Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07:04
Hopelijk is dit het goeie topic hiervoor. Ben een beetje een n00b in fotografie.

Ik ben voor mijn buurman een kleine 1000 dia's aan het inscannen. Nu heb ik een Multimag Slidescan 4000 van Braun PhotoTechnik geleend. Vervolgens een slee met 50 dia's er doorheen gehaald. Nu valt het me op dat de kleuren op de foto's wel erg donker zijn, soms zelfs zo donker dat er op de scan weinig meer te zien is. Ik heb al een aantal instellingen geprobeerd, maar blijf hetzelfde resultaat houden.

Ik gebruik dus een Slidescan 4000. De software die ik gebruik is Cyberview X5. Ik scan momenteel met 1200DPI met 16bits kleurendiepte. Automatische belichting staat nu uit, ik zie geen verschil als die wel aan staat. Daarbij heb ik digitale ruisreductie en ICE aan staan

Ik heb VueScan ook geprobeerd, alleen dat programma werkt bij mij helemaal niet. Die begint simpelweg niet met scannen.

Ook ben ik wezen Googlen, maar daar zie ik vrijwel alleen maar resultaten waarvan de scankwaliteiten behoorlijk goed zijn. Ook topics op tweakers heb ik doorgenomen, maar dat beantwoord mijn vraag niet echt.

Heeft iemand tips hoe ik optimaal kan scannen?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fornoo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 18-08 09:06
Je titel doet voorkomen dat de kleurbalans van je scans niet juist is, maar als ik je topic lees gaat het volgens mij om de brightness van de foto's.

Vergeet Cyberview X5, komt niet in de buurt van Vuescan.

Vuescan zou automatisch een redelijk resultaat moeten tonen. Waarbij de brightness nog kunt aanpassen als de scan te donker of te licht is. Het vergt enige oefening om het programma onder de knie te krijgen, maar eenmaal bezig is het vele male beter dan Cyberview.

Daarnaast is 1200 DPI erg laag. Een dia heeft veel meer detail dan dat, denk aan 4000 DPI of meer. Dus lees je goed in voordat je een hoop tijd gaat steken in een project, waarna je erachter komt dat het beter had gekund. ;)

[ Voor 19% gewijzigd door Fornoo op 19-05-2016 18:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
Brightness bedoelde ik inderdaad. Ze zijn erg donker.

Dan vraag ik me af hoe ik Vuescan aan de praat krijg. Hij ziet de scanner wel, maar er gebeurt helemaal niks als ik op de knop "Scannen" druk. De scanner wordt dan niet aangestuurd

Hier een voorbeeldfoto:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/3Op76sxm.jpg
http://i.imgur.com/3Op76sx.jpg

Het behang ziet er op de dia zelf knalrood uit.

1200DPI vond ik ook erg laag, alleen verzekerde de persoon die me het apparaat uitleende dat 1200 voldoende was. Ik zal de DPI eens opschroeven.

[ Voor 15% gewijzigd door krakendmodem op 19-05-2016 18:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fornoo
Ik vind de foto qua brightness (en kleuren) niet eens zo slecht. Het is ook een lastige foto met het felle lampje en de donkere gaten onder het bureau. Hier kun je met scansoftware niet veel aan veranderen. Is een kwestie van nabewerken. Bijvoorbeeld een programma in Lightroom.

Vergeet ook niet dat je monitor ook een belangrijke rol speelt. Denk aan de brightness van je monitor. Als die heel hoog staat, heb je de neiging om de foto onderbelicht te scannen/nabewerken. Zorg dat de monitor ook gekalibreerd is! Een ongecalibreerde monitor is een no-go. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:28

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Hier staat redelijk wat nuttige info: http://www.vanmilservices.nl/FAQ.html

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 02:58
Je moet beginnen met je levels goed instellen. Dan komen je scans ineens tot leven. Pak het histogram erbij en zet het blackpoint tegen de linkerkant aan en de whitepoint tegen de rechterkant. Als je foto's hebt die erg verlopen zijn qua kleur, dan kun je dit trucje toepassen op de verschillende kleurkanalen, mits je software dit toestaat. Speel er maar eens mee, je zult verbaasd staan van de resultaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
Die had ik al gezien.
Fornoo schreef op donderdag 19 mei 2016 @ 18:40:
Ik vind de foto qua brightness (en kleuren) niet eens zo slecht. Het is ook een lastige foto met het felle lampje en de donkere gaten onder het bureau. Hier kun je met scansoftware niet veel aan veranderen. Is een kwestie van nabewerken. Bijvoorbeeld een programma in Lightroom.

