Stil mini itx systeem (EUR 700 excl. gpu)

Pagina: 1
Acties:

• ZoempieJ
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 07-05-2023
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Dit systeem is bedoeld voor (a) Zwift (wielren app) en Tacx Training software en (b) huis, tuin en keukengebruik (Office, internet, muziek afspelen). Voor de Tacx software wordt een quadcore processor aangeraden. Verder is het de bedoeling dat dit systeem ook de nieuwere spelletjes (fps) kan draaien (1080p hoge settings).

Belangrijk is dat het systeem bij lage belasting (Office werkzaamheden) zo stil mogelijk is. Bij hoge belasting mag hij wat geluid maken.

Wat mag het systeem gaan kosten?
De prijs van het systeem moet redelijk zijn. Er geldt niet echt een maximum. EUR 700 (excl. gpu en exclusief Windows licentie) zou naar mijn mening voldoende moeten zijn.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Monitor (1080p), toetsenbord, muis. De monitor wordt binnenkort vervangen voor een 4k monitor.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Mijn eerste lijst met onderdelen is als volgt:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6500 Boxed€ 197,80€ 197,80
1Asus B150I PRO GAMING/WIFI/AURA€ 116,-€ 116,-
1Fractal Design Define Nano S Zwart€ 61,95€ 61,95
1Arctic Freezer i32€ 29,95€ 29,95
1Kingston HyperX Fury HX421C14FBK2/16€ 58,95€ 58,95
1Corsair CS550M€ 82,95€ 82,95
1Samsung 850 EVO 500GB€ 143,-€ 143,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 690,60

De GPU ben ik van plan aan te schaffen als de nieuwe NVIDIA kaarten verkrijgbaar zijn (asus gtx 970 strix - tweedehands - of de nieuwe opvolger daarvan).

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik begrijp dat Asus goede software maakt om de ventilatoren te bedienen. Om die reden heb ik gekozen voor een Asus moederbord. Verder heb ik goede ervaringen met Samsung SSD's.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik wil geen groot bakbeest, vandaar de keuze voor een mini ITX systeem. Het is echter ook weer niet noodzakelijk dat het systeem zo klein mogelijk wordt.

Van groot belang is dat het systeem bij lage belasting zo stil mogelijk wordt. Indien nodig ben ik bereid om standaard fans uit de Fractal Design Nano s te vervangen (en/of evt. extra fans bij te plaatsen).

Ga je overklokken?
Hoewel overklokken mij op zich wel aanspreekt, denk ik dat dit resulteert in een luidruchtig systeem. Om die reden ben ik niet van plan om over te klokken (bovendien zal ik de snelheidswinst bij mijn gebruik toch niet merken).

Wat verwacht je van ons?[i]
Graag zou ik van de forumleden horen (i) of de gekozen onderdelen bij elkaar passen en (ii) of er betere opties zijn (dat wil zeggen: zelfde of betere prestaties tegen lagere kosten). Meer specifiek zou ik graag horen welke andere onderdelen ik zou kunnen kiezen om het systeem stiller te maken, bijv:

(a) is het de moeite waard om een moederbord te kiezen met twee pwm casefan headers (bijv. ASUS Z170i gaming pro of ASUS H170i pro (thans nog niet verkrijgbaar))? Geeft dit meer mogelijkheden om het systeem zo te tweaken dat het stiller wordt?

(b) is de gekozen voeding stil? Zijn er alternatieven die semi passief zijn en kwalitatief goed (max. 140 mm diep)?

(c) kan ik de standaard casefans beter gelijk al vervangen voor andere PWM fans?

Alvast veel dank voor jullie tijd en moeite!

• WahWah
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 25-11 08:42
Voor precies dezelfde reden als jou koos ik voor de Nano S en ik ben er zeer tevreden over. Ik kan je vertellen dat je hem nauwelijks hoort zoemen. Ik heb geen fans vervangen en ik heb de Mugen 4 als cpu koeler, die overigens ook heel erg stil is. Jou gekozen cpu koeler heb ik nog niet eerder voorbij zien komen, dus durf daar niet over te oordelen.

Asus heeft in de BIOS en met het programma AI Suite een optie om een fan curve te maken. Dit werkt ook voor gewoon 3pin fans, dus de meegeleverde fans in de Nano S kan je ook instellen. Hier een linkje met wat info erover: http://www.tomshardware.c...pert-pin-fan-control.html

Dus hiermee hoop ik dat A en C beantwoord zijn. Voor B, de gekozen voeding past idd met 140mm diep. 550 Watt is aan de hoge kant, er is nog een 450Watt versie die je zou kunnen nemen hoewel de prijs bij de ene shop zelfs duurder is, dus waarom zou je. Wil je een volledig modulaire voeding dan is er de pricewatch: Cooler Master V Series V550

Ik weet niet of je die wifi nodig hebt op je moederbord, anders is er nog een goedkopere zonder. pricewatch: Asus B150I PRO GAMING/AURA

Succes met je build

• ZoempieJ
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 07-05-2023
Veel dank voor je reply (heb inmiddels ook al even je uitgebreide en nuttige review gelezen van deze kast).

Om het systeem zo stil mogelijk te houden zou mijn voorkeur uitgaan naar een semi passieve psu, bijvoorbeeld de Corsair RM 450. Deze psu is 160 mm diep (zou in principe moeten passen in deze kast). Op verschillende websites stelt men echter dat het in deze kast de voorkeur verdient om een zo klein mogelijk psu te gebruiken. Bij de langere plu's zou de gpu te weinig lucht krijgen en te heet worden. Zou - met dit in het achterhoofd - de Corsair SF 450 (met een bracket van SFX naar ATX - lukt mij niet om een linkje te maken naar de pricewatch) een goede keuze zijn of is de Corsair RM 450 de betere optie? Zijn er forumleden bekend met deze twee voedingen?

Groeten,

[ Voor 3% gewijzigd door ZoempieJ op 21-05-2016 23:39 ]

Verwijderd

De pricewatch: Corsair RM450 is geen goede keuze want 1. veel te duur en 2. matige componenten. Een pricewatch: Corsair RM550x is dan een goedkopere en kwalitatief veel betere keuze.

De SF450 is van uitstekende kwaliteit, stil en presteert goed maar is incl bracket duurder dan een RM550x.
Een pricewatch: Cooler Master V Series V550 kan ook. Is met 14cm korter dan de RMx en doet zijn werk onhoorbaar.
Een andere mogelijkheid is een pricewatch: Enermax Revolution X't II 450W waar naar mijn weten nog geen reviews van zijn want gloedje nieuw dus over de geluidsproductie valt nog weinig te zeggen al verwacht ik dat het onder de 300w belasting stil zal zijn.