeanyone op 20-05-2016 00:25 ]

Ben niet slim, maar wel dom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:16
Er bestaan verschillende types van motoren, sturingen en accu's. De vraag is echter wat is er geschikt voor jouw toepassing? ;) Dus wat wil je er precies mee aan vangen? In de firma waar ik werk bouwen we ook af en toe iets om maar goedkoop is het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Topicstarter
itcouldbeanyone schreef op vrijdag 20 mei 2016 @ 00:18:
ik werk bij zon bedrijf.
wij bouwen de controllers in de heftrucks stellen deze in, en doen de bekabeling.
voor overige zaken hebben wij ook onze contacten voor.
we zitten in NIjkerk

wat voor soort heftruck is het ?
AC , shunt, serie of dc motor?
vermogen ?
voltage ?

we verkopen ook laders !

edit :
we kunnen ook motoren op maat maken.
onze grootste controller is 300KW

motor hoeft niet persee op differentieel te zitten.
soms zitten er bij elk wiel een motor hier hebben wij een elektronisch differentieel voor
Het is geen bestaande heftruck waar ik onderdelen voor nodig heb, maar hieronder het verhaal + wishlist

ps. a1 verhuur?
D-Three schreef op vrijdag 20 mei 2016 @ 00:53:
Er bestaan verschillende types van motoren, sturingen en accu's. De vraag is echter wat is er geschikt voor jouw toepassing? ;) Dus wat wil je er precies mee aan vangen? In de firma waar ik werk bouwen we ook af en toe iets om maar goedkoop is het niet.
We hebben een oude ford fiesta mk1 staan en de eigenaar (maat/vriend) weet niet meer wat ie er mee wil doen, het plan was om deze terug in een originele staat te brengen (10 jaar geleden) omdat het een speciale versie zou zijn, maar na lang zoeken en opvragen bleek dit niet te zijn. Ondertussen ligt die dus al 9j uit elkaar.
Nu waren we maandag aan't brain stormen en mijn gedacht was we leggen er een elektrische motor in, laag gewicht (behalve de batterijen) en krachtig genoeg. Range moet dat toch niet hebben het is maar om te spelen.

Wishlist:
- tussen de 30 en de 100kW, moet wel voldoende zijn (hoger mag maar is niet betaalbaar)
- soort motor speelt geen rol (om te beginnen)
- batterijen liefst Li-Po/Li-Fo maar we zullen beginnen met lood cellen :+

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaHandy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:48

ThaHandy

Discovery Channel

Google maar eens op Electric motor BLDC genoeg DIY kits :)
bijv. (random site) http://www.motors-biz.com...-Dc-Motor-Controller.html
itcouldbeanyone schreef op vrijdag 20 mei 2016 @ 09:33:
[...]

BLDC is voor modelbouw/fiets, niet voor een auto,
Wie heeft het over een auto?

[ Voor 22% gewijzigd door ThaHandy op 20-05-2016 09:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itcouldbeanyone
Damic schreef op vrijdag 20 mei 2016 @ 09:24:
[...]
Het is geen bestaande heftruck waar ik onderdelen voor nodig heb, maar hieronder het verhaal + wishlist

ps. a1 verhuur?

[...]
We hebben een oude ford fiesta mk1 staan en de eigenaar (maat/vriend) weet niet meer wat ie er mee wil doen, het plan was om deze terug in een originele staat te brengen (10 jaar geleden) omdat het een speciale versie zou zijn, maar na lang zoeken en opvragen bleek dit niet te zijn. Ondertussen ligt die dus al 9j uit elkaar.
Nu waren we maandag aan't brain stormen en mijn gedacht was we leggen er een elektrische motor in, laag gewicht (behalve de batterijen) en krachtig genoeg. Range moet dat toch niet hebben het is maar om te spelen.

Wishlist:
- tussen de 30 en de 100kW, moet wel voldoende zijn (hoger mag maar is niet betaalbaar)
- soort motor speelt geen rol (om te beginnen)
- batterijen liefst Li-Po/Li-Fo maar we zullen beginnen met lood cellen :+
over het algemeen komt zo'n zwaare motor niet voor in een heftruck.
meestal rond de 12KW.

een 30KW/100KW motor werkt meestal op hoge voltage, 300V+ hier heb je dus ook een BMS voor nodig.
om je een id te geven, een 100KW regelaar kost al gauw 4000,- daarbij komt nog kijken dat je vloeistof koeling nodig hebt in je voertuig om de regelaar te koellen.

ik zou zelf gewoon een paar kleinere motoren erin zetten, en je batterij lekker op 80 Volt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itcouldbeanyone
BLDC is voor modelbouw/fiets, niet voor een auto,

@ThaHandy
vaak wordt er PMAC ook wel PMSM gebruikt, bijna hetzelfde als BLDC alleen heb je bij PMSM een Sinus en loopt daardoor soepeler met meer kracht.

een BLDC motor is leuk als een hoog toerental een eis is, maar bij lage teoren presenteert een BLDC erg slecht, omdat je hier maar 3 hall sensoren of zelfs sensorloze configuraties hebt is je positie van je rotor ten opzichte van je stator moeilijk te bepalen en daardoor heb je altijd slib wat bij een BLDC motor te merken valt aan knarsen/stotteren.

bij PMSM motoren heb je als sensor een resolver nodig hierbij weet je exact de positie van je motor.
en worden de spoelen in de stator op het juiste moment aangesproken.