Vergeet ook niet dat je monitor ook een belangrijke rol speelt. Denk aan de brightness van je monitor. Als die heel hoog staat, heb je de neiging om de foto onderbelicht te scannen/nabewerken. Zorg dat de monitor ook gekalibreerd is! Een ongecalibreerde monitor is een no-go. :)
Dan is dit blijkbaar één van de betere foto's.

Ik gebruik nu momenteel een laptop, inderdaad op hoge brightness. Er zijn ook foto's waar mensen rode kleiding dragen, maar die zit bijna tegen zwart aan.. Ik zal eens kijken hoe en wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
PhilipsFan schreef op donderdag 19 mei 2016 @ 18:43:
Je moet beginnen met je levels goed instellen. Dan komen je scans ineens tot leven. Pak het histogram erbij en zet het blackpoint tegen de linkerkant aan en de whitepoint tegen de rechterkant. Als je foto's hebt die erg verlopen zijn qua kleur, dan kun je dit trucje toepassen op de verschillende kleurkanalen, mits je software dit toestaat. Speel er maar eens mee, je zult verbaasd staan van de resultaten.
Ik volg je niet helemaal :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fornoo
Het scannen van 1000 dia's is een flinke klus. Ik ben zelf ook al een tijd bezig en heb op de volgende zaken gelet:

- Koop een IPS monitor.
- Koop een apparaat waarmee je je monitor kunt kalibreren.
- Zorgen dat de brightness neutraal staat. Wellicht dat een print op papier je een idee geeft of de helderheid van je scherm overeenkomt met die van een print. Zo niet, aanpassen en opnieuw checken.
- Zorg dat Vuescan werkt en gebruik deze louter voor het scannen (geen nawerking). Uiteraard is het instellen van Vuescan "even" lastig, maar eenmaal goed instelt hoef je weinig te corrigeren.
- Gebruik Lightroom of iets vergelijkbaars voor het nabewerken.

En ja, het gaat heel lang duren. Dus ik hoop dat de buurman heel aardig voor je is. :P

[ Voor 8% gewijzigd door Fornoo op 19-05-2016 18:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
M'n buurman is wel aardig, daar ben ik niet bang voor. Ben eerder bang of ik dit wel ooit afkrijg. :P.

Ben nu al een uur bezig om VueScan aan de praat te krijgen, maar de scanner gaat maar niet aan.. Zelfs op de allersimpelste instelling in Vuescan gaat de scanner niet beginnen met scannen. Vaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
Computer opnieuw opgestart, nu werkt VueScan wel!. De kwaliteit is nu al veel beter :) Dit lijkt er al meer op. Nu nog zo instellen dat hij de hele slee meteen gaat scannen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fornoo
Volgens Vuescan wordt de scanner ondersteunt:

https://www.hamrick.com/vuescan/braun_phototechnik.html

Wellicht eens een berichtje sturen naar de ontwikkelaar?

Ah check. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 18-08 07:46

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

HvanderT schreef op donderdag 19 mei 2016 @ 19:08:
Computer opnieuw opgestart, nu werkt VueScan wel!. De kwaliteit is nu al veel beter :) Dit lijkt er al meer op. Nu nog zo instellen dat hij de hele slee meteen gaat scannen ;)
Volgende keer gewoon even de "wijzig" knop gebruiken als je als laatste een reactie hebt geplaatst ;)

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 02:58
HvanderT schreef op donderdag 19 mei 2016 @ 18:55:
[...]

