Ik ben op zoek naar kennis over encryptie/authenticate
Een project waarbij ik het volgende wil bereiken.
De client stuurt een bericht (tcp over lan) naar de server om een bepaalde actie uit te voeren. Het is belangrijk dat alleen ik die actie kan uitvoeren. Dus moet de server kunnen controleren dat het bericht van mij afkomstig is en niet van iemand anders.
Vergelijkbaar met een draadloze autosleutel -> de auto moet weten of het bericht dat de sleutel verstuurd afkomstig is van één van de vertrouwde sleutels.
Op het internet gekeken naar informatie hoe ik dat kan bereiken.
Één van de dingen die ik voor ogen heb is het volgende:
Zowel client als server zijn in het bezit van een unieke sleutel die gebruikt wordt voor encryptie/decryptie.
Een ander idee dat ik had is het gebruik van AES in CTR mode waarbij de counters van de clients en de server gelijk zijn.
Maar omdat ik hier dus geen expert in ben ben ik benieuwd naar jullie meningen/suggesties
Als er betere alternatieven zijn dan hoor ik het graag!
Een project waarbij ik het volgende wil bereiken.
De client stuurt een bericht (tcp over lan) naar de server om een bepaalde actie uit te voeren. Het is belangrijk dat alleen ik die actie kan uitvoeren. Dus moet de server kunnen controleren dat het bericht van mij afkomstig is en niet van iemand anders.
Vergelijkbaar met een draadloze autosleutel -> de auto moet weten of het bericht dat de sleutel verstuurd afkomstig is van één van de vertrouwde sleutels.
Op het internet gekeken naar informatie hoe ik dat kan bereiken.
Één van de dingen die ik voor ogen heb is het volgende:
Zowel client als server zijn in het bezit van een unieke sleutel die gebruikt wordt voor encryptie/decryptie.
- De client stuurt een request naar de server voor een random code.
- De server genereert een random code en versleuteld deze met SHA-256 AES (ECB mode)
- De client ontvangt de versleutelde code en ontsleuteld deze.
- De client versleuteld (code + bericht) en verstuurd dit naar de server
- De server ontleuteld het bericht, kijkt of de code overeenkomt met degene die eerder naar de client is gestuurd, zo ja dan kan er iets met het bericht worden gedaan.
Een ander idee dat ik had is het gebruik van AES in CTR mode waarbij de counters van de clients en de server gelijk zijn.
Maar omdat ik hier dus geen expert in ben ben ik benieuwd naar jullie meningen/suggesties
Als er betere alternatieven zijn dan hoor ik het graag!