[ Voor 39% gewijzigd door itcouldbeanyone op 20-05-2016 10:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Topicstarter
ThaHandy schreef op vrijdag 20 mei 2016 @ 09:30:
Google maar eens op Electric motor BLDC genoeg DIY kits :)
bijv. (random site) http://www.motors-biz.com...-Dc-Motor-Controller.html

[...]

Wie heeft het over een auto?
Euhm ik ;)

@tcouldbeanyone:
Mmmh maar 10~20kW tja als dat ding dan een ton aan trekkracht heeft ben ik ook al blij, maar zoals ik al eerder zei, het is maar om met te spelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:07

Qwerty-273

Meukposter

Je zou eventueel kunnen kijken naar inboedels van bedrijven die failliet gaan. Ik verwacht echter dat in die sector daar al genoeg handelaartjes zitten die door de concurentie een "acceptabele" prijs bieden, dus dat je geen spot goedkope deals zal scoren.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Topicstarter
Ja dat is juist maar hoe moet ik die gaan ophalen, af en toe zien ik wel dingen voorbij komen tegen een zeer gunstige prijs (geen sleutels bvb), maar het probleem zit ik heb geen BE rijbewijs. Ik ken wel iemand maar die kan niet in de week.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itcouldbeanyone
Damic schreef op vrijdag 20 mei 2016 @ 16:19:
Ja dat is juist maar hoe moet ik die gaan ophalen, af en toe zien ik wel dingen voorbij komen tegen een zeer gunstige prijs (geen sleutels bvb), maar het probleem zit ik heb geen BE rijbewijs. Ik ken wel iemand maar die kan niet in de week.
Ler wel op dat bij oudere machines vaak een thyristor regeling in zit. Dit vergt enige kennis, eventueel een aangepast pcb om in je eigen project te implenteren.
Er staat namelijk geen enkele nuttige informatie op het internet van die regelaars

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Topicstarter
No problemo, dan bouwen we dat om naar mosfet :+ dat is trouwens voor later.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
ik moest meteen denken aan deze: http://www.electricsamba.com/

YT kanaal van de bouwer met veel te veel geklets :+ YouTube: jehugarcia

[ Voor 50% gewijzigd door SMSfreakie op 20-05-2016 21:33 ]

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edwin88
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 03-10 23:05
Bedenk ook dat je waarschijnlijk niet zomaar de openbare weg op mag zonder veiligheidskeuring of iets dergelijks; ik weet er het fijne miet van maar zoek even uit of je qua regelgeving niet straks langs de kant gezet word.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Topicstarter
Wie zegt dat we op de weg gaan ;)
SMSfreakie schreef op vrijdag 20 mei 2016 @ 21:31:
ik moest meteen denken aan deze: http://www.electricsamba.com/

YT kanaal van de bouwer met veel te veel geklets :+ YouTube: jehugarcia
Ja die kan er wel wat van , maar hij doet het toch maar. Rotte regels hier in de EU :F

Trouwens we hebben ook nog een T2 bus staan die uit elkaar ligt :+

[ Voor 7% gewijzigd door Damic op 20-05-2016 23:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Damic schreef op vrijdag 20 mei 2016 @ 22:56:
Wie zegt dat we op de weg gaan ;)

[...]
Ja die kan er wel wat van , maar hij doet het toch maar. Rotte regels hier in de EU :F

Trouwens we hebben ook nog een T2 bus staan die uit elkaar ligt :+
Tja, :) k vind t wel een awesome project..

geen idee hoe rot de regels in de EU zijn mbt zo`n project...

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Topicstarter
BE:
- voertuig mag niet meer kW hebben dan fabriek af (en volgens mij was het zelfs dat je niet over je koppel mag gaan)
- motor moet bevestigd worden op de originele motor steunen
- HS kabels (>24V) moeten in het oranje zijn
- mag niet boven zijn mtm gaan (=alles in)
- moet terug door de constructeur gehomologeerd worden
- ontwaseming van de voorruit moet werken
- abs/esp/rembekrachtiging/servo stuur (indien origineel aanwezig) moet werken

NL:
http://www.zonderbenzine.com/p-10150/keuring

[ Voor 4% gewijzigd door Damic op 21-05-2016 00:27 ]

Pagina: 1