Ik volg je niet helemaal :+
YouTube: Scan and Restore Photo with 48 bit Scanner

Beetje langdradige uitleg, maar vanaf 9 minuten legt ie uit wat je concreet moet doen. Aan het eind van het filmpje doet ie het per kleurkanaal. Deze methode heb ik goede ervaringen mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
Ventieldopje schreef op donderdag 19 mei 2016 @ 19:19:
[...]

Volgende keer gewoon even de "wijzig" knop gebruiken als je als laatste een reactie hebt geplaatst ;)
In m'n enthousiasme niet even bij de wijzig knop stil gestaan, sorry.
Fornoo schreef op donderdag 19 mei 2016 @ 18:55:
Het scannen van 1000 dia's is een flinke klus. Ik ben zelf ook al een tijd bezig en heb op de volgende zaken gelet:

- Koop een IPS monitor.
- Koop een apparaat waarmee je je monitor kunt kalibreren.
- Zorgen dat de brightness neutraal staat. Wellicht dat een print op papier je een idee geeft of de helderheid van je scherm overeenkomt met die van een print. Zo niet, aanpassen en opnieuw checken.
- Zorg dat Vuescan werkt en gebruik deze louter voor het scannen (geen nawerking). Uiteraard is het instellen van Vuescan "even" lastig, maar eenmaal goed instelt hoef je weinig te corrigeren.
- Gebruik Lightroom of iets vergelijkbaars voor het nabewerken.

En ja, het gaat heel lang duren. Dus ik hoop dat de buurman heel aardig voor je is. :P
M'n laptop heeft een IPS scherm. Misschien niet de allerbeste, maar voor dit doel goed genoeg. Ik kan altijd later nog extra spullen aanschaffen, mocht dat nodig zijn. Ik zie met VueScan al betere resultaten dan dat andere programma, vergelijkbaar met de dia's.

Edit 20:58. Ben nog steeds bezig met dat VueScan, maar ik krijg het niet voor elkaar om de afbeeldingen automatisch op te laten slaan. Heb de stappen uit de handleiding gevolgd, maar hij gaat gewoon dom scannen en doet verder niks.

Edit: 23:20. Het werkt. Bleek dus een bug in het programma te zitten.. Oudere versie van VueScan geinstalleerd en die werkt prima.

Overigens moet ik toegeven dat VueScan al behoorlijke correctie toepast, de kleuren komen er mooi uit.

[ Voor 15% gewijzigd door krakendmodem op 19-05-2016 23:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinW
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-08 16:52
Zijn de kleuren na het scannen van de dia's nu wel conform de kleuren van de dia ?
Bij het scannen van dia's met VueScan is er wel een nadeel: er is slechts één profiel beschikbaar, nl. een Generiek dia profiel. In werkelijkheid zijn er tenminste 5 verschillende dia-profielen noodzakelijk als je verschillende merken en type dia's inscant. Door verschillen in het dia-ontwikkelproces kunnen kleuren na het inscannen afwijken van de werkelijkheid. De scanner weet niet of je Agfa, Fuji, Kodak of KodaChrome dia's inscant. Wil je de kleuren bij het inscannen meteen zo nauwkeurig mogelijk hebben, zul je de scanner moeten kalibreren. Dit doe je met verschillende merken/type dia's. Kijk voor een uitgebreidere uitleg op de reviewpagina van mijn Reflecta scanner: productreview: Reflecta ProScan 10T review door EdwinW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
Na het inscannen zijn de kleuren wel aardig in de buurt van de dia. Sommige ingescande dia's hebben nog wat bewerking nodig, maar de meeste dia's komen er zeer goed uit.

Zover ik weet heb ik twee types / merken dia's. Kodachrome en een ander "normale" dia's. In Vuescan geef ik dan aan welke type dia's ik inscan, en dat gaat aardig goed. Ik vind de kwaliteit behoorlijk goed, daar is geen photoshop meer voor nodig. Zelfs dia's de verkleurt zijn kan vuescan goed herstellen.
Pagina: